Hanna Friberg uppmanar sina följare att handla på kredit

Hanna Friberg marknadsför Freía Resort som “den ultimata investeringen i dig själv” – samtidigt som hon generöst erbjuder Klarna-lösningar för alla som inte råkar ha 1 200 kronor över till en polyesterklänning. Det är nästan poetiskt: en resort-kollektion som ska andas frihet, men som riskerar att binda följarna vid en betalplan tills nästa sommar.

Influencerns optimism är obestridlig – men när “shoppa nu, betala sen” blir en integrerad del av lanseringsstrategin handlar det inte längre om stil eller mode. Det handlar om skuldsättning med ett Instagram-filter. Så jävla tröttsamt!

Tack för tips! 

Lilla hjärtats syskon om Melinda Jacobs: ”Gränslös exploatering”

Esmeraldas biologiska syskon har lämnat in en formell protest mot Melinda Jacobs ansökan om varumärkesskydd för namnet ”Lilla hjärtat”, vilket Expressen skriver om här.
De menar att Jacobs har exploaterat deras systers tragiska öde för egen vinning och gjort smeknamnet synonymt med hennes personliga varumärke. Syskonen beskriver det som ”cynisk affärsverksamhet” och anser att Jacobs är den minst lämpade att skydda Esmeraldas minne.
Jacobs försvarar sig genom sin advokat och hävdar att varumärkesansökan syftar till att skydda namnet från missbruk, inte att driva kommersiell verksamhet för egen del. Enligt advokaten har Jacobs endast velat göra gott för utsatta barn och bevara Esmeraldas minne med värdighet.

Men när det kommersiella skyddet råkar täcka smycken, kläder och skönhetsprodukter – och när försäljningen redan är igång – blir förklaringen tunn. Att gömma affärer bakom ordet ”värdighet” är som att hävda att man bara råkar stå i kassakön för att skydda varumärket från andra kunder.

Vad tror ni om inlägget här ovan?
Lite klassisk fokusförskjutning?
Det tror jag, för den här människan verkar inte ha några skrupler för vad hon kan tänkas göra, eller på vilket sätt hon kan tänkas exploatera andra människor för egen vinning.
För den som inte vet, så är Emma ett av Melinda Jacobs vuxna barn som avled 2023.
Ett sådant här sympatisuktande inlägg går helt i linje för lite vanlig hederlig krishantering, och det är nog vad Melinda är i behov av just u.

Att våga vara en missnöjda gäst

Paula och Hugo Rosas med familj anlände till Grekland för en efterlängtad semester – men idyllen sprack snabbare än man hinner säga “Tripadvisor”. Hugo vaknade på dåligt humör och satte ner foten: ”Nu räcker det.” Orsaken?
Hotellet levde varken upp till bilderna eller förväntningarna.. Trots att de bokat en större svit var standarden under förväntan, och efter diplomatiskt samtal med hotellchefen och pågående ärende med Booking, sitter familjen nu på färjan tillbaka till Aten. Nytt hotell bokat – samma som de bodde på under sin honeymoon – och nu hoppas de att platsen som har sentimentalt värde ska rädda semestern.
Lärdom enligt Paula: Det är okej att vara “missnöjd gäst” om det gör semestern bättre.

Vem är du i allt det här? 
Hugo – som sätter ner foten och ser till att få till en förändring, eller Paula – som nog kunnat fortsätta intala sig själv att det är okej och att allting är bra så länge man har varandra?
Det är en konstform att klaga lagom – tillräckligt för att få en återbetalning, men inte så mycket att man blir blockad av Booking.