
Öppet Spår

Caroline Engvall är journalist och författare som skrivit flera böcker som riktar sig till föräldrar och andra vuxna som har mycket med barn att göra.
Hon publicerar ofta riktigt matnyttiga inlägg på sitt Instagramkonto och det här är inget undantag.
Titta på det! Det är ifrån helgen när Caroline medverkade i Nyhetsmorgon för att prata om barns utsatthet på nätet och om vad man ska göra om ens egna eller andras barn i ens närhet, antingen är brottsoffer eller förövare. Hon lyfter även fram vikten av att låta ett barn veta att man fortfarande kommer finnas där för dem, även om de själva anser att de begått misstag online.
Carolines konto är otroligt viktigt!
Now that the awful conflict I was in with my former business partners is finally behind me, the fun can begin again — being creative instead of constantly putting out fires.
Even though I’ve been off work, I always feel like that’s when I get my most creative ideas. I get so inspired when it comes to my brand – new styles, campaigns, events, branding. It’s what I truly love!
The first 6–7 months of this year were honestly really tough because of the situation I was stuck in. But now that the weight has lifted, I’m so excited for fall. I’m starting to feel genuinely motivated again – to do what I love and build SA my way, without any other co-owners involved.
And thank you to all of you who’ve cheered me on and supported me during these past six months – it’s meant the world to me, especially when I needed it most. There will be a time & place where I will share more of my story in order to hopefully be able to help other young entrepreneurs
Sanne Alexandra berättar att hon äntligen lämnat en jobbig konflikt med sina tidigare affärspartners bakom sig, och att hon nu ser fram emot att få fokusera på det kreativa igen. De första 6–7 månaderna av året har varit tunga, men nu känner hon sig lättad och motiverad inför hösten. Hon vill bygga sitt varumärke på sitt eget sätt – utan andra delägare inblandade.
Hon tackar också alla som stöttat henne under den här tuffa tiden, och säger att det betytt mycket. I framtiden planerar hon att dela mer om sin resa för att kunna hjälpa andra unga entreprenörer.
Jag lever under devisen att ”en gång är ingen gång, men två gånger börjar blir något av ett mönster” och nu är det ytterligare en kreatör som brutit med Hubso, och detta utan att skiljas som vänner.
På rak arm kan jag räkna ut fyra influencers som lämnat Hubso, där i alla fall minst en av dem uttryckt ett otroligt missnöje, för att formulera mig så vagt jag kan.
Den jag primärt menar här är Linn Ahlborg, som i slutet av 2024 meddelade att hon skulle avveckla sitt klädmärke LXA The Label.
I januari 2025 bemötte hon kritik från kunder som inte fått sina beställda ordrar på över 1,5 månader
Linn skrev då att ”Det brister på så många ställen som tyvärr är utanför min kontroll vilket också är anledningen till att jag har valt att lägga ned och inte längre jobba tillsammans med Hubso.” Sex månader senare låter Linn meddela att hon valt att slå tillbaka mot företaget, i ett inlägg illustrerat av skylten till en advokatbyrå.
Andra influencers som valt att lämna Hubso är Alice Stenlöf och Rebecca Stella. Och nu då även Sanne Alexandra.
I början av året publicerade Hubso ett pressmeddelande på sin hemsida, där bland annat detta gick att läsa:
HUBSO AB (559098-2814) och Sanne Alexandra Josefson AB (559170-7426) meddelar idag att en överlåtelse av 2510 aktier i bolaget Sanne Alexandra Stockholm AB (559366-8188) från HUBSO AB till Sanne Alexandra Josefson AB kommer att genomföras efter godkännande på kommande bolagsstämma. Köpeskillingen för överlåtelsen är 2510 kr och ska ske genom omedelbar överföring av medel.
Efter överlåtelsen kommer Sanne Alexandra Stockholm AB äga 75% av aktierna och HUBSO AB 25%.
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men hur kan summan för överlåtelsen vara 2510 kr när Sanne Alexandra Stockholm AB omsatte 11,6 MSEK men med ett negativt resultat på -0,3 MSEK?
Är det Hubsos fel att omsättningen hamnade på ett negativt resultat, och att de därför gått med på att mer eller mindre överlåta 25,1 % av aktierna till Sannes bolag till en ren struntsumma?
Vad jag däremot vet är att jag skulle rekommendera andra influencers att springa åt andra hållet om Hubso någonsin kontaktar dem om ett kommersiellt samarbete.
När två väletablerade influencerns är så här pass missnöjda med Hubso som affärspartnerns så ligger det förmodligen en hund, en katt eller i alla fall en gammal undulat begraven här.
Vad är era tankar här?
Tack för tips!
Lovisa Worge är ute och lever livets glada daga med sin pojkvän, där sol och bad givetvis står på agendan.
Lovisa har postat bilden ni ser här ovan, som föreställer en badhandduk från lyxmärket Hermes.
Nyfiken i en strut som jag är så började jag kika på vad en sådan badhandduk kan tänkas kosta och jag hittade ställen som alla kan köpa badlakan likt det Lovisa postat i sitt inlägg. Jag tänker att vi går från dyrast till billigast – från slott till koja om du så vill.
Without further ado, here goes:
You’re welcome!