Jon och Jannis klädmärke C’est Normal har lanserats


Skärmdumpar från C’est Normal.

”Mycket pengar för mycket ordinära kläder” – är mitt omdöme.
Vad tycker ni? Är 470 kr rimligt för en avklippt tisha med lite text på?
Från ett okänt märke?

Skulle ni köpa eller hoppa?

77 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Haha konstigt att den enda ”normala” tjejtröjan är slutsåld. Ärligt, hur stor kan marknaden vara magkorta luvtröjor och t-shirts?

    Svara

      Folk vill bara åt märket

      Svara

        vill dem? 😂

        Svara

          vill dig?

          Svara

    Ser ut som något man kan köpa från HM för typ halva priset.. Hade hoppat.

    Svara

      Halva priset på H&M? Snarare en tiondel.

      Svara

        Nja. Du får ju inte en tjocktröja på hm för 80kr.

        Svara

          Ej Jo jag fyndade flera stycken tjocktröjor mellan 50-75kt styck, händer ofta! en

          Svara

            Precis, nyckelordet är ”fyndade”. För det finns inga tröjor med det ordinariepriset. Den billigaste hoodien ligger tex på 199kr. Därför blir det ju missvisande att skriva en tiondel av priset.

            Svara

      De kanske liknar H&Ms kläder som säljs mycket billigare. Men kvaliten på dessa kanske är betydligt mycket bättre, och därmed också värda mycket mer 🙂 så att jämföra ett märke (som jag antar har bra kvalité) med h&m som har skitkvalitet på sina kläder blir ganska missvisande.

      Svara

    Hoppat. Varför kostar killtröjan lika mycket när det är dubbelt så mycket tyg? Jag vill också täcka magen.

    Svara

      Finns ju långa alternativ på ”tjej”tröjorna med? Eller är alla blinda?

      Svara

    Varför finns det två ”normala” killt-shirts men båda tjejversioner är antingen en dress som knappt når ner till muttan (ska man seriöst ha på sig bars den? Hur sitter man?) eller en magtröja? Jag skulle aldrig ha på mig endera. Hade kunnat tänka mig en vanlig tisha men nä.

    Svara

      Gick tillbaka nu och ok, jag kanske överdrev lite ang längd på ”klänningen”. Finns kortare. Jag hade fortfarande aldrig kunnat ha på mig den, även i rätt storlek hade den inte täckt allt av värde men på henne funkar det. My vad på den.

      Svara

    Snark.

    Svara

      Kan du utveckla din synpunkt eller är du för trött för det?

      Svara

        Jag är rätt trött ja och inte blev jag piggare av denna klädkollektion. Känns ganska intetsägande

        Svara

        Varför måste hon utveckla? Märkligt

        Svara

    Får grov klimatångest av dom två 🙁

    Svara

      Som dom flesta bloggare, Isabella Löwengrip mfl!

      Svara

      DET ÄR BRAAAAAAAA NU! Hjälp vad folk ska påpeka det hela tiden, VI VET!
      PS. Är själv väldigt mån om miljön och varken flyger, kör bil eller äter något från djur men att tjata hål i huvudet på folk ger ju bara en motsatt effekt och gör dom avskräckta.

      Svara

    Oj, fantasipriser och trist design.. Nja, hoppar…

    Svara

    Det verkar vara något de kommit på istället för ett kändisvin.
    Som sagt, motsvarande produkter och kvalitet kan hittas för väsentligen lägre pris.
    Men vill man stödshoppa i Jons och Jannis boutique kan man ju göra det.
    Fast jag begriper då inte varför man skulle göra det.

    Svara

    Nope, hoppar dem!

    Svara

    Känner efter dessa bilder + bilderna på jackorna i inlägget innan att jag är fruktansvärt trött på att influencers ska designa kläder.

    Svara

      JA! Varför?

      Svara

    Ingenting föll mig i smaken om jag ska vara ärlig. Dyra priser också med tanke på att du kan hitta en hoodie på H&M för hälften av priset.

    Svara

      När det kommer till priser så får man räkna in olika aspekter också. T.ex var produceras kläderna? Är det massproduktion? Hur ser arbetsvillkoren ut för dom som gör kläderna (löner)? Osv.

      Svara

    Oj så intetsägande! Hemskt tråkig design för ett sånt pris. Fattar fö inte varför man vill ha en avklippt magkort hoodie? Är det inte meningen att man ska vilja ”mysa” i dessa kläder? #gammal 🧐

    Svara

      Jon och Janni bor ju i Monaco och Marbella så det är väl inte så konstigt kanske att de inte tänker på ett nordiskt klimat när det gäller kläder. Problemet är dock att deras följare (i synnerhet Jannis) inte bor i Medelhavsklimat. Kanske skulle de ha tänkt mer på målgruppen när de bestämde hur kläderna skulle designas?

      Svara

      Jag har på mig en hoodie just nu som är lika lång som klänningarna här ovan. Det är alldeles lagom. Varm och rymlig.

      Svara

    Vanliga basplagg med en pyttetext på? Varför kostar det så mycket? Är texten handskriven i blod från någon superkändis eller?
    Det här var fan tråkigare kläder än de som släpps av övriga wannabes. Bekvämare kanske, men det är säkert mjukisarna från Lager 157 också.

    Svara

    Fast sen får man väl ställa sig frågan. Vill jag köpa kläder som har tillverkats på ett bra sätt? Där alla från start till slut har bra arbetsvillkor eller vill man handla från butiker som H&M där man vet att arbetarna har fruktansvärt dåliga villkor? Jon och Jannis företag har till och med en kategori på hemsidan där man kan läsa om hur och vart kläderna produceras.

    https://cestnormal.co/pages/our-producers

    Ni klagar på att många flyger och det förstör miljön. Att köpa kläder som tillverkas under dåliga förhållanden är också riktigt negativt för oss människor, djur och natur. Jag betalar hellre mer för en t-shirt som jag vet har producerats på rätt sätt än att köpa från ett företag där jag vet att alla inte har bra arbetsvillkor.

    Svara

      + på den. Betalar gärna mycket för kläder med goda kvalitét och skäliga arbetsförhållanden där folk har normala arbetstider, får ordentligt betalt och ledigt för återhämtning.

      Svara

      Fast plaggen kunde ju iaf vara liiiiiite roligare för det priset….. även om du har rätt!

      Svara

        Linda: smaken är som bekant som baken. Själv vill jag gärna bära enfärgade kläder, helst utan tryck och minimalt med text. Då ser ju dessa kläder ut att vara mer min smak än mycket annat.

        Svara

      Jon och Janni kan knappast utge sig för att vara förebilder när det gäller att värna om miljön.
      Även om de lugnat ned sig nu när det gäller flygresor så flyger de fortfarande betydligt mer än genomsnittet.
      Jon har haft mängder med monsterbilar som knappast varit till fördel för miljön. Han funderar på att köpa en monsterbåt och är en entusiastisk besökare vid Monacos Grand Prix som är miljöförstörelse så det tjuter om det.
      Janni visar upp drivor med kläder genom olika samarbeten och hetsar läsarna till köp genom sina outfits och hauls.
      Att de nu plötsligt blir miljömedvetna när det gäller att sälja tröjor tycker jag är hyckleri.
      Varken Jon eller Janni med sin nyrika konsumtionshets kan uttala sig med trovärdighet i miljöfrågan 🙁

      Svara

        +1!

        Svara

        Ironin i att försöka utge sig för att värna om miljön genom att producera ännu mer skit…

        Svara

        De har inte utmålat sig som miljö-förebilder utan har gjort kläder under bra förhållanden, det ena behöver inte utesluta det andra.

        Och så dyrt är det ju inte? Ligger ju i samma prisklass som andra street-kläder typ fila, adidas etc

        Svara

          Mjoo en av deras selling points är ju ”Sustainable materials” och i senaste vloggen sa Jon att det var riktigt bra kvalitet, tål många tvättar och inte är en slit och släng produkt. Så tycker nog att de försöker framstå som medvetna.

          Svara

          Är du advokat eller vill du bara bli?

          Svara

      Precis vad jag också tänkte. De flesta kläder är ju för billiga sett till kostnaden för miljö och de människor som tillverkar kläderna. Så om dessa är tillverkade av bra material och med bra förhållanden för arbetarna så är de kanske rimligt prissatta.
      Designmässigt är de väldigt basic, vet inte om c’est normal betyder nåt särskilt för dessa två, annars betalar väl folk för märket som sådant.

      Svara

      Det kan jag hålla med om, men kläderna är fortfarande skittråkiga bylsiga mjukiskläder. Vem vill gå omkring sådär utanför gymmet? Är väldigt överraskad över att Janni som brukar klä sig snyggt och stiligt har designat lodiskläder. Vad är poängen med att designa något som är formlöst, enfärgat och finns exakt likadana i varenda affär? Jag såg några prover på badkläder som faktisk var jättefina, men de finns inte med. Den här kollektionen är inte direkt bra att ha på CVt om hon som hon tidigare sagt drömmer om att bli designer. Verkar vara Jon som bestämt allt, slackerkläder är ju precis hans stil. Räknar de med att deras 1.000.000 fans köper oavsett vad det är de satt sitt namn på?

      Svara

        Det är väl de enklaste plaggen att designa, de är ju inte direkt så kunniga i ämnet. De lär sig säkert med tiden, men mjukiskläder är väl en lämplig början för dem.

        Svara

    Jag gillar deras design och hela idén med ett riktigt klädmärke som kan växa med flera produktkategorier med tiden. Men, just den här kollektionen för tjejer känns som att den mest passar de som ser ut som Janni. Även om storleksutbudet är stort så passar inte stilen riktigt oss vanlisar… Tror de kommer inse det med tiden, och släppa saker som även vi andra kan ha till vardags. Priset var rätt dyrt, men de verkar ha satsat på kvalité och rättvisa arbetsvillkor så är inte ett orimligt pris. Det sålde slut fort, så de fick en bra start ändå! Ser framemot vad de gör om några år, gillar hur stilrent de har valt att ha det men ändå något eget.

    Svara

      Klart att de såldes ut direkt. Det är så det fungerar med ”limited edition”.
      Man hetsar folk att beställa snabbt och när det är slut så låter man de besvikna konsumenterna tråna tills det kommer en påfyllning av varor.
      Vem vet, produkterna är säkert redan tillverkade och man låter de ligga till sig ett tag för att släppas snart.
      Det är ju dålig reklam om nya grejor inte tar slut direkt. Vart är världen på väg?

      Svara

        Fast det är INTE limited edition! De berättar i sina vloggar att de hoppas att de beställt bra första mängd och sen när de släppte officiella intagramkontot för märket och det ”blew up” så förberedde de redan då för nybeställning då de insåg att de nog underskattat sig själva. Såg en vlogg nu senast (tror det var jannis) och då verkar det som om det gjort en 3x beställning mot vad de hade nu vid lanseringen, då det sålde slut så fort 🙂 Om några veckor skulle även nya produkter levereras

        Svara

        Jag tror inte heller det är Limited Edition. Sättet de marknadsfört det på och pratar om det på indikerar att det här är första steget i en större kollektion och att sättet de designat kläderna på är något som kommer användas många gånger om. Kanske byter de färger, eller modeller, men det verkar inte vara något tillfälligt att mjölka så mycket som möjligt ur på kort tid.

        Svara

    Klesmerke?! 😀

    Dette bør kalles for det det er: Merchandise

    Svara

      De tänkte först som merch bara men sen kom de på mer och mer och ville ha bra kvalitet så nej, nu är det ett klädesmärke. De kommer släppa massa olika kläder och i bra kvalitet där de bestämt in i minsta detalj. Inte bara väljt tryck på en merchhoodie…

      Svara

    CamCam! Twilly är skyddat av Hermès! Kanske värt att gräva vidare i?

    Svara

      Den heter Twilly d’Hermès.

      Svara

        Parfymen heter så ja, men ordet/begreppet ’twilly’ är registrerat varumärke av Hermès:
        https://www.trademarkia.com/twilly-78230088.html

        Svara

          Men Hermès verkar göra ett dåligt jobb när det gäller att försvara sitt varumärke ”Twilly”.
          Det verkar ha degenererat och stavas ofta med liten bokstav dvs twilly. Väldigt vanligt att ett varumärke blir en generisk benämning på en speciell företeelse om varumärket inte aktivt försvaras. Ibland hjälper det inte hur mycket varumärkesinnehavaren kämpar utan varumärket blir ett varumärkesord.
          Hermine Hold verkar ha gjort som många andra dvs kallat hårbandet (eller är det en scarf?) för ”twilly”.
          Hermès får väl hävda sitt varumärke om de har något emot att andra säljer en ”twilly” även om de inte hänvisar till Hermès.
          Intressanta exempel:
          https://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rkesord

          Svara

    J&J: Vi vill göra kläder för folk som inte vill göra saker och ting på samma sätt som alla andra!
    >> gör kollektion med svartvita kläder och litet tryck
    Jag: Okej…

    Svara

      Haha!

      Svara

      Ja men då har det ju lyckats, om alla här är alla andra så vill ju alla andra ha andra kläder (än deras) och då passar ju kläderna till de som inte vill vara som alla andra…
      (Det lät kul i mitt huvud i allafall)

      Svara

      Men eller hur! Jag hade aldrig kunnat skilja dem från mängden om jag såg dem tillsammans med andra märken som är nästan likadana.

      Svara

    Jocke Och Jonna och bebis? Vad händer?

    Svara

      Hon har bara gått nån vecka förbi beräknat datum. Chilla.

      Svara

        OK, tack för tips !

        Svara

    Jag tycker varken bu eller bä om kläderna men jag tycker att det är lite tråkigt att det är samma person som visar alla storlekar på damkläderna (är olika personer på killkläderna). Det står att Janni ”loves size S” och att man kan kolla hur hon ser ut i den storlek man valt. Väljer man storlek XL så ser det bara för stort ut på henne och det visar inte hur en person som jag som är storlek L-XL skulle kunna se ut i den. Hade varit bättre med olika personer för olika storlekar. Men det kanske är storlek S som är det normala ”C’est normal”.

    Svara

      Hahaha storlek small – C’est normal

      Svara

        Eller om man drar det ett steg längre – både Jon och Janni representerar ju normen så det nästan känns överdrivet. Snyggt, vitt heteropar som äter vegan food och tränar, samt är rika entreprenörer. Blir nästan som ett konstprojekt att de döper sitt märke till ”C’est normal”

        Svara

          De har ju valt det namnet för att de är motsatsen – alltid extrema (typ jon, han kan inte bara köpa en båt utan snöar in sig och vill ha det bästa och coolaste som finns)

          Svara

            Ja, han är så förtjust i uttrycket Team Overkill 🙂
            Dessutom kommer han ju från extremsport så han blev nog miljöskadad redan i tonåren.

            Svara

            Mia – ja det förstår jag ju, och alla som följt dem och vet vilka de är, lekte mer med tanken på de som eventuellt inte vet det och bara ser två norm-normala människor som har ett märke som heter ”C’est normal”

            Svara

    Varför tar man produktbilder mot en spegel så att kamerastativet syns i spegelbilden?

    Svara

      För att man är en klantig amatör?

      Svara

    Jag känner bara – vad ska jag göra med dom där snörena på klänningen?! Ska dom dingla där? Dingel-dingel

    Svara

    Kläderna ser ut som om de kommer från Aliexpress men kostar ca 10 gånger mer. Nej tack.

    Svara

    Hoppa alla dagar i veckan…. Finns garanterat inte i min storlek ändå så 😂

    Svara

    Herregud. Tänker på Andy i Little Britain som fejkar att han sitter i rullstol för att få tillgång till assistent dygnet runt 😂kanske vore nåt för våra influänsär?

    Svara

      Hahah jag råkade kommentera fel inlägg. Hjärnan är med idag! Sorry.

      Svara

    Jag erkänner härmed att jag följer Jon, men är lite lite sämre på att följa Janni. Om man bortser från att de lever livet och gör det de förmodligen tycker mest om, att resa (som de får högvis med skit för), tycker jag att ffa Janni verkar vara en person som absolut inte konsumerar. Jon kan ju pika henne för att hon har råd, men inte vill, och det verkar som om det hon köper är genomtänkt. Och att hon gillar att ha en buffert mer än vad hon gillar att köpa skit. Det känns inte som om hon köper särskilt mycket, kläder, smycken och allt annat verkar hon få i samarbeten. Hon har en drös med märkesväskor, men det är ju Jon som köper dem till henne i julklapp/födelsedagspresent. På rak arm kan jag inte komma på ett enda wild and crazy-köp jag sett att hon skrivit/vloggat om? Hon känns som en ung tjej med fötterna på jorden som investerar smart. Till skillnad från många andra. Jon älskar teknik och bilar, men går klädd i samma shorts en hel sommar typ.

    Jag tycker om dem och tänker att de skapar minnen för livet. Och Benni är underbar. Däremot tycker jag väl kanske inte lika bra om pappa Janni, han verkar ju vara en bra pappa som hänger mycket med sina barn, men han känns som en player. Det är ngt som skaver där.

    Funderar ibland på dem och tex Katrin Z, som faktiskt är en riktigt duktig entreprenör. Jävlar som hon verkar jobba med sina produkter. Och tre barn. Delér-Olsson jobbar säkert minst lika mycket, men vi ser bara sociala medier (vilket verkar ta extremt mycket tid bara det). Varken Katrin eller Janni/Jon har en drös anställda för att fixa hår och naglar eller att livvakta. Katrin verkar inte vara särskilt rädd för att skita ner sig och verkligen jobba. Jämför Katrin med Isabella, det hade varit intressant.

    Äh, jag tappade tråden.
    1. Jag gillar J o J och tycker båda har fötterna på jorden. Det finns många andra som är betydligt mer skitenödiga och deras enda mål är att vara rätt.
    2. Jämför Katrin och BB. Det hade varit intressant med effektiv arbetstid och bokslut.

    Nu skall jag vara tyst för jag är bara rörig och trött. 🙂

    Svara

    Tycker att det var jätte fina kläder. (Hade inte köpt den croppade tröjan dock) Men när jag gick in o skulle beställa så var allt jag ville ha slutsålt så det verkar vara fler än jag som gillar kläderna. Inte dyrare än att gå på intersport o köpa kläder i bra kvalité.

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.