Royal Design lägger locket på efter influencers kampanjer

Nu rivstartar vi ett riktigt roligt samarbete som kommer att löpa under ett halvår – säg hej till min nya samarbetspartner Royal Design. Oj, vad mycket kul vi ska hitta på tillsammans framöver. Exalterad kan milt sagt beskriva min förtjusning. Tänk att jag ska få botanisera bland deras sortiment och plocka ut mina godbitar. Ni kommer såklart också få vara med på den här resan. Jag håller på att jobba på några roliga tävlingar för er läsare. //Petra Tungården

Influencernas ”favoritbutik” Royal Design – och med ”favoritbutik” menar jag så fort det vankas ett betalande samarbete. Som ni ser här ovan så har Petra Tungården ett löpande samarbete med Royal Design as we speak och detta samarbete är anledningen till att en av mina läsare taggat mig i ett inlägg på Instagram.
När det kommer till betalande samarbeten är butiken SÅ bra och prylarna de säljer SÅ snygga och SÅ billiga, men när det kommer till oss ”vanliga” människor så är Royal Designs bemötande allt annat är professionellt.
För att summera hur de bemött kunder de senaste månaderna så kan jag använda mig av en ena mening: Locket på.

Jag har pratat med flera personer som är extremt missnöjda med Royal Design just nu, samt att deras Instagramkonto svämmar över av missnöjda kunder. De skickar inga varor, återbetalar inte pengar, vägrar skicka ut retursedlar, svarar inte på mail och ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet.
Ta den här kunden som ett exempel. Hon taggade mig i en kommentar på Instagram då hon betalat 31 000 kr för en lampa efter att Petra Tungården gjort reklam för den och trots att det gått hela 12(!) veckor så har inga varor kommit.

I en kommentar på Instagram så skriver Royal Design att de svarat kunden i ett privat DM men när jag själv skickar henne ett meddelande och frågar vad som stod i detta meddelande så får jag följande svar:

Vad har egentligen influencers för ansvar för de samarbeten de gör?
De ger ut rabattkoder och marknadsför företag som senare visar sig blåsa kunderna som handlat på grund av och via just detta samarbete? Jag skriver ”blåst” för än så länge har ingen jag pratat med varken fått sina varor, pengarna tillbaka, retursedlar eller ens svar på sina mail och meddelanden.

Har de något ansvar?
Vad tycker ni?

166 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Deras dyraste lampa kostar under 3000:-

    Svara

      Nähä? Dom har lampor för över 200.000.

      Svara

      Nej långt ifrån. Köpte förra året en lampa för runt 6000. Fick hem en skadad produkt, verkar som om de försöker komma undan med 2:a-sortering lite för ofta. Antar dock att jag hade tur för jag både fick kontakt med dem och hjälp, även om det tog några månader.

      Svara

    Hade jag varit Petra hsde jag avbrutit samarbetet, får även henne att framstå som oseriös nu i efterhand när RD beter sig som de gör. Blir konstigt om hon fortsätter att tipsa om hur bra RD är när bla hennes (?) bloggläsare inte får vad de beställt?

    Svara

      De har exakt lika mycket ansvar som bolaget själva. Självklart ska bloggarna noggrant förs research på de företag de samarbetar med, gärna smygbeställa varor i någon annans namn innan man påbörjar samarbete för att se hur servicen fungerar.
      Så många ruttna företag idag alltså man blir knappt förvånad längre, klart Petra ska avbryta samarbetet men Petra bryr sig bara om sig själv och allt hon ska shoppa. Det finns få människor som är så uppe i det blå och tycker att allt kretsar runt dem… extremt falsk person så folk borde inte lita ett dugg på hennes ”tips”, hennes tips är lika genuina som Malin Richardson hotelltips🐸🐸

      Svara

    Förlåt men vem fan köper en lampa för 31.000kr?!

    Svara

      Jag köpte faktiskt en lampa för 35 000 för flera år sedan och älskar den ännu🙋‍♀️

      Svara

        Du skriver att de blåser sina kunder för att ”ingen du pratat med fått sina varor”. Då vill man ju veta hur många du pratat med.

        Svara

          Fråga till Camilla alltså, hamnade fel.

          Svara

            Kolla på sidan trustpilot.se angående omdömen från andra.

            Svara

              Generellt tenderar negativa kommentarer att ta över för de flesta företag på dessa sidor då folk hellre tar sig tid att kommentera då något är fel än då de är nöjda. Med det sagt vet jag inget om hur dålig kundtjänst rd har, jag har bara handlat där två gånger utan problem.

              Svara

          Ta en titt på deras instagramkonto om du vill ha mer bevis.

          Svara

      Den som vill ha en och har råd? Otroligt märklig fråga, bor du under en sten?

      Svara

        Ja, för man måste ju bo under en sten för att man ifrågasätter hur någon kan lägga 31 papp på en jävla lampa?? Antar att du är en av dem som alltid haft extremt gott om pengar och aldrig behövt tänka på vad du köper. Skulle nog ganska säkert säga att gemene svensken inte går och handlar en(!) lampa för över 30 tusen. Ditt inlägg osar klassförakt och snobberi. Usch.

        Svara

          Men det är väl ingen nyhet att det finns folk som lägger mycket pengar på inredning, väskor, bilar, teknik, klockor, whatever!? Bara för att gemene man inte lägger 31k på en lampa så betyder ju inte det att det är idioti. Men visst kan vi återigen ha diskussionen om vad som är vettigt att lägga pengar på och inte. Som om det vore definierat som någon sanning. Jag skulle hellre lägga 30k på en snygg lampa än samma summa på en resa eller vad en hund kostar under en period. Alla är vi olika. Släpp det

          Svara

            Haha, du är rolig du. Skrev jag att det skulle vara ”nyheter” om folk lägger stora summor pengar på olika saker? Nej, just det. Jag reagerade över just prylen i sig, en lampa. Sedan skrev jag heller aldrig att det var ”idioti” utan snarare menade att det nog inte är så himla vanligt faktiskt. Ska du kritisera mig så kan du börja med att hålla dig till vad jag skrev istället för att hitta saker jag påstått. Tramsigt så det förslår och till er andra som verkar seriöst tro att jag inte ”förstår” att det finns folk som betalar den summan för en lampa så fattar jag visst att det finns dem som gör men min poäng var att det kanske inte tillhör vanligheterna. Och att jämför det med bilköp eller resor? Ser en enorm skillnad på att lägga stora summor pengar ett transportmedel ( som ju faktiskt bilen huvudsakligen är ) eller ett resmål.

            Svara

          Nej det är du som lägger in klassförakt och snobberi i inlägget. Osar inte det övht, kallas att konsumera efter sin inkomst.

          Svara

          Min ekonomi angår inte dig men jag kan avslöja något som kommer att chocka dig: man kan sätta sig i andras situation utan att själv ha samma förutsättningar. Prova det någon gång!
          Samt kan vi sluta med detta tröttsamma tjafs om hur fan någon har råd med någonting dyrt. Det kommer bokstavligen endast på tal när kvinnor köper något fint.
          En dator, en veteranbil, en teknikpryl, en husvagn osv kostar ofta mångdubbelt mer än så, dessa inköp orsakar aldrig några kontroverser. Men jävlar om en tjej köper en dyr lampa, bara att inte ifrågasätta detta oerhörda likställs med klassförakt 🙄

          Svara

            Tack!!!

            Svara

          ÄLSKAR det indignerade lilla uschet på slutet 😂 kan se hur du darrar till lite på huvudet i din rättrådiga upprördhet.

          Svara

            Kul att jag kan roa dig, du verkar behöva ha humor i livet.

            Svara

              Varsågod, du får en like av mig så slipper din kommentar sitta där med bara din egen 😘

              Svara

        Det är väl inte en märklig fråga? Jag har gott om pengar, hade endå aldrig köpt en lampa för 30.000, vad är lampan gjord av? vad kostar den att producera? Köper man saker bara för att det är ett speciellt märke för 90% överpris bara för att man tror det ger status, så är man ingenting annat än en slav.

        Svara

          Är mycket man betalar för utöver rena produktionskostnader oavsett vad man köper.

          Och nej, ett intresse för design och inredning är inte slaveri. Men det begriper du nog själv. Du har säkerligen intressen som andra tycker är onödiga att lägga en enda krona på.

          Svara

          Tro mig. Du lägger garanterat pengar på grejer andra skulle ifrågasätta så…

          Svara

        Tycker människor som bara konsumerar har tappat helhetsperspektivet. Hur många dör i svält varje dag? Hur många djur misshandlas till döds varje dag? Miljöförstöring på gång.. Listan kan göras lång men ändå väljer många att blunda och enbart konsumera lyx till sig själv.. Var är helhetsperspektivet!?
        Tänk att det finns människor ännu som blir imponerade av sånt… inte jag!

        Svara

          Då utgår jag från att du endast handlar det absolut nödvändigaste och sedan skänker resten till organisationer?

          Svara

            En viss procent av lönen rekommenderar jag.

            Svara

              Vilken organisation är viktigast och behöver pengarna mest? Är klimat viktigare än cancerforskning? Vettigare att skänka till barnbyar eller utrotningshotade pandor?

              Fan, låt folk göra vad de vill med sina pengar och sluta klaga. Vill du skänka en del av din lön så gör det. Men det finns alltid någon som skänker mer som kommer att tycka att du kan göra mer.

              Svara

            Varför Det? hen kanske sparar pengar för att kunna köpa ett hus tex? en vanlig låginkomsttagare kan spara ca 1 miljon på 5-6 år, Vem som helst med jobb kan bli miljonär bara man inte konsumerar massa onödig skit varje månad. Tyvärr lever vi ju i ett samhälle där folk tror dom behöver saker dom inte behöver.

            Svara

              Läste du ens kommentaren? 🤦‍♀️

              Svara

              Jag tjänar ca 30000:- i månaden (innan skatt) och kan i nuläget bara spara 5000:- i månaden. Det betyder att jag har sparat ihop en miljon på 16 år (om jag sparar utan ränta). Jag är ensamstående med ett barn. Så nej, en vanlig låginkomsttagare kan inte tjäna ihop en miljon på 5-6 år.

              Svara

                Om du tjänar 30.000 i månaden och bara kan spara 5000 kr, vart går resterande pengar då? Nej klart alla inte har dom förutsättningarna med varierande hyror och lån som måste betalas men tror nog du kan se över en del utgifter du har kanske? Att leva snålt några år och se hur pengarna växer ger en väldig trygghetskänsla och tillslut vet man inte ens vad man kastade alla pengar på när man levde från lön till lön. Jag har två barn, har dock inga lån och en relativt låg hyra.

                Svara

              En låginkomsttagare definieras som en person som tjänar under 11000 efter skatt, så nej.

              Svara

          Finns dock inget belägg för att denna kund enbart sysslar med lyxkonsumtion. Jättemärklig slutsats du drar vars enda syfte verkar vara att framställa dig själv som god och medveten genom att shadea någon utan belägg. Sådär fräscht.

          Svara

            Nej för då skriver man ut namnet. Många människor i länder med hög välfärd blir blinda för verkligheten. Tyvärr… Statusprodukter tappar sitt värde mera och mera för man kan inte längre imponera människor med dessa som förut.

            Svara

        Det är helt otroligt och tåls att ifrågasättas att folk betalar en övergenomsnittlig månadslön för en lampa, punkt.

        Svara

          Vilken summa får någon betala för en lampa innan det är otroligt och bör ifrågattas? Och appliceras det på annat än inredning? Teknik? Fotoutrustning? Golfklubbor? Resor?

          Svara

          Varför ska det ifrågasättas? Vad någon gör med sina skattade pengar angår inte dig. ”punkt” är fortfarande inte ett argument.

          Svara

      Dock verkar det vara fler grejer för sammanlagt 31 tusen då hon skriver ”grejer”. Så antingen har Camcam skrivit fel eller så skrev tjejen fel i kommentaren

      Svara

      Eller hur, vem köper ens en lampa för 31 000 kr? Tycker inte människor ska få lägga sina egna tjänade pengar på vad dom vill. Att köpa en dyr lampa är som att b eom att aldrig få den levererad, det är sen gammalt

      Svara

        😂

        Svara

        Men snälla det är inte där problemet ligger. Du missar ju hela poängen om du ska haka upp dig på summan hon handlat för🤦🏼‍♀️ Problemet är att hon inte fått sina varor, och det spelar ingen roll om hon handlar för 100kr eller 100 000..

        Svara

          Tror du missade Hannas sarkasm….

          Svara

            Taaaack anonym 11.06

            Svara

      Kan tro att man har pengar som inte behövs till mat och husrum om man slänger iväg en hög pengar på en lampa. Det kostar att ligga på topp! Å jag är inte avundsjuk för jag har en helt annan stil där en sån lampa inte skulle passa in🤣

      Svara

        Matchar exklusiva lampor inte med Carpe Diem-citatet på väggen eller?

        Svara

          Antagligen inte heller m Gör som havet Våga – citatet

          Svara

      Hon skriver ju ”mina saker” så hon kan ju ha köpt många lampor… Duuuuh…

      Hur som helst. Den som handlar för 31.000kr är den som vill och har den möjligheten 🤓

      Svara

    Alltså, vem fan köper en lampa för 31 000 kr över nätet och dessutom betalar den i förskott? sådant dyrt tar man ju på faktura och väntar tills den kommer.

    Svara

      Varför grinar man över 31 tusen?

      Svara

        För att det är en hel månads lön 😦

        Svara

          *månadslön

          Har man råd att köpa en lampa för 31k så grinar man nog inte över summan. Designklassiker kostar.

          Svara

            …exakt varför man inte pallar kommentera här längre

            Svara

              Lär dig korrekt svenska då! Hur svårt kan det vara att sluta särskriva?

              Svara

                Kan tipsa dig om att alla ord du sätter en/ ett framför (substantiv) ALDRIG särskrives. En månadslön, ett sommarlov osv.

                Svara

                  Bra minnes regel! Den ska jag börja tipsa folk om. Hatar sär skrivning!

                  (Kunde inte låta bli! Men tycker verkligen att den minnesregeln var bra.)

                  Svara

                  Bra regel. Den var jätte bra.

                  Svara

                  Fast man kan ju också skriva en hel månads lön. Till skillnad från en halv månads lön. Eller två månaders lön.

                  Svara

                    Det var så jag tänkte. Tack 🙂

                    Svara

                      Gjorde du inte alls 😂

                      Anonym: och du vet det hur? 🙄

                Hellre särskriva än att bete sig som du gör. Jösses.

                Svara

                Vilken trevlig typ du verkar vara.

                Svara

                  Jag tror att hon har en jobbig dag! Så försöker jag tänka när någon är onödigt otrevlig 🙂

                  Svara

                    🌸

                    Svara

                Tagga ner på attityden ett gäng kg du.. Det finns mängder med anledningarna till varför man särskriver något, eller inte skriver lika fantastiskt bra som du ger sken av att göra med den snorkiga kommentaren. Det kan vara att man inte är född eller uppvuxen i detta landet alt som i mitt fall där jag lider av dyslexi.

                Svara

    Detta är ju ett etablerat företag som är känt och som många shoppar från, så nej kan inte direkt se att influencers som samarbetat med dem har något ansvar när klagomål inkommer. De är ju inte anställda för att sitta i kundtjänst eller? Däremot om det uppstår många klagomål och det börjar tas upp att företaget eventuellt lurar massor av kunder (här är liksom ett exempel och vi vet inte hela storyn) så bör ju influencern avbryta samarbetet för att själv inte dras ner i skiten.

    Svara

      Behövs mer än ett eller två exempel för att gå ut med ”sanningen” att ett företag blåser sina kunder.

      Svara

        Ja, det är det jag menar, det får ju komma fram fler missnöjda kunder om man liksom ska göra en stor grej av det. Att någon här och där klagar händer väl ALLA företag? Jag vill minnas att Fokis klädföretag som fanns i Thailand men mest hade svenska kunder ett tag drunknade i klagomål på att ingen fick sina varor. Där snackar vi lite mer skandal än att hon här med lampan känner sig lurad. Ska ett företag få dåligt rykte och därmed dra ner sina reklampelare (typ Tungården) så måste det ju gå lite längre än såhär.

        Svara

          Håller med, Koala.

          Svara

      Klart som fan de har ansvar, både företagen och bloggarna som gjort reklam för dem borde polisanmälas om inga varor skickas ut eller återbetalas.

      Svara

        Ska alla tidningar och tvkanaler polisanmälas om de säljer reklamplats till ett företag som inte skickar produkten till en kund?

        Svara

        Nej. Det är skillnad på att göra reklam för något och att ha ett företag som aktivt säljer en vara. Skärp dig nu och använd hjärnan.

        Svara

    Kan skriva under på deras värdelösa kundservice. Jag handlade via dem till mitt företag men kunde tydligen inte få någon faktura med moms specificerad för bokföringen. När jag låg på och försökte få det som de är tvungna enligt lag att ge slutade de svara på mail.

    Svara

    Alltså jag handlar där verkligen hela tiden och har aldrig haft något problem. Vad tråkigt att de verkar vara så dåliga på kundservice 🙁

    Svara

      Samma här, har aldrig råkat ut för några konstigheter.

      Svara

      Håller med. Handlat i flera år där och har alltid fått mina beställningar. Blivit trevligt bemött av kundservice också, när jag tycker att beställningen dröjt.

      Svara

    Nej, jag tycker inte att influencers har något ansvar.

    Svara

      Verkligen inte. Ska kakan ansvara för hur Lindex sköter returer och kundtjänst nu också då?

      Svara

        Folk har tydligen svårt att förstå ironi

        Svara

          Vad var ironiskt? Förklara gärna. (Ja,jag har svårt för ironi och speciellt i text)

          Svara

      Juridiskt ansvar nej men med lite folkvett så skulle väl ett moraliskt ansvar vara på plats? Att ärlighet lönar sig i längden är det få influenser som har förstått och de kränger för vilka pengar som helst som erbjuds. Fattar inte varför folk kastar sig på all reklam från kleti och pleti?

      Svara

        Moralen är död. Iaf inte viktig för folk längre. Dollarn är vad som gäller. Som hen i andra tråden som – som så vanligt nu för tiden – hävdar att alla vi som är less på upphaussning av Marie Antoinette-konsumtion är svenniga offer för jantelagen. Nån annan tolkning är ju inte möjlig? 🙄

        Svara

        Med lite folkvett behöver du ju inte gå på all reklam och köpa bara för att en influencer samarbetar heller..

        Svara

    Handler der hele tiden, aldri hatt problemer.

    Svara

      Jaha men dåså, då kan ju inte heller någon annan ha det

      Svara

        Så bara de som har haft problem får kommentera?

        Svara

          Vad spelar det för roll att ett par stycken har haft bra/neutral erfarenhet när det motsatta är i majoritet? Det verkar mer regel än undantag att folk har dåliga erfarenheter av företaget. Ditt undantag hjälper inte den här diskussionen helt enkelt.

          Svara

            Fast de flesta som uttalar sig gör det just för att man lägger mer energi på något man är missnöjd med. Jag är jättenöjd med rd men inte skriver jag det på deras instagram, och jag är garanterat inte ensam med att göra så.

            Svara

    Även jag skriver under på att Royal design är SÄMST. De kör kampanj på kampanj, och de saker vi beställde i december på kampanj var tydligen redan då slut i deras lager, vi har fortfarande inte hört något eller sett röken av våra grejer. Helt sjukt. Var nyligen kampanj på samma varor som vi beställt, så man undrar ju hur de tänker när de kör kampanj på varor de inte har.

    Skulle inte säga att det är Petras ansvar, men om jag hade varit i Petras sits hade jag inte velat bli kopplad till ett sånt märke, de svärtar indirekt ner henne också.

    Svara

      Känner igen mig. Blev julklappar köpta från Royal Design men bara en av varorna kom fram i tid till jul. Fick den andra varan i februari efter att ha ringt flera gånger och fått motsägelsefulla svara då alla svarade olika.

      Svara

    Någon som kollat deras bokslut för de senaste åren? Inga roliga siffror. Konkurs på G?

    Svara

      Hoppsan! Det var inte nå strålande siffror kan man ju säga…🙄

      Svara

      Ändå rätt anmärkningsvärt att de inte lyckats gå med vinst sedan 2014…

      Svara

    Jag har väntat på några kaffemuggar från Rörstrand sen i januari! Har fått ett mail att de är försenade för typ 1,5 månad sedan.

    Svara

      Samma här, men vi fick inget mail om förseningen. Slut på lagret tydligen, men de körde ny kampanj om muggarna förra veckan…. Så sjukt dåligt.

      Svara

    När jag handlat småprylar därifrån har det funkat, typ inredningsdetaljer. Men när jag har beställt dyrare varor har det tagit upp till två månader av få dem, trots att utlovad leveranstid var 1-3 dagar. Och då har det inte gått att få någon vettig kontakt med kundtjänst. När det hade hänt två gånger och jag dessutom fick nys om att andra upplevde samma problem med företaget, slutade jag att handla från dem. Finns ju mängder av seriösa företag som säljer samma varor till samma priser så det finns ingen anledning att stötta dem.

    Svara

      Jag vet varför, de säljer saker som de inte har på lager för de har inte ens köpt in produkten från leverantören!!!

      Alltså de lägger upp produkter på deras sida som ser ut att vara till salu eller slut i Lager, först när de får in pengarna så beställer de in produkten från leverantören. Så sjukt fult beteende och osäker om det är lagligt

      Svara

        Undrar om de gör så för att typ ”spekulera” med pengar o på så sätt tjäna en extra hacka på pengar som inte egentligen är deras?

        Svara

          Tror snarare de gör det pga likviditetsproblem

          Svara

        Tror också det är problemet.

        Om likviditeten är svag sedan 2014 så får de förmodligen själva inte handla på kredit från leverantören.

        De måste förskottsbetala innan varorna levereras, helt enkelt. Blir det något fel/försening hos leverantören så drabbas RD:s kund.

        Tror inte det är självvalt av RD utan förorsakat av försening av betalningar under längre tid. Jag har sett en del sånt. Brukar sluta i KK.

        En rekommendation i all välmening, förskottsbetala ingenting till RD. Går de i KK så får man absolut inga pengar tillbaka. Gäller även presentkort, de blir värdelösa.

        Det är, förstås inte olagligt att köpa/sälja på det viset. Varför skulle det vara det?

        Bäst att poängtera: Jag vet ingenting om RD. Har inte kollat dem öht, så det är helt mina egna spekulationer. Det jag vet något om är hur det brukar funka när ftg går lite sämre och hur det fungerar vid konkurser generellt.

        //Moa

        Svara

          Tycker, så klart inte, de som gör reklam för företaget har något personligt ansvar.

          Ska de ringa/maila/engagera sig i något de inte har insyn i?

          //Moa

          Svara

    Har beställt ganska mycket därifrån och aldrig haft problem. Gäller det även rum21?

    Svara

    För jääävligt!!! Rent ut sagt. Bojkotta sådana företag!! De är inte seriösa.

    Svara

    Detta företag har ju varit känt i flera år, har bara positiva erfarenheter därifrån. Och nej tycker inte Petra eller någon influencer har något ansvar. De som har ansvar är ju företaget.

    Svara

    Har beställt därifrån flera gånger utan problem. Snabb leverans också.

    Svara

    Själv tycker jag Jotex och Newport är skit. Jotex för att de inte kan hantera reklamationer (säljer på kampanj saker som är sönder och reklamerar man får man inga nya grejer då det ej finns i lager – så systematiskt), och Newport för att deras produkter är olika i verkligheten mot hemsidan (förutom till de influensers som har reklam för Newport, de får självklart samma som hemsidan). Jag fick t ex en skitspegel som inte ens är nära produktbilden

    Svara

      Newport är riktigt ruttna, de skickade saker så dåligt packat att allt kom fram trasigt, tog 2 månader att lösa problemen… handlar inte från dem igen

      Svara

        Samma här 🙋‍♂️

        Svara

    Influencers är en marknadsföringskanal. Om Royal design inte lever upp till det som sägs av influencern är det Royal design enligt min mening som är ansvariga. Däremot kan det vara vettigt att som influencer fundera på vilka samarbeten man vill ha. Vill man få sitt namn/varumärke förknippat med ett företag som inte levererar?

    Svara

      *inte av influencern utan via influencern

      Svara

    Känns som detta ämne återkommer hela tiden. Influencers tänker ö h t inte på vad och vilka de samarbetar med. De kollar inte upp. Det säger tack till pengarna,lägger upp nån random bild på en DW klocka och sedan sätter de på sin egna klocka i alla fall. Aldrig i livet att Bella går runt i Ellos kläder t e x.

    Svara

      Det håller inte att som influencer tacka ja till alla samarbeten bara priset är rätt. De måste börja förstå att de är en annonsplats och inget annat. De behöver agera strategiskt och då menar jag inte hur de kan provocera sig till massor av likes, utan vilka produkter de vill bli förknippade med, hur många och hur ofta. Många influencers är ohyggligt spretiga i sina samarbeten och en del får mig att fundera om de överhuvudtaget hört talas om produkten innan de inleder samarbeten.

      Svara

    De kanske precis steppade upp nu då, jag ringde (efter att blivit påmind då jag läst här alltså) för att kolla var våra bestickset tagit vägen som vi beställde i december. De svarade direkt på kundtjänst, och så kunde de se att besticken som av en tillfällighet höll på att packas precis NU och skulle skickas idag…

    Svara

      😂
      Skönt att du kallar det att ”steppa upp” när det tagit tre månader att få dina bestick 🙈

      Svara

      Återkom gärna och meddela om du faktiskt får dina bestick….

      Svara

      Efter att ha läst detta inlägget så ringde jag också till dom och frågade efter mina koppar som jag beställde i början på februari.
      En väldigt trevlig kvinna sa att hon kunde se att dom packades just nu och skulle skickas idag, senast imorgon… Slump?

      Svara

        Ser framför mig hur kundtjänstpersonen lägger upp en tom kartong på bordet, stoppar i lite bubbelplast/wellpapp/vad-de-nu-använder och avser plocka ihop dina varor efter samtalet (eller kanske under samtalet om telefonlösningen tillåter). ”Jag ser att dina varor packas just nu.”

        Svara

      De har haft krismöte idag. Kanske därför 😉

      Svara

    Men vem läser och “inspireras “ av Petra. Tycker hon har förlorat all sin charm som hon hade i början av din bloggkarriär. Sen blev Jon en skamlös pengakåt och tråkig bloggare. Hon bidrar inte med något till bloggvärlden.

    Svara

      Jag undrar vem som inspireras av influencers öht🙂

      Svara

    Men oj!! Jag beställde från Royal Design för ca 3-4 veckor sedan och fick min beställning hur snabbt som helst 😮..

    Svara

    Adlibris är ju annars ett företag som snart lär gå i graven om de inte skärper sig. Folk beställde julklappar i typ oktober men fick dem inte i tid. Jag beställde nyligen en födelsedagspresent och gissa om den har anlänt tre veckor senare? Eh nä. Och då stod det att den skulle skickas inom en vecka… Har mejlat dem nu och frågat om de tycker man ska beställa presenter ett halvår innan ens vän fyller år för att få den i tid. Ändå skönt med internet-eran som sätter press på skitföretag.

    Svara

      Knäppt att det kan vara så olika. Har handlat på Adlibris flera gånger, senast någon vecka innan jul. Sakerna kom hem på ett par dagar och så har det varit vid varje beställning 😲

      Svara

      Ja, något har hänt där. De var alltid så snabba förut… Har också lagt två beställningar som tog en evighet att komma. De verkar ha lagt till massa krimskrams till försäljning också… Inte bara böcker, utan typ mat och allt möjligt annat.

      Svara

        Ja de var ju jättebra för några år sedan! I julas kom ett paket fram efter jul, där jag beställt i slutet av november. Kommer aldrig beställa därifrån igen.

        Svara

    Har Royal Design alla miljontals varor i ett eget lager? Det skulle jag inte tro. Jag är alltid skeptisk till sidor på nätet med enormt sortiment, det visar ju indirekt att de måste beställa varan innan den skickas ut till kund, eller att ett annat företag är det som skickar varan till kund. Samma med CDON.com. Jag gjorde ett köp från CDON och beställde ca 5 produkter. Vad hände? Fick 5 olika kollinummer och separata avsändare att hålla koll på, alla med olika leveranssätt och separata fakturor. Det sög! Varför ens beställa genom dem om det inte fungerar smidigare än att beställa från deras leverantörer? Aldrig mer köp från liknande sidor.

    Svara

    Jag beställde en spegel från Royal design som visade sig vara defekt, när jag mailade och ville reklamera fick jag som svar ”om jag kunde tänka mig att behålla spegeln mot 30% rabatt” :))))

    Svara

      Hah😂 Alltså förlåt garvet men faan så vidrigt

      Svara

      Rum21 undrade om jag ville behålla en defekt marmorskiva (skadad vid frakt) för 50% rabatt. Det ville jag inte (och jag fick givetvis en ny).

      Svara

    Jag beställde en julklapp därifrån, men när jag skickat beställningen stod det att varan var slut i lager, skulle få vänta 4 veckor. Beställde från ett annat ställe då jag ville ha grejen som julklapp. Skrev förstås till dom att jag inte ville ha varan längre. Dagen efter får jag ett mail att dom skickat min vara. Och dom svarar inte på mitt meddelande heller. Orkade intw hålla på, så fick ha dubbelt av den här grejen. Men kommer aldrig mer beställa från dom, särskilt inte efter att ha läst det här!

    Svara

    Har handlar därifrån hur många gånger som helst och det har aldrig varit några problem.

    Svara

    Kan skriva under på dålig kundtjänst/internkommunikation. Beställde en matta som visade sig ha 4 månaders leveranstid, då avbeställdes den via kundtjänst och fakturan makulerades (enligt dem).
    Vi beställde en ny matta som vi fick levererad och betalade.
    Sedan får vi från ingenstans ett inkassokrav på den ursprungliga mattan… En lång process som löste sig till slut men extremt dålig koll hos kundtjänsten.

    Svara

    Royal Designs butik i Jönköping är även något av de sunkigaste jag sett. Oputsade varor (skultunas mässing såg typ svar ut), damm överallt och en stor plastcontainer mitt i butiken sist jag var där. En butik med potensial som blivit så otroligt ofräsch.

    Svara

      Potential ska det såklart vara:)

      Svara

      Låter ju som de byggrenoverar.

      Dammigt med kontainer i lokalen.

      Det får man väl, ändå ha lite förståelse för. Är ju bara att låta bli att gå in om det inte stämmer överens med ens krav på en butik.

      //Moa

      Svara

      Det har jag aldrig upplevt och då är jag ändå där ganska ofta.

      Svara

      Z

      Svara

      Nej, de renoverar inte, om de ej gjort det i 5-6 månader (och jag ser då ingen skillnad). Dammet är ej byggdamm utan helt vanligt damm. Haft flera som jag diskuterat detta med. Personalen är dock väldigt trevlig. Om man jämför med Cervera ser Royal väldigt billig ut.

      Svara

    Har aldrig haft problem med Royal design. Har bara beställt därifrån någon enstaka gång, men personalen i deras fysiska butiker är hur hjälpsamma som helst.

    Svara

    Tycker att personen som sitter och svarar på alla omdömen istället skulle ha gjort sitt jobb på kundservice.
    https://se.trustpilot.com/review/www.royaldesign.se

    Svara

      Haha eller hur. Låter som en upprepad skiva med samma svar om och om igen.

      Svara

    Dom kanske inte levererar på grund av att dom är konkursmässiga. Allt pekar rött, rött, rött:

    https://www.proff.se/foretag/royal-design-group-ab/kalmar/m%C3%B6bler/2K1OYMII5YGJV/

    Petra bör springa fort därifrån.

    Svara

    Vad tråkigt! Jag har beställt från Royal Design i flera år (senast i februari, dock lagervara) och det har alltid funkat klockrent.

    Svara

    Jag har handlat en del I butiken här i Lund, där är det jättetrevlig personal och jag har alltid varit nöjd men när jag beställde en nyckelring (gynning) som skulle skickas fick jag fel färg. Jag reklamerade och fick en ny, också i fel färg. Började kolla runt och insåg att det säljs inga blå nyckelringar utan bara svarta i alla andra nätbutiker. Kontaktade dem, fick pengarna tillbaka och fick behålla den de skickat då de gjort fel med att det inte ens fanns i annan färg än svart. Jag tyckte det var en schysst kompensation.

    Svara

    Bara det att de verkar vilja ta kundärenden på dm på instagram känns skumt. Framförallt när kunden inte själv tar det initiativet.

    Svara

      Eh jo fast nu kontaktade ju kunden företaget via insta. Förmodligen vill de ta det vidare i dm för att fråga om uppgifter (kundnummer,ordernummer osv) som inte bör tas i kommentarsfältet Men som behövs för att reda ut det.

      Svara

        Men kunderna verkar ha kontaktat via Instagram kommentarer eftersom företaget inte svarar på mail. Och många kunder svara i kommentarerna att de inte fått några DM från företaget. Jag tror det är ett sätt för företaget att fördröja ärendet och vinna tid, skylla på att kunden inte har koll på sina DM liksom…

        Svara

          Jo visst, Men det var ju ett svar på varför de bad henne ta det via dm där.

          Svara

    Jobbade på ett stort företag som hade hand om olika företags kundtjänster. Royal design bad om extra hjälp under en period förra vintern. Var tydligen kaos, de låg typ 3000 mejl back…

    Svara

      Har inte du tystnadsplikt gentemot ditt ftg och dess kunder?

      Eller åtminstone policy och etiska riktlinjer?

      //Moa

      Svara

      Då är det väl bra att de tar in extra hjälp för att lösa problemen eller?

      I övrigt, nej ingen influencer har ansvar för hur kundtjänstärenden hanteras.
      Jag menar, hur mycket ansvar tar CamCam för innehållet och journalistiken på Nyheter24?

      Svara

      Haha jag jobbade där under den tiden också

      Svara

    Tyvärr så är det inte bara Royal Design som har en dålig attityd gentemot ”vanliga människor”.
    Har blivit illa bemött både av Royal Design och Svenskt Tenn, de skickar defekta varor och när man gör återköp då är bemötandet under all kritik. För att ge ett konkret exempel; beställde ljusstaken Kulan på Svenskt Tenn, de skickade inte en gång utan två gånger helt sneda ljusstakar, helt otroligt att de skickar ut defekta ljusstakar som kostar 1500 kr och inte kontrollerar varan innan utskick. Att man får gå till postombudet fram och tillbaka bryr de sig inte om, de hade inte ens vett att be om ursäkt. Men, om jag hade varit en influencer eller bloggare då hade jag säkerligen fått ljusstaken helt gratis som de skickade tredje gången. Samma visa var det med Royal Design, de skickade också en helt defekt vara och jag fick vänta i fyra veckor innan jag fick tillbaka mina pengar. Skulle aldrig falla mig in att köpa något från dessa två företag, även om influencer ”kod” skulle ge 50 % rabatt.

    Svara

    Royal design och Rum 21, som ägs av Royal Design group är sjukt oseriösa. Köpte ett matbord (och betalade för det) i oktober. 17 (!!!) veckor senare, i januari, får jag besked om att bordet utgått ur sortimentet, när jag själv ringer för att fråga när mitt bord beräknas komma. Eftersom jag uppenbarligen inte kommer få något bord så ber jag om att få pengarna tillbaka. Trots flera samtal till dem så har jag fortfarande inte fått tillbaka mina pengar, 22 veckor efter att jag betalat. Undrar om de ens tänkt meddela mig att bordet utgått ur sortimentet eller skulle försöka mygla? Kanske är dags att ta kontakt med mig, bemöta mitt mail och betala tillbaka mina pengar?

    Svara

      Har du varit i kontakt med banken där du har kontot/kortet som du använde för att betala?

      Svara

    Blir så trött på företag som försöker komma undan med lögner istället för att göra rätt för sig! Sitter själv i en sits där reklamationsnämnden är inblandade sen snart ett år tillbaka för en defekt soffa som företaget Sleepo skicka, men vill inte skicka tillbaka mina pengar. Tänker inte ge mig och hoppas att reklamationsnämnden ser deras fula spel. Lång historia med sjuka svar från Sleepo, mallar gärna allt till dig Camcam om du finner det intressant.

    Svara

      Har också varit i tvist med sleepo pga defekt soffa. Blir kräkfärdig när jag ser gur de gullar med influencers, men behandlar oss övriga konsumenter som skit. De vägrade kompensera mig med anledning av att jag hade handlat min soffa under en kampanj(?!) och var därför inte berättigad till kompensation. Idioter!

      Svara

        Eller hur! Dom bad mig slänga soffan för att dom skulle ersätta med ny. Får besked om att nya soffan är på väg. 3 veckor senare bestämmer dom sig för att dom bara ska ersätta armstöden…Blir så jävla förbannad.

        Svara

    Oj jag har verkligen motsatt uppfattning om dem. Har fått kanonbra service! Fick fel doft utakickad på doftpinnar en gång, som dessutom hade läckt litegrann men fortfarande fullt användbar. Fick svar direkt om att få den rätta doften utskickad samt fick behålla den som var fel.

    Alla gånger jag beställt från dem/rum21 har det varit snabb leverans!

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.