En klockren lista på influencande nu och då av Hugo Rosas

Då: togs det suddiga bilder i webbkameran.
Nu: anlitar varje influencer värdig sin titel en egen fotograf för dagens outfit och spontana bilder i rörelse där man inte alls är medveten om kameran.

Då: innebar ett samarbete med ett företag i bästa fall att man fick några hundralappar för besväret men oftast fick man bara en pryl och var nöjd med det. I utbyte fick företaget typ en länk, en bild direkt från hemsidan eller en suddig bild på produkten uppslängd på ett bord. Kreativitet = 0.
Nu: är varje samarbete en konstant strävan efter att överträffa sig själv kreativt. Företagen har koll på vad dom ska mäta och vill ha av influencern och den har full koll på vad som är skäligt betalt efter att alla skatter, arbetsgivaravgifter osv är betalt.

Då: kände man sig ball bara man fick en samarbetsförfrågan!
Nu: tackar man nej till feta samarbeten för att det inte riktigt klaffar med målgrupp/värderingar/tidsperspektiv.

Då: gick man på events bara för att få en goodiebag.
Nu: orkar/hinner man typ aldrig gå på events och goodiebagen lämnar man gärna kvar.

Då: var lyckan gjord när man fick hem ett pressbud, gratis prylar woho!
Nu: tackar man nej när företag frågar om dom får skicka saker – huset svämmar över att prylar sen innan och att skatta på sånt vi inte ens kommer använda lockar typ lika mycket som att hälsa på på barnens förskola under kräksjuketider.

Då: kände man alla värda att känna i den lilla klick som fanns.
Nu: vet jag knappt namnet på hälften av alla dom som är större (och yngre) än mig. Och känner mig som en gubbe när det nalkas event.

Då: gjorde man allt för att provocera och skrev medvetet helt galna grejer.
Nu: gör man allt för att inte dra igång ett drev baserat på typ att man köpt frysta räkor 😬🦐

Då: var man beroende av uppmärksamheten, främst från brudarna.
Nu: är enda uppmärksamheten jag behöver den från dom här tjejerna

En helt fantastisk lista, författad av Hugo Rosas. 
Nothing more, nothing less och inte mycket att tillägga förutom på punkten om pressbud som man måste skatta för. Visste ni att företag som skickar ut prylar till människor som inte har egna företag, kan vara skyldiga att betala sociala avgifter mm för mottagaren?
Det – och mycket mer –  lärde jag mig på mitt möte med Skatteverket igår.

32 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Buggar FB?

    Svara

      ja och instagram

      Svara

      Japp😔

      Svara

      Helt jävligt!

      Svara

      Whatsapp också! Går ej att se bilder man får skickat till sig

      Svara

    Hade enligt den listan MER än gärna varit en dåtida influencer IDAG… Fatta att få hem gratisprylar, få goodiebags och erbjudas pengar för instagraminlägg! Skulle personligen kunna göra reklam för vuxenblöjor eller hemorrojdkräm, om jag fick några hundralappar för det. Hit me up! 👋🏼

    Svara

      Och enkelt var det också, de kollade inte upp någonting. Hade en tävling om biobiljetter vilket gjorde att jag hamnade på topplistan på blogg.se och fick massssa samarbetsförfrågningar, mest casinon. Helt fail, hade ju egentligen inte så många läsare. Man kunde spamma sig upp på topplistan bara av att skriva kommentarer överallt. Folk klickade sig in på ens blogg och svarade på den tiden. 😂

      Svara

    NEJ

    Svara

    Cool att du engagerar dig mer än de flesta andra i branschen, CamCam! Det finns kanske inte så väldigt många i Sverige som inte är kopplade till ett särintresse åt något håll när exempelvis myndigheter behöver någon att luta sig mot. Och flera av de stora bloggarna (vi behöver inte nämna namnet på den just nu mest intressanta rikspajasen) behöver fortsatt granskning. Fortsätt så!

    Svara

      Svara

        Cool! Way to go!

        Svara

      Haha har du skrivit till dig själv 😉 Nej finns nog ingen annan med ett sådant särintresse av Isabella Löwengrip. Vet inte om det kan kallas granskning att kämpa med smutskastning och elaka påhopp om allt och inget dagligen, vinkla och vrida till fel för att sänka någon, det kallar jag snarare mobning och en sjuklig besatthet. Granskning ska göras neutralt utan egen personlig agenda och utan egen vinning så nja kanske inte rätt person för att granska eller vara kontakt åt myndighet nej. Detta är ju en stor blogg så denna borde väl granskas då. Hoppas det blir gjort!

      Svara

    Hur kan ordet reductil INTE vara moddat? Den här dåren har ju härjat här i månader

    Svara

      Ja just det bra skrivet 18:35. 😂

      Svara

    Inte denna gången heller…

    Svara

    Tror du kommer få fler köpare om du sätter dig utanför ett möte för viktväktarna..

    Svara

      Den där verkar inte vettig på någon fläck.

      Svara

    Så klockren är den väl inte. Inget som inte sagts förut. Inte särskilt rolig. Mest gäsp.

    Svara

      Heeeey chillaa 18:57

      Svara

      Snarare har CamCam visat på ytterligare en sak influensers av idag gör. Strösslar med superlativ. Hade räckt med en kul eller träffande. Den är fasiken inte fantastik.

      Svara

    Huvudet på spiken, Hugo Rosas! 🙂

    Svara

    Nja nog drar en del till med små skitsaker för att få uppmärksamhet. Och dom jag tänker på behöver inte mer av det men dom får aldrig nog av sig själv. ska synas till varje pris. Så glad jag inte har dom behoven. Men är ju inte i deras bransch.

    Svara

    Denna var en roligare beskrivning av dagens influenser.

    ”Ni vet att vi har rätt: nutidens influencers är vår generations motsvarighet till 90-talets TV-Shop och ni ärthjärnor som slaviskt följer alla dessa konton på Instagram och vloggar på Youtube är inget annat än vår generations motsvarighet till 90-talets Brommamorsor i benvärmare och hemmapermanentat hår som satt med telefonen i högsta hugg när EZ Krunch, Ab Slider eller Kitchen Wizard Plus dök upp på tv-skärmen. Och precis som era föregångare gjorde när det stod ”RING NU SÅ SKICKAR VI MED DEN HÄR GUMMISNODDEN SOM GÖR ATT DU FÅR DEN DÄR MAGEN DU BARA KUNNAT DRÖMMA OM” så spontanejakulerar ni i byxan när er influenceridol slänger ur sig en rabattkod på fem procent för någon värdelös jävla proteinbar. Likheterna är så slående att man baxnar. #influencer #tvshop #ezkrunch #kitchenwizard+ #5procentrabattpådinmamma #skaffadigettliv”

    https://www.instagram.com/p/BzIa7PFCHcL/

    Svara

      DET var spot on. Hugos va lite snark

      Svara

      Så bra! Mkt mer spot on än Hugo någonting

      Svara

    Oh ser fram emot inlägg om ditt möte med skatteverket 🙂

    Svara

    Hugo Rosas känns som en sån kille som va hunk som tonåring/ yngre 20 årsåldern och ful som fullvuxen man..

    Svara

      Jag tycker han snygg, och ser mycket bättre ut nu än ’förr’.

      Svara

      Men alltså, man skriver inte att någon är ful. Skäms på dig! Nej han är inte det minsta ful, han ser bra ut!

      Svara

        Anonym / 00:47

        ”Ful” ser mindre bra ut et.c

        Du behöver inte börja gråta din lättkränkta skitunge. Jag skriver vad jag vill, det är Sverige här gör man vad man vill.

        Svara

    Förstår PRECIS hur du menar!!! Hans dagar som hunk är snart över, tyvärr.

    Svara

    Allt var så mycket bättre förr när det har mer äkta, mindre hets. Sociala medier förstörde totalt bloggvärlden, det var mycket roligare att följa folks bloggar än tråkiga instagram flöden där alla försöker bräcka varandra i alla kategorier. Plus all den hets och granskning som förekommer idag är bara tröttsamt. Härligare på den tiden folk inte ens visste vad smygreklam var, främst för att banner annonser var den mest vanliga typen av reklam 🙂

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.