Att legalisera cannabis eller ej?

Bildkälla: Amilia Stapelfeldt Instastory

Folklistans fjärdenamn i EU-valet – Amilia Stapelfeldt – har delat det här inlägget om partikollegan Sara Skyttedals inställning till legaliseringen av cannabis. 

I artikeln hon delat står det: ”Rädda liv, minska stigma och krossa gängen – det är anledningarna till att Sara Skyttedal vill avkriminalisera narkotikabruk och legalisera cannabis. Hon ser framför sig ett Systembolag för cannabis.”

Amilia själv skriver så här i inlägget:

@skyttedal telling it like it is i Veckorevyn. Jag vet att vi är många som håller med henne om detta, och för alla oss är det en viktig delseger att en etablerad, svensk politiker lyfter den här frågan 👏🏻

Jag vet att det här är en vattendelare, men tänk på tonen i kommentarsfältet är ni snälla! 😊
Man får tycka olika!

 

 

Troll eller stalker?

Magdalena Graaf har delat ett blogginlägg som helt tillägnas en av de kvinnor som verkar se det som sin livsuppgift att trycka upp varenda liten åsikt om allt som rör Magdalena, och det är aldrig, aldrig positivt utan det handlar om ren rasism, trakasserier och andra grova påhopp på både Magdalena och människor i hennes närhet. 
I kommentarsfältet kallas kvinnan för ”troll” men mina tankar går snarare till ordet ”stalker”, och en bidragande orsak till det är att kvinnan skriver under sin faktiska identitet.
Magdalena har bäddat i flera inlägg som kvinnan skrivit till henne genom åren, och jag vill varna för att hon använder ett extremt kränkande och aggressivt vokabulär, samtidigt som det ska lindas in i någon sjuk form av omsorg om Magdalena.
Magdalena skriver att hon redan pratat med sina barn om det hon publicerat i sitt blogginlägg. Hon nämner också att hon förstår att det här kan utgöra förtal, men att hon ändå väljer att publicera kvinnans namn, Facebookprofil, ip-nummer och telefonnummer.

Skillnaden mellan Instagram och Facebook

Jag fick det här inlägget skickat till mig, Jenny Larsson @omlivetpoesi postat om Ica Toppen i Höllvikens butiksmarkeringar, med syfte att vara för onyttig mat, så som smågodis bland annat.
I stora bokstäver och varnande färger, upplyser butiken bland annat om att man står i begrepp att handla produkter som allvarligt kan skada din hälsa.
Ett exempel är att butiken satt varningstrianglar på den typen av godis som barn brukar köpa.
I kommentarsfältet är man mäkta upprörd.

 

Kommentaren i rosa fick mig att leta upp Ica Toppens inlägg på Facebook.
I det skriver man bland annat att man blev anmäld för sitt förra försök till att sprida socker-medvetenhet.

I vårt försök att göra konsumenter medvetna genomförde vi sockermärkningen på alla varor i butiken. Tyvärr blev vi anmälda och det stred mot lagen. Nu gör vi ett annat försök med varningstrianglar. Tyvärr varnar vi inte för sockerstinna produkter och ultraprocessad mat som man gör på tobak. Men idag blir minst lika många sjuka av välfärdssjukdomar som av rökning.

Och det stämmer, det som Jenny Larsson skriver, att man på Facebook är uteslutande positiv till utvecklingen och tycker att det är ett toppen-initiativ av Icahandlarna.
De kan ju ha raderat alla negativa kommentarer, men jag tror faktiskt inte det…

Men om det nu stämmer som Icahandlaren skriver, att de ser det som sin sak att uppmärksamma kunderna på allting i butiken som kan vara onyttigt.
Varför sitter det då inte en varningstriangel på den här kladdkakan som jag svajpade förbi i min jakt på inlägget?

Varför tror ni att reaktionerna är så olika på de båda plattformarna?
Varför är Instagramanvändarna emot det här initiativet, medan Facebookarna är för?

Denise Desmond har träffat kärleken igen

Denise Desmond blev känd genom sin medverkan i dokusåpan ”Temptation Island” där hon var en av de singeltjejer som skulle ”fresta” pojkvännerna som separerats från sina flickvänner, som även de flyttat in i en villa full av singelkillar.
Programmet beskrivs så här av Discovery +:

Till en exotisk paradisö med heta sandstränder och förföriska solnedgångar anländer fyra kärlekspar. Men inte för att njuta av en romantisk solsemester, utan för att se hur kärleken klarar de prövningar som väntar – på frestelsernas ö.

Denise var alltså en av singeltjejerna, men skulle lämna programmet som mer eller mindre någons flickvän. Hon blev nämligen tillsammans med Oliver Hunt, som medverkade i programmet med sin dåvarande flickvän Kristina.
Denise och Oliver fick dottern Leona tillsammans, men valde senare att gå skilda vägar.
Oliver blev senare tillsammans med influencern Antonija Mandir.

Nu har Denise postat ett inlägg där hon offentliggör sin nya partner och skriver bara kort och gott ”hon ♥️” under bilden.
Vem flickvännen är framgår inte av inlägget. Kanske vill Denise suga på den karamellen lite till, innan hon taggar henne?
Inte vet jag, men vad härligt med kärlek! Sol och kärlek! Vad mer behöver man? 😍

Vet ni vad hon heter, skriv inte det här är ni snälla.

Margareta Grääs galna parfymkonsumtion

Margareta Grääs kan inte få NOG av Charlotte Tilbury – som är lite av ett lyxmärke som endast säljs i fysisk butik på NK. 
De gör helt fantastiska produkter, det går inte att sticka under stol med, men att köpa ALLA parfymerna – odoftade – för hela 10 000 kr låter helt galet. Men visst, hon tar det ju säkert på företaget, men ändå! 😱
Tydligen går det att köpa prover på alla parfymerna, men att sånt säkerthetstänk verkar inte vara Maggans grej.
Jag ställde dock frågan till henne om inte parfymer blir gamla, och hon svarade så här:

Svalt och minimalt med temperaturskillnader + ingen sol så håller dem mer eller mindre föralltid om det är kvalitetsparfymer.

Jag har nog inte så många kvalitesparfymer i mina gömmor. Jag är nog en basic perfume bitch. 😁
Vad räknas egentligen dit? Kvalitetsparfymer?
Att det inte är Samba eller Dateparfymerna förstår jag ju, men var går gränsen? Och ska man ha dem i kylskåpet?

En uppdatering från Vlad-land

Vlad Reiser är fortfarande kvar i Asien tillsammans med flickvännen Thea, vars Denguefeber dokumenterades av en ständigt filmades och fotandes Vlad. Det kan du läsa om här.
Efter att flickvännen tillfrisknade verkar de ha varit lite trötta på varandra, för i skrivande stund bor de fortfarande åtskilda – i alla fall om man ska tro Vlad Snapchatflöde. Lite märligt att de inte vill spendera tiden tillsammans nu när hon är frisk, kan jag tycka…
Vlad delar även med sig om sin ”inre resa” där han läker både det ena och det andra, bland annat sin sexualitet.
I alla fall om man ska tro den sista bilden i mitt kollage. Jag fick den bilden skickad till mig, men för att vara säker på att den inte tagits ur kontext, så gick jag igenom hela Vlads flöde – vilket tog en stund – men av det jag kunnat se och höra så är det inte flickvännen han läker sin sexualitet tillsammans med, utan det verkar vara med den kvinnliga ledaren för kursen.
Vad man gör, eller hur det går till, har jag ingen aning om, men hur nöjd hade man själv blivit om ens partner valt att gå till en annan kvinna – i mitt fall –  för att läka sin sexualitet?

Hur hade ni reagerat?

 

Alice Stenlöfs stora investering

Bildkälla: Alice Stenlöf Instastory

I september 2021 lanserade Alice Stenlöf klädmärket A-dsgn tillsammans med företaget Hubso, som erbjuder e-handelslösningar till – primärt – nystartade bolag. Förutom Alice Stenlöf, har även Sanne Alexandra, Linn Ahlborg, Josephine Qvist och Rebecca Stella byggt sina varumärken med hjälp av Hubso. Förutom Alice Stenlöf har även Rebecca Stella brutit med Hubso, vilket skedde när hon sålde sitt företag till Lyko.
Bolagen, som startas med hjälp av Hubso, redovisar inga egna siffror så det är inte helt enkelt att få en uppfattning om hur företagen faktiskt får.

Alice Stenlöf har alltså brutit med Hubso för att stå på egna ben, och berättar nu på Instagram om sin stora investering och känslorna kring att ta sig an en så här stor uppgift på egen hand. I juni 2023 registrerade hon det egna bolaget A-Dsgn AB och gav sig ut på jakt efter ett nytt team till företaget.
Hon skriver så här:

These past months have been the most challenging, expensive, draining and exciting period of my career (life?) this far. With the re-launchI’ve had to invest all my money into building a completely new team, set up a whole new system, new brand id, find new high quality factories, an office and make it A-DSGN coded.
It’s been a rollercoaster knowing nothing at the start having to learn everything from scratch. A lot of frustration and tears behind this fancy office and clothing brand, I’ll tell you that. It’s honestly so scary to be investing this much time and money in to a passion project since it’s taken all my time and money into a passion project since it’s taken all my time away from my other socials where I do earn money, into this project that has my whole heart and hasn’t even launched yet.

”Friskt vågat, hälften vunnet” eller vad är det man säger?

Fanny Staafs kritik till följarna

Bildkälla: Fanny Staaf Instastory

Då och då  poppar det upp en influencer med klagomål på följarnas engagemang, då man anser att de är på tok för dåliga på att visa dem uppskattning.
Den här gången är det influencern Fanny Staaf Pagerup som knapprat på telefonen. Hon är en mindre influencer, som enligt sin Instagrampresentation postar om outfitinspo, blommor & livsstil samt att hon är gravid med nr 1, som bland annat följs av Angelica Blick och Claudia Galli Concha.
Hon har postat inlägget här ovan och jag tänker att eftersom det är så mycket och samtidigt liten text så transkriberar jag den i sin helhet.

Skämt åsido men engagemanget på hela Instagram har verkligen droppat rejält det senaste halvåret vilket dragit ner motivationen hos många creators. Det handlar absolut inte bara om likes, utan självklart att vi älskar att häradets men engagemang är också vår bekräftelse på att det vi lägger ner så mycket tid och kärlek på uppskattas vilket ger oss energin att fortsätta. Jag vill också lyfta att så fort ett inlägg är reklammärkt så är engagemanget knappt 50% av andra inlägg. Jag förstår känslan helt, står det reklam är det inte äkta MEN, i de allra flesta fall är det det. Jag kan bara tala för mig själv men jag tackar nej till 95% av mina samarbetsförfrågningar för jag vill bara visa upp det jag verkligen står för och kan rekommendera till er. Även viktigt att tänka på är här är att de sponsrade inläggen står för vår lön och därav betalar för ALLA de andra inläggen vi gör utan reklam. Så utan dem har vi inte möjlighet att lägga ner så mycket tid som vi gör.
Detta var inte tänkt som något fiske efter likes utan mer som något att tänka på för oss alla som hittar inspiration och glädje på sociala medier. Jag själv ska tänka på att bli bättre på att engagera mig i mina favoritkontons innehåll, särskilt samarbeten, för jag vill att flödet av inspiration ska fortsätta och att dom vet att jag uppskattar all tid dom lägger ner.

(sen är det en bild som visar på hur det är gratis att stötta sina favoritkreatörer)

Jag tycker det här är en intressant aspekt som jag inte sett någon annan lägga fram så här tidigare:
Även viktigt att tänka på är här är att de sponsrade inläggen står för vår lön och därav betalar för ALLA de andra inläggen vi gör utan reklam.
Så utan dem har vi inte möjlighet att lägga ner så mycket tid som vi gör. 

Vad tänker ni?

Tack för tips!