Minns ni Happy Patches från förra sommaren?
De där små klistermärkena som skulle skydda mot mygg och fästingar – och som precis alla influencers verkade göra reklam för? Det visade sig att det fanns ett stort problem: produkten var olaglig att sälja i Sverige och jag kunde då visa att över 20 svenska influencers marknadsfört dem på sina sociala medier.
Enligt Kemikalieinspektionen räknas myggplåster som biocidprodukter, vilket kräver godkännande, och det fanns – och finns fortfarande inte – några godkända sådana i Sverige.
Trots det så har flera svenska influencers gjort reklam för skiten även i år, där Lisa Maria Jönsson är en av dem. Visserligen är det ett annat företagsnamn i år, men produkten är densamma – ett myggplåster.
Inslaget på TV4 som hänvisas till i bilden är det här.
Lisa Maria har publicerat det här inlägget på sociala medier där hon visar upp ett mail från sin kontaktperson som hävdar att produkten de facto är tillåten att säljas i Sverige, vilket är rakt upp och ner en lögn.
Jag undrar vad hon gjorde för research innan hon accepterade uppdraget? En snabb googling hade räckt för att få upp mängder av artiklar om förra årets myggplåster-haveri, men det verkar hon inte ha gjort.
Så vem bar ansvaret då, och vem bär ansvaret nu??
Företaget? Influencern? Borde det delas 50/50 mellan dem eller borde influencers ta det större ansvaret nu när facit finns en ynka googling bort?
