Aningslösa Influencers på Instagram

Instagramkontot Aningslösa Influencers uppmärksammar influencers flygresor och den påverkar de har på miljön.
Tydligen är det många av dem som inte alls gillar det med tanke på hur många som blockerar kontot.
Här under ser ni några av dem – de görs enbart via Instagram Story – och även vilka som blockerat kontot.

De uppmärksammar även de influencers som tar sitt ansvar och som väljer alternativa färdmedel, som tåg.
Där hittar vi en salig blandning av rena influencers och andra offentliga personer.
Sist men inte minst presenterar jag kontots lilla manual för hur man är en ansvarstagande människa på sociala medier.

Vad tycker ni om nischade konton som detta?
Är det bra initiativ?
Det är ju trots att ni som tipsat mig om det! 🙂

289 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tanken är ju så klart god, men ska ingen kunna flyga någonstans enligt dom? Gabjoss t.ex. reser knappast särskilt ofta.

    Svara

      Gabjobb reser väl minst en gång per år? Eller har jag fel?

      Svara

        En gång per år är väl inte ofta? I jämförelse med influencers är hon ju i stort sett hemma jämt. Medelsvensson flyger väl två gånger per år? I jämförelse med valfri normal invånare i valfritt afrikanskt eller asiatiskt land flyger hon sjukt ofta.

        Svara

          MINST en gång per år! Både utrikes och inrikes.

          Svara

            Det gör jag med. Mina föräldrar bor i Kenya och min mans familj kommer från Libanon. Vi kan inte isolera oss i Sverige eller vägra besök 🙁

            Svara

              *vill inte isolera oss i Sverige eller vägra besök. Det är väl självklart att ni KAN, men frågan är om ni vill.

              Svara

                Oavsett ordval är väl kontentan densamma, det kommer inte att ske.

                Svara

              Kan du inte bara åka hem, ni har bevisligen ingenting i Sverige att göra.

              Svara

          Hon tar ju flyget till Sthlm ett flertal gånger per år och reser väl utomlands 2 ggr om året…

          Svara

            Sandra Lindahl åker flyg Skellefteå-sthlm för att gå till frisören :))

            Svara

          Oj! Är det så för medelsvensson? Tycker inte det är lite.

          Svara

            Det är väldigt lite för många dels pga jobb och dels pga invandring/utvandring.

            Svara

        Så en gång per år är mycket?? Herregud

        Svara

          Jag tycker en gång per år är mycket. Men just Gabjoss flyger ju minst två gånger per år.

          Svara

            Men ni fattar väl att många inte lever så? Man måste resa i jobbet eller så har man familj i andra länder?

            Svara

              Vet du, när det gäller min egen och mina framtida barns framtid så struntar jag faktiskt i folks jobb och familjer i andra länder. Du ber folk ge upp sin framtid, för att någon ”måste” flyga.

              Svara

                Visst, lycka till..

                Svara

                  Lycka till med vad?

                  Svara

                    (1) att förbättra miljön för dina barn genom att (2) begränsa privatflyg. Jag tror visst att du har goda intentioner men upplever resonemanget som naivt. Var kommer dina kläder och produkter och möbler ifrån förresten?

                    Svara

                      Arv, en del second hand och köper inte längre speciellt mycket kläder, har så det räcker. Jag tror inte flygresor är lösningen, jag tror att det är en del av lösningen. Hoppas det bli förbjudet att flyga mer än en gg per år, sen läggs ner helt.

                Och har du funderat över vilken miljöpåverkan dina barn har innan du skaffade dem? Jag vill inte ha barn alls, är det ok att jag åker och hälsar på mina föräldrar som bor i ett annat land då, eller ska jag tänka på dina barn och aldrig träffa dem igen?

                Svara

                  + 1000.

                  Svara

                    Att skaffa barn ger ut mer CO2 under deras uppväxt än att flyga, , ekologisk mat kräver mer vatten och mer land = inte så bra, avokadokonsumtionen i väst håller på att förstöra Mexiko på samma sätt som Coca Cola fabriker gör – rejäl vattenkonsumtion. Ändå så konsumeras detta och sägs att det är bättre. Kan säga att flyga är självklart dåligt, men kollar man från ett större perspektiv är det en väldigt liten aspekt. Dina barns konsumtion bidrar också, jag tror verkligen inte att barn nuförtiden kan klara sig utan något som ger mindre utsläpp.. Det är riktigt svårt som enskild människa kunna ha en win-win situation i detta, det är alltid någonting som inte är bra.

                    Svara

                      Att åka till Dubai på weekendsemester genererar koldioxid som du lätt hade kunnat låta bli. Du får sopsortera och undvika avokado ganska länge innan du kommer upp i 1,8 ton! Så himla krångligt är det inte. Och börjar vi prata om att folk ska sluta skaffa barn för att du ska kunna flyga vart du vill, då är vi inne på ett farligt spår. Vi kanske ska börja avliva folk för att andra ska få fortsätta flyga? Jordens klimat bryr sig inte, men det händer något läskigt i samhället om vi börjar jämföra människovärde med nöjesresor!

                Varför skaffar du barn som förstör tusenfalt för miljön mot vad flygresor gör??? Är man rädd för miljöhotet då skaffar man absolut inte barn

                Svara

                Härligt! Så tänker nog många andra också ”när det kommer till mig och mina barns framtid struntar jag i ditt jobb och dina barn…”

                Svara

                Haha och jag skiter i dina barns framtid

                Svara

          En gång per år är mer än jordens klimat klarar av. Om vi fortsätter att leva som idag så är det bara 10 år tills vi passerar 1,5 graders uppvärmning och får en massa mer stormar, inga korallrev kvar att snorkla på, skogsbränder, osv. Och det gäller helt OAVSETT om vi tycker det är rimligt eller inte! Vill du att dina barnbarn (eller andra människor) ska sitta utan el i veckor pga de stormar du orsakad med ditt flygande?

          Svara

      Jag kan hålla med. Visst är det onekligen mycket dåligt för miljön att flyga, men att kritisera personer som tex Gabbi som flyger till kanarieöarna en gång/ år i samma sammanhang som tex Bindelfelt som tydligen åkt på långresor varenda månad nu i vinter… nja. Tycker att det är bra att det uppmärksammas, men kan tycka att man kan fokusera framförallt på de riktiga klimatbovarna (te x Bella, Matplatsen mfl).

      Svara

        Fast Gabbi har väl även flugit inrikes?

        Svara

        Men hon åker till Stockholm för jobb några gånger per år?
        Förresten så undrar jag vad för hemska saker som Ving utsatte henne för under resan. I hennes senaste inlägg skriver hon att hon aldrig skulle boka via dem igen.

        Svara

          Hon skrev på instastory hon och F fick matförgiftning/ magsjuka och läkaren som ving skickade var otrevlig, burdus och oförstående enligt henne. Hon tyckte han klämde för mkt bland annat.

          Svara

          Buuuhuuu liksom

          Svara

        Micael Bindefeld betraktar Israel som sitt andra hem så hans resor dit är förstås speciella.
        Kanske flyttar han dit på vintern för att bara vara hemma i Sverige under sommaren? Han har ju en bra bostad på Ingarö och behöver inte jobba längre med att vika servetter och pussa folk på kinden.
        Då kunde också antalet pendlingar till Israel minskas radikalt. Bara en idé 🙂

        Svara

          Ja det här undrar jag över? Med globalisering måste ju folk flyga både för jobb och om de vill träffa sina familjer? Hur ska man göra då om de bor på en annan kontinent?

          Svara

            Att flyga en gång om året för att träffa sin familj på en annan kontinent, eller att någon gång i livet göra en nöjesresa tror jag få ifrågasätter.

            Men ärligt talat, vi har 350 000 resor till Thailand från Sverige varje år och 600 000 till Kanarieöarna. Hur många av dem flög för att träffa nära och kära? Det måste finnas ett utrymme att dra ned på flygandet här.

            Svara

              Men nästan 20 % av thailands BNP kommer från turistsektorn. Hur har ni tänkt lösa den ekvationen?

              Svara

                Det rimliga vore ju att alla klimativrare började bekämpa turism TILL Sverige i stället för att gagga om Maldiverna och Thailand? Starta en kampanj för att stänga ner hotell och turistnäringen och kampanja för att slippa japaner och ryssar av miljöskäl? Blev det tokigt nu när ni riskerar era löner?

                Svara

                  Turism som kan utföras med tåg är helt ok, det är helt andra nivåer på koldioxidutsläpp. Och vill vi att folk i andra länder ska minska sitt flygande måste vi förstås sopa framför egen dörr, annars lyssnar ju ingen på oss.

                  Svara

                    Precis. Kampanja i Japan, Ryssland och USA så att de inte kommer hit. ”Not welcome by air” är ett bra uttryck. Det är viktigt att börja med sig själv, turism är ju bara 2 % av vår BNP så vi riskerar inte så mycket när folk slutar flyga hit.

                    Svara

          Ändå lite tur för honom att han kan flytta till Israel när den fina sjötomten på Ingarö blir ett träsk pga stigande vattennivåer…

          Svara

            Nu finns det väl iofs ännu större problem med vattenresurser där…

            Svara

            I Sverige har vi bara landsänkning kring Skåne. I övriga landet har vi mer eller mindre landhöjning.

            Svara

              Till mellanöstern bör man hursomhelst inte fly av vattenorsaker.

              Svara

              Så du tror att landhöjningen hinner kompensera för oceanernas höjning?
              Jag har en känsla av att vattennivåerna hinner före landhöjningen.

              Svara

              Stigande vattennivåer och landhöjning är för det första helt olika fenomen med helt olika orsaker och kommer för det första inte ens i närheten av ta ut varandra.

              Svara

          Ändå sedan det kom ut att han var en vidrig arbetsgivare får jag en sur uppstötning när jag ser hans bild eller namn. Usch och fy för den sortens människor. Synd att belöningen tydligen är galet mycket pengar och massor av kindpussande fjäskande kändisar…

          Svara

      Bästa jag sett! Det går inte att sitta vackert och be snällt längre, det händer ingenting och ingen bryr sig. Influencers och övriga offentliga personer bör vara beredda på kritik av deras handlingar; poängen är inte att kränka/förnedra utan om att uppmärksamma ett problematiskt beteende. Det måste gå att skilja på sak och person, och begreppet skamma flyttar skulden till den som belyser problemet.

      Svara

        Lustigt, jag uppfattar aktionen som direkt tramsig.

        Svara

          Samma här. Trött på detta ständiga skuldbeläggande, det leder ingenstans utan får snarare motsatt effekt!

          Svara

      Tanken är att hålla sig inom sin klimatbudget (2 ton/år), och just långa och många flygresor årligen ryms inte inom denna budget. Tågresande är oerhört koldioxidsnålt så inga hinder där.

      Budgeten är uträknad för att vi som mänsklighet ska slippa stora jobbiga förändringar som gör det svårt att tex odla all den mat vi kommer behöva med växande befolkning.

      Svara

        Ivana84 [instagram] älskar att resa och flyga allt för att kunna lägga upp bilder på sin Instagram konto för skryta ännu mer hur mycket hon reser. Räcker inte att flyga en gång per år utan minst 5-6 gånger med hennes familj på 4 barn och man.

        Svara

      Klart man kan bestämma sig för att inte flyga! Det är bara en prioritering man gör.

      Svara

    Bra att det uppmärksammas men att hänga ut och skamma människor tror inte jag leder till förändring. Bättre att motivera människor till att ta ansvar och förändra sin livsstil. Gillar att de lyfter de som valt andra alternativ.

    Sedan är det ju illa med influenser med mkt följare visar upp en livsstil med mkt flygande men som sagt så tror jag inte på att man når någon förändring genom att hänga ut.

    Svara

      Jag förstår vad du menar, men tycker det är annorlunda med influencers faktiskt. Debut mer som kommersiella aktörer och får tåla lite mer. Sen tror jag inte heller att de (generellt sett) är särskilt mottagliga för ”uppmuntran” att sluta flyga. Bra att det synliggörs vilken (ohållbar) livsstil de kommunicerar och uppmuntrar till genom sina konton.

      Svara

      Tror inte heller själva skammandet hjälper. Blir mer hetsigt då och som vanligt så hjälper det sällan i debatten. Däremot tycker jag kontot hade varit väldigt mycket mer intressant om de endast synliggjorde influensernas flygresande och den mängd koldioxid de släpper ut – gärna i samband med klimateffekter av den globala uppvärmningen och annan kort men intressant klimatinformation. Bra de lyfter de som tar miljövänliga alternativ. Offentliga personer och influencers säljer givetvis sin livsstil och påverkar. Att resa med flyg ses ju som en självklarhet och nödvändigt för många idag. Man SKA svara berest, se andra kulturer osv. Den glorifierade och romantiserade bilden på resandet kanske måste gnuggas bort lite. Och kanske måste vi göra uppoffringar för oss själva, planeten och inte minst andra människor.

      Svara

      Vill dessa influencers tas på allvar och bemötas proffsigt så måste de börja bete sig proffsig också, och en del i att sköta sitt jobb är att kunna ta och bemöta kritik som en vuxen. Och att ta ANSVAR för sina handlingar! Det är inte att skamma!
      Influencers blir per automatik förr eller senare offentliga personer och inte minst maktfaktorer. Deras arbete är bokstavligt tala att influera andra människor i livsstil och konsumtion. De måste vara beredda på kritik av deras handlingar; poängen är inte att kränka/förnedra utan om att uppmärksamma ett problematiskt beteende. Det måste gå att skilja på sak och person, och begreppet skamma flyttar skulden till den som belyser problemet!

      Och att ”be snällt” har ju visat sig så effektivt genom historien, eller hur? Menar inte att låta dryg men ibland tröttnar man, precis som man till slut tröttnar på att be artigt om förändring när förändring krävs. Arbetarrörelsen, kvinnlig rösträtt, aborträtt, exemplen kan ställas på varandra där man försökt be artigt och snällt men där ingen lyssnat förrän det mer eller mindre uppstod jävligt dålig stämning och övriga klasser/grupper/makthavare faktiskt först då tog tag i frågan. Sociala medier och influencers i sig är inte en samhällsomvälvande rörelse så som arbetarrörelsen tex. var, det är inte det jag påstår, däremot så är klimatfrågan vår tids absolut viktigaste fråga där det handlar om ren skär överlevnad för en stor del av jordens befolkning,. Vi påverkas alla av den och kommer alla påverkas av den. Lyft perspektivet lite och man inser snabbt att klimatkonflikter över landytor och flyktingströmmar även det kommer komma i klimatförändringarnas kölvatten. Allt handlar inte bara om att somrarna blir torrare/blötare och att priset på avokado kanske kommer rusa.

      Och majoriteten av alla stora reklaminfluencers (välj valfri smal, vit, sprättbenstjej med löshår och vars största och enda intresse här i livet är att resa runt med sina klonkompisar och ta identiska foton på sina bikinirövar) lever på ett sätt och promotar en livsstil som A) Är ohållbar ur miljösynpunkt och dessutom B) Typ är omöjlig för vem som helst som inte delar deras yrke eller livsstil att uppnå. Detta är ett arbete och ett yrke, det köper jag, men kan vi snälla sluta dalta med dessa influencers? Det är liksom inte som att de håller på att bota cancer eller använder sina flygresor till att åka och volontärarbeta (jo, fast då dokumenteras det för att generera klick såklart). De bidrar inte med NÅGONTING vettigt förutom reklam, utöver reklam och PR bidrar de endast med att sabba planeten och folks självkänsla och strömlinjeforma ideal för unga och unga vuxna att se upp till.

      Man måste få kritisera dessa människor utifrån deras yrkesroll som varandes reklampelare och skyltdockor, allt annat är totalt orimligt. Influencers är personer men som de så gärna själva ofta framhåller så är detta deras jobb och då måste man kunna få kritisera deras ”jobb” och hur de väljer att sköta det. Dåligt exempel, men tänk om Kamprad brutit ihop och blockat kunder varje gång någon sagt att bokhyllan Billy är tjatig eller framställs från mindre bra material. Är man professionell så bemöter man kritik, bara ett litet barn stoppar huvudet under kudden och låtsas inte höra.

      Svara

        Där satt den. Förmodligen det vettigast jag läst på bloggbevakning någonsin. 👍🏼

        Svara

          Men herregud… Okej, var produceras ikeamöbler och textilier? Var säljs de? Förlåt men det här resonemanget är inte jätteimponerande.

          Svara

            Jag förstår inte vad du menar? IKEAmöbler produceras väl uteslutande i låglöneländer och säljs i länder som Sverige, USA, Norge och Japan dvs. icke-låglöneländer? Vart vill du komma?

            Svara

              Att aktionen är helt meningslös ville jag komma till! IKEA är bara ett exempel.

              Svara

                Hur kan det vara helt meningslöst? Influencers jobbar med och tar betalt för att influera, det är typ micro-lobbyism som de pysslar med. Om fler och mer influerade till miljömedvetenhet och hållbar konsumtion tror du inte att det skulle påverka deras publik? Det tror jag. Om det blir status att leva mer hållbart och att producera (inte bara konsumera) bra värden tror jag det skulle påverka och inte vara meningslöst, nej.

                Svara

                  Men uppriktigt. Om det är hållbar konsumtion du vill åstadkomma, verkar det då realistiskt att fokusera på privatflyg?

                  Svara

        Jävligt långt och jävligt bra skrivet!! Du har helt rätt i det du säger

        Svara

          TACK ja fan ursäkta avhandlingen, men det finns helt enkelt för mycket att säga i den här frågan <3 Tack, kul att nån håller med en.

          Svara

            Känner mig som en förpubertal tonåring men jag kan inte låta bli att fundera över om inte kapitalismen är den ensamt största orsaken till vår miljöproblem…

            Svara

              Naturligtvis är den det, rakt igenom 💖

              Svara

                Ja. Problemet är väl nu att vi som industrialiserades för 70 år sen tycker att Asien ska skita i sin tillväxt idag…

                Svara

                  70 år sen…?

                  Svara

                    *1*70, ursäkta.

                    Svara

        Spot on!!!!

        Svara

        Så kloka ord! Vem är du? Blir nyfiken 😍

        Svara

          En representant för ”slå hårt i luften- rörelsen”

          Svara

    Bra att tydliggöra den obekväma sanningen! Så enkelt att blunda för vad ens handlingar har för konsekvenser – när det blir så konkret som här blir det omöjligt att ignorera och såklart obekvämt för influencerna. De kan gott få sig en tankeställare, och åtminstone dra ner på resandet!

    Svara

    Flög senast i November, men jag och min sambo bestämde faktiskt efter att vi inte ska flyga mer när vi kom hem. Så nu blir det semestrar i Sverige eller tåg/båt. Dels pga miljön, men även att vi inte vill åka ifrån hunden igen.

    Svara

      Men det här tänket bygger ju nånstans på att man är etnisk svensk sen generationer och aldrig flyttar för jobb, kärlek eller krig (beroende på ställe). Vad ska vi andra göra? Nej tack till att aldrig träffa släkten igen säger jag.

      Svara

        Men det är väl bra om vi som faktiskt inte har någon anledning (tex besöka släkt) stannar på marken?

        Svara

          Jag vet faktiskt inte. Cargoflyg går ju med dagens ekonomi inte att undvika. Det går inte i dagsläget att förlägga all produktion till Sverige. Sen klurar jag på turism som inkomställa för både fattigare och rika länder.

          Svara

            Har oxå funderat på det. Hur skulle tex Thailands ekonomi påverkas om svenskar skulle sluta flyga dit?

            Svara

              Maldivernas bnp kommer till nästan 1/4 från turism. Folk som tror att de gör en god gärning genom att scamma resor dit måste tänka om. Vad vill ni att de ska leva på – katastrofbistånd? Ska vi sätta dem i flyktingläger i Australien? Hur ser det ut i Gambia?

              Svara

                Thailand ca 20 %. Res dit med gott samvete.

                Svara

                  Men så åker en stor del med typ, Tui som käkar upp den största delen av pengarna själva. Eller bokar via sidor som hotels som också tar en stoooor del av pengarna

                  Svara

                    Charterarrangörer tjänar inte särskilt mycket på varje resenär.
                    Nästan allt som resenären betalar går till flygbolag (inkl skatter, avgifter, bränsletillägg) och till lokala arrangemang som hotell och transfers.
                    Har arrangören några hundralappar över per vecka/resenär så är det vad man kan behålla för egen del.
                    Sedan finns det förstås arrangemang med högre priser där arrangören har större kostnader t ex längre rundresor med reseledare till avlägsna destinationer. Där kan marginalen vara högre.

                    Svara

                    Alla gör inte det. Oavsett så kan du inte underskatta lokal arbetskraft och tillgångar på hotell, restauranger, resmål osv. Om 17 % av Thailands BNP kommer från turism så har inte TUI eller hotels lyckats äta upp allt på vägen…

                    Svara

              Jag tror att den påverkas ännu mer negativt när stora delar av landet ligger under havsnivån 🤔 aftonbladet har en artikelserie om klimatflyktingar, bland annat i Asien, minns inte exakt var men det händer nu – människor tvingas flytta från sina hem och sysselsättningar till storstädernas slumkvarter som bara växer, och därmed fattigdomen också.

              Svara

      Båt är ju knappat miljövänligt så långe du inte hade tänkt att segla?

      Svara

        Båt kan vara miljövänligt (bättre än flyg åtminstone). T.ex. de fartyg som kör med LNG (som Destination Gotland nu får eller Viking Line redan har) eller el som ForSea använder. Även båtarna blir mera miljövänliga 👍.

        Svara

          Flyg blir också mer miljövänligt, men har vi råd att vänta? Hur mkt är ”ok” att släppa ut enligt dig? Ska vi leva på en trasig planet pga du ska åka båt? Fy fan

          Svara

            Ursäkta? Jag fattar inte mycket av din kommentar Rut. Menar du att man varken skall flyga eller åka båt? Hur skall vi då transportera gods och folk? Gå med varor mellan länder? Tåg? Då det kommer till frakt, som behövs, så är fartyg mycket bättre än flyg. Tåg säkert mycket bättre miljömässigt men infrastrukturen stöder det inte idag.

            Svara

    Underbart initiativ! Äntligen granskas konsekvenserna av influencer-livet, blir illamående av alla resor kors och tvärs för att ta bilder på någon iscensatt konsumering a la high end.
    Skamma dom jävlarna, fattar dom inte vad dom gör så kan dom göra det hemma på kammaren, gratis för dom och gratis för miljön

    Svara

      Skopljak reser titt och tätt, Emelie Walles, Blondinbellsksan obivisuly, Atihic, Victoriasstil, Almalm7, Ivana84, Millanikic, Travelfahionistas, mfl på Instagram.

      Svara

    Dags att blocka dåren månne? ☝🏼

    Svara

      Men vafan nu blev det galet fel 😂 Svarade på en kommentar som blev borttagen i samma sekund. Ta bort min också om du vill 😊

      Svara

        Jag är på hugget! Dåren skapar nya ip-nummer i samma hastighet som jag blockar, men jag kommer givetvis vinna. 🙂

        Svara

          Bra jobbat! ✌🏼

          Svara

          ”Skapar nya IP-nummer” ?😂 Hur skapar man nya IP-nummer? 😂🤔

          Svara

            ”Får”?

            Svara

        Du förstår. Camilla vet inte hur man modererar.. förstör kommentarfältet och blockerar massa folk samtidigt.

        Svara

          Haha..Sara bad mig radera din kommentar, ”Kicki”… 🙂

          Svara

      Men har det inte varit massa förklaringar här om att hela tråden försvinner om ursprungskommentaren raderas när folk har frågat om det? Apropå att Saras kommentar är kvar

      Svara

    Jag har också blivit blockad när jag skrivit till olika influencers med frågan hur de tänker kring utsläpp av dem flygresor dem gör. När jag sedan skrivit ”Åk tåg ♡” på inlägg om resor de kunnat göra med tåg så har faktiskt samma sak hänt. Jag har inte kunnat kommentera mer efter den kommentaren.

    Svara

      Trist att bli blockerad för ”obekväma” frågor istället för att de förklarar och ta ställning för sina val. Inte speciellt moget.

      Svara

        Hur kan man blocka ett helt uni?

        Svara

          universitet bibliotek etc har ju samma ipnr på sina datorer. Blockerar man en användare så kan ingen kommentera.

          Camilla e fientlig mot akademiker. Är hon med i Centern så borde hon få sparken illa kvickt.

          Svara

            Hahaha! Jag borde skämmas som den akademiker jag trots allt är. Inte ens sekundärskämmas utan PRIMÄRskämmas!!!!!!

            Sen kan jag ju manuellt släppa på de kommentarer jag vill. 😉

            Svara

    Lyssnade på morgonpasset i p3 igår där Hanna Persson var gäst och pratade om det här. På ett sätt är det här deras ”jobb” på samma sätt som att buisnesssnubbar i kostyms jobb är att flyga Sverige runt att gå på möten och de blir ju inte kritserade på samma sätt. De är iförsig inte alltid offentliga personer heller. Alla borde flyga mindre, konsumera mindre osv osv. Influensers har självklart ett stort ansvar i det. Influensers säge alltid att deras yrke är ett ”framtidsyrke”. Men kommer det verkligen finnas en framtid om de fortsätter leva och inspirera till den livsstil som de gör?

    Svara

      Hanna är ralijerar dock över miljön och hennes klimatångest men flyger till Toronto veckan efter för att träffa kompisar och hitta sig själv 🤷🏻‍♀️

      Svara

        Jajo var också mycket skeptisk till henne pga just det men tyckte ändå hon ”förklarade” sitt resonemang bra igår. Men nu var det inte heller det jag syftade på med min kommentar…..

        Svara

        Jag var också skeptisk till just det med Hanna innan men tyckte hon resonerade vettigt. Men det var inte just det som jag syftade på i min kommentar….

        Svara

      Men även om det är deras jobb så är det väl inte ok för det? Självklart är det synd att kvinnor får mer skit än businessnubbar i kostym, men det är inte skäl till att sluta lyfta frågan.

      Dessutom gör de saker för att inspirera andra att göra samma saker. (Älskar att folk numera själva prenumererar på reklam, brukade vi inte sky reklam som pesten) Hursomhelts, när de hela tiden lägger upp bilder på deras jetsetliv så är det för att andra skall försöka leva samma liv.

      Svara

      Fast två fel gör ju inte ett rätt. Och dessutom är det inte riktigt samma sak, i och med att influensers jobb är att just; influera. Att då influera till överdrivet resande och därmed påverka människors drömmar och mål, det kan man inte beskylla businessfolk för (även om en och en annan kanske vill ha sånt jobb just för att få resa).
      Däremot är det ju svinviktigt att sätta större press på företag att ha (och följa) strikta miljöpolicies där man utnyttjar teknologin betydligt mer än resa hit och dit för ett o annat möte. Men det är liksom som två separata problem tänker jag.

      Svara

      Fast i många jobb är det nödvändigt. Väldigt lätt att kritisera när man själv inte har ett sånt jobb. Min sambo gör förhandlingar och deals som handlar om 50-200 miljoner. Det gör man inte på skype eller mail. Andra behöver träffas för att visa/testa saker. Ta en forskare tex, den behöver vara på plats och jobba hands on. Eller politiker som behöver se och ta del av verksamheter osv för att få insikt och kunna fatta vettiga beslut. Man kan inte bara säga att ”killar som flyger i jobbet ska sluta med det”

      Svara

        Känns jättenaivt? Vill ni stänga alla hotell och all turistverksamhet i sverige också? Vad ska de göra i stället?

        Svara

      Blir så irriterad när folk hänvisar till att det är deras ”jobb”, men jobba med något annat då!

      Vi har levt i miljoner år utan influencers tidigare och vi klarar oss utan er igen.
      Ta ett annat jobb om det innebär att jorden kommer klara sig bättre!

      Plugga och jobba på som oss andra. Herregud, det börjar bli väldigt tröttsamt alla priviligierade influencers med deras pinsamma ursäkter. Ta ansvar istället, sluta hetsa till konsumtion och resor.
      Visst kasta kommentar om att jag är avundsjuk om det får era samveten att må bättre över att ni förstör vår värld.

      Svara

      Skillnaden mot businessgubbsr är väl att influencers påverkar allmänheten i mkt större grad

      Svara

        Tror inte det stämmer. Påverkan ser bara annorlunda ut..

        Svara

          Alltså påverkar människor att också resa

          Svara

            Jo men exakt. Produktion och frakt. Det här tramsandet om Asienturism är barnsligt i min mening.

            Svara

    Gillar initiativet, men blir kanske lite väl mkt skammande. Tror det hade varit bättre med en mjukare approach.

    Själv flyger jag tyvärr mycket i mitt jobb men privat har jag slutat helt.

    Svara

      Försök påverka på ditt jobb! Är det nödvändigt med flygresor? Går det ha möten via Skype eller går det att ta tåg istället?
      Tänker att även om du inte flyger mkt privat så har du ett ansvar. Om ingen ansvarar för hur företag gör så kommer vi ingenstans.
      Hade en kompis som jobbade inom reklambranschen med mkt flygresor, hon valde att byta jobb då hon inte kunde stå för den livsstilen.

      Svara

        De flesta företag har en ganska strikt flygpolicy ändå. Jag flög mycket runt i Norden i mitt gamla jobb, men det var för att jag jobbade med HR och gjorde saker som att förhandla, lägga ner anläggningar och säga upp folk. Det gör man inte på Skype helst :/ var förövrigt inte alls kul så slutade, det är hemskt att se en människa i ögonen och ta deras jobb så jag sa upp mig själv tillslut

        Svara

          Låter tufft, fattar att man vill sluta efter ett tag!

          Svara

      Finns en artikel på Aftonbladet om att tågluffning börjar bli trendigt! Så det finns hopp! Sen är ju frågan om influenserna kan få det gratis…

      Svara

    Jag hörde någon gång att det mest effektiva sättet att få folk att sluta flyga är om det blir ute/omodernt/”trashigt” (tycker inte om det ordet, men det får duga i brist på annat). Jag tror att den som sa det definitivt är något på spåren. Husvagnssemester är knappast hett och inne och därför skulle ingen influencer göra det. Kan man få flyg att få samma låga status kommer de i alla fall inte skylta med det på samma sätt.

    Vill också vara tydlig med att jag inte är nån klimathjälte, ovan är reflektioner.

    Svara

      Dock så har ju de största influenserna makt att göra något inne. Tänk om t ex Bianca ingrossa tågluffar en sommar och postar det eller om Katrin Z skulle promota husvagnssemester. Det skulle kunna göra skillnad!

      Ett tips föresten är grupperna klimatgruppen och tågsemester på Facebook för inspiration!

      Svara

        Ja det håller jag absolut med om! Min poäng var att det inte lockar att göra nåt som anses fel eller fult, och om flyget får sådan status kommer det märkas hos influencers. Jag hoppas att Bianca eller nån annan kör tågluff!

        Svara

        Sandra Beijer promotade tågsemester/tågluff i relativ nutid (nått år sedan). Hon är ändå skammad på listan ovan.

        Tycker sidan skammar för hårt, hade de haft en mjukare approach hade kanske inte kändisarna/influencerna blockat och då hade kanske en vettig dialog/diskusson/upprop kunna växa fram där idéer som era kunnat tas upp.

        Svara

          Jag tågluffade för 4-5 år sedan, efter det har jag flygit (tyvärr) fram och tillbaka till olika länder i Asien, USA och Australien. Riktiga långflyg alltså. Bara för att jag tågluffat tidigare kan jag bortse från mina flyg efter detta och insett att jag måste minska mina flyg drastiskt. Samma grej är det för Sandra och hon borde bli ifrågsatt för det. Ett rätt betyder inte att allt annat kan skjutas under stolen

          Svara

            Sedan tycker jag inte att det jag ser på bilden är skammande, utan som en upplysning. Infon om hur mycket ton CO2 som släpps ut i atmosfären av ens flygresor är inte direkt något som man annars tar reda på.

            Svara

              Kontot heter Aningslösa influencers och de drog in Sandras kunder (samarbeten) i detta som ett sätt att försöka slå mot hennes inkomst. ”Hit her where it hurts”. Jag anser att det är onödigt och skammande. Hade de valt en mer kommunikativ väg hade kanske fler vågat föra en dialog. Typ ”Hej, vi är xx och vårt mål är att minska koldioxidutsläpp från flyg. I år har du släppt ut xx ton koldioxid vilket är mindre än tidigare år men fortfarande lite för mycket. Men du har också ätit mer vegetariskt vilket är bra. Vad mer skulle du kunna göra för att klimatkompensera? Om du inte kommer på något har vi ett par schyssta tips som vi gärna delar! På återhörande! Mvh / xxxx”.

              Jag tycker det är bra att tänka på miljön men jag tycker också det finns trevligare sätt att förmedla samma sak.

              Svara

                Men sluta använda ordet skamma för att flytta ansvaret från den som beter sig olämpligt till den som call them out on their bullshit. Skitsmart att vända sig till Sandras ”sponsorer”, varför skulle hon annars bry sig? Reda pengar är det enda som påverkar 99% av alla människor, den dagen man blir rik av att vara en miljöförebild så kommer Hannaliscious bränna bikinin, börja odla havre och använda tramp-generator för att ladda sin iPhone. Trust me. Det funkar inte att be snällt längre, ingen lyssnar. Det är inte att skamma en offentlig person som JOBBAR med att påverka andra till konsumtion. Skilj på kritik av person och kritik av beteende.

                Svara

                  Jag håller helt med Caroline. Vill man åstadkomma nåt bra får man visa på alternativ. Det här skammandet är ju bara kontraproduktivt.

                  Svara

                    Aningslösa influencers visar ju på alternativ och nej ingen influencer kommer ändra sitt beteende om det inte påverkar deras privat ekonomi.

                    Svara

                      Vad var alternativet?

      Husvagnssemester är dock väldigt mysigt!! /kränkt husvagnssemestrare

      Svara

    Vilket psykfall

    Svara

      Håller med! Vilken jäkla galning. Hur kan man tro att detta ska leda till något bra?

      Svara

      Håller med, jag tycker det här är enormt fånigt och att man kan sitta härinne och ge personen credd visar vilken galen och låg nivå man själv är på.

      Så låt oss ta det en gång för alla, för alla er som klappar åt den här personen (men som troligtvis själva åker på massor flygresor): ert skammande leder ingenstans! Ni kommer inte få någon att sluta flyga bara för att ni sitter och hänger ut dem sådär på ett IG-konto.

      Svara

        Fast vad du ser som slammande kanske snarare är något folk bör bli upplysta om, att börja ifrågasätta. Men självklart finns det bättre sätt skulle jag säga men jag tycker det är bra att det uppmärksammas

        Svara

          Jag tycker att det kan uppmärksammas, jag tycker att vi tillsammans kan få möjlighet att bidra till forskning och utveckling av mer miljlövänliga alternativ, jag tycker att man kan ställa frågetecken vid flygresor, men på det här sättet? Kom igen… Det är sånt här jag lär barnen att vi inte håller på med. Det är något en femåring förstår, men som vuxna uppenbarligen inte förstår. Man kan inte sitta och skamma någon bakom ett dold konto för att få dem att ändra sin livsstil. Jag tror faktiskt snarare att det ger motsatt effekt!

          …Jag är chockad att jag ens ska behöva skriva att det här är fel, men uppenbarligen kryllar det av galningar härinne, som inte inser hur fel tillvägagångssättet är.

          Svara

            Du lägger så mycket känslor och även skam i din argumentation att det inte riktigt går att ta dig seriöst

            Svara

              Ja, jag kunde. Bra skrivet.

              Svara

      Mogen argumentation…

      Svara

    Som några skrev om häromdagen, vattenkrig och dylika ofog vi en gång hade för oss…
    Det var verkligen en tid då man inte tänkte alls, tog 10 plastpåsar mm fast man kanske bara behövde en.
    Till slut börjar folk fatta att allt inte är oändligt, tycker det är jättebra! Mer sån här upplysning

    Svara

    Är ju också viktigt att uppmärksamma all annan konsumtion som dessa influencers sysslar med. Exempelvis när de shoppar så fraktas prylarna och kläderna med flyg vilket lägger till ännu mera utsläpp till deras redan fyllda Co2 kvot. Hur mkt regnskog skövlas till förmån för all konsumtion? Mindre regnskog-→ mer koldioxidutsläpp. Alla är ju veganer, att frakta alla exotiska grönsaker och frukter de äter till Sverige orsakar utsläpp, istället för att välja närodlade svenska grönsaker efter säsong. Etc etc. Att enbart klaga på deras flygande tror jag inte hjälper. Att vara influencer är automatiskt dåligt för.miljön för hela deras livsstil är miljövänlig. Deras jobb går ut på att resa och konsumera liksom.

    Svara

      *Hela deras livsstil är miljöOvänlig, ska det stå såklart!

      Svara

    Riktigt bra!! Behövs mer sådant här.

    Svara

    Flyget får oproportionerligt mkt skam.flyget står för 1% av alla utsläpp och både bilar och båtar står för väsentligt högre utsläpp! I beräkningarna för flyg tar konton ovan inte alls hänsyn till vilket typ av flyg de åker med då olika flyg är olika klimatsmarta. Vissa släpper ex ut 20% mer än andra!

    Så ni som klagar, kan ni svara ja på samtliga frågor nedan :
    Dubbelviker du toapappret när du är på toa så du kan använda samma papper två gånger?
    Använder du tygbinda eller menskopp istället binda eller tampong?
    Avstår du från att använda kondom pga de omöiöjövänliga sättet den tas fram på?
    Avstår du från att bada badkar och endast duschar i ljummet vatten minimalt med minuter?
    Köper du begagnade kläder?
    Väljer du grön el?
    Bor du tillräckligt litet så att du inte värmer upp tom yta i onödan?
    Avstår du alltid från plastpåse på Ica?
    Äter du bara vegetariskt?
    Avstår du från att föröka dig?
    Om du äter p piller, kissar du i potta istället för toan så att medicinen inte kommer ut i haven?
    Delar du alltid taxi med främlingar så att du inte åker med en tom taxi i onödan?
    Avstår du från att köpa godis/mat som ligger i plastpåsar?
    Låter du ditt barn använda tyg blöja?
    Arbetar du på ett jobb som arbetar klimatsmart?
    Har du koll på att den energi som det kräv för att ta fram en el bil motsvarar flera års utsläpp av en icke el bil?
    Stänger du av kylskåpet på vintern och har matvarorna utomhus?
    Låter du bli att spola när du endast har kissat?
    Snyter du dig i luften istället för i papper?
    Avstår du från frukt som är besprutad?
    Avstår du från att gå på spa pga allt vatten som värms i onödan i bassängerna där?
    Inser du att konton som ovan endast är svartsjuka och vill skapa hat pga att de själva inte flyger?

    Vad gör ni andra för bra saker för miljön?

    Svara

      Två frågor:
      1. Kissa i potta, var ska man tömma pottan om man inte får göra det i avloppet?
      2. Inplastad mat. Vad gäller mycket frukt och grönt som kommer i plast, är det så att den gör det på grund av att hållbarheten blir längre och att mindre mat måste slängas. Den totala miljöpåverkan blir därmed mindre jämfört med att ytterligare t.ex. gurkor måste drivas upp med hjälp av bl.a. fossila traktorer, fraktas med fossiltransport till affären och sedan tas om hand i kommunala komposter och liknande (en sopbil som hämtar är också fossildriven). Det blir fler transporter och ett matsvinn. Det bästa för miljön vore ju någon sorts uträknad ranson livsmedel per medborgare. Då skulle vi kunna skippa grönsaksplasten. Men det är väl än så länge politiskt omöjligt.

      Svara

        1. Är det vårt problem? Se till att ditt urin inte hamnar i naturen bara? Annars, sluta ät p piller.
        2. Ät maten färsk istället. Är ingen ursäkt att plasta in saker för ”att de håller längre”. Du förstör min planet med din inplastade mat.

        Svara

          Eh? jag står helt perplex till nr.1 här Rut. Det är nämligen inte bara p-piller utan även många andra mediciner som t.ex. antidepressiva vars slutprodukter har visat sig hamna i fisk som vi sedan äter. Detta är något som måste lösas centralt via nya metoder på avloppsanläggningarna. Du kan inte s

          Svara

          min kommentar slet sig – fortsättning: Rut punkt 1. Du kan inte be självmordsbenägna som äter antidepressiva att sluta ta sina mediciner för att slutprodukterna hamnar i havet (och har hittats i fisk vi äter!) – Detta är ett problem som m

          Svara

            måste lösas centralt via moderna avloppsanläggningar, samt om möjligt förstås också i produktionen av dessa mediciner.

            Svara

              Jag begär inget. Och notera att jag skrev p piller inte antidepressiva.

              Svara

        Du kan elda urinet så förstörs medicinresterna. Om dom nu förstörs med eld. Hört talas om förbränningstoalett?
        Samla urinet i en hink, gå till återvinningscentralet och lämna in den som miljöfarligt avfall?

        Svara

          Fast drar inte såna toaletter sjukt mycket el? Hur ska man jämföra effekterna?

          Svara

            Eller dricka urinet så att man inte behöver Elsa i onödan utan kanske ar tredje gång kanske?

            Svara

        Kissa i potta fungerar super! Alla mediciner förutom en epelepsimedicin som nvänds vid psykos bryts net effektivt i jord. Däremot ställer de till oreda i vatten. Slu har rapportee så ämnet så det är bara att googla.

        Svara

      Säg inte att du jobbar med PR för Swedavia?
      i så fall kommer jag aldrig mer att besöka Arlanda annat än för att flygskamma folk som checkar in.

      Svara

        Säg inte att du är en naiv person som tror att allt som alla svartsjuka säger är sant? Tycker du att det är rätt att en 14 årig flicka får beröm av samhället när hon klimatstrejkar istället för att gå i skolan också? Det är lag för barn att gå i skolan.

        Svara

        Kan du snälla inte göra det? Vore sjukt underhållande.
        Shame, shame, shame on you!!! Tänk vad många man kan skamma då under en hel dag. Varför sitta hemma och försöka nå enstaka personer som bara blockar en, när man kan vara på plats på Arlanda och verkligen vara i ansiktet på tiotusentals människor med sina kraftiga slagord och plakat. Det gör säkert att folk slutar flyga. Helt säkert.

        Svara

          Nej, de slutar nog inte flyga för min skull men man kan ju hoppas att ett litet frö av eftertänksamhet börjar gro i deras samvete.
          Rom byggdes inte på en dag som det heter och det tar mer än en dag att få folk att sluta flyga dit för nöjes skull över helgen.

          Svara

            Sluta gärna flyg du. Mer platser åt oss andra. Prova gärna demonstrera på Arlanda också, skulle börja via amerikanska gaterna, tror de som arbetar där tar det bäst 🙂

            Svara

              Nej, det blir inte fler platser tomma på planen för att fler slutar flyga.
              Det blir glesare flygningar och/eller större plan så man kan fylla upp alla stolar.
              Däremot kan det bli lättare att få en macka och en öl på flygplatserna utan att behöva trängas.
              Jag flög mycket på 80- och 90-talet (är ”äldre”) och då var planen ofta halvfulla. Man blev
              besviken om det inte fanns en ledig stol bredvid även i ekonomi.
              Med lågprisflyg , nöjesflyg och priskrig är planen fyllda och flygandet har gått från att vara en ganska trevlig
              upplevelse till ett slagsmål om utrymme och en allmän pina. Jag har i princip helt slutat flyga sen fem år tillbaka om det inte är absolut nödvändigt för jobbet.

              Svara

                Det blir inte glesare flyg. Vet du vad flygbolagens största mardröm är, blockade flugtimmar (= tid där planet bara står på marken och inte genererar pengar). Så länge det finns flyg kommer de åka, om rutten inte blir lönsam så byter de rutt.

                Svara

                  Flygbränslet kommer att bli mycket dyrare i framtiden – i synnerhet om det kommer krav på mer förnyelsebart bränsle. Det gör att äldre flygplan blir oekonomiska och kommer att utrangeras. Därför minskar tillgången på lönsamma dvs nyare flygplan och antalet avgångar och destinationer kommer att anpassas till den lönsamma kapacitet som finns tillgänglig.
                  Att man skulle till varje pris hålla flygplan i luften för att de kostar mer på marken än i luften stämmer inte. Man kan inte jämföra med hotell som kan tjäna på att fylla hotellrum till självkostnadspris (tvätt & städning) i förhoppningen om att tjäna på vad folk beställer från room service och vad de konsumerar från minibaren.
                  Självklart kommer antalet flygresenärer att påverka flyget i framtiden på samma sätt som skett de senaste 20-30 åren. Miljöfaktorer, allmän opinion och bränslepriser kommer att ha en allt större inverkan. Read my lips.

                  Svara

          Haha, som i Game of Thrones. Gå efter folk på Arlanda med en klocka och ropa SHAME!

          Svara

            Tjära och fjädrar kanske inte är ok?
            Fast det skulle säkert få uppmärksamhet i medierna…

            Svara

      Lämna gärna källa på att bilar och båtar släpper ut betydligt mer än flyg. Det jag läst är att flyget släpper ut 2-3% och att svenskarnas flygresor släpper ut lika mycket som bilresandet.

      Sedan är det självklart att det finns många andra områden än flyg som måste belysas, men är det rimligt att kräva att alla som vill debattera klimat skall vara perfekta. Förstår inte alls det resonemanget faktiskt.

      Svara

      Sen får man inte glömma att det är ca 100 företag i världen som står för en övervägande del av alla utsläpp. Jag tycker att det är fel att så stort ansvar landar på privatpersoner, om inte storföretagens utsläpp kraftigt reduceras spelar det ingen roll hur skötsamma privatpersoner är.

      Svara

        Håller med, det här med flyg börjar kännas ganska fjantigt. Privatkonsumtion är väl det enklaste sättet att börja på.

        Svara

        Ja fokus hamnar helt fel i debatten. Ni vet när man gör såna där klimatkoller via WWF eller SvD osv. När jag svarar de lägsta och mest hållbara alternativen får jag ändå att jag lever som om vi hade 2 jordklotet. Detta pga kategorin samhället som vi inte kan påverka med våra livstilsval har ett utsläpp på 2.16 ton. Upplyftande…

        Svara

          Det är helt sant, Sveriges utsläpp från tung industri gör att vi har ganska hög baseline när det gäller koldioxidutsläpp. Även vägtransporter (pga ett avlångt och bitvis glesbefolkat land) står för en stor del av utsläppen. De skulle också behöva minska ordentligt och det är svårt för oss som privatpersoner att påverka. Sedan är det såklart viktigt att göra det man kan för att minska sitt eget avtryck på miljön, men det är lite synd att debatten bara verkar kunna fokusera på en sak i taget när det finns väldigt mycket vi behöver göra för att bromsa klimatförändringarna.

          Svara

            Många stora företag vill dessutom undvika att ha lager, vilket innebär att deras underleverantörer måste leverera till dom flera gånger i veckan.
            Tex att man fyller emballaget till en tredjedel och skickar tre gånger i veckan, istället för att fylla upp helt och skicka en gång i veckan. Många onödiga transporter på våra vägar.

            Svara

              Ja och att verksamheter inom offentlig sektor som skola och vård envisas med att servera kött till elever och patienter. Samhällets utsläpp hade kunnat minskas ganska mycket genom att dessa verksamheter serverade vegetarisk mat och att upphandlingar inte bara fokuserade på lägsta pris utan även lägsta utsläpp.

              Svara

                Vad löjliga och komplexa ni är…om bara 85% av Sveriges befolkning som ändå inte har råd avstår sin årliga resa till Maldiverna är ju allt löst…

                Svara

      För att vara alla till lags här måste man alltså avstå från kondom och P-piller OCH ifrån att föröka sig.

      Svara

        Blondinbellas p-app app verkar inte så tokig nu va?
        Slarva bara inte!!

        Svara

          Haha precis! De borde trycka på det i marknadsföringen; ”det enda p-medlet för den miljömedvetne!”.

          Svara

      Åh, allt eller inget-resonemanget. Om du inte gör allt perfekt får du inte kritisera någon. Kommer oftast från någon som själv inte gör nåt annat än kritiserar andra.

      Svara

      Flyget står inte för 1% av utsläppen. Sluta hitta på och göra konstiga jämförelser.

      Svara

      FEL. Anledningen till att flyget inte är högre upp på globala listan är för att de flesta inte har råd att flyga.

      Sett till Sverige är klimatpåverkan från bil pch flyg jämbördiga – VIKTIG skillnad.

      (Källa: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/)

      Bil och kött och plast är problematiskt, men flyget och detta hittepå om ”1 %” är FEL här. En tur och retur-resa till New York motsvarar två års genomsnittlig köttkonsumtion, och åtta månaders bilanvändande, så suck it up och stå för även det när ni flyger.

      (Källa: http://www.extrakt.se/transport-2/debatten-om-flygets-paverkan-utvarderas/)

      Svara

      Kan svara ja på förbluffande många av dina frågor men man kan naturligtvis alltid bli bättre 👍👍 tack för att du påminner om några av de saker vi kan göra utöver att inte flyga ✈ ibland gör sanningen ont – i detta fall att inse att vår livsstil förstör vårt hem!

      Svara

    Alla influencers får väl göra som Michaela Forni och ta ett flygfritt kvartal, haha. Sicken uppoffring!

    Svara

      Ändå något! Kanske ett stort steg för henne. Msn måste ju börja någonstans och det kanske får henne att flyga mindre sedan också! Hon reflekterar ju i alla fall till skillnad från typ Bella vars mål i livet är privatjet…

      Svara

        När Bella väl fått sitt klippkort på NetJets så sätter hon upp ett nytt mål. För henne ä’r det inte bytet utan jakten som är sporrande. Ständigt missnöjd.
        Kanske Bella kan åka på en rymdresa med Richard Branson eller Elon Musk?
        Då skulle det bli Bellafritt ett tag.

        Svara

          Kan säkert dra av det som en jobbresa för att lansera kladd och kräm i rymden. Bellis gillar ju att hävda att hon har koll på de senaste trenderna, groundbreaking med marknadsföring i rymden ju.

          Svara

      Damned if you do and damned if you don’t. Hur ska du ha det? Och vad gör du själv för miljön så vi andra kan få lite inspo!

      Svara

    Här är vi idioter och trista för att vi värnar om en äldre persons integritet på apoteket.

    Svara

    Influencers är nog bland de mest ”onödiga” yrkeskategorierna som finns om man betänker deras syfte; att influera folk att köpa/resa mm. Det finns väl många jobb som inte är livsviktiga (däribland mitt) men skillnaden är att de/vi inte har hundratusen följare som inspireras av oss. Därför måste man kunna få kritisera deras beteende fast de tar det personligt och upplever att de blir attackerade för det de är istället för vad de gör. Tyvärr, för om de börjar förstå skillnaden så skulle man kunna ha en vettig diskussion. Om jag tex skriver att x är en vidrig person så är det personen jag angriper men om jag istället skriver att det är vidrig att x flyger utomlands fem gånger så är det beteendet som diskuteras. Jag tycker det här kontot verkar bidra till det sistnämnda och därför tycker jag att det är viktigt.

    Svara

    Det är litegrand som med köttätande. Jag tycker det är bra om man kan förklara varför man gör något, att man är medveten om de val man gör oavsett om det är ett ”bra” eller ”dåligt” val. Jag flyger när jag måste vilket blir ungefär en gång om året mellan Belgien och Sverige. Ja, det går också tåg, men det har inte varit ett alternativ för vår familj (hittills), alternativet ifall vi har haft tillräckligt med semesterdagar har varit att ta bilen. För långresor så tycker jag att det är onödigt att semestra i Thailand varje år – men det är ju min åsikt (och mitt val). Inför framtiden drömmer jag om att flyga till San Fransisco – en gång – i mitt liv och jag kommer inte att ha dåligt samvete för det. 2011 hjälpte jag till som volontär att plantera skog! och det är något jag gärna vill göra igen. http://giraffen197.webblogg.se/2011/november/grany-skogen-the-grany-forest-20th-nov-201.html 🙂

    Svara

    Tycker det är jättebra. En sak att göra som man tycker som privatperson, men att aktivt uppmuntra andra till resande genom flyg är trist. Dock skulle man ge sig på resebolag osv också.

    Svara

    Finns väl en anledning till att många företag har en resepolicy och att vi vanliga anställda aldrig under jobbflagg skulle få göra dessa resor. Förstår att många också är privata resor.

    Svara

    Stort drev hos nellie. Tror mamman kommenterat nu också haha

    http://nellieberntsson.se/2019/01/11/andra-passet-planer-for-idag/#comments

    Svara

      Stort drev är så överdrivet så det finns inte. Folk ifrågasätter varför familjens hund är så överviktigt och sedan så blir det lite tjafs om detta a la familjeliv. Hoppas jag räddade några nu från att klicka på länken om detta enorma drev.

      Svara

        Tack!

        Svara

      Skrattade nästan högt åt Nellies svar. 🙂 Visste inte hon hade lite humor ändå.

      Svara

    Det här borde verkligen 56kilo läsa. Usch, stör mig så orimligt mycket på hennes 6-7 flygresor per år! Tycker det är skämmigt att hon inte ens (vill?) ser problemet, och tar bort kommentarer om någon påpekar.

    Svara

    Janni och Jon har fått ett återfall i sitt flygande.
    Nu har de dragit iväg till Lombok igen.
    Jon köpte tydligen en jordbit där och nu ska det byggas hus.
    Varför man nu ska bygga hus i Indonesien där det bara är elände med vulkaner, tsunamis och orkaner.
    Men Jon och Janni är tydligen så rastlösa att det inte räcker att flygpendla mellan Monaco, Malaga och Sverige.
    Nej, då och då så unnar man sig en 24-timmars förflyttning över jordklotet för att slippa ha tråkigt.
    Deras liv verkar väldigt trist även om de gör sitt bästa för att ge oss motsatt intryck.

    Svara

      Tänkte också på Jon och Janni, de måste väl vara influencerna som flyger mest av alla? Hur mycket CO2 har de på samvetet? Jon har dessutom värsta miljösvinet till bil också, en gigantisk SUV med typ 600 hp.
      Och nej, det är inte deras jobb att flyga! Influencers kan influera till vad som helst, problemet är att de är så sjukt egoistiska och skiter i miljön. De har makten att välja bort flygresor och att påverka sina följare till att också göra det. Therese Lindgren tex flyger inte jorden runt men är ändå en av de mest framgångsrika.

      Svara

        Inget ont mot ovan nämnd, men hon har en bil, flera hundar och handlar från Wish/NAKD/etc. typ jämt. Inte superbra för det lilla klimatet.

        Svara

    Flyget står för 3%av den globala klimatpåverkan. Att haka upp sig på den är bara korkat godhetssignalerande.

    Svara

      Men det är ett starkt symbolvärde i att reagera mot okynnesflygning. Liksom i att vägra äta kött.
      Självklart skulle miljön gynnas av att vi istället gick ut och brände ned oljeraffinaderier, förstörde brunkolsgruvor och sprängde stålverk i luften men det låter sig inte göras så lätt.
      Kanske man skulle bränna upp lite bilar vilket inte verkar så riskfyllt…

      Svara

        Symbolvärden är för människor som inte är intelligenta nog att tänka själva och ta reda på fakta.

        Svara

        Av alla meningslösa uttryck jag får exem av kommer ”starkt symbolvärde” ganska högt.

        Svara

    HJÄLP
    har använt nanolash i några månader med fint resultat men nu har typ alla fransar gått av, trillat av????? Får panik, har jag förstört mina fransar?
    Snälla hjälp 🙁

    Svara

      Dina fejk fransar förstör miljön. Låt kroppen odla egna! Att du ens kan skriva den frågan i ett forum Som detta!

      Svara

        Hahahaha<3333 älskar din insats i det här kommentarsfältet

        Svara

      Ja, sluta använda det!

      Svara

    Trist att Camilla blockerar folk utan att ta debatten.
    Nyss blockera hon ett helt universitet med 1000 personer varav 90% besöker och kommenterar här. Hon förstår inte att färre kommer kunna kommentera här.

    Camilla blockerar lika snabbt som hon torkar sitt håriga anus med billigt dasspapper

    Svara

      🤷🏼‍♀️ the kånkelbär wants what the kånkelbär eants…

      Svara

      Vilket universitet har (bara) 1000 personer varav 90% besöker och kommenterar bloggen? Smells bullshit…

      Svara

        The University of the fat hetsätarkatt?

        Svara

        Sannolikt Livets hårda universitet (för de som faktiskt gått ut Livets hårda skola). LHU erbjuder kurser såsom Smslån 7,5 hp och Tribaltatueringens historia 15 hp för att nämna några. De som tar examen från LHU får förutom ett diplom gjort i Paint en livsförbrukning av valfri energidryck.

        Svara

      Oj, du går verkligen igång på att skriva hårigt anus? Är det fjärde gången idag?

      Svara

      Också otroligt nyfiken… Vilket ’universitet’ gäller det och vilken ’utbildning?’

      Svara

      Alltså vad snackar du om? Och vad gör du här om du inte gillar författaren?

      Hejdå ❤️

      Svara

    Jag har inte långrest på evigheter. Jag har inte råd, trots att jag enligt Therese Lindgren borde bada i pengar. Hon gör ju videos tillsammans med teknikföretagen där hon står och skriker om vilken ingenjörsbrist det är i Sverige. Ledtråd, någon sådan existerar inte.

    Svara

      Fast det beror ju helt på vilken typ av ingenjör man utbildar sig till.

      Svara

        Inte är det Teknisk Fysik det är brist på iallafall.

        Svara

          På riktigt? Känner många som är tekniska fysiker och har aldrig hört om nån med en ingångslön under 30 och därefter snabb lönestegring… trodde teknisk fysik var garanterade pengar.

          Svara

    Finns det någon av dessa som CO-kompenserar?

    Svara

    Jag bor rakt under en sk flygkorridor, dvs nästan alla flyg från t.ex. Heathrow och Köpenhamn flyger rakt över oss, ffa de som ska österut (mot Asien) men även väldigt många andra destinationer. Jag gillar flyg (…) så jag har en app i mobilen som visar vilka plan det är, vilken typ av flygplan, vart de är på väg osv osv Och – en STOR del av dem (sena kvällar och nätter nästan 100%) är — cargo! Jättestora Boeings mfl, Air China Cargo hela hela tiden. Med andra ord – inte passagerare som flyger utan CARGO. SAKER från inte minst Kina, som vi sen köper superbilligt här hemma. Kläder, någon?? Hur många av de kläder vi köper är gjorda i Kina? Ja, somligt går med fartyg men massor anländer med FLYG!

    Är vi lika beredda att betala mer för våra modekläder (och tusen andra prylar) så de tillverkas här hemma, kostar tredubbelt, men slipper flygas över halva jordklotet?

    Detta hör man typ aldrig nåt om…..

    Svara

      Kommer dock inte det mesta som är billigt från ex. Kina med båt?? Vilket jag förstått är mer miljövänligt än att skicka samma SL med lastbil från Europa?!

      Svara

        Säkerligen – men vad finns då i dessa hundratals Air China cargo-plan som flyger över oss dag ut och dag in och hela nätterna? De är knappast tomma…..

        Svara

          Det är mycket högvärdigt gods så som elektronik, men också specialutrustning till tex telekombranschen.

          Saker som kläder osv flygs oerhört sällan, det kostar helt enkelt för mycket.

          Men – tex mycket paket från exempelvis Wish flygs in.

          Mvh 10 år inom logistik

          Svara

          Vet att ABB Robotics flyger sina robotar till vissa kunder, där vikten per robot (inkl. styrskåp) varierar från 2-8 ton. Lär dra mycket bränsle att flyga så tunga saker 🙃

          Svara

            Jo, men en industrirobot är värd mycket mer än tegelsten.
            Det som bestämmer om man skickar varor med containerskepp eller fraktflyg är bl a värdet av godset.
            Andra faktorer är hur snabbt leveransen ska ske, stöldrisken och om det rör sig om varor som inte tål eller får skickas med viss typ av transport.

            Svara

        Jo det gör det, att flyga varor är mycket dyrare och därför används oftast båt.

        Svara

          Det är ungefär 7 ggr dyrare att skicka med flyg än båt – men kan å andra sidan vara framme inom 24 timmar istället för 30 dagar……. Sånt är jätteviktigt nä’r det handlar om nya produkter som folk vill ha tillgång till omedelbart. Air cargo från Kina har ökat med 10% per år sedan 1995. Det är rätt mycket….! Kina är väldigt beroende av just air cargo för att få fram high tech-produkter till konsumenterna i väst. 49% av all deras air cargo är prylar till konsumenterna, 29% high teck komponenter till industrin. (Japp, jag har googlat 😉 NÅT måste det ju vara som flyger fram och tillbaka över vårt hus dag och natt…)

          Svara

      Exakt!!

      Svara

      De har börjat med tågtransporter nu också från Kina till Europa. Tar ett par dagar men det kommer att byggas ut och verkar vara ett bättre miljöalternativ.

      Svara

      Det var väl delvis därför det infördes avgifter på varor från exempelvis Kina för en tid sedan. Men bra att du lyfter den aspekten också! Det blir inte mindre fel bara för att vi människor flyger också eller tvärt om ☺

      Svara

      Jag äcklas verkligen av människor som shoppas på Wish och andra skräpaffärer online. Hur kan man sänka sig till sådan låg nivå?

      Svara

        Billigt, lättillgängligt och kul. Bryr mig precis lika lite som när folk äcklas av mitt köttätande. 🙂 Den dagen jag tjänar bättre kan jag lägga högre summor. Men om jag vill köpa något från t.ex. Partykungen, men samma produkt finns 100kr billigare på Wish…. då tvekar jag inte en sekund.

        Svara

          Tur de infört moms på det då. Vi ska inte köpa en massa onödiga skräpprylar i plats som bara slängs ut i haven. Dessutom gjorde av barnarbetare… Härligt.

          Svara

    Influensers som måste åka på semester en fång i månaden för att de annars har ”tråkigt” behöver nog tänka över sina liv etc.

    Tänkt om det hade varit fler influensers som insåg vilket fint land vi lever i och hade valt att åka runt här istället och visa upp vad som finns här. Visst vädret gör att de inte kandidat upp kläder och kroppar på samma vis. Men över lag behöver folk se det fina vingar här i alla årstiden!!! Hitta fina detaljer i vardagen och naturen!! Och ja även jag blir Depp på att det ibland bara regnar och regnar!!!

    Svara

    Jag flyger 3-8 gånger om året för att jag har ett distansförhållande, och ta tåget 5000 km är inte ett alternativ.

    Men jag hade fortsatt flyga ändå. Vill man se en förändring av klimatet så måste länder som USA, Indien och Kina börja göra något.

    Svara

    Min sambo ääääälskar att resa, jag hatar flygplatser… vi flög till Slovenien förra året och tog sen tåget till Ungern och sen till Österrike – de tågresorna öppnade verkligen ögonen för oss! Guuuud så skönt det var att åka tåg! Fan för att stå i säkerhetskö och milslånga familjeköer vid passkontrollen på Heathrow (som ger mig ångest och panikattacker, sjukt stressfullt) (på riktigt ångest attacker då, inte ”åååhhH ååÅngest”)! Tyvärr är det lite för ”komplicerat” för oss att ta tåget från England till Sverige för tillfället men vi funderar ut alternativa vägar för att hälsa på familj i Sverige med tåg.

    Är dock synd att man inte kan åka tåg till maldiverna som är min drömdestination 🙈

    Svara

      Du kan visst resa till Maldiverna. Se disk om BNP ovan. Allt är inte så enkelt som vissa försöker få det till.

      Svara

        Å herregud, Maldiverna klarade sig innan turismen dit började. Att den numera utgör en viss procent av BNP gör inte att de går omkull om folk slutar resa dit..

        Svara

    I och för sig tycker jag att vi alla har ett ansvar för att minska vår miljöpåverkan genom att konsumera mindre och flyga mindre. Själv har jag inte flugit på ett bra tag och har inga planer på att göra det heller, och tycker att det är rätt ansvarslöst att se det som en mänsklig rättighet att semestra i tropiska länder varje vinter och dessutom åka på en massa weekends hit och dit. För att inte tala om hur det sliter på själva resmålen att de invaderas av en massa turister. Att vi reser som vi gör i västvärlden är ju inte enbart en fråga om CO2-utsläpp utan genererar en massa andra negativa konsekvenser också för populära turistmål.

    Men bortsett från det så tycker jag inte att det är en speciellt bra metod att kalla ett instagramkonto för aningslösa influencers och sedan hoppa på folk i deras sociala medier. Redan namnet man har valt på kontot är ju verkligen att skriva folk på näsan att de är korkade och världsfrånvända. Varför skulle någon vilja gå in i en diskussion på de premisserna? Jag tror inte att jag skulle vara så sugen på det själv. Sedan är det ju jättesvårt att säga vad som är ett bra sätt att få folk att resa mindre med flyg.. betydligt högre skatt kanske?

    Svara

    Så.Jävla.Bra. Har inte sett detta kontot innan, men vilken genialisk idé! Tummen upp för att sätta mer press på de som påverkar och når ut till många, och framför allt unga, människor. 👊

    Svara

    Hade vi haft en ledning i landet som hade varit ens i närheten av vara handlingskraftig, vilket vi inte hade innan dagens tjafsande heller, så hade vi för länge sen fått information och fakta om vad var och en kan göra för klimatet. Förutom då att sortera sina plastförpackningar och vinflaskor på rätt ställe. Efterlyser fakta och en vettig diskussion. Hur mycket varor fraktas till Sverige via flyg? Vilka varor är det? Varifrån kommer de? Sverige har ju knappast någon inhemsk produktion av konsumtionsvaror kvar eftersom de flesta vill köpa så billigt som möjligt. Kanske dags för regeringen att underlätta för producerande företag att ha sin tillverkning i Sverige. Tycker inte att hackande på varandra om vem som flyger eller äter för mycket kött verkar vara det minsta konstruktivt.

    Svara

    Att flyga flera gånger per år är inte en mänsklig rättighet. Om man gnäller över att inte få åka till Bali två gånger per år samtidigt som en del människor i Sydostasien måste bränna dynga för att laga mat, då ska man skämmas! Är vårat nöje mer värt än deras överlevnad?

    En globaliserad värld där man får uppleva olika länder och kulturer existerar bara för världens priviligerade. Miljarder människor kommer aldrig se mer av världen än sin hemby och möjligtvis närmaste storstad dit de måste flytta och jobba i sweatshop för att deras familjejordbruk torkat bort eller översvämmats. En femtedel av Bangladesh riskerar att försvinna under vatten, hundratals människor kommer att behöva fly eller är redan på flykt.

    Jag vill också resa och se världen, men till vilket pris? Jag skulle önska att det vore sant, att vår levnadsstandard tillslut ”trickled down” till alla i Asien, att de fick flyga hit och se på norrsken och åka släde precis som rika japaner gör. Men det kommer inte att ske. Jorden orkar inte. Vi har vant oss vid en levnadsstandard som inte är hållbar. Och det är vi som måste ”sänka vår standard” dvs sluta konsumera/flyga som att vi hade fyra jordklot, för vi har möjligheten.

    Det är en mänsklig rättighet att ha mat och rent vatten, inte att flyga till Bali för att man har tråkigt eller byta ut det 2 år gamla köket för man tröttnat. Och det verkar mest handla om att man inte ska skamma människor, men jo faktiskt, de influencers som håller på såhär borde skämmas! Kanske borde vi alla skämmas, men istället för att fly den känslan genom att shoppa ännu mer, så kan vi kanske använda den som bränsle för att göra en förändring till det bättre.

    Svara

      Tack för mycket vettig kommentar!

      Svara

        + 1 ibland gör sanningen ont men den måste sägas ändå ☺

        Svara

      Men kom igen! Tror du balineserna blir glada om du kapar deras turistnäring? Hur ska de överleva? Har de mindre rätt till tillväxt än du?

      Svara

        Men varför tror du att vissa länder måste förlita sig på turism för att överleva? Läs på lite om global ekonomi, handel osv. Och vår händer med de länderna när vi har turistat sönder dem? Vad ska de göra med sin förstörda miljö och fula hotellkomplex som tar upp kusterna då?
        Skulle vi acceptera att miljontals människor från hela världen klampade in i Sverige varje år och förstörde naturen och platser som är viktiga eller till och med heliga för oss? Såklart inte.

        Svara

          Okej. Nu har jag läst på lite om handel och global ekonomi. Vilket alternativ erbjuder du till länder med 10- 30 % av BNP från turistsektorn?

          Svara

        Nej, jag tror inte Balineserna skulle ”bli glada” om all deras inkomst från turism försvann. De kommer ju behöva ställa om precis som vi, ofta utifrån sämre förutsättningar än vi vad gäller infrastruktur/energitillgång etc. Det kommer inte att bli lätt eller ”kul” och vi i västvärlden kommer få betala för att finansiera det. Och det är inte säkert det bli rättvist eller lika bra som förut. Med tanke på hur världen ser ut så är det stor risk att de fattigaste kommer få betala mest, då de rikaste kommer hitta vägar att slippa. Men det kommer ändå behöva göras, och vissa kommer att komma i kläm. Det är många som lider idag för våra livsstil, i färgningsfabriker för jeans, i gruvor som bryter mineraler för vårt smink, och vi är rätt bra på att inte tänka på det. Varför är det helt plötsligt så hemskt synd om Bali och Maldiverna om turisterna skulle sina? Varför väger det lidandet högre än den översvämmade bonden i Bangladesh?

        Är intressant hur ofta detta argument dyker upp. Varför är det så viktigt att bevara en inkomstkälla för detta lilla land med några hundratusen innevånare och lyxresorter dit många bara kan drömma om att åka? Vad vet vi om Maldiverna? Nationalrätt? Bröllopsseder? Växtliv? Eller vet vi bara att det ser grymt nice ut att ligga vid en infinitypool, och det vore fruktansvärt ORÄTTVIST om inte en själv också fick möjlighet att åka dit? Samtidigt som de kämpar för 1,5 graders målet, att göra landet koldioxidneutralt och för att slippa se sina öar och sin kultur gå under inom kanske mindre än ett århundrade. Jag tror faktiskt inte att de vill ha våran hjälp.

        Svara

          Varför det är viktigt bevara inkomställan för fattiga länder? Vad tror du själv?

          Svara

          Men du är inte seriös nu? Vem ska under den här omställningen kompensera en femtedel av Thailands BNP? Thailand är bara ett land.

          Svara

          En del av lösningen kan vara att bli mindre beroende av turismnäringen och utveckla lokal mat och energiförsörjning vilket flera samhällen har gjort på den lilla ön Puerto Rico (Naomi Klein ”The Battle of Puerto Rico”). Speciellt efter orkanerna förra året så blev det tydligt vad som inte fungerade (matförsörjning och strömförsörjning utifrån) och vad som fungerade (byar med egna odlingar och elförsörjning genom solpaneler).

          Svara

          Så klokt! I takt ökande turism har dessa länder ställt om sin näring. Om inte vi hade rest dit och de hade inrättat sin ekonomi efter det, hade de med all säkerhet överlevt ändå och kommer att göra utan oss turister. Inte utan omställning men ändå. Turismen upphör nog ändå när havsnivån stiger – om inte undervattensturism är nästa grej.

          Svara

    Jag vill se den klimatvän som lyckas ta tåget till Maldiverna. Herregud vilket terror-konto. Det är när saker går till överdrift som detta som människor slutar ta det på allvar och istället slår bakut. Om man på riktigt värnar miljön och vill nå fram så är det inte rätt väg att hänga ut och terrorisera människor.
    Nu flyger jag aldrig pga har inte råd, har inte råd med det svindyra tåget heller, men jag har t.ex en kusin som bor i Italien som vill komma hem ibland och vars mamma vill åka dit ibland, det görs rimligast med flyg. Då har Sara Skyttedal en poäng – flygbiobränsle är det enda vettiga att satsa på.

    Svara

    Jag tycker det är bra. Visst förstår jag att det är jobbigt att bli ifrågasatt för sina val……men det behövs någon som piskar upp stämningen för att det ska bli en rejäl diskussion om detta. Det behövs att någon pushar och pushar och pushar, kliver på tår och är allmänt störig och jobbigt irriterande.

    Sen kan man ju undra varför de blir blockade om influencern har en tanke bakom, eller kan förklara, sitt flygande.
    En block efter frågor om deras flygande visar på att de inte har en tanke på effekten av flygandet. Ja annat än att det tar dem dit de vill alltså.

    Jag har 1000 gånger mer respekt för någon som är medveten om hur det påverkar miljön men som tycker att det är värt det, någon som haft tanken i sin skalle och gjort ett aktivt val. Än de som stoppar huvudet i sanden och låtsas som ingenting..”miljöpåverkan..? Vadå..?” Det senare är vad dessa influencers sysslar med.

    Svara

    Folk flyger och den stora massan har inga som helst planer på att sluta med detta. Tvärtom, är det fler och fler som skaffar ett andra boende i Marbella (eller valfri annan ort på någon solkust). Min man flyger regelbundet i sitt jobb och träffar hur mycket människor som helst som pendlar mellan sina boenden i till exempel Spanien och Sverige. Det ”nya” är att köpa ett andra boende i värmen, istället för eller som komplement till sitt lantställe här hemma.

    Jag förstår att det upprör miljöaktivisterna men jag tror inte att ni kan nå fram till dessa människor hur mycket ni än försöker. Så länge det finns pengar och de inte vill sitta och frysa i Sverige på vintrarna så kommer detta att fortsätta. Har ni en aning om hur många svenska mäklare som är verksamma i Spanien och hur mycket bostäder som säljs till svenskar? Kolla upp det så kanske ni får en uppfattning om hur omfattande detta pendlade är.

    Att försöka skamma en och annan kändis eller influenser når inte fram till alla som köpt ett till boende i Spanien eller Thailand, på Kanarieöarna, Ibiza eller någon annanstans i värmen.

    Svara

    En fråga.
    Ni som hänvisar vill länders beroende av turism, hur tänker ni kring att det i förlängningen inte spelar någon roll då naturen och miljön är förstörd.

    Alltså, om en inkomstkälla för ett land bidrar starkt till miljöförstöring borde väll det landet få kompromissa. Oavsett vilken form av industri det gäller.

    Svara

      Rimligast vore väl isf att strypa turism till USA och EU (om inte EU resan sker med tåg från andra EU länder). Australiens turistnäring ligger också jävligt risigt till. Flygturism till Afrika och Asien kan fortsätta…

      Svara

        Men då drabbar det ju ”vår” ekonomi så då är det väl inte intressant ur miljösynpunkt längre…

        Svara

    56kilo.se matplatsen och jennysmatblogg blockar en om man nämner alla deras resor

    Svara

      Skulle jag också göra om aningslösa infuencers kontaktade mig. Det är ju inte seriöst nog att besvara.

      Svara

    En som också flyger mkt är Camilla Läckberg, 10-12 ggr förra året. Bl a 2 flera ggr till USA (man måste ju till NY för att fira ett-årig bröllopsdag och ta barnen till Oman och London för kvalitetstid
    dock inte minstingen som får stanna hemma). Maken Simon kör lite racer också för utsläppen med flygen är ju inte tillräckligt. Dock är det viktigt att vara vältränad, att vara vältränad blir väl en tröst när översvämningar och torka avlöser varandra. Tja raljerar lite mkt här kanske för såklart är dom som alla vet här inte ensamma om sin livsstil. Jessica Almenäs är en annan storflygare, Sandra Beijer lite i lä där faktiskt. Verkar iaf som en del tar åt sig lite eftersom dom är så snabba med att blockera.

    Svara

    All denna flygskam får mig nästan att känna mig stolt över att jag inte flugit på 7 år haha

    Svara

    Dravelkonto för självupptagna människor som skriker efter uppmärksamhet.
    Flyg är snabbt och säkert. Om en ekorre får stryka med på köpet – trist, men jag har varken tid eller lust att paddla till Maldiverna på min nästa semesterresa.

    Svara

    Å ena sidan är det är bra att det uppmärksammas, framför allt om dessa ”influensers” tar sin titel på allvar. Det är många, frekventa och romantiserade resor det handlar om och det sätter ju en förväntan och trend hos följarna på hur man ska/kan leva ett trevligt, spännande liv.

    Å andra sidan står ju inte ett dussintal (mestadels kvinnor) influensers för de mest kostsamma utsläppen. Var granskar man alla otaliga företagsresor? Eller alla som sker med privatplan, som ju är värre för miljön än ett fullsatt plan med 100+ resenärer som ska på sin årliga semester, besöka släkt och vänner, upptäcka något nytt i världen? Eller alla fraktflyg; tänker ni på utsläppen när ni shoppar allt som är producerat på andra sidan världen? Det är ju förvrängt och disproportionerligt att några få ska skammas för sakens skull. Och varför ska ”vanligt” folk förväntas vägra flyget, när de/det som egentligen utgör störst miljöpåverkan flyger obehindrat och ”osynligt”?

    Svara

      Uppochnervända världen? Det spelar ingen roll om du inte åstadkommer något positivt utan dessutom lägger till 150 negativa konsekvenser (tex fattigdom i länder som lever på turism) så länge det SER BRA UT PÅ INSTAGRAM. Miljöpåverkan är helt oviktig i sammanhanget- det är liksom inte det som är syftet med den här kampanjen…

      Svara

    Vad spelar det för roll om vi ställer in en privatflygresa om året när ALLT vi konsumerar kommer hit med flyg? Det ÄR inte privatflyget som är problemet, det är vårt ekonomiska system, där skit ska massproduceras billigt i en del av världen för att sedan flygas till andra sidan världen, där hälften av det köps och hälften av det är överproduktion som bara slängs. Jag har jobbat inom handel och vet hur sjukt mycket produkterna i ett varuhus har rest innan de hamnade på hyllan. Du handlar från ett dansk inredningsmärke, men varorna är inte producerade i Danmark. De är producerade i Indien och Kina, flyga till ett Danskt centrallager, sedan flyga till olika ställen i världen där märket säljs. Det är ytterst få märken som skickar direkt från fabrik till återförsäljare.
    Jag säger inte att det inte är bra att försöka tänka på allt man kan göra, men flygskammandet börjar stå mig upp i halsen. Köp ingen bil, okynnesrenovera inte, vägra engångsplast, återvinn textil och plast och framför allt: köp så närproducerat du kan. Genom att köpa närproducerat sparar man in fler flygresor än de man ställer in privat på ett år.

    Svara

    Varför kontaktar de inte och skuldbelägger influencers som väljer att skaffa barn? Eftersom att det absolut sämsta man kan göra för miljön är att skaffa barn, borde inte det också ifrågasättas då?

    Svara

      För att flygplan är väldigt dåliga på att ta hand om äldre människor. Det gör lämpligast yngre personer, som faktiskt är barn i början. Liksom de som designar flygplan, flygplatser och många andra bekvämligheter.

      Svara

        Jag tror inte det finns någon risk att så många skulle välja bort barn att vi har brist på dem … Men det skulle inte skada om folk fick färre barn, och fler valde att inte skaffa alls. Det är fakta att det att föröka sig är det absolut sämsta man kan göra för miljön. Jorden är på väg att bli överbefolkad. Ju fler vi är, ju mer av jordens resurser används, ju mer utsläpp blir det osv, osv. Sen är det av någon anledning ”för känsligt” att diskutera, så vi diskuterar flygresornas påverkan i stället, som är minimal i jämförelse med att skaffa barn. Det kommer inte fungera om jordens befolkning bara fortsätter växa och växa.

        Svara

        Det här är ju inget hållbart argument. Jorden är överbefolkad. Finns gott om arbetskraft att tillgå utanför Sverige utan att behöva föda upp den själv.

        Svara

    Alltså människan.. lol.
    Människan är som ett litet virus på den här planeten. Och allt vi bygger blir som en sårskorpa på jordens yta.
    Undrar alldeles för ofta vad vårt syfte är här?!
    Vad gör vi här? Människan är så jävla märklig.

    Svara

    Märkligt att lyfta fram Therese Lindgren som en förebild, anledningen till att hon inte flyger är ju inte pga miljötanke utan att psykisk ohälsa hindrar henne och hon har ju sagt att hon aktivt ska arbeta på att våga flyga igen. Dessutom har hon ju flugit inrikes för att försöka bli av med sin flygrädsla. Dessutom är hon ju öppen med att hon tar bilen överallt för att hon är rädd för att åka tåg och annat kollektivt. Menar inte att skamma Therese, anledningen till att hon åker bil är ju psykisk ohälsa och jag bryr mig inte om hon börjar flyga igen, men kontoinnehavaren tycks otroligt enkelspårig i vad hen tycker krävs för att vara en bra förebild när det kommer till klimat.

    Svara

    Jag tror inte att flygandet i världen kommer att minska – tvärtom. De största flygplatserna byggs ut och blir ännu större, och det kommer att bli brist på piloter inom en snar framtid. Därför tror jag att flygindustrin (liksom bilindustrin) måste hitta nya lösningar för att minska sina utsläpp. Det är där svaret ligger, tror jag. Och det är inte alls omöjligt, det krävs bara innovation och motivation!

    Svara

    De som har råd att flyga ofta eller med privatflyg har ju ofta en redan god ekonomi (ofta företag dessutom) då tycker jag det vore självklart att de borde vara obligatoriskst att de MÅSTE klimatkompensera för sina resor. Tvingande skatt.

    Vad sägs om att införa max 1-2 flygresor (eller antal flygmil) per år för gemene man? När man överträtt den budgeten får man vackert betala för sig. Har man råd att flyga mer än så, ja då har man garanterat också råd att kompensera för de skador som ens resor orsakar vår planet.

    Svara

      Absolut. Vill också se ett renoveringsstopp för kök och badrum i 15 års sekvenser. Vill man renovera oftare utan skäl som ska certifieras av VVS expert ska man betala mer. Vad sägs om att införa importstopp på elektronikprodukter när vi ändå är igång?

      Svara

    Jennys matblogg är en av de värsta – hon ”samlar” ju på länder.
    Det är inte alls ovanligt med galet många flygtimmar för en 4-dagars-vistelse i Tokyo.
    Och hon raderar frågor som handlar om detta vettlösa flygande.

    Svara

    Teknikens Värld

    https://teknikensvarld.se/

    vurmar för att få folk att köra elbilar, men samtidigt flyger de runt jordklotet och testkör alla nya bilar. Jag bad dem faktiskt att klimatkompensera sina flygresor, men blev helt sonika avstängd.

    .

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.