Jag har valt att sammanfatta mailet då det handlar om några namngivna influencers, men jag tycker egentligen att problemet är större än så. Därför väljer jag att göra så här.
En kvinna med tre söner vars partners följer många influencers uttrycker oro över hur normaliserat och ständigt förekommande alkohol är i vissa influencervärldar. Hon nämner att hennes söner ofta diskuterar profiler, och att hon själv börjat följa vissa för att bilda sig en egen uppfattning. Det som upprör henne mest är att företag aktivt sponsrar personer som i hennes ögon verkar ha ett osunt förhållande till alkohol. Hon lyfter särskilt en influencer som ofta syns med vin eller öl i handen – till och med innan en handlingstur på semestern. Hon betonar att hon inte är nykterist, men ifrågasätter vilken bild detta ger – särskilt för unga följare.
2015 publicerade Ungdomens Nykterhetsförbunds (UNF) medlemstidning ”Motdrag” en granskning av det som vid tillfället var landets åtta största livstilsbloggar, i vilken de rangordnade dem efter hur ofta de skrev positivt om alkohol.
Listan såg ut så här:
1. ”Niotillfem” av Sandra Beijer – 32 procent alkohol
2. ”Michaela Forni” av Michaela Forni – 29 procent alkohol
3. ”Kenzas” av Kenza Zouiten – 19 procent alkohol
5. ”Egoina” av Regina Katralen – 11 procent alkohol
6. ”Dessie” av Desirée Nilsson – 9 procent alkohol
7. ”Blondinbella” av Isabella Löwengrip – 7 procent alkohol
8. ”Nellie” av Nellie Berntsson – 3 procent
Den här listan är förvisso inte aktuell längre, men nog finns det en och annan från den listan som fortfarande skulle landa på en relativt hög procent om man granskade deras flöden idag. Landskapet har förändrats lite och vi har fått en ny sorts profil: Den medelålders influencerkvinnan som skriver om mat, skönhetsbehandlingar, resor och – sist men definitivt inte minst – alkohol.
När jag fick mailet ovan (innan jag anonymiserade det) kände jag direkt:
-
Jag visste exakt vem eller vilka det handlade om.
-
Jag höll med till hundra procent.
Jag – å andra sidan – är nykterist, men tycker verkligen inte att man måste vara det för att få reflektera över vad influencers väljer att visa upp. När alkohol förekommer i vartannat inlägg är det svårt att inte notera/reagera. Och ja – visst dricks det mer på sommaren, men för vissa är vinet ständigt närvarande, året om, oavsett säsong, humör eller kontext.
Är det här någonting ni också reflekterat över eller är det här första gången ni funderar över detta?
