
Öppet Spår

Bild 1:
Joakim Lundell skriver att podden Dialogiskt bjöd in honom och en person som ofta skriver om honom till debatt. Han tackade ja. Personen tackade först ja, ändrade sig, ville ha med en partner, Joakim godkände. Sen ändrade personen sig igen och ville ha betalt för att delta. Därefter drog personen sig helt ur debatten. Joakim menar att personen istället fortsätter skriva om honom och inte vågar mötas i saklig debatt, utan gömmer sig bakom lögner och påhopp.
Bild 2:
Joakim säger att han egentligen inte vill ha debatt med personen, men eftersom personen skriver mycket negativt om honom så tänkte han att det kunde vara bra att mötas i en seriös debatt. Han påstår att personen nu är rädd för att hens påståenden skulle motbevisas och att det vore pinsamt om personen fortsätter skriva efter att ha vägrat debatt.
Bild 3:
Joakim menar att lögner blir jobbiga när de måste konfronteras i debatt med bevis. Nu stänger han dörren eftersom Dialogiskt meddelat att personen definitivt tackat nej.
Bild 4:
Joakim säger att han ger personen “sista chansen” att möta honom i debatt hos Dialogiskt och framföra sina argument. Han gissar att personen istället kommer göra en YouTube-video med “sanningen”. Han jämför med tidigare situationer där personen tackat nej när det funnits chans att ställa frågor om lögner. Joakim säger att personen bör vara tyst framöver om denne inte vill ta debatten, och att personen fått den reaktion hen velat ha men nu måste visa att hen har ryggrad och kan möta honom sakligt.
För den som undrar så är personen Joakim skriver om hans bror – den nygifte Chrippa Berg.
Vilken tönt som inte vågar möta Joakim i en debatt efter hans verbala vevande på sociala medier som pågått hur länge som helst.
När en influencer ”släpper en kollektion” numera så vet man exakt vad man får: ett urval av redan existerande plagg som någon annan designat, men nu med deras namn påsytt. Nu har Sanna redan ”pekat fram en kollektion med NAKD – ”Summer on the mind x Sanna Jörnvik” där hon inte designade en ynka procent av plaggen utan de ingick redan i företagets ordinarie sortiment, men nu verkar det alltså som att hon ska starta ett eget klädmärke, men vem som ska designa själva plaggen framgår inte.
Normalt sett när en influencer säger att ”Jag har designat allt själv!” så menar de oftast att de pekat på en moodboard någon annan gjort, sagt “gillar den där, fast i beige”, och sen dragit till en brunch med havremjölkslatte och samarbetslänk.
Kreativ frihet? Snälla nån, det är som att kalla sig inredningsarkitekt för att man möblerade sitt rum med IKEA:s förslag på hemsidan.
Men visst, plaggen är “sååå mycket jag” – vilket förklarar varför tre andra influencers råkade designa exakt samma hoodie veckan innan.
Coincidence? (Joe-y-incidence?) Skulle inte tro det, va?
Vad klädmärket ska heta framgår inte heller, men aktiebolaget har fått namnet SJD Wardrobe AB.
Tack för tips!
Stackars Calle Schulman som tvingades besöka en unisex-toalett, efter en elegant kvinna som mer än väl visste hur man bygger en björn.
Jag trodde naivt att alla tar en snabb inspektion innan de lämnar tronen – särskilt efter ett “större projekt” – if you know what I mean, men enligt Calle hade damen lämnat ett konstverk efter sig i form av en bajskorv, diskret parkerad på insidan av skålen.
Jag skulle aldrig drömma om att lämna en toalett på det viset, och stackars Calle kände ju sig manad att städa upp lite efter den kladdiga damen, så att inte personen efter Calle skulle tro att det är han som lämnat toaletten i det här skicket.
Med andra ord: Calle fick både utföra städuppdrag och socialt självförsvar i ett svep. Och även om metoden kan diskuteras, måste han väl ändå få en guldstjärna för initiativet?
Visst är det nästan något poetiskt i att han nu kan titulera sig både gentleman och sanitetstekniker?
Alla är vi hjältar på olika sätt, men få lämnar en unisextoalett med ett lika rent samvete som den gode Schulman.