Veganbråket hos Ida Warg – jag sammanfattar!

En liten re-cap:

Ida skriver ett inlägg om att Elvis inte får i sig så mycket mat, särskilt inte när hon försöker mata honom. Han vill äta själv, med resultatet att majoriteten av maten hamnar på golvet eller knät.
Hon får då kommentarer om att hon borde ge Elvis mer ”näringsrik mat” så som leverpastej, köttbullar, fiskpinnar och Billingost – något som får henne att gå i taket. (Varför just Billingost vet jag inte, det måste vara från någon som jobbar där, eller som verkligen ääääälskar just denna ost?)
Hon publicerar en icke godkänd kommentar på Instastory av en ”Sophie” som även lämnat samma kritik, något omformulerad och får enligt egen utsago massvis av kärlek från sina följare.

...men när hon publicerar kommentaren på sin blogg i ett nytt inlägg så får den här ”Sophie” vatten på sin kvarn och fortsätter argumentationen, uppbackad av ett inlägg av Johanna Toftby där hon i sin tur kallar veganmat för ”flummig svältkost”.
Ni hör nu – nivån på det här är skyhög!
Sophie påstår även att Ida hittat på att hon skulle ha lagt ut detta på Instastory.
Oklart varför..

Och där är vi nu, vilket osökt leder mig tillbaka till Idas senaste inlägg som är det jag inledde detta inlägg med. 

Godmorgon älsklingar! Herregud vilket ståhej det är om den här vegankosten. Kan folk bara snälla låta mig och min familj äta vad vi vill. Trodde aldrig man skulle få så här mycket skit innan Elvis ens börjat äta vanlig mat 😀 Och ja för er som inte kallar växtbaserad mat för vanlig mat vet jag inte riktigt hur ni tänker? Att kalla Billingeost, leverpastej och fiskpinnar för vanlig mat känns ju ganska okunnigt. På vilket träd växer leverpastej och i vilket hav simmar fiskpinnar? Ska tala om för er att en linsgryta med sötpotatis, tahini och grönsaker har 100 gånger mer näring.

Att min son skulle vara underviktig är ju skrattretande. Den personen som påstår det måste ju ha grova synfel. Jag skulle snarare säga att Elvis är en mycket välgödd liten kille och sjukt stark.
[…] Så det spelar ingen roll om det är en nermald grönsaksgryta eller död ko. Elvis vill inte bli matad utan han kan själv. //Ida Warg 

Problemet är alltså inte att Elvis inte vill äta vegankost, han vill inte äta någonting så länge han blir matad.
Varför den här diskussionen kom att handla om veganmat förstår jag inte riktigt. Kanske satt den här ”Sophie” bara och laddade med ”vegan-förakt” och behövde inte så mycket mer än ett inlägg om matningsproblematik för att skrida till verket utan att egentligen ens ha läst så noga?

Varför är veganmat till små barn så provocerande om man ser till att barnet får i sig allt det behöver? Titta på Sanna Brådings barn. De är uppfödda på vegankost och de ser varken svältfödda eller undernärda ut.
Sophie? Jobbar du månne på Mamma Scan? Eller på Billingost? Du verkar ofantligt fäst vid just Billingeost!

274 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Kötthuliganerna fick verkligen vatten på sin kvarn av detta unika fall av okunnighet kring det barn som blivit undernärt och cirkluerar runt i tidningarna. Man kan bli undernärd på att bara äta köttbullar och makaroner också. Variation och näring är viktigt, och går att uppnå med olika sorters ”kostfilosofier”..

    Svara

      Sen rekommenderar ju Livsmedelsverket max 500 g kött i veckan (https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kött-och-chark), undrar lite om inte folk ska klaga på de föräldrar som ger sina barn kött varje dag? Personligen skulle jag vara pepp på att ge mitt barn mat som förknippas med hälsa och inte med ökad risk för cancer.

      Svara

      Menar du fallet i Göteborg? Det var ju så uppenbart att det handlar om psykisk ohälsa eller någon slags störning hos föräldrarna, inte kosten i sig själv. Folk kan väl inte vara så dumma att de tror det?

      Svara

        När de sätter rubrik som innehåller ordet ”vegankost” får ju folk som vill tro det vatten på sin kvarn. ☹️

        Svara

      Barn har ofta järnbrist, även de som äter kött. I och med att de livsmedel som innehåller järn som INTE är kött ofta ratas av småbarn (och mig som vuxen, är väl typ spenat och jordgubbar jag gillar) och i och med att kroppen har svårare att ta upp järn från växtriket än från kött så blir ju resultatet ofta ännu större sannolikhet för järnbrist hos veganbarn. Klart det upprör när ett politiskt- eller åsiktsbaserat ställningstagande går ut över barnen, det är noll procent konstigt. Jag, personligen, tycker att det är jättebra om andra är veganer och är nöjda med det, men jag blir absolut negativt frågande när den kosten TVINGAS på barn. Barn bör få smaka på ALLT nyttigt, både linser, broccoli, lax och kyckling. Därefter bör man som förälder sätta samman en näringsrik kost utifrån vad barnet tycker om att äta. Vissa äter allt, andra är väldigt selektiva. Att helt utesluta allt animaliskt för ett litet barn ökar således, GIVETVIS, risken för näringsbrist markant.

      Svara

        Själv tycker jag att det är minst lika problematiskt när kost som innehåller nöt/svin/fågel TVINGAS på barn. Så små barn kan inte välja själva så oavsett typ av kost kommer det att vara ett påtvingat val från föräldrar, vilket är en del i föräldraskapet – att göra val åt våra barn innan de själva klarar av det.

        Svara

    Helvete vad folk tar sig rättigheter att bestämma vad som är bra för andra, och har man inte samma åsikter. Då drar de till med att folk är lågbegåvade, blä.

    Svara

    If we weren’t supposed to eat animals, they wouldn’t be made out of meat.

    Svara

      Du är också gjord av kött, ska vi alla vara kannibaler egentligen?

      Svara

        Människor är ju mat åt andra djur, egentligen.

        Svara

          Det är bara krokodiler och alligatorer som har människa som sin naturliga föda.

          Svara

            Det är fel. Isbjörn är det enda djur som har människan som naturlig föda.

            Svara

              Nej så är det inte heller.

              Svara

            Och? Ändrar ju inte att människor är mat?

            Svara

            Nej människan är mat till alla asätare också tex.

            Ni tänker på naturlig fiende. Det är något annat och även där finns fler.

            Svara

              @ real Hmm:
              Jag vet inte om du är kvar och jag ligger efter i läsningen av dagens kommentarer. Därför detta sena svar.

              Kom att undra över vilka som är DINA naturliga fiender. I kommentarsfälten, alltså. Är de naturliga eller onaturliga. Gissar på det senare.
              Onaturliga som i onaturligt hatiska, negativa, osympatiska osv.

              Det blev lite tveäggat. Hoppas jag rörde till det för folks läsförståelse. 🙂 🙂

              Svara

                Du har en hangup på trh.

                Svara

                  I Sverige skriver/pratar vi svenska. Jämför Stefan Lövens uttalande:
                  ”I Sverige tar vi varandra i hand när vi hälsar”.

                  Jag ska inte behöva googla för att förstå att du är förarglig, men här är till dig: You have not been yourself today. What’s your hang up?

                  Får jag gissa: Någon form av psykisk ohälsa 🙂 🙂

                  Svara

                Haha. 😊👍

                Svara

      En i vår familj är vegan men hon låter sitt barn äta vad den vill så att barnet sedan själv får välja om den vill bli vegan, vegetarian eller allätare. Vilket vi barnvakter tycker är skönt 😉

      Svara

        Det är lika mycket ett val att ge sitt barn kött som att inte göra det – så visst är valet redan gjort av föräldern.

        Svara

          Nu äter jag själv vegetarisk mat, men tycker inte att ditt argument håller i det här fallet. Föräldrar måste göra val åt sina barn, de är inte kapabla till att göra det själva. Skulle barnen få välja skulle säkert många ta cola och chips framför vatten och grönkål. Typ.
          Att ge barnen varierad kost innebär att de får upptäcka smaker, preferenser och sedan när de är gamla nog att skapa sin egen uppfattning av världen är de säkert mer än välkomna att äta vad de vill.
          Sedan är det inte fel att ge enbart vegetariskt eller veganskt heller, menar mest att ditt argument om att föräldrarna nu gjort sitt val (och som jag tolkar det) valt fel inte är starkt nog, då det skulle kunna appliceras på i princip allt som händer i ett barns liv.

          Svara

            Jag håller med dig om att föräldrarna självklart måste göra vissa (i princip alla) val åt sina små barn, där är vi helt överens. Jag ser det dock nog snarare som att de genom att ge barnet kött, på ett sätt gör ett oåterkalleligt val åt barnet. Det är ju lättare för barnet – när det är tillräckligt gammalt – att själv besluta sig för att BÖRJA äta kött, än att ”ta tillbaka” det köttätande som redan skett.
            Sen är jag också ganska övertygad om att de flesta barn som är tillräckligt gamla för att förstå, skulle välja bort kött om de var helt medvetna om VAD de åt, och fick se insidan av ett slakteri. Barn har inte hunnit bli så hårdhudade och skulle se djurindustrin för vad den är – brutal och sorglig.

            Svara

              Tack för ditt svar, mycket tydligare vad du menar nu med argument till ditt påstående. Jag köper verkligen vad du menar och tänker inte säga emot.

              Svara

              Fast nu ger inte föräldrarna kött i det här fallet, hemma är det veganmat men på förskola och hos släktingar är det varierad mat. De förbjuder alltså inte någon mat utan han får äta det han vill. Vilket jag tycker är väldigt förnuftigt resonerat.

              Svara

                Tycker det är så förnuftigt resonerat, har själv undre min uppväxt varit vegetarian, vegan, pesceterian, lactcovovegeterian
                Jag är helt säker på att just det att mina föräldrar valde att inte begränsa min kost när det gällde protein/animalisk el vegetabilisk gjorde att jag fick en riktigt bra valmöjlighet själv.

                Svara

      If we weren’t suppose to eat lösgodis and mjölkchoklad it wouldn’t taste så jäkla gott…

      Svara

    Det som jag uppskattar allra mest med dig Camilla är att du inte nedlåter dig att kalla oss, dina följare, för älsklingar

    Svara

      Sluta läsa min blogg den dagen jag gör det, är du snäll! 😂

      Svara

        Lovar, vi är vuxna och vill bli behandlade som vuxna

        Svara

      Visst. Ryser! den enda som skulle få kalla mig älskling är min icke existerande pojkvän

      Svara

      Eller ”Hej mina fina”… 😳

      Svara

    Jag tror att veganmatshatarna fått lite vatten på sin kvarn i och med rättegången mot två föräldrar som gett sin 1,5-åring veganmat och nästan tagit död på henne. Problemet i det fallet är väl dock mer att ungen typ inte fått äta någonting och när hon väl fått mat är det bröstmjölk (och mamman verkar leva på frukt) och ris. Inte vegankosten i sig. Lite offtopic men ja, bara ungen får i sig och växer ordentligt så lät de äta vad de vill?

    Svara

      De gav inte sitt barn veganmat. De gav inte sitt barn mat alls. Det var problemet. Inte veganismen.

      Svara

      Vilket var precis det du sa. Jag läste hetsigt. Förlåt. 😂😩😑

      Svara

      Var det inte det barnet som inte fått vitaminer, inte varit på den enda koll på bvc, knappt varit utomhus osv också?

      Svara

        Föräldrarna verkar vara ”lite” flummiga. Det där barnet hade förhoppningsvis blivit omhändertaget om det endast fick äta korv också.

        Mamman hade inte varit på några kontroller under graviditeten och inte heller när barnet var fött.

        Att föräldrarna är veganer har egentligen inget med allt att göra. Dom är helt enkelt lite lätt tappade i huvudet bara. 🙄

        Svara

          Ja precis, men media har kört på veganmatsvinkeln 🤷🏼‍♀️

          Svara

          Rekommenderar att läsa förundersökningen, finns på Flashback. Det illustrerar väldigt bra vad som kan hända när man som lekman tror att man vet bättre än forskare och läkare samt sätter sina egna behov och övertygelser framför sitt barns behov.

          Svara

            I det avseendet gillar jag Flashback (även om det hänger en del knäppt folk där), lätt att få tag i FUP:ar och domar, så slipper man göra arbetet själv.

            Svara

            December 13, 2018 9.55am GMT

            Hidden hunger affects over two billion people, globally. The cause is a chronic lack of essential micronutrients in the diet, such as vitamins and minerals. The effects of these nutritional deficiencies may not be seen immediately, but the consequences can be severe. They include lower resistance to disease, mental impairment and even death.

            While many of the cases of hidden hunger are found in developing countries, this phenomenon is also a growing public health concern in developed countries. For example, iodine deficiency is the most common cause of preventable mental impairment and the UK ranks seventh among the ten most iodine-deficient nations. And data from the US shows that more than one in four children lacks calcium, magnesium or vitamin A, and more than one in two children are deficient in vitamin D and E.

            There are several causes of hidden hunger in developed countries. The consumption of cheap, energy dense, nutritionally poor and heavily processed foods, particularly by poorer members of society, is a major factor. Even when fresh produce is consumed, there appears to be fewer micronutrients available than was once the case. This is due to issues such as soil health, caused by poor agricultural management and climate change.

            Growing trend of veganism

            The rapidly growing trend of veganism is likely to become another major contributor to hidden hunger in the developed world. According to the Vegan Society, the number of people switching to a vegan diet in the UK has risen more than fourfold in the last decade. A study commissioned by the Vegetarian Resource Group revealed that nearly 5% of the US population are vegetarian and about half of these are vegan.

            Eating a plant-based diet may lower the risk of chronic disease and is good for the environment, but poorly planned vegan diets that do not replace the critical nutrients found in meat, can lead to serious micronutrient deficiencies.

            Bone health is a concern for long-term vegans. Vegans are consistently reported to have lower intakes of calcium and vitamin D, with resultant lower blood levels of vitamin D and lower bone mineral density reported worldwide. Fracture rates are also nearly a third higher among vegans compared with the general population.

            Omega 3 and iodine levels are also lower compared with meat eaters, as are vitamin B12 levels. Vitamin B12 is most often obtained from animal foods, and higher rates of deficiency have been found in vegans compared with other vegetarians and meat eaters. The symptoms can be serious and include extreme tiredness and weakness, poor digestion and developmental delays in young children. Untreated, vitamin B12 deficiency can cause irreversible nerve damage.

            While getting less than the optimal amount of B12 is quite common in pregnant women and in less-developed countries, the reported frequencies of deficiencies among vegetarians and vegans in developed countries vary greatly in severity between age groups. Even low levels of vitamin B12, but not enough to be classed as deficient, may be bad for your health and increase your risk of heart disease.

            Potential solutions

            Vegans can prevent micronutrient deficiency by consuming fortified foods (food with added vitamins and minerals) and taking supplements. But supplement use is often resisted by those on a plant-based diet and they have been reported to interfere with the absorption of other important nutrients.

            Also, plant-derived vegan supplements tend to have low biological activity in humans. For example, studies show that vegan-friendly vitamin D2 supplements are less effective in raising blood vitamin D levels than the more widely used vitamin D3 supplements. Other supplements, such as vitamin B12, may be largely inactive in the body.

            Hidden hunger is widely recognised and is being addressed in many parts of the developing world by well-organised and large-scale bio-fortification programmes. Perhaps something similar needs to be done to address hidden hunger in the West.

            Svara

              Men OMG TRH – vem orkar läsa det där?!😂

              Svara

                En normal person som bryr sig.

                Svara

                Ingen. Som övriga kommentarer han lämnar.

                Svara

                  Jag orkade hur lätt som helst. Fattar faktiskt inte varför längre texter verkar vara ett problem för folk. Ska all info förpackas som pekböcker och serietidningar, eller?

                  Svara

                    Spunk: Ironin när artikeln jag klippte in handlade om hidden hunger och malnutrition. Man blir ju som bekant lite trött sv det . 😉

                    Svara

                Tänker du bli vegan är det en bra grej om du orkar läsa den och MYCKET mer därtill. 😉😊

                Svara

                Jag orkade! Så intressant att läsa. 🙂

                Svara

              Åh, herregud. Klistrade du precis in en hel jävla uppsats på engelska om vegansim?

              Svara

                UTAN källhänvisning dessutom?!

                Svara

                  Jag är säker på att du kan kontrollera riktigheten i vad som skrivs själv. 😊

                  Svara

                    Jag ska skriva det i min uppsats istället för att källhänvisa… Tror du jag blir godkänd? Till kursansvarige: ”du förstår nog själv att detta är rätt”.

                    Svara

                      Du tar alltså denna blogg lika allvarligt som dina kurser? Fråga, hur går det med dem? Får du alla poäng du behöver för CSN?

                      @ real Hmm:
                      Som jag skrev på ett annat ställe: Du verkar vara i bra form ikväll. Det kommer nog inget svar på din kommentar, för vad skulle hen svara.

                      Jag asgarvade verkligen rakt ut här i sovrummet, där grannarna ovanför ligger och sover. Hoppas de inte hörde. Bor i lyhörda miljonprogrammet, tyvärr.

                Ja. Det var menat som ett svar som efterfrågades av anonym kl 15:17.

                Svara

              Exakt!!! Jag tror inte på att alla veganer vet vad de skall göra för att ge sig själv alla näringsämnen som behövs. Och vet du inte vad du gör fel kommer du ju envist att hävda att du har rätt. Tycker inte heller att barn skall tvingas växa upp på strikt veganer kost, för mycket står på spel för barnet.

              Svara

                Jag tror inte på att alla köttätare vet vad de skall göra för att ge sig själv alla näringsämnen som behövs. Många veganer har större kolla på vad det får i sig jämfört med köttätare som tycker en köttbit fixar allt

                Svara

                  Ja. Men det är lättare för en köttätare att göra rätt utan kunskap.
                  En vegan i Sverige har en nästan omöjlig uppgift att klara av sitt matintag på ett hälsosamt sätt.

                  Svara

                    Nej det är inte alls snudd på omöjligt att vara hälsosam vegan i Sverige. Vad tjänar du egentligen på att sprida sådant hittepå här?

                    Svara

                      Jo det är det.

                      Nej

                  Svar i modd

                  Svara

        Men det dör man inte av. Mina barn har heller aldrig fått vitaminer och tredje barnet gick jag inte heller till BVC med. De här nötterna har svultit sitt barn. (Där hade man visserligen kunnat upptäcka problemet tidigare om de gått till BVC)

        Svara

          Ja, att de var veganer verkar vara de där föräldrarnas minsta problem i sammanhanget.

          Svara

          Men jag tänker att vitaminer är viktigare för barn som äter vegankost kanske? Nu åt väl det barnet iofs ingenting men i andra fall…

          Svara

          Varför valde du att inte gå till BVC med Juno?

          Svara

            Vem är juno?

            Svara

              Natashjas tredje barn.

              Svara

          Så länge man inte dör av något är det ok? Känns ju inte helt friskt.

          Svara

          Är Juno vaccinerad enligt barnvaccinationsprogrammet?

          Svara

            Ant inte. Om de inte gått till nån vaccinationsklinik å köpt det

            Svara

        Levde på bröstmjölk o solsken var det väl. Två år gammal. Å hade inte ens ett personnummer? Var typ en medborgare i kosmos

        Svara

      Att de var dumma i huvudet har ju egentligen inget med att de var veganer att göra om man tänker ett varv till, de hade väl varit lika korkade oavsett kost.
      De som ger sin familj en bra växtbaserad kost har inga barn med svält.:)

      Svara

      Ida framstår som en sund ,medveten o vettig människa som vill sin son det bästa. Anar dock en person med överdriven disciplin vad gäller kost och träning och kanske beror det på en gammal ätstörning som spökar. Ortorexi? Att träna och äta sunt är ju självklart nyttigt men den här känslan av RENHET att vara ”clean” och duktig är vi nog många som lockas av. ”Känns” ju så bra. Men det kan bli för mycket av det ”goda” också. En besatthet. ”Lagom” borde göra återtåg. Pratas mycket om balans och ”lagom” är precis det. Att kunna disciplinera sig till att göra val som innebär balans och lagom är nog det svåraste att uppnå. De flesta hamnar i antingen för mycket eller för lite/ ingenting.Att stå emot en god känsla eller vad nu belöningssystemet vill ge är svårt. Att vara disciplinerad kan innebära så mycket olika. Har man tex ortorexi är det att falla åt beroendet att träna o äta ”perfekt”…att kunna disciplinera sig i det fallet vore alltså att kunna avstå ibland.

      Svara

    För att veganer ofta har brister eller måste äta tillskott, brister är farligt för barn under utvecklingen. Så det är viktigt att verkligen veta exakt hur ett barn ska äta vegankost, vilket många tror dem vet fast dem inte gör, och sedan regelbundet ta blodprover för att se att barnet inte utvecklar brister.
    Dock brukar ju små barn börja med att äta gröt, yoghurt, frukt, mm, och då är det ju lätt att välja veganska alternativ.

    Svara

      Var har du fått det ifrån? Att veganer ofta har brister? Och jag menar i nutid, med all bra mat och tillskott som finns idag. Inte statistik från år tillbaka när det inte var lika lätt att få i sig allt.

      Svara

        Emma skriver brister eller tillskott.
        Vilket ju även du skriver, dvs många veganer behöver tillskott av bland annat b12 och tänka på att till barn köpa berikad växtdryck. Så ni är ju överens idag kan man undvika brist men man behöver tänka på tillskott särskilt till barn.

        I Göteborg erbjuder BVC dietisthjälp om barn håller en strikt vegankost för att hjälpa föräldrar att kolla så att barnen får allt de behöver när de är små.

        Svara

          Även många köttätare har B12 brist. När jag åt kött hade jag anemi och las in för blodtransfusion pga så dåliga blodvärden (järn och b12). Nu är jag vegetarian/halv-vegan, har total koll på min kost, äter inga tillskott och har aldrig haft bättre blodvärden! 🙂 Är dessutom inte pinnsmal, många skulle nog t.o.m kalla mig lite knubbig. Så visst går det att äta fullt hälsosam och näringsrik kost på vegansk diet sålänge man har koll på vad man stoppar i sig.

          Svara

        Vad är det nyttiga i att äta en massa tillskott istället för att bara äta varierat av allt möjligt? Räcker det inte att äta vegetariskt, varför man ska överdriva förstår jag bara inte

        Svara

          Kan ju finnas större och mer altruistiska anledningar till att äta plantbaserad föda – t.ex. lidandet djuren upplever i kött- och mejeriindustrin eller det faktum att samma industri står för helt absurda utsläpp och förstör miljön.
          Jag är inte alls övertygad om att uteslutande av fisk och kött i kosten är bättre för hälsan (om kosten i övrigt är varierad och hälsosam i båda fallen), men försöker ändå äta så lite kött och mejeri som möjligt mest för klimatet.

          Lyssna på P3 Dystopia – När maten tar slut
          🙁

          Svara

            Svara

              Fick aids i ögonen av att läsa det där pseudovetenskapliga ordbajseriet.

              Svara

                ”Pseudovetenskapliga”
                Då sitter du själv med en hög av forskning som bevisar motsatsen då antar jag? Länka gärna!
                Och nej, P3 och Netflixdokumentärer räknas INTE som vetenskapliga underlag! 🤯

                Svara

                  Och artikeln du länkar till är det????? haha

                  Svara

                    Japp.

                    Svara

                      Men snälla rara 🙂 googla confirmation bias

              Skulle inte lita på något som fått kritik från FDA efter att ha uppmanat folk att dricka råmjölk…

              Svara

                Nu var det mer forskningshänvisningarna i artikeln som var poängen, men ok.

                Svara

                Snälla. Var det allt du hittade på wiki som du kunde kritisera. 😂

                Svara

                  Du är visst inte den enda som kan googla🤷‍♂️

                  Svara

                    Ja. Jag ville kolla upp länken och precis som den ovan så var det den enda rellevanta kritiken jag hittade och man borde då känna till hur överdrivet rädda FDA och US i stort är för allt som inte är pastöriserat, men det gäller även att tex sälja juice på flaska som den du hittar tex i Sverige under namnet råjuice. Hade aldrig fått säljas i butik där.

                    I övrigt har jag varken hört om dem som länkas ovan eller dem som nämnd nedan, så jag gjorde en snabbkoll. 😊

                    Svara

              ”Science-Based Medicine evaluated the medical and nutritional claims of the Weston Price Foundation and concludes the website is ”one of the worst on the internet” [25] due to misleading and false information.”

              Svara

                Svara

                  Fast du skriver ju fakta helt utan källhänvisning = ännu sämre!

                  Svara

                    Vad menar du? Jag ställer en fråga för att jag inte vet och inte hittade något av substans om dem när jag själv sökte.

                    Snacka om att leta efter fel….

                    Svara

          B12 är inte ”en massa tillskott”. Med bra vegansk kost är det EN liten tablett att ta per dag. Ganska görbart!

          Svara

            Särskilt med tanke på alla multivitaminer och skit som folk sätter i sig dagligen, oavsett kosthållning i övrigt.

            Svara

              Det är faktiskt konstigt, köttätare ifrågasätts aldrig när de äter kosttillskott. Ingen som ylar om näringsfattig kost eller beter sig då.

              Svara

                Nä men de ifrågasätts och dumförklaras ju på alla andra punkter av veganer – ironiskt med tanke på att många veganer tror på det som sägs i Cowspiracy… but that’s none of my business I guess.

                Svara

            Okej, jag tänker väl mest på alla de substitut för det man äter istället för naturliga råvaror.

            Svara

              Det gör man ju inte? Det mesta är soja baserat. En böna. Mer naturligt blir det inte.

              Svara

                Knappast naturella bönor va 😅

                Svara

            Precis ingen big deal lika så Det vitamin som vi svenskar borde äta året om!

            Svara

              Fast… det fungerar inte lika bra.

              Svara

        Min kommentar ovan skulle vara ett svar till dig 15:17

        Notera datumet.

        Svara

      Finns massor med forskning att fler veganer har brister jämfört med dem som äter blandkost.
      Dock finns det ju kosttillskott så man inte ska få brister, men är ändå viktigt att barnet kollas regelbundet då brister påverkar utvecklingen.
      Ska man tänka på miljön är det dock konstigt att äta veganskt, många veganer äter tex sojabönor/tofu vilket är en stor orsak till avverkning av regnskog för att få odlingsmark då vi inte kan odla det året runt här uppåt i världen. Och vi har redan för lite regnskog och det är ett stort problem för djur och natur när mer och mer regnskog försvinner.
      Även den stora importen av mat/frukt är skadlig för miljön båda där matens odlas (utomlands), för dem personerna som ibland jobbar under dåliga förhållanden och skadligt med besprutning och transport av maten hitt.

      Så för djurens skulle är det jätte bra att vara vegan, för miljöns skull behöver vi dock hitta ett sätta så vi i Sverige kan producera egen mat året runt och minimera våran import så mycket som möjligt.

      Tycker även det är synd att många veganer och köttätare inte kan diskutera på en vettig nivå.

      Svara

        Köttproduktion är typ det värsta för miljön. Så den jämförelsen funkar inte 😊

        Svara

        Dock så går ju största delen av produktionen utav soja till djurfoder för att människan ska äta upp dem. Det försvinner ungefär 90% av närings innehållet för varje steg uppåt i näringskedjan. Problemet är egentligen inte att människor äter kött utan att det råder över produktion av kött. Så att vi måste ge mat till djuren först för att äta dem, istället för att för att mata alla människor i världen. Köttindustrin behöver bli hållbar så att till exempel inte regnskogen behövs skövlas ner.

        Svara

        Du har rätt i att regnskog skövlas för sojaodling. Däremot så går den största delen av all soja till foder för köttdjur. Så köttindustrin är direkt ansvarig för förstöring av regnskog och många andra problem kopplade till miljöförstöring.

        Svara

    Snabbmakaroner och ketchup brukar funka på de flesta kids. Men klart, det lär han ju rata eftersom det är veganmat… 🙄

    Svara

      Makaroner och köttbullar är näringsrik kost. Verkligen. Det du inte förstår är att barn lär sig tycka om det de lät sig äta som små. Sedan utvecklas givetvis smaksinnet medan man åldras. Vad barn gillar för mat är således olika beroende på var i världen barnet växer upp. Det finns ingenting som säger att barn måste serveras köttbullar och makaroner för att äta, växa och må bra. Tror knappast det är den kost som majoriteten av barnen i världen gillar. Faktiskt. Världen skulle dessutom tjäna på att vi börjar äta mindre kött. Jag är inte vegetarian eller vegan men är trött på att köttdebatten är en så het potatis.

      Svara

      Och näringsvärdet i det…?

      Svara

        Mer än inget. Om hennes son inte får i sig något alls så är en tallrik pasta med ketchup bättre än nada.

        Svara

    Eh, är väl många kids som går igenom samma period.

    Svara

      Hade en kompis vars dotter enbart åt skinkost på tub en period. Det blev folk av henne också liksom…

      Svara

    Vegankost är inte lika näringsrik och det borde de flesta vara medvetna om. Vill man äta vegansk kost så ska man göra det men barn behöver mer näring.

    Svara

      Vegankost är mer näringsrik och nyttigare för kroppen. Dock behöver man oftast äta mer av det för att komma upp i samma kalorimängd som kött.

      Svara

        Ja precis, du behöver äta mer om du är vegan då vegansk kost inte är lika näringstät som kost som inkluderar mejerier, kött och fisk. Det är inte helt lätt för ett litet barn att få i sig det som krävs. Det är klart att det kan gå men man ska ha rejält med kunskap för att kunna sätta ihop en sådan meny till ett litet barn och sedan se till att barnet följer den. Kanske Ida har både kunskapen och resurserna att se till att hennes barn får i sig det han behöver på ett bra sätt, vad vet vi? Problemet ligger väl lite i att propagera för en diet för barn som inte alla föräldrar klarar av att hantera riskerna med, det kan bli väldigt fel. Att tycka att man blir påhoppad pga någon inte håller med en om en åsikt som är hyfsat kontroversiell och vill debattera den tycker jag är något löjlig. Ida lär ju ha räknat ut på förhand att hon skulle få redaktioner när hon skriver att hon endast ger vegansk kost till ett så litet barn.

        Svara

          Jag tror att du menar kaloririk när du skriver näringsrik.

          Svara

            Snarare energität men tack för att du är uppmärksam 🙂

            Svara

        Ja det är väl det som är problemet med vegankost, små barn äter så små portioner att de behöver energität mat. Men det är ju enkelt att komplettera med vegetabiliska fetter och vips är maten lika energität som blandkost.

        Svara

          Nej det fungerar inte lika bra med vegetabiliskt fett och den ovan var också rätt på det när den skrev mer näringsinnehåll per gram.

          Svara

            Vad är det som inte fungerar?

            Svara

              Tillgodo göra sig rätt sort och tillräckligt med näring både vad det gäller energi samt vitamin och mineraler.

              Svara

      Jodå. Vad har du fått det ifrån? Gäller bara att äta rätt mat och tänka till ordentligt.

      Svara

        Inte när det kommer till barn som den här diskussionen handlar om. Vidare läsning nedan.

        https://24kalmar.se/lakare-varnar-for-veganmat-kan-leda-till-utvecklingsstorning_5f47e3f5

        Svara

          Borde inte alla barn i Indien bli utvecklingsstörda eller svälta till döds då med tanke på att de flesta där äter vegetariskt? 🙄

          Svara

            Nu har dock Indien traditionellt varit laktoovovegitariskt och inte veganskt

            Svara

              Och fuskar dessutom glatt med kött lite då och då. 😉

              Svara

      Det går såklart bra att barn äter vegankost med, de får i sig näring. Föräldrarna måste dock vara noggranna och ha koll, något som jag upplever att de flesta föräldrar har. Inte minst via BVC och dietister 🙂 skulle något vara otillräckligt eller på tok upplever jag också att de flesta får hjälp eller sätter sina värderingar åt sidan för barnet bästa. Det tycker jag också vi ska utgå ifrån när det gäller Ida. Hon skrev att han inte ville bli matad – och folk får det att handla om veganism. Det är inte lätt att inte följa normerna alltid – ständigt ifrågasatt och nedvärderad 😉

      Svara

      Mmmm för mamma Scan och fiskpinnar är så jävla näringsrikt

      Svara

        Det är bara nödföda 😂

        Svara

        Äter ingetdera.

        Svara

        Men herregud, gör folk inte egna köttbullar längre?! Jäkligt tragiskt att den här generationen av unga vuxna inte längre kan laga ordentlig mat från grunden. Halvfabrikaten används endast som belöningsgodis till hundarna.

        Svara

          Maler du din egna kossa också? Tjärnar du ditt egna smör? Gär din egna pasta? Om inte, vad tragiskt att folk inte längre lagar ordentlig mat från grunden. Så tragiskt. Och slappt.

          Svara

            Snark. Fan så korkat skrivet: är en väl jävla skillnad på att KÄRNA Smör och fixa egna köttbullar? Folk är verkligen så jävla bakom.

            Svara

        Men lägg bara ner. Det används betydligt mer ickigga halvfabrikat bland veganer och motsatsen till vegan är inte falukorv.

        Så trött…

        Svara

      Hahahha gud vad roligt inlägg!:) Är du på riktigt?!!
      Man behöver väl inte vara vegan för att inse att en varierad kost med grönsaker, frukt, nötter bär och baljväxter är näringsrik?

      Svara

        😊👏👏😘

        Svara

    Min unge åt väldigt lite fram tills 1,5 års åldern och gick ner i vikt och slutade växa på längden också. Så vi gav kött ganska fort för jag tänker att det är mer kalorier och näring i en hopmosad oljesmördränkt köttbulle än en oljig linsboll. Och ändå är jag vegetarian.

    Svara

    Alltså kan inte alla få äta den mat de vill utan att andra ska lägga sig i och ha åsikter!

    Svara

      Jo. Vuxna. Men nu pratar vi barn och då tänker jag ha åsikter.

      Svara

        Barn tar inte skada av att äta vegetariskt. Sluta sprid okunskap.

        Svara

          Jo de gör det. De kan inte tillgodogöra sig energi och vitaminer lika lätt som en vuxen och mår då bättre av att äta energität mat med artriktiga vitaminer och mineraler.

          Finns också belägg på att kognitiv förmåga och hjärnas utveckling inte blir lika utvecklad eller i samma takt på barn som utesluter all animalisk mat.

          https://www.nature.com/news/2005/050221/full/news050221-5.html

          Svara

            Men skärp dig ditt jävla stolpskott, du snackar skit. Barn som äter veganskt sen födseln utvecklas likadant som andra ungar. Människor BEHÖVER INTE ANDRA ARTERS BRÖSTMJÖLK OCH ÄGGLOSSNING ELLER DERAS MUSKLER FÖR ATT LEVA. Att du ens skiter ut sånt där är fan irriterande. hör du inte hur korkad du låter

            Svara

              Få se här nu. Du vänder ordet korkad i ett sammanhang där värdens mest renoverade tidskrift om vetenskap ges som referens. 🧐

              Min slutsats blir faktiskt att du saknar viktiga aminosyror i din hjärna och jag skulle kunna ge dig ett recept för att avhjälpa det, men jag gissar på att du redan är så långt gången att du inte skulle vara mottaglig för vad som är vetenskapligt och logiskt ens när det gäller att rädda dig själv. Beklagar!

              Svara

                använder *

                (jag gillar verkligen inte autokorrekt )

                Svara

              Mycket sannolikt att real Hmm har rätt. Vi behöver bara tänka logiskt och hoppa över källorna. Varför skulle Hmm sitta och trolla, vilket är något hon ogillar starkt?

              Ska vi snacka fakta, är real Hmm mycket insatt i detta med vegankost, eftersom hon delvis ogillar de myter som sprids om vegankost kontra mat innehållande köttprodukter. Ungefär så.

              Svara

                Hahahhaha 😂😂😂😂

                Svara

    Kanske lite onödigt att skriva ”uppbackad av ett inlägg av Johanna Toftby…” hon kan ju inte hjälpa vad denna Sophie skriver och hur hon beter sig, det ska ju inte Johanna beskyllas för. Jag kan dock hålla med Johanna lite i vad hon skriver faktiskt, men jag tror att Ida har koll och ger Elvis all näring han behöver. Det andra fallet som tas upp så gav de väl inte barnet tillräckligt med mat och det verkade lite flum faktiskt.

    Svara

    Jag tycker det är så konstigt när du gör inlägg av vad folk kommenterat på bloggar, så gör Hänt också, de gör artiklar av vad Isabella L fått för kommentarer på sin blogg och instagram. Så konstigt tycker jag. Men visst här är lite annat eftersom Ida själv tar upp kommentaren, och jag antar att detta är ett ämne som ger många kommentarer.

    Svara

    Så länge man ser till att få i sig allt kroppen behöver i form av näring, vitaminer osv så spelar det ingen roll om det är kött eller vegansk kost. Det vissa(långt i från alla) veganer gör fel är dom inte ser till att få i sig allting, proteinet tas bort istället för att bytas ut mot andra allternativ. Linser och bönor räcker inte. Men i dag finns det ju mängder av allternativ i butikerna och bra kosttillskott av tex B12 som vegetarianer och veganer ofta behöver. Ett barn som äter vegansk kost far inte illa så länge föräldrarna är pålästa. Se bara på sanna Brådings barn… dom ser ut att må hur bra som helst! (Jag är själv inte vegan dock :p älskar en god köttbit)

    Svara

    Är man uppfödd på köttbullar och korv så förstår man inte sig på vegan-/vegmat. Man tror att det är lurigt. Att den flickan höll på att svälta ihjäl skapade ju nytt space för de redan stormagade, flygande, storkonsumerande, silikonstinna, botoxpumpade djurätarna.

    Äter själv djur ibland men kan spy på mig själv för det. Usch vad äckligt det är ändå om man tänker ett steg till. Inte är det nyttigt heller. Protein finns på annat håll så det är ingen ursäkt. Gott vet jag inte om jag kan säga att det är heller. Det är mer en olat eller dålig vana man får.

    Värre än att vara vegan är nog att växa upp med en mamma med överdrivet narcissistiska drag med en utseendefixering utan dess like – det skapar ätstörningar om något. Att äta frukt och grönt har ingen dött av hittills. Anorexia och Bulimi är värre. Samt också psykologiska problem som man får om man aldrig tror att man duger som man är.

    Heja Ida!

    Svara

      Varken uppvuxen på korv eller köttbullar och jag äter mestadels grönsaker och fisk.

      Men jag har inga problem med att förstå de direkta svårigheterna med att helt utesluta animalier från kosten när för en homo sapiens för de är orsaken till att vi har den hjärna vi har idag.

      Svara

        PS Många blir veganer för att de tror att de kommer gå ner i vikt då. Just saying!

        Svara

          Lol du e ju stendum. Man blir endast vegan av etiska anledningar. Varför akulle man utesluta skinn, läder och djurtestat smink för att gå ner i vikt? Skärp dig

          Svara

            Du gjorde precis fett bort dig. 😉

            Svara

    OT
    Mogis senaste inlägg. Vems hund, om inte just hennes lilla Miss Fleur, minglar med andra hundar på hundrastgård?! MINGLAR.

    MÅSTE lära min hund att mingla.

    Svara

    Folk som inte kan näringslära ska vara tyst. Som vegan äter man massor med nyttig mat och svälter absolut inte! 😄

    Svara

      Beror väl på vad man äter? Min chef är vegan och lever typ på pasta med ketchup och chips haha

      Svara

    När det kommer till ALL mat bör väl debatten vara om den är bra eller inte. Det finns veganer som blir undernärda pga att de i stort sett bara äter grön bladsallad. Sen finns det veganer med goda kunskaper som äter alldeles utmärkt mat. Lägg därtill att det finns köttätare som lever på halvfabrikat och är felnärda så förtvivlat och det finns köttätare som väljer bra produkter och mår utmärkt. Så länge folk mår bra – låt dom sköta sig själva!

    Svara

      Tack, exakt så!
      Önskar alla kunde ta till sig detta.

      Svara

    Förstår inte alls varför man ens ska lägga sig i vilken kost andras barn ska ha. Du kan påverka din egen kost och dina egna barns men varför ens lägga tid och energi på vad andra äter?
    Vi är köttätare – min son ogillar konsistensen på kött och kyckling. Enda som funkar i köttväg är köttbullar, blickarna man får när man säger det är dömande, speciellt dom från svärmor 🙄 att man sen fått börja äta mer vegetariskt och mer fisk för att det är det enda som går i lillen har vi honom att tacka för.
    Faktum är ju att många barn är kräsna, man testar och testar tills man hittar något som går hem. Tror Ida löser det utan en massa dömande kommentarer 😥

    Svara

      Tycker det är relevant att lägga sig i och ifrågasätta om man misstänker att barnet far illa. Ser hellre att andra ifrågasätter mitt föräldraskap än att folk tänker att man inte ska lägga sig och det leder till att barn i samhället far illa i sina familjer. Fattar faktiskt inte inställningen sköt ditt och skit i andra när det gäller barn. Barn kan behöva utomstående vuxna som står upp för dem. Sen så tror jag inte att just detta med hennes barns vegankost är ett sånt fall men uppfattar man det så tycker jag definitivt man ska ta diskussionen och fråga hur hon resonerar.

      Svara

    ”Barnet kanske inte tycker om”. Förr i tiden åt man det som fanns. Jävla trams. Nä men om lilla Carl-Anton inte gillar köttbullar och billingeost då? Uppgraderar man till gåsleverpastej och svart kaviar då?

    Svara

      Då uppdaterar man till vegankost ❤️👍🏻

      Svara

      Brukar du äta mat du tycker är äcklig? när just det, så varför ska barnen göra det? Idioti.

      Svara

    Så länge barnet äter och mår bra så tycker jag att föräldrarna får ge vad de anser bäst.
    Själv låter jag mitt barn äta kött, kyckling, fisk och vegetariskt men försöker ha så lite processad mat som möjligt, oavsett om det är sojakorv eller köttkorv. Men det händer det med.
    Tror Ida har koll på näringsrik mat, oavsett vegansk eller inte så förstår inte vad Sophie gafflar om (pun intended)

    Svara

    Barn kan inte få i sig ”allt de behöver” på vegankost. Hur mycket man än vill att det ska vara så. Tillsätter man fisk och ägg är man safe men utan det väntar framtida brister, t ex B 12. Undervikt behöver inte vara ett symtom, man kan bli överviktig på vegankost.

    Svara

      Kan man ge b12 i form av droppar till barn flr att undvika det? Är inte vegan så aldrig satt mig in i det.

      Svara

        Tror inte det finns som droppar, men som injektioner och tabletter finns det i alla fall.

        Svara

          Injicera barn eller ge dem en bit kravmärkt kött då och då, det är frågan… ?!? 😟

          Svara

            Eller ge oralt …

            Svara

        Det finns sugtabletter med jordgubbssmak som heter något med vegan barn som min vän ger sin dotter, dom är iof lakto-ovo vegetarianer så några grejer där i kanske är överflödiga för just dom☺️

        Svara

    Veganmat är säkert toppen men så sjukt viktigt att man äter rätt tillskott! Har jag lärt mig av Sanna Brådings Insta. Hoppas alla läser på och tar tillskott innan man börjar tro att vegankost är tillräcklig.

    Svara

      Men hur galet är inte det? Kosten de äter räcker inte så man måste ta till piller….

      Svara

        Och?

        Svara

          Förstod du inte frågan?

          Svara

        Hellre äta ett piller i veckan (b12 2000ug) än att bidra till systematisk mord och tortyr på andra varelser? Behöver inte vara djupare än så

        Svara

          Etiken som du tror är superior kan vi dksitera en annan dag. Jag har både en och två saker att tilläga till den debatten.

          Så du bör inte bli alltför uppslukad av ditt gudskomplex. 🙂

          Svara

            Puttenutt. Om någon har gudskomplex här är det du.

            Svara

    Livsmedelsverket har många bra riktlinjer beträffande vegansk mat till barn. Bara att läsa! https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/vegansk-mat-till-barn

    Svara

      Ang länken till livsmedelsverket; jag läste vad de hade att säga när någon hänvisade dit i en annan debatt för att visa att det var okej med vegnkost – men det står ju i princip bara att den är bristfällig! De radar ju bara upp olika brister som man kan få? De säger ju i princip att det inte är en bra kost till barn? (eller vuxna)

      Svara

    OT Kissie skrivet på sin instastory att hon inte tål människor som gör spelreklam men samtidigt dömer andra för plastikingrepp…

    Svara

    Vad äter barnet när det föds… för inte är bröstmjölk veganskt? Måste man ge växtbaserad ersättning då? Hmmm…

    Svara

      Bröstmjölk från sin moder är i allra högst grad vegan. Det är ätande av andra djur eller användande av djurprodukter som inte tillåts. Att dia gör alla däggdjur oavsett om de är gräsätare eller carnivorer.

      Svara

        Fast ska man dra det till sin spets (vilket jag iofs inte tycker man ska göra) så är människan ett djur. Mjölk som kommer från mamman kan då omöjligt vara vegan.

        Svara

          Känns som att du medvetet missuppfattar. Du förstår väl på riktigt egentligen varför modersmjölk är naturligt för spädbarn oavsett vilken däggdjursart? Att vara vegan är en livsstil där man väljer att avstå från kött och mejeriprodukter (och andra produkter av djur typ päls och läder) av hälso eller etiska skäl. Det handlar inte om just det tekniska att inte få i sig mjölk någonsin under livslöpet (genom amning) utan mer ett ställningstagande mot hur människor behandlar planeten och djuren.

          Svara

        Fast nu är ju ofta frågan ifall människan mår bäst av att äta animalisk mat eller vegetabilier. Man kan omöjligt anse att bröstmjölk är en vegetabilie.

        Svara

          Spelar du dum nu?

          Svara

            Nej men både du och LD verkar göra det.

            Eller ska vi diskutera att barn faktiskt diar , förlåt ni förstår ju bara det felaktiga ordet ammar, något som mer är likt morotsjuice eller om det de facto är ett animaliskt fett?

            Svara

              Vad yrar du om?

              Svara

              Förtydligande. Återigen så hänger LD upp sig på semantik istället för att vilja förstå Mias poäng och diskutera den.

              Mia skrev fel. Hon skrev veganskt när hon menade vegetabilier och det HOPPAS jag baske mig LD förstod men struntade i att förhålla sig till. Men jag är f-n inte säker.

              Svara

                Nej, det är DU som hänger upp dig på det.

                Svara

                  😂😂👏🏻👏🏻

                  Svara

              TRH you’re drunk go home

              Svara

                Ja själv tycker jag att ni som veganska förespråkare gör ett fantabulöst perfekt jobb med att representera den rätta bilden av er som tänkande och empatiska människor. 😌

                Svara

          Hahahah tror du någon vegan ifrågasätter ifall kalvar ska dricka komjölk? NEJ, de menar just det, att komjölken är onaturlig för människor att dricka eftersom den är anpassad för kalvar. På samma sätt är människomjölk anpassad for människobebisar och ingen vegan någonsin tycker att det är fel. Punkt för denna urlöjliga argumentation.
          Gör dig inte medvetet dummare än du är.

          Svara

            Nu var det LD som ville dra det till ifall bröstmjölk är veganskt och missförstod Mias poäng vilket jag försökte klargöra vilken den var, men som vanligt divergerar ni med metoden att inte vilja förstå vad som var poängen.

            Är det för att ni vet att ni har fel? Att människan faktiskt mår bäst av att äta animalier blandar med vegetabilier? Jag vet att LD redan vet det. Gör du det också Ella?

            Svara

              Ingen förutom du har diskuterat vad som är bäst för människan att äta i denna tråd. Frågan var om bröstmjölk för spädbarn kunde ingå i en vegandiet och det fattar alla med en hjärncell att det kan göra.

              Svara

                Who’s drunk?

                Mia / 16:38

                Vad äter barnet när det föds… för inte är bröstmjölk veganskt? Måste man ge växtbaserad ersättning då? Hmmm…

                Svara

                  Läsförståelsen på topp här inne som vanligt.

                  Svara

          Ser du inte skillnaden på att dia av sin egen art än att dia (dricka mjölken) från en annan tex ko

          Svara

      Eeeh….. jo för mamman ger FRIVILLIGT sin bröstmjölk till ungen bröstmjölken är gjord för. Du kan inte påriktigt tro att det inte är skillnad på att deicka sin egna mors bröstmjölk och att dricka EN ANNAN ARTS bröstmjölk? Köttisar e fan dumma i huvudet xD

      Svara

        What she said

        Svara

    Hon borde passa sig, folk som inte ger sina barn riktigt kost som barn med varierad mat hae förlorat vårdanden om sina barn och blivit polisanmälda av läkare för att de undernärt och skadat sina barn. Finns flera fall om det även i Sverige. Tycker inte dom verkar vara bra föräldrar alls, båda känns väldigt bakom flötet och flummiga.

    jag själv är vegetarian men de är bevisat man får inte i sig allt man behöver, b vitaminer järn osv. Man får inte i sig allt man behöver och när man växer behöver barnen faktiskt lite varierat. Tycker jättesynd om deras barn

    Svara

      Översittare

      Svara

      Undrar vem som är bakom flötet här egentligen… 😂

      Svara

      Varför skulle man inte kunna få i sig järn via vegansk kost? Läs på om näringslära vettja. Finns flera vegetabiliska källor till järn..

      Svara

        Kan kan du. Men inte alla sorters järn och du kan inte tillgodogöra dig det lika bra som det som kommer via kött.

        Svara

          Lol jo

          Svara

            Lol, nej.

            Svara

              Men jo. Håll käften.

              Svara

                Är du så ilsken för att du har näringsbrist? 😂😂😂

                Svara

                  @ real Hmm:
                  Nä, nä, inte näringsbrist. Mera bristande ordförråd.

                  Svara

                    Jag gissar på båda. 😀

                    Svara

                      Det ena orsakat av det andra. 😂

                      @ real Hmm:
                      Den var bäst; ena orsakad av den andra, hahaha.
                      Du är i bra form ikväll 🙂 🙂

                      Jag skrev, 21:05, också till den som utnämnde dig till korkat stolpskott, ovan.

                      Annars tycker jag det är onödigt att jag blandar mig. Det går inte att försöka omvända dem. Hoppas bara att inte flera går på det du kämpar mot. Det är väl ditt mål?

                      Ja det är typ det. Tycker att press och media sprider för mycket skock och okunskap pga att vara pk.

                      Jag tycker var och en bör utbilda sig själv, inte ta varken det jag eller någon annan säger för fakta. Jag vill bara ge den andra sidan. Vi vet otroligt lite idag ang vår kropp och hur den fungerar och allra minst hur i fungerar med kost.

                      Men vegan är idag mer som en religon än vetenskap och religon är något som jag vill motarbeta.

                      Och fakta är att människans och hjärnan har utvecklats pga god tillgång till högvärdigt protein aka animaliska aminosyror. DET är alla helt överens om.

                      Fortsättning till 21:13. Detta skrev jag 21.05:

                      Anonym / 21:05
                      Mycket sannolikt att real Hmm har rätt. Vi behöver bara tänka logiskt och hoppa över källorna. Varför skulle Hmm sitta och trolla, vilket är något hon ogillar starkt?
                      Ska vi snacka fakta, är real Hmm mycket insatt i detta med vegankost, eftersom hon delvis ogillar de myter som sprids om vegankost kontra mat innehållande köttprodukter. Ungefär så.

                      Till svar kom:
                      ”Anonym / 21:06
                      Hahahhaha 😂😂😂😂”

                      Det är liksom ingen ide att spilla krut eller som att kasta pärlor för svin, typ.

                      Trh, Du sprider okunskap här inne och du talar som om dyngan du sprider är allmän sanning. Om du vill att folk ska utbilda sig själva och inte lita på varken media eller dig så uttrycker du dig väldigt konstigt. Sluta sprid falsk information till att börja med. Och skriv inte som om det är sanningen för det är det inte.

                      /en köttis

                      Min fortsättning då… 🙂

                      Jag skriver inte för typ dem. Det finns ju fler som läser än skriver här. 🙂

                      @ real Hmm:
                      Det går för fort. 21:31 skrev jag innan jag läst ditt svar (21:27). Det tog tydligen ett tag att skriva, för jag fick leta efter mitt egen kommentar som jag kopierade till ovan.

                      Det är ju farligt om folk låter sina barn få näringsbrist p g a rabiat (?) kosthållning.

                      iInnan jag hinner svar, har du redan svarat en gång yill. Så samma argument som kl 21:37. jag hinner ej med riktigt, puuh.

                      Där gick det för snabbt. Massor med fel. Vi rättar:
                      Innan jag hinner svara, har du redan svarat en gång till. Så samma argument som kl 21:37. jag hinner ej med riktigt, puuh.

                  … och detta var min FÖRSTA kommentar ikväll.

                  Svara

                    20:49 alltså.

                    Svara

          Är du mamma scan??

          Svara

      Du missar att just de föräldrarna som du pratar om brast på en massa andra sätt, som var mycket allvarligare än själva kosten. Föräldrar som inte ändrar kosten för sina barn om kosten innebär att barnen inte växer och utvecklas som de ska, brister i omsorgen. Du kan nog vila tryggt i att 99 procent av alla föräldrar, oavsett egna övertygelser, skulle anpassa kosten till barnets behov även om det innebar livsmedel som de inte själva äter.

      Svara

    Blir galen på alla veganer!! Hennes exempel om linsgryta med sötpotatis tahini och grönsaker gör mig bara mer irriterad på veganer!! ÄT SÅNT SOM PRODUCERAS I SVERIGE!! Hur svårt kan det vara 2019 att tänka på miljön! Svensk potatis är fantastiskt mat näringsmässigt! Bönor odlas mer och mer på Gotland osv, snälla köp inte sötpotatis och annan skit som fraktas över halva jordklotet och kalla dig för nån slags miljövän som äter veganskt!

    Svara

      Sköt dig själv och skit i andra 😄

      Svara

      Det är iaf bättre att äta potatis från ett annat land än att äta svenskt kött för miljön! 😄

      Svara

        Hahahahhahha oj oj. Nej.

        Svara

        Fråga. På marken där du har gräsbetande djur i Sverige, hur tror du människan skulle kunna tillgodogöra sig den näringen som finns i den marken om du inte fick det från djuret? Ska du äta gräset?

        För du kan inte odla något på den marken och koldioxiden som kossan eller fåret pruttar ut är det som är bundet i gräset och hade kommit ut i atmosfären iaf den dag det multnar ner.

        Så huuuur är det sämre för miljön med de kreaturen?

        Svara

          Fast det är inte särskilt många djur som lever av gräs efter som efterfrågan kött är större än tillgången av betesmark. Vilket betyder att vi föder upp djur på mat som människor kan äta själva. Ungefär 90% av närings innehållet försvinner i varje steg i näringskedjan. Det stora problemet när det gäller miljöaspekten är att köttindustrin för tillfället inte hållbar.

          PS
          Ditt argument för det där med gräs är riktigt dåligt. Istället ska jag dig ett bra argument, vilket är att gräs består av kolhydraten cellulosa som människor inte bryta ner för att utvinna energi ifrån (dock kan vi utvinna miniraler och vitaminer från cellulosa).

          Svara

      Svårt att inte bli galen på folk som grundar sin kunskap på Netflix och ToppHälsa-artiklar…xD

      Svara

      Åh herreguuuud. Man kan verkligen inte göra rätt idag.

      Svara

    Vi är inte veganer här hemma och inte på förskolan heller. Men min dotter har ALLTID sen första gången hon smaka spottat allt som har med kött, kyckling, fisk osv att göra. I alla former och konsistensen. Hur mkt man en försökte (när barn ska börja äta smakportioner) ge hela tiden så spottades det. På förskolan fungerar det inte alls.
    Och barnläkare menar att alla barn är olika och gillar olika hur mkt man än försöker få dem att äta något specifikt. Men hon mår bra, hon får i sig det hon behöver enligt prover.
    Alternativet finns och har alltid funnits på hennes tallrik och får varje dag smaka. Men tyvärr, inget hon vill äta. Hon äter allt allt allt, verkligen allt utom sånt. (okej Nej godis, bullar och chips osv vet hon inte vad det är men det är inte mat) 🙄
    Det som slängs på golvet och hamnar i knät är just det.

    Svara

      Min son är exakt likadan. Förutom torsk som han äter som han äter som han aldrig sett mat förut. Hoppas det släpper lite senare i livet 😊

      Svara

      Har du testat om det ligger en allergi bakom? Det finns även tex mot köttproteiner

      Svara

    Jag har gjort en marknadsundersökning till ett skolarbete som tar en minut att svara på. Jag skulle vara sjukt tacksam om ni tog er tid att svara på dessa frågor om mode.

    https://docs.google.com/forms/d/1XhSfbXn733cI-Ssou1hm1VwK8BU1i2BCSwPLzPBqsio/edit

    Svara

    Jobbigt läge alla vet bäst 😂

    Svara

    Kan du skriva om att Instagram ska ta bort likes, så att man inte ser vad andra har fått för antal likes alltså?

    Svara

      Det ska väl bara ske i Storbritannien?

      Svara

    ”Hundra gånger mer näring” ja det är sådana kommentarer som får många veganer att låta blåsta. Har hon något som helst vetenskapligt belägg för sitt påstående om hundra gånger mer näring? Hon hade kunnat skriva att hennes exempelkost har mer näring än den kost som den som kommenterade föreslog, men hundra gånger? Hennes kommentar framstår ju som lika världsfrånvänd som den kommentar hon bemötte.

    Svara

    Det är inte få fall som rapporterats om spädbarn som dött av att mammorna ätit veganmat vid amning. Hobbyforskar om ämnet. Rent neurologiskt finns det inget sämre än veganmat.
    Bönor och baljväxter i allmänhet retar slemhinnan i tarmen och innehåller lektiner och ämnen som hindrar upptag av näringsämnen.

    Svara

      Exakt. Mycket viktig kunskap. Att vara skeptisk och arg på djurhållning/ djurens villkor är en sak, att förneka att vi människor behöver kött är som ett dåligt skämt…

      Svara

        Vi människor behöver inte kött! Trams

        Svara

          Jo då och vissa verkar behöva det mer än andra. 😊

          Svara

            Nix. Fan vad du vurmar för kött. Är du i köttbranschen kanske…?

            Svara

      Kan du länka till dina källor? Är intresserad och läst på men inte hittat det du skriver, vill gärna kolla igenom pga intresse.

      Svara

        Vegan Parents Convicted
        The vegan breastfeeding mother and father whose baby died as described in this article were convicted by a French court to 5 years in prison due to the imbalanced vegan diet the mother ate which led to nutrient poor breastmilk and a failure to thrive child who eventually fell ill …

        https://www.thehealthyhomeeconomist.com/baby-breastfed-by-vegan-mother-dies/

        Finns fler fall dokumenterat.

        Svara

          Igen. Det är inte veganmaten som är problemet utan näringsbristen.

          Svara

            Som berodde på…?

            Svara

              Det är inte relevant då du kan ha näringsbrist oavsett kosthållning.

              Svara

      Detta var bland det dummaste jag läst idag. 😂

      Svara

      Äntligen någon som tar upp problematiken med bönor och baljväxter! Tack för det.

      Svara

    Jag hoppas verkligen att folk inte låter the real hmm lura er. Ät vad ni vill, men jag rekommenderar att ni inte köper svamlet hon far med här. Det är rena osanningar och jag börjar misstänka att hon har en anledning till att hon försöker lura med falsk information. Fakta finns för den som vill läsa mer.

    Mvh flexitarian

    Svara

    The Real Hmm, tack tack tack för att du orkat ta denna debatt!
    (Och några fler här på slutet 😉 )
    Jag blir matt bara av att läsa igenom kommentarsfältet , känner mig så uppgiven kring hela den här vegangrejen… folk har tappat det..
    Ibland tänker jag att veganismen är lösningen på överbefolkningen eftersom fertiliteten tar stryk… och det vore ju bra för miljön om inte annat! (Och bostadsmarknaden här i Sthlm)

    Svara

      😊😘

      Svara

    Tror folk är upprörda pga många uppmärksammade fall i media där barn dött eller farit riktigt illa och det framkommit att de ätit vegankost. Det gäller att veta vad en ger sitt barn, oavsett om det är vegankost eller köttbaserad just, så de får i sig allt de behöver.

    Svara

      *köttbaserad kost

      Svara

      Ja men problemet är ju med media att när barn dör eller farit illa och familjen inte varit veganer så blir inte rubrikerna att ett barn dog pga animalisk kost. Det begriper vem som helst att barn behöver näring, vård vid behov och övrig omsorg. Brister detta och familjen också råkar vara veganer så blir det en rubrik kring just veganismen, då det egentligen ligger en hel del mer bakom. Läs tex FUPen i det senaste fallet. Det blir inte samma rubriker om familjen äter animalisk kost, trots att barnet inte fått den näring (med mera) den behövt för att utvecklas och må bra.

      Svara

        Men är lite inte lite för att dessa föräldrar -trott- att dom gett sitt barn tillräckligt med mat? Typ som när folk gör sina katter till veganer och dom svälter ihjäl fast dom äter.
        Föräldrar som svälter sitt barn med mening eller struntar i att ge det mat är ju en annan sak.. veganföräldrarna har ju ändå enligt dom gjort på rätt sätt liksom?

        Svara

          Nej. Verkligen inte. Läs FUPen i senaste fallet. Så mycket som brast i omsorgen.

          Svara

    Ingen människa(och speciellt inte barn som växer) kan få i sig allt de behöver av vegankost. Det är fakta! För att ge ett litet exempel: B12 kan du som människa endast tillgodogöra dig om den kommer från ANIMALIER! Det borde vara straffbart att ge sina barn vegankost och dessa barn borde omhändertas direkt och föräldrarna tvingas till kostutbildning och visa på att de tagit till sig kunskaperna från den innan de kan få tillbaka vårdnaden.

    Svara

      Omhänderta barn? ska vi kanske börja omhänderta barn som får fel mat som gör dem överviktiga, eller barn som tillbringar för mycket tid inomhus framför plattan/datorn/tv:n också?
      Det finns kosttillskott man kan ta om man vill äta vegansk kost.

      Svara

      Iallafall ha extra koll på dom på BVC och typ skolhälsovården…
      Vilket jag antar att man redan har? Kollas inte barnens utveckling redan från start med jämna mellanrum? (Om man nu tar barnen dit LD hehe…)
      Synd såklart att vänta tills något redan gått åt skogen, alt visar sig senare i livet, men men

      Problemet med ungen som svalt ihjäl var ju att den var född helt i hemlighet, off the radar

      Svara

    För det första har över 1 miljon svenskar b12 brist som de inte vet om för det andra tror jag Ida Warg vet vad hon gör och bättre än många andra. Någon som vet vad scans köttbullar, falukorv, hamburgare innehåller? och 90% av svenska restauranger serverar importkött.
    Min tjej älskar kött och äter krav

    Svara

      Du får det att låta som att ingen gör mat från grunden längre? Exempelvis köttbullar och hamburgare.

      Svara

        Kanske är det en vattendelare här?

        Folk som bara äter halvfabrikat —> blir veganer —> känns bra pga maten känns fräschare och nyttigare —-> tror att alla köttätare äter falukorv

        Folk som äter ”riktig mat” —-> mår bra på sitt kött och sin fisk —> förstår inte varför veganer avsäger sig så bra mat —-> intresse för matens bakgrund leder till att man blir ännu mer picky med sitt kött och handlar svenskt eko vilt och från gårdar, och gärna betalar för det för man vill stötta sin sak

        Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.