Elsa Billgren får egen reality show

Nu ska ni få höra om det stora nya spännande jag sysslat med hela våren, sommaren och kommer fortsätta med under hösten. Jag har nämligen fått ett helt eget tv-program på SVT tillsammans med min mamma och pappa. Äkta Billgrens! En familjerealityshow i likhet med många av de andra som sänds nu, men också med många olikheter. Så här beskrivs programmet i en presstext som gick ut idag:

Ernst, Helene och Elsa Billgren. Tre kreativa personer, var och en med sitt konstnärliga uttryck och glöd. ”Äkta Billgrens” är en serie om stora konstnärskap och brokiga personligheter i en och samma familj.I sex avsnitt följer vi Elsa, Helene och Ernst i deras yrkesliv och vardag. Ernst ställer ut i Göteborg för första gången sedan skoltiden och skapar en utställning på Sundborns konsthall Kvarnen. Helene jobbar för fullt inför sin utställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Elsa arbetar med sin blogg, sin podcast och sin brudateljé.Vi får också följa med på allt från Elle-galan till loppisar och pannkakspicknick, samt till Elsas hus på Gotland. // Från Elsas blogg

Trots att det råder inflation på realityserier med influencers så tror jag att den här markant kommer skilja sig från resten av dem.
På ett positivt sätt!
Den här kommer jag vilja se!

Vad tror ni om den här program-idén?
Flipp eller flopp?

169 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Flopp jag tror det är mättat.

    Svara

      Så övertydligt att en hel del av det Elsa hållit på med i det sista har gjorts för att skapa content till den här serien. Lägenhetsköpet tex, såklart att Mosebackeadressen och inredandet av den ska kapitaliseras och uppmärksammas på riksTV.

      Svara

        Varför hennes maniska hänvisande till att det ska vara en slags Royal Tenenbaums?

        Beskrivningen av RT på wiki:
        ”Den ständigt frånvarande familjefadern Royal Tenenbaum (Gene Hackman) har blivit utkastad från sitt hotellrum då han blivit pank. Han väljer då att försöka bli sams med sin familj igen, som han övergivit. Han säger att han är svårt sjuk och vill träffa sin familj en sista gång. Problemet är då att hans familj inte vill träffa honom, eftersom han genom åren har stulit barnens pengar, bedragit sin fru, levt på kredit och varit ett svin i största allmänhet. Dock hoppas Royal att hans ”svåra sjukdom” ska leda till försoning och ett sista farväl.”

        Ok.

        Svara

          Är 99% säker på att hon menar estetiken (bildgoogla The Royal Tenenbaums för att se vad jag tänker på) samt faktumet att ”barnen” (de är vuxna när filmens huvudsakliga story utspelar sig) i familjen Tenenbaum alla är ”genier” inom sina respektive områden.

          Svara

            Jo, jag fattade det, behöver ej googla RT.
            Tycker ändå beskrivningen av pappan var lite för bra.

            (Lite som när folk säger att de ska ha en riktig Fanny&Alexander-jul, då tänker jag alltid ”aha, barndomstrauma, misshandelsrelationer och alkoholism! Mysigt!”)

            Svara

      Beskrivningen låter hur trist som helst, skulle absolut inte vilja kolla och tror inte någon vinstdrivande kanal hade valt att spela in detta. För skattepengar däremot så går det bra, kul med en av världens högsta skatter och samtidigt som folk dör i vårdköer så läggs alltså värdefulla kronor på detta…

      Svara

        (P.S det är en specifik avgift och inte något som konkurerar med annan skattefinansierad verksamhet)

        Svara

          Fast skulle public service läggas ner skulle såklart mycket pengar frigöras till annat.

          Svara

            Och andra viktiga värden i en demokrati skulle gå förlorade. Men vi kanske vill ha det som i vissa länder där ett fåtal familjer eller politiker äger landets media.

            Svara

              Haha ja i Sverige är vi ju förskonade, från tex Bonnierfamiljen m.fl

              Svara

                Nej men just för att t ex familjen Bonnier inte ska ha monopol på medierna har vi public service.

                Svara

            Nej, skulle public service läggas ner skulle vi bara betala lite mindre skatt.

            Svara

            Nej då skulle de pengarna som nu tas in istället stanna hos var och en av oss.

            Svara

        Halleuljah för public service som motvikt till reklamkanalernas skräp-tv.

        Svara

      Ivf bättre än systrarna Graaf uppstyrde.

      Svara

    Blir nog en bra serie! Vilken kanal ska sända den?

    Svara

      Svt!

      Svara

        Jag undrar ju om Anette Beijer, Sandras mamma, kan ha med det hela att göra. Titan producerade minst „Ung och bortskämd“ åt SVT.
        Jag tycker visst man kan göra reality av konstnärsliv, men Elsa är väl inte mer relevant som konstnär än Sandra eller Underbaraclara. Pinsamt att ge det hela en kulturstämpel.
        Jag vill se Caroline af Ugglas med familj som reality förresten.

        Svara

          Ja! Af ugglas vore fett spännande! Billgrens…njä

          Svara

          Står barna ‘produktionsbolaget kontaktade E’, inte vilket – någon som vet?

          Svara

            Mastiff

            Svara

      Helene Billgren och Ernst Billgren ÄR ju intressanta i och med sina konstnärskap, hade absolut kunnat tänka mig att se någon slags dokumentär om dem, speciellt Helene som ju är den absolut mest intressanta här.

      Däremot blir ju inte deras barn per automatik intressant, och som det står i pitchen:
      ”Elsa arbetar med sin blogg, sin podcast och sin brudateljé. Vi får också följa med på allt från Elle-galan till loppisar och pannkakspicknick”

      Jahapp, blogg, loppis och pannkakor alltså… …är man intresserad av det läser man väl bloggen…

      Blir lite illa till mods av parasiterandet på föräldrarnas konstnärskap.

      Svara

        Men hur innebär det att Elsa parasiterar på deras konstnärsskap? Jag tror att svt vill göra något med influencers för att det är deras sätt att locka tittare, ska Elsa tacka nej med ”nej, jag vill inte vara med för att dra yngre tittare”?

        Givetvis har Elsa haft det enklare på många sätt i och med att det finns en förmögenhet i bakgrunden, rätt kontakter och kulturellt kapital, men det är ju inte som att hon mutat sig in på typ konstfack genom kontakter och hennes föräldrar ordnat en gallerist för hennes mediokra konst (jag har inte koll på om hennes hypotetiska konst skulle vara medioker, men det är ett exempel).

        Svara

          Jag menar inte parasitera som i specifikt att få en realityshow på grund av dem. Hon koketterar ju konstant med sin ’konstnärlighet’, att både hon och P har ’kommer från konstnärsfamiljer’.
          (Själv vet hon inte skillnad på att ’måla’ och ’rita’.)

          Har många vänner med konstnärsföräldrar, INGEN håller på sådär, utan har liksom sin egen grej – oavsett om de är konstnärer själva eller inte. Har absolut heller aldrig hört folk som har läkarföräldrar, eller juristföräldrar, eller någon annan profession, liksom åberopa sig någon slags automatiskt ärvd talang eller kunskap innanför föräldrarnas område.

          Svara

            Åberopa ärvd talang, det har jag definitivt hört.

            Du återkommer ofta till måla/rita. Varför är definitionerna så viktiga? Hon skriver en inspirerande blogg inte en akademisk text.

            Svara

          Nä, du har inte koll, så därför borde du inte uttala dig. Elsa Billgren är inte någon konstnär. Hon har inte mutat in sig på Konstfack. Hon har däremot – och ja, det har skett tack vare modern – fått möjligheten att husera en vintage brudklänningsuthyrning på Konstfack.
          Elsa Billgren gör egentligen ingenting förutom att springa på loppisar, hyra ut brudklänningar och skryta om sina boenden.
          Då tror jag på riktigt att de två övriga syskonen – storasystern Andrea och lillebrodern August – är bra mycket mer intressanta människor. Men de är inte lika integritetslösa som Elsa (dvs, de lever inte sina liv i offentligheten)

          Svara

            Den ligger inte i Konstfacks lokaler….

            Svara

        Alltid undrat hur Elsa fått tillåtelse till att ha ett kontor på Konstakademien? Ska man inte vara aktiv konstnär för detta inte ha en vinstdrivande verksamhet som hyr ut vintageklänningar?

        Svara

          Undrar också detta. Får man driva frisersalong där? Revisor? Jag menar, man kan ju vara en väldigt konstnääääärlig frisör/revisor…

          Svara

          Samma här! Gillar Elsa och hennes blogg jättemycket, men tycker det känns skumt att hon får ha sin business på Konstakademien. Det finns garanterat konstnärer med större estetisk verkshöjd som skulle förtjäna att vara där, men som inte har de rätta kontakterna för att få ett rum. Jag vet inte om det är dyr hyra där, det kanske är subventionerat eller så, men jag antar att Elsa ganska lätt skulle kunna hitta ett annat passande ställe för sin uthyrning?

          Svara

      Det tycker jag med, gillar verkligen Elsa och hennes föräldrar verkar också kul. Ska absolut kolla!

      Svara

    Flopp

    Svara

    Återkommer med recension.

    Svara

    Något mitt emellan, jag undrar dock, kommer fokus att vara på föräldrarna Billgren och deras konstnärsskap, och sedan får Elsa hänga på för att svt förstått att influnecers lockar yngre tittare (nu tror jag dock Elsas målgrupp är typ 24-35 men det är en annan fråga). Eller kommer Elsa vara med som en egen individ med en egen identitet och egen karriär?

    Svara

      Karriär: pannkakspicknick och loppis.
      Ok, inget som får mig att bänka mig framför TVn precis – all info om precis varenda picknick Elsa varit med på finns ju dessutom redan på bloggen.

      Det är ju för att E inte har någon ’karriär’ eller egentlig kunskap som hon måste spela över så fruktansvärt och bli den här kulturfamiljkaraktären, fast fullständigt utan innehåll.

      Svara

        Jag tänker faktiskt inte fördjupa mig i vad Elsas yrkesliv består av. Jag har följt hennes blogg i många år pga fina bilder och hennes liv som det framstår är så annorlunda från mitt. Som att läsa magasin alltså. Hon känns rätt snäll och oförargerlig, varför behövs det hackas på att jag funderar på tanken med realityshowen och hennes liv/beteende etc? Ja, vissa föds med silversked i mun, men varför är det så provocerande? Det är inte som att Elsa ljuger om det direkt.

        Svara

          Varför det provocerar att födas med silversked i mun? För att alla inte gör det månne?

          Svara

            So? Livet är orättvist, det lärde jag mig tidigt. Var och en får göra det bästa med sin lott, att klaga på att andra har det bättre föder bara bitterhet.

            Svara

              Suck den här diskussionen igen. Ja livet är oröttvist, vissa av oss vill dock minimera orättvisorna. Att säga ”livet är orättvist” är inte ett argument i sammanhanget utan ett konstaterande.

              Svara

                Och diskussionen är ju också om huruvida man ska hyllas vidare som såååå intressant pga den där silverskeden, eller om vi ska lyfta andra historier…

                Svara

      Elsa skriver om sitt barn, Bukowski-objekt, dukningar, Gotlandshus och naturviner. Tror kapitalstarka 35plussare med intresse för tidlös statusinredning snarare utgör målgruppen.

      Ack denna övre medelklass och dess ständiga strävan efter personlighet, genuinitet och autencitet.

      Svara

        Haha, ja den nya husmorsskolan för borgerskapet!

        Svara

    Elle-galan kan ju inte intressera någon som inte är där. Avföljer alla kändisar som tror att Ellegalan är värsta grejen

    Svara

    Är detta verkligen något som public service-tv ska syssla med?
    Det finns ju kommersiella kanaler som är alldeles utmärkta för denna typ av material. Ingen nämnd och ingen glömd 🙂
    Hur kan SVT leva upp till kraven på saklighet, opartiskhet och förbudet mot otillbörligt kommersiellt gynnande om de gör denna typ av program?
    Nej, tummen ned. Ska i alla fall inte ägna detta en minut av mitt tv-tittande.

    Svara

      Japp, detta är vad våra skattepengar ska gå till. Hur kan du INTE förstå det! 💩

      Svara

      Men kultur är av allmänt intresse. Precis som fotbolls VM, ESC och Aktuellt. Public service handlar om att tillhandahålla material av just allmänt intresse inte bara nyheter osv.

      Svara

        Fast Elsa sysslar inte med kultur. Tror du det har du gått på hennes narrativ. Hon säljer sig själv och sina tjänster på samma sätt som en bilverkstad, frisör, advokat eller vadsomhelst – fast från en oerhört privilegierad position utan att själv förstå det.

        Svara

          Jag menar att en realityserie passar in inom ramen för public service precis som många andra underhållningskoncept

          Svara

            I TV-4 skulle de passa in.
            Med 14 reklamavbrott för första 5 minuterna som förrätt.

            Svara

              Är väl ingen större skillnad på billgren-såpan och allt för sverige-såpan?

              Svara

    Gääääääsp.

    Svara

      Snark på dig!

      Svara

    Otroligt ointresserad av detta. Jag läser Elsas blogg och tycker hon paketerar den där njutiga lifestylegrejen finfint, men det är liksom allt jag vill ha av henne.

    Svara

      Det är dock föräldrarna som är de som är intressanta och jag hoppas verkligen att fokuset kommer att ligga på dem. Speciellt på Helene.

      Svara

    Synes det lyder spændende. Kan tænke mig st se det, men mest for forældrenes kunst.

    Svara

      Precis!
      Hade gärna sett en dokumentär/porträtt av Helene Billgren, men orkar verkligen inte med att där ska pressas in någon influencerpicknick och loppisrunda vi redan varit med på femtielva gånger på bloggen.

      Svara

    Camilla, hur funkar det med utgivningsbevis och att skriva helt felaktiga artiklar/inlägg? Ditt senaste inlägg om mest likeade bilder på Instagram är helt felaktigt, finns inte ett rätt. Visst, det handlar inte om ett superviktigt ämne, men ska inte du leva som du lär?

    Svara

      Detta är vad utgivningsbevisinnebär och inget annat…

      ”Utgivningsbevis är en typ av intyg som behövs i vissa fall för att erhålla grundlagsskydd enligt tryckfrihetsförordningen (TF) eller yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).”

      ”Under speciella förutsättningar kan ett utgivningsbevis även utfärdas till webbplatser. Det är möjligt sedan 2003 och följer av den s.k. databasregeln i YGL. Några av kraven som ställs är då att webbplatsen ska ha en ansvarig utgivare, ha anknytning till Sverige, och vara öppen för allmänheten. Vidare får domännamnet inte förväxlas med namnet på andra webbplatser med grundlagskydd. Med ett utgivningsbevis och grundlagsskydd kan även reglerna i personuppgiftslagen kringgås av en webbsida.”

      ”Utgivningsbevis behandlas i tryckfrihetsförordningen för tryckt skrift och i yttrandefrihetsgrundlagen för radio- och tv-sändningar, webbsidor m.m. Det är inte obligatoriskt för en webbplats att ha utgivningsbevis, vilket är fallet för tryckta periodiska skrifter. När utgivningsbeviset har utfärdats omfattas yttranden som görs i mediet inte längre av brottsbalken utan av tryckfrihetsförordningens och yttrandefrihetsgrundlagens regelverk.”

      Svara

        Bra googlat! 👏🏻👏🏻👏🏻

        Svara

          Nu visste jag iofs redan vad det innebär men var lat och orkade inte skriva med egna ord för det går fortare att kopiera in text.
          Men annars hade det väl varit snällt av mig att jag gjorde hen en tjänst? 🙂

          Svara

            Viktigt ändå att förklara att du visste!
            KAN SJÄLV!

            Svara

              Hahahaaa, bitter du e. 😅😘

              Svara

      Om man bortser från utgivningsbevis. Varför är det ok för dig Camilla att publicera inlägg som är helt felaktiga, när du inte tycker att det är ok när de du ”bevakar” gör det?

      Svara

        Varför hittar du på saker jag aldrig sagt?

        Svara

          Varför svarar du på en fråga ställd till C?

          Svara

            Svara du först så svar jag sedan. 🙂

            Svara

          Alltså, vad håller du på med?

          Svara

          Jag är Anonym 13:35

          Vad exakt menar du att jag har hittat på att du ska ha sagt? Jag fattar verkligen ingenting nu.

          Jag ställde en fråga till Camilla och DU svarar med ”Varför hittar du på saker jag aldrig sagt?”. Skrev du på fel ställe eller vad? Fattar inget 🤷‍♀️

          Svara

            Jag ber faktiskt om ursäkt. Jag läste fel. Jag läste du och Camilla. Så går det när man gör två saker samtidigt.

            Så sorry! 🌸

            Svara

              Haha, kan redan se kommentera som kommer följa nu om vem som är vem, så ett förlåt till dig också CamCam. 😄

              Svara

    Svårt provocerande att SVT gör detta program. Det har inget allmänintresse och tvivlar på att de kommer bygga den sorts konflikter som kommersiella kanaler gör i sådana här program (finns en del, hr Billgrens fru är typ jämngammal med dotter Billgren, han lämnade efter 30 års äktenskap ). Skulle också vilja veta hur mycket fam Billgren får betalt.

    Svara

      Ernst Billgrens nya fru verkar aldrig vara medbjuden på familjesammankomsterna, kan inte kännas så roligt för henne att vara totalt utfryst av övriga Billgrenare…

      Svara

        Åhå, ”ÄKTA” Billgrens – en pik till de ’oäkta’?

        Svara

        Nej det är faktiskt riktigt vidrigt av dem att behandla henne så.

        Svara

    Äntligen en serie om vita välbärgade cis-familjer som har sommarhus på Gotland och äter pannkakor i Stockholms innerstad! Som vi har väntat

    Svara

      🙂 🙂 🙂

      Svara

      Haha! Nu gillar jag Elsa och tror att serien kan vara mysig att kolla på men din analys var ändå sådär härligt skarp och helt spot on

      Svara

      Fast det är ju intressant? Måste det vara white trash heaven för att det ska bli roligt? Majoriteten i Sverige ÄR ju vit (relativt) välbärgad familj med dröm om landställe.

      Svara

    Jag tänker på hur obekväm Helene verkade vara i reklamsamarbetet med Kappahl. Jag tänkte att hon väl ställde upp för Elsas skull. Fin och intressant är hon dock så jag kommer nog titta för Helenes skull. Både hennes och Ernsts konst intresserar mig, och jag gillar Elsas estetik, men det här känns bara som Elsas grej.

    Svara

    Och snart kommer Graaf reality! 🤓

    Svara

    Orkar inte med alla negativa, missunsamma kommentarer. Det kryper i skinnet på mig när jag ser hur människor verkligen verkar vilja sprida sina negativa tankar om sånt andra gör och skapar, fastän det inte är till någon annans skada. Men man bara måste dela med sig till världen hur den och den personen inte är intressant eller värd just det jobbet eller den möjligheten. Vet att jag får skylla mig själv som ens läser kommentarsfältet.. ska sluta med det för människor på nätet gör mig bara besviken och ledsen. Det spelar ingen roll vart man läser, alltid kryper det inte negativitet och hat. Det kostar inget att dela med sig av vänlighet och omtänksamhet och tänk vilka effekter det skulle bli om man gjorde så istället för att alltid direkt hugga och vrida saker till något negativt. Kommenterar aldrig här och kommer aldrig göra det igen, men ville bara säga: var lite snällare folk, livet för dig själv och andra kommer bli så mycket mer positivt ❤️

    Svara

      💕🌸

      Svara

      Snacka om att dramatisera och överdriva. Är det hat när man uttrycker att man inte gillar olika saker? Personligen är jag 0 intresserad av Billgrens, har alltid varit och kommer således inte se programmet. Detta för att jag ju dels inte är intresserad av dem men också för att jag känner bara ett stort ”snark” inför ännu en serie om en förmögen familj. För mig kvalar det in i samma fålla som Wahlgrens, Parneviks etc. Konceptet är så urvattnat ”här kommer en rik familj som vi ska följa på nära håll, deras konsumtion och deras vardag” Jahapp. Ointressant. Betyder det att jag hatar och är negativ? Nej, olika smak samt rätten till en åsikt kallas sådant.

      Svara

      Absolut, du har en del poänger. Men det är äppelkäcka, in i döden positiva människor som låter saker som egentligen borde ändras vara fortgå. För att man inte vill eller vågar ta strid. Det är kritiskt tänkande människor som för utvecklingen framåt.

      Svara

        Exakt!
        Att folk är kritiska till detta koncept är inte hat, däremot är det här eviga ”kan vi inte bara vara lite positiva” bara gynnande för de redan privilegierade.

        Svara

          Ja herregud, en del vill att allt och alla ska vara så jävla gulligulliga hela tiden.

          Svara

            ”Vi är priviligerade och vill fortsätta vara det”.
            Ett citat från en av Janne Josefssons tidiga dokumentärer.

            Svara

        Instämmer till fullo.

        Det är dock skillnad på kritik och allmänt gnäll och kritik är inte enbart att lyfta fram vad som är negativt utan också det som är bra. Det sista verkar många ha glömt bort.

        Svara

          @09:56 👆

          Svara

          Man måste inte lyfta fram vad som är bra när man säger att man inte tycker detta verkar vara ett intressant program.

          Svara

            Nej, vem har sagt det?
            Förstod du vad Linnéa sade? Förstod du 09:56s poäng?

            Svara

              Men alla här vet ju redan att det bara är du som verkligen, verkligen förstår!
              Och som ALDRIG skulle skriva någon på näsa…

              Svara

                Sluta bråka.

                Svara

                  Förstod du vad S sade? Förstod du hens poäng?
                  Är det bara du som får vara spydig och ifrågasätta folks förmåga att förstå? Du som bestämmer vad som är ’bråk’ (alla andra) och vad som är ’relevant’ (du själv)?

                  Svara

                    Sluta bråka.

                    Svara

                      #siiiiiiiisssssssstaaaaaaaoooooooooooooooordeeeeeeeeet

                      11,29 Är du frisk? 😱

                    10;36
                    Så om trh hoppar från en bro, kommer du följa efter? 🤔

                    Svara

                      Om trh hoppar så är du med i alla fall!

                      Glömde: 😉

                      12,51 Det som är sjukt är hur många som saknar läsförståelse och textanalys.

      Det är inte hat att vara ointresserad av en realityserie uppbyggd så som detta beskrivs. Det är inte heller en mänsklig rättighet att vara med på riksTV. Tycker mest det är pinsamt att Elsa uppenbart lyckats sälja in sitt ”bor på söder, har sån kulturellkonstnärligbohemskojig familj, har hus på Gotland, går på loppis” som intressant till SVT. Som flera nämnt över finns det kanske annat att skildra än denna självförhärligande, privilegierade, normativa pannkakspicknick.

      Svara

      Man måste väl få ha åsikter och inte gilla allting utan att det är hat? 🤔 känns som ordet ”hat” verkligen förminskats och tappat sin betydelse på sistone

      Svara

      Och genast skyndade fem personer att skriva Linnéa på näsa och förstår inte att hon skrev allmänt och inte just bara om det under detta inlägg och om man bortser från Milly så stämmer det Linnéa sade på pricken om att det var en tråkig ton här inne.

      Svara

        För det gör aldrig du menar du eller…?

        Svara

          hahaha, men exakt. The real Hmm har ju inte alls åsikter om vad folk skriver. ….inte alls….

          Svara

            Om man sätter blomma + rodnande blinksmiley efter är det ok!

            Svara

        hahah ”skrev ” jag henne på näsan? Ok. Vi säger så.

        Svara

          Ja det gör vi. Säger så….

          ”Snacka om att dramatisera och överdriva. Är det hat när man uttrycker att man inte gillar olika saker?”

          Svara

            Och ? det var ju dramatiskt och överdrivet. Skriva en lång utläggning om att folk är hatiska och negativa bara för att folk här inne ( kommentarsfältet hos BB är liksom inte heller representativt för hela Sverige kom ihåg det ) inte applåderar och ska se serien.

            Svara

              Jag tror inte Linnéa menade enbart detta inlägget och som jag drev ovan om vi bortser från Milly så var tonen här inne rätt tråkig och direkt efter att Milly skrev att hon var neutral och kanske skulle gilla det fick hon mothugg och att hon inte borde gilla det.

              Jag tycker också att du svarade Linnéa onödigt hårt.

              Svara

                Drev skulle vara ”skrev”

                Svara

                När jag nu tittar ner så har även en annan som skrev att hon gillar Elsa och att hon inte gillade hur CamCam formulerade sig har fått ett irrelevant mothugg.

                Bara dem som är negativa har fått stå oemotsagda. Säger inte det dig något?

                Svara

                Naaw puttenutt då.

                Svara

                Och jag tyckte Linneas inlägg var onödigt.

                Svara

                  +1!

                  Svara

                  S Och jag tycker det är ok att du tycker det. Jag tycker bara du kunde skrivit det med en annan ton framförallt när allt Linnéa ville var att kommentarerna skulle bli vänligare. Jag tycker tex att 90:56 lyckades bra med det.

                  Varför måste tonen vara så hård när man inte håller med?

                  Det är kul och intressant med att vi tycker olika. Det är väl det som gör att kommentera blir kul?

                  Men detta… istället för att alltid direkt hugga och vrida saker till något negativt.
                  … tycker iaf jag ringer sant och stämmer på flertalet härinne.

                  Svara

                    Har suttit här och hållit andan, men nu kommer alltså äntligen ƬĥrHs betyg:

                    S – får ”ok” (tycker absolut du ska vara nöjd med det S, grattis!)
                    90:56(?) – får ”lyckades bra” (fantastiskt!)

                    Svara

                      Sluta bråka.

                    Uj, uj, uj..här satt visst du och kastade sten i glashus..

                    Svara

        Det är sjukt hur lite självinsikt du har, du beskrev ju precis samma beteende som du själv har här hela tiden!

        Svara

          Det som är sjukt är hur många som saknar läsförståelse och textanalys.

          Svara

    Ja de gillar verkligen sig själva i den där familjen

    Svara

      Som Parnevik, Schulman, Wahlgren…

      Svara

    Ska du inte ta bort ditt förra inlägg? Det var ju hur felaktig fakta som helst 😝

    Svara

    Inte intresserad. Ännu en tafflig dokusåpa i mängden.

    Svara

    Flipp! Ser framemot denna!

    Svara

    Varför frågar du ens Flipp eller flopp efter ett sådant inlägg? Med tanke på ”tonen” här, vad tror du dina läsare svarar? Det blir ju ett öppet mål för elaka kommentarer som du sen kommer behöva moderera. Så onödigt att du uppviglar till ännu sämre stämning trots att du verkar tro att du gör allt för att undvika den här.
    Kanske är det bara jag som överdriver för att jag gillar Elsa och för att programmet inte ens börjat sändas än. Kommentarsfälten på bloggbevakning är kul på Öppet spår men annars är det en håla av skit

    Svara

      Man kan gilla någon även om man inte har lust att se hen på TV.

      Svara

      Ser inga elaka kommentarer? Måste allt vara hejarop? Gå till nån puttinuttblogg då där alla kallar varandra ääääslklingar och finaste hela tiden då 😄

      Svara

        Din. Din är elak.

        Svara

          Nej.

          Svara

          Haha va?? Lägg av. Hur överlever ni i världen ens?

          Svara

            Och din.

            Svara

              Sluta nu. Troll? Tycker du på riktigt det är elakt? Eller de ovanför som det den början handlade om som tyckte serien verkade tråkig typ?

              Svara

              Kan inte du och trh inleda en ’konversation’? Skulle se ut så här:
              – Din.
              – Sluta bråka.
              – Nej du.
              – Sluta bråka.
              – Och du.
              – Sluta bråka.

              *repeat*

              Svara

    Flipp. Som jag skrev på Elsas blogg. Blev helt fascinerad av både Ernst och Helene redan för drygt 20 år sedan när jag såg ett SVT program som lite var ett hemma hos reportage när de fortfarande bodde i Göteborg . De höll på att slå igenom som konstnärer båda två samtidigt fast med helt olika typ av konst. De måste ju gjort sig väldigt bra på TV i nästan en reality show när jag kommer ihåg programmet så här långt efteråt. Kollade på ett typ mästerkocken program men för amatörkonstnärer som SVT körde för några år sedan och det mest intressanta i den programserien blev liksom hela tiden då Ernsts var med, han gör sig på TV. Elsa i äntligen hemma lyckades inte locka mig att titta på TV men hon lyckas ju få mig att följa hennes blogg, hennes pod och hennes instagram så nog kommer jag vilja se henne på tv också. Fast mest ser jag fram emot Helene och Ernst.

    Svara

    Undrar hur Elsa, som verkar bli uppriktigt ledsen de få gånger hon får en kommentar som är det minsta ifrågasättande, kommer hantera den kanske inte till 100% positiva uppmärksamheten som den här serien kommer att få

    Svara

      Hon har raderat alla negativa kommentarer om programmet på sin blogg.

      Svara

        Såg det också.

        Svara

    SVT: ”Vi vill ha en Wahlgrens värld men med finkulturellt kapital… Hmmmmm……….”

    Och Ernst poserar med handen över ansiktet, SÅ EDGY och KONSTNÄRLIGT! Han ser mest ut som om han inte vill vara där 🙃

    Hur mycket tror ni Elsa fick tjata på övrig familj för att få till detta?

    Undrar hur mycket Elsas man och barn kommer vara med.

    Svara

    Antar att de får rejält betalt precis som Wahlgrens. Cash is King även om man tillhör de fiiinkulturella kretsarna.

    Svara

    Flopp!
    Har inget behov att följa med människor”hem”som jag inte känner och önskar lära känna.
    Finns det verkligen tittare som inte tröttnat på alla dessa likadana program?

    Svara

    Jag tycker det verkar kul! Är intresserad av både konst och loppis, så det låter perfekt för mig.

    Svara

    Jag menar att en realityserie passar in inom ramen för public service precis som många andra underhållningskoncept.

    Svara

    Om SVT gör program i alla genrer, inklusive dokusåpor, då får de skit för det – men om de bara skulle göra seriösa program som nyheter, dokumentärer och samhällsprogram, skulle säkert många gnälla: ”Jag tittar aldrig på sånt, varför ska jag betala för såna tråkiga program!” Jag tycker att SVT har ett brett och bra utbud. Glöm inte Kunskapskanalen, där vem som helst kan få höra föreläsningar och hela konferenser som annars hade kostat en bra slant.

    Svara

    Vilket jäkla gnällande här inne! Flipp, Flipp & lite mer Flipp! Kommer definitivt titta på detta o hoppas att de som tittar på ”hjärndöda” realityserier fulla av ”puckon”, kan kolla på en reality som innehåller lite substans o vettiga människor ist. Elsa utsrålar så mkt livsglädje o är inte precis som alla andra, som de flesta i bloggvärlden, där alla tävlar om vem som putar bäst m mun, visar mest hud o sprättar bäst m benen. Bara rader av trista poseringar o skit. Och hennes föräldrar är lika intressanta både att se o höra. Äntligen lite vettiga människor m intressanta liv i en reality!

    Svara

      Haha, för Elsa poserar ju inte – absolut inget put och plut där inte!

      Svara

    Hm alltså det är något som skaver med det här och jag tror att det är Elsa verkar se ner på såna här tvshower och anser sig vara så mycket bättre. Men hon vill såklart också tjäna pengar och säljer ut sig själv men kommer med ursäkten om att det kommer vara så annorlunda eftersom det är ett kulturellt ”Royal Tenenbaum” inspirerat program vilket ger henne ett frikort då hon anser sig vara mer intressant och bättre, vilket märks ofta i hennes inlägg också. En annan sak som gör att jag inte kommer vilja kolla är för att Elsa alltid känns så tillgjord på video.

    Svara

    Flipp! Jag kommer kolla på ALLA avsnitt! 😊

    Svara

    Jag tror det kommer att bli kul. Men jag bor inte i Sverige och har inte sett ett enda avsnitt av Wahlgrens värld och de andra dokusåporna. Men jag gillar hennes blogg!

    Däremot får jag andnöd bara av att se hennes klänningsöverdelar! De är så himla tajta jämt.

    Svara

    Tror att det är svårt för Elsa Billgren att bli konstnär och srändigt bli jämförd med sina föräldrar. Så hon valde inredning, mode, blogg. Elsa Billgrens blogg är en oas i vardagen, både yta och djup, och hon har en fantastisk känsla för sakers skönhet. Elsa är estet, vilket jag själv anser mig vara och då njutet man av vackra ting.

    Svara

    Trött på Ernst Billgrens linsluseri. Men hoppas starkt Helene Billgren och Elsa Billgren.

    Svara

    Tror att Ernst Billgren ser ner på sånahär tv-shower, han behövde Royal Tenenenbaum med betonig på Royal för att känna sig värdig ett sånt här tvprogram.

    Svara

      Tror Ernsts behov av att synas överstyr alla andra idéer och föreställningar han eventuellt har.
      Också mest intresserad av Helene, men samtligas självmedvetenhet riskerar att kapsejsa hela projektet…

      Svara

    När kommer dokusåpan om bröderna Timell? 🤪
    #nowwetalking

    Svara

    Vem i familjen Billgren är ”finkulturella” som SVT hävdar? Alla tre säljer sig till det ena och det andra om de får möjlighet. I och för sig kul om vi får vara med när Ernst färgar håret, Elsa äntligen skriker av ilska och stampar med fötterna, se Helene använda en av klänningarna från KappAhl, när Ernst nuvarande fru gråter över att hon inte får vara med på släktträffarna och höra Elsas man Pontus berätta när hans pappa gick med på att Pontus fick sitt namnbyte så det blev med creddigt än det ursprungliga Hellström. Plus Ernsts fastighetsinvestering i Thailand. So fun.

    Svara

      I ett solsken där solen är du!
      Toppkommentar i botten av fältet!

      Svara

      Fast Ernst är ju en av Sveriges mest kända konstnärer? Med tavlor som går för miljonpriser. Förstår att det kan vara jobbigt att någon faktiskt ÄR finkulturell, men han är ju faktiskt det. Och en av de få konstnärer som faktiskt är känd (och tjänar pengar) under sin livstid. Kul för honom säger jag!

      Svara

        ’Finkulturell’ som Ulrica Hydman Vallien, Tommy Nilsson och Gynning.

        Svara

          Fast det stämmer ju inte? Tommy Nilsson? Gynning? Vad är det ens för jämförelser? Har du överhuvudtaget koll på konstscenen?

          Svara

            Haha, har DU någon koll på konstscenen? Inte många som bryr sig så mycket om EB där. Hans ’bok’ om konst fnissas och fnyses det om, en av Sveriges pinsammaste publikationer.

            Svara

        Nä, han säljer inte för miljonpris och är en manlig Hydman Vallien.
        https://www.bukowskis.com/sv/bukipedia/2045-ernst-billgren
        Glas m djur i botten på Kosta, oj. Litos för en tusenlapp. Finkulturell? Nja, finns skäl till att konstnärer av rang inte ställer upp på sånt här skit. Det heter a)de tjänar pengar b)de skiter i tv

        Svara

          Nu är det väl inte främst glasen som kännetecknar hans konstnärskap? Hittade den här tavlan en googling bort https://www.bukowskis.com/sv/auctions/573/458-ernst-billgren-makalos-nedmontering Utropspris 800 000 – 1 000 000 kr. Tänker att det är i miljonklassen?

          Svara

            Det var ett återrop=ej såld, glest intresse.Han var större på 90-talet. Ointressant konstnärskap som kantas av jippon av typ försök till att byta namn, sluta uttala sig i pressen (höll som Schulmans instavägran ungefär) Ingen verkshöjd och inte någon som kommer att berättas om i framtiden eller hålla prismässigt.

            Svara

              Exakt!

              Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.