Influenciska företag – framgång eller fail?

Igår kunde Breakit rapportera att både H&M och Zalando sålt tillbaka sina aktier i Kenza Zouitens modeföretag Ivyrevel och att deras representanter lämnat styrelsen. 
Som Breakit tidigare skrivit om så investerade Zalando och H&M tillsammans runt 50 miljoner kronor i bolaget och ägde runt 30 procent vardera.
Trots starka varumärken som H&M, Zalando och Kenza Zouiten Subosic så föll ändå omsättningen för Ivyrevel från 45 till 43 miljoner kronor under 2018 samtidigt som förlusterna ökade till minus 7,5 miljoner kronor.

Man skulle kunna tro att framgången för företag skapade av influencers skulle vara i paritet med deras storlek och räckvidd på sociala medier, men så verkar det inte alls vara. 
Ibland känns det nästan som att det är slumpen som avgör vad som blir framgångsrikt och vad som inte blir det för jag har svårt att hitta logiken i det.
Ta Ivyrevel som ett exempel. Grundat av en av vårt lands största influencers med en enorm räckvidd, även utanför Sverige.
Ett klädföretag som frontas av Kenza känns ju som en självskriven succé, då många av hennes följare vill se ut och klä sig precis som hon.
Men icke.

Ett annat exempel är Ida Warg och de ”brun utan sol-produkter” hon tagit fram och som nu säljs lite överallt.  Jag kan inte påstå att jag förknippade Ida Warg med ”brun utan sol-produkter” när de lanserades och att kombon inte kändes helt klockren, men HERREGUD vilken succé det blivit!

Så det jag vill komma fram till är att man fasen aldrig kan veta vad som kommer bli en succé och vad som kommer floppa när det kommer till influenciska företag.
Någon flipp eller flopp som förvånat er på det ena eller andra sättet?

152 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Ang kenza, hennes ”design” av barn kollektion. Hon får välja lite färger på kläder (garanterat med begränsningar) och sen träffas alla mamma influenser och äter dyr mat ihop. Lol.

    Svara

      Fast det vet ju inte vi. Hon kan ju ha gjort mycket mer. Det tror jag också att hon gjort då hon tycker det är kul.

      Svara

        Det handlar aldrig om slump eller tur. Antingen kan man driva business eller inte. Dessutom underlättar det om man är kreativ och KAN skapa nytt. Helt ärligt talat så är K väldig alldaglig och följer endast trender. Så det är väl där skillnaden går. Ska man lyckas på större nivå så ska man inte vara en follower utan leader. Hon lyckades med bloggen men se hur det går nu? Influencerbraschen är långt ifrån död, bara det att nyare folk som kan skapa nytt och således lyckas – är de som lyckas. Hon håller sig fint alltså, men det där med att driva klädbusiness kräver mer då det också framförallt har en annan typ av konkurrens än det hon kanske är van vid?

        Svara

          Nja trender och fast fashion funkar, det vet vi. Det är bara prislappen det handlar om. Hade kenza krängt grejer i samma prisklass som hm hade det gått bra.

          Svara

          Handlar framför allt om entreprenörens passion att skapa något för kunden av kvalité. Kenza har inte satsat på bra material och kvalle, utan ”skapat” dyrare kopior på redan utbredda trender, som dessutom inte passar majoriteten av kvinnor i 30 års-åldern. Det är snarare undantag än regel att ha milslånga, smala ben som tillåter den typ av kjolar som Kenza brandar mot sin målgrupp (som inte är 22-åriga tjejer längre). Likaså supertajta glittriga klänningar och kläder med väldigt märkliga storlekar och passform pga dålig kvalité på tygen. Hur ska detta intetsägande och dyra mess stå ut på en sådan mättad marknad som kläder utgör? Jag har beställt flera saker från Ivyrevel och alla har fått åka tillbaka pga det är ingen vinst för pengarna direkt.

          Ida Warg till ex har en ”consumer” tanke bakom sina produkter, och levererar kvalité, därför säljer skiten som brun utan sol i solsken 🙂

          Svara

            Jarå jag håller med dig hela vägen. Det enda jag har att tillföra här är att hon hade sålt mer om hon hade haft hmpriser iom att hon sysslar med fast fashion. Alternativt satsa på hållbara och tidlösa plagg som kvinnor i 30årsåldern är villig att lägga pengar på.

            Men det har ju sagts redan ha ha.

            Svara

      Med tanke på att hon jobbat med kollektionen sen Nikola låg i magen så tror jag att hon varit mer inblandad än så.

      Svara

        Tror du att hon suttit och ritat och sytt som i projekt runaway? Tror du att hon lagt ned lika mkt tid som de influenser som ”designat” mobilskal till det där mobilskal märket som massa har som jag inte kommer på namnet på

        Svara

          Tror tror tror. Du baserar mycket på tro du.

          Svara

            Varför så spydig?
            Vet du hur det ligger till med klädskapandet eller ville du bara börja dagen med att vara onödigt otrevlig mot någon?

            Jag håller med Stina, det är knappast influencers som skapat produkterna som sedan säljs med deras namn som draghjälp. Någon annan har gjort det jobbet och förblir också cred-lös för det.

            Svara

              Om anonym ovan dig räknas som spydig så var ju Stina minst likt spydig 🤔 (tycker ingen var det dock)

              Svara

                Fast grejen är att Stina har rätt och anonym efter henne inte har koll alls och då blev dennes kommentar spydig.

                Svara

                  Fast Stina lägger ju ord i munnen på anonym, vilket är ganska otrevligt. Hur ska man ens kunna svara seriöst hur man tänker/tror när personen som frågar redan berättat för en vad man tror enbart för att förlöjliga en.

                  Svara

                    Var lägger Stina ord i munnen på personen? Jag ser bara att hon ställt två frågor och det är inte att lägga ord i munnen. Hon frågar OM personen tror det, hon säger inte inte att personen tror det.

                    Svara

                      Jag tycker iallafall att det finns trevligare sätt att fråga hur någon tänker än att komma med den typen av dumförklarande exempel i frågan 🙂 Men jag är inte intresserad av göra en disskusion av detta, känns bara onödigt och jag orkar inte göra det större än vad det är. Så jag släpper det nu.

                      Anonym här. Jag är spydig för att Stina konstaterar ett faktum baserat på vad hon själv tror, vilket för mig är helt befängt då jag vet att hon vet lika lite som jag.

                      Men om vi ska köra på Stinas spår här då:

                      Det är uppenbart att Stina är avundsjuk på kenza, och hur enkelt kenza verkar ha det. Hon gottar sig i att ivyrevel går dåligt för att hon tycker inte att kenza förtjänar ett företag som går bra för att hon ser ner på influensers, för att hon tycker att yrket är löjligt.

                      Stina är en vanlig tjej, 23-28år, jobbar inom handels eller inom vården. Tycker sig själv ’bidra’ till samhället mer än influensers även fast skatten hon betalar via sitt lågavlönade jobb inte i närheten bidrar med lika mycket till samhället som kenza.

                      Sen tar Stina illa upp av detta svar pga ’näää det är faktiskt inte sant du vet inget om mig!!!!!!’

                      Sen faller hennes första kommentarer platt.

                      Anonym 10:52 Oj det där eskalerade snabbt haha. Grejen är att du har inte koll på industrin även om du verkar vilja tro det. Jag förstår att det kan vara jobbigt att inse att ens idol inte är den man egentligen trodde, eller inte är lika delaktig i projekt som man trodde/önskar. Men Stina konstaterar ett faktum medans du säger saker du tror, som tyvärr inte stämmer.

                      Vem Stina är och om hon är avundsjuk eller inte struntar jag helt i, det är uppenbart att du bara känner dig kränkt och vill vara elak.

                      Såhär:

                      Ingen vet ett skit. Inte du eller Stina heller. Hur branschen ser ut kan inte med 100% säkerhet bekräfta att så är fallet med kollektionen. Även om det kan vara en fingervisning är det inget som kan tas som fakta i varje enskilt fall.

                      Det är inte svårt att förstå.

              Och jag håller med anonym. 😉

              Svara

      https://img1305712.free-pick.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

      Svara

      https://photo013856712.imgfast.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

      Svara

    Handlar det inte lite om prissättning och vilken målgrupp man har? Ida och kenza har väl samma målgrupp, unga tjejer med låg inkomst. Ida säljer en vara för kring hundralappen och kenzas varor ligger kring vadå, 500?

    Svara

      Exakt min tanke! Trör att Kenzas har floppat för att majoriteten inte har råd. Liknande kläder säljs på boohoo för hundralappen.

      Svara

        Men visst är det väl så att hon inte säljer kinakrafs, därav priset? Bohoo och liknande märken är väl beställt från Kina därav det låga priset. Det säger väl inte mer än att vi våra ord inte är sams med våra handlingar, ha ha. Hit me krafset.

        Svara

          Var tror du Kenzas kläder är tillverkade då? På vilket sätt är de plagg i akryl och andra plastmaterial som Ivyrevel säljer mer exklusiva?

          Svara

            Ja jag har för mig att hon i ett svar för väldigt länge sedan i uppstarten av ivyrevel att anledningen till priset var pga att dom är etiskt tillverkade. Inte att det var lyxigt material.

            Svara

              Etiskt tillverkade känns som en vag förklaring. Så vitt jag vet är hennes plagg inte certifierade på något sätt. Förklarade hon hur och var denna etiska tillverkning går till?

              Svara

                Minns inte exakt och orkar inte googla. Var nog ett lite mer utförligt svar, om du är intresserad kan du ju söka igenom hennes blogg.

                Svara

                  Okej, tycker nog det ska framgå på Ivyrevels hemsida hur den etiska produktionen går till, det gör det inte. Litar lika mycket på Kenza som på typ H&M när de framhåller etisk produktion, dvs den existerar inte.

                  Svara

                    Nä, såklart borde det vara tydligt. Jag har som sagt ingen aning, vet bara att det var det hon motiverade de höga priserna med. Vart ju ramaskri då hon släppte första kollektionen ha ha.

                    Svara

          Ja, folk vill inte betala så mycket för så trendkänsliga kläder tror jag. Man kan lika gärna köpa kina-kraffs för det kommer ändå vara omodernt innan man hunnit slita ut det, tyvärr.

          Svara

            Jo det håller jag faktiskt med om. Hon kör ju fast fashion och det klingar inte bra med ett högt pris. Men hade hon typ satsat på enkla kläder hade hon kanske kunnat sälja det till det priset?

            Svara

        Var inne i Ivyrevels butik i Gallerian för ett tag sedan. Kläderna känns sjukt billiga och B, både till material och design. Förstår inte riktigt vem som är målgruppen. Det är lite som River Island men tre steg värre i material men med högre priser. Crap helt enkelt.

        Svara

          Köpte en tröja jag såg Kenza ha på en bild, ljusgul tjocktröja som såg jättemysig ut. Materialet är det obekvämaste jag någonsin upplevt och tittar nuförtiden alltid material på de saker jag beställer online.. Mitt dummaste köp någonsin, kliar som tusan och ser bara billig ut :-/

          Svara

          Fast River island är Riktigt bra

          Svara

            Nej

            Svara

          Tänk om hon hade varit smart och sett till att ta in kläder i ALLA STORLEKAR. Det är det många märken faller på just nu. Gina tricot gör kläder upp till 44 och BARNkläder? Hade dom båda utökat storlekarna hade det hänt en hel del med omsättningen.

          Svara

      Tänker samma. Snäva storlekar, design som ofta kräver att man ska kunna gå utan BH eller ha tillräckligt små bröst för special-BHar, för dyra plagg för exempelvis studenter, unga som bor hemma eller personer på sina första jobb gör ju lite att chanserna till en succé uteblir, oavsett om plaggen är snygga eller inte.

      Svara

      Tror många influencers felaktigt sätter likhetstecken mellan följare/läsare och potentiella kunder. Och på så vis misslyckas de med att identifiera sin målgrupp/tror att de har en många fler potentiella kunder än de faktiskt har.

      Det är en väldigt specifik typ av kund som kan/vill köpa Ivy Revels kläder (man ska väl helst se ut som Kenza/ha samma kroppsform + ha bra ekonomi för att handla där regelbundet). Och de som passar in i den mallen utgör en bråkdel av Kenzas totala följarskara.

      Dessutom är BUS-produkter en förbrukningsvara vilket gör att chansen till återkommande kunder är hög (speciellt om produkten är bra). Att köpa festklänningar är något folk gör ett par gånger om året (högst), och ifall kvalitén på kläderna dessutom inte korresponderar med prissättningen kan man räkna med att de som handlar endast gör det en gång.

      Utöver det är många influencers dåliga på att identifiera faktiska behov hos konsumenten och förblindas i stället av drömmen om att se sitt namn på olika produkter. Så jobbar inte ”vanliga” företag. Man tar fram en produkt för att man tror att det finns en marknad för den och inte för att det vore kul att ha sitt namn på ett schampo. Det här misstaget gjorde ju Hannah och Amanda med sina skönhetsprodukter. De pumpade ut hårsprej, torrschampo, schampo, balsam, inpackning, hudkräm, ansiktsserum etc under ”Daisy Grace” utan att fatta att marknaden är sjukt mättad. Om ifall man absolut ska skapa den typen av vanliga produkter måste man göra det riktigt BRA så att folk köper pga kvalitén och inte pga namnet. Folk som följer H&A har nog rätt bra koll på hår- och hudvård och köper inte vilken skit som helst bara för att det står Daisy Grace på flaskan. Det blev därför också en flopp.

      Ett annat problem när man inte förstår sig på e-handel eller företagande är att alla försöker lösa sina likviditetsproblem genom att köra rea på 50-80 % varannan vecka året om. Snacka om att devalvera sitt varumärke och sina produkter + skapa giriga kunder som aldrig kommer att köpa något till fullpris.

      Aja, ska sluta babbla nu.

      Svara

        Lästa endast klart denna långa kommentar pga den perfekta styckesindelningen.

        Svara

    I slutändan – för att nåt ska funka i längden så måste det ju vara en bra produkt och en produkt som har en marknad. Jag har ingen uppfattning om Ivyrevel men förstått det på andra som att det inte varit någon succé, dålig kvalitet osv. Men Ida Wargs BUS verkar vara omtyckt av många, såväl andra influencers som vi andra. Kanske också att Ida är precis ”lagom” känd också, tillräckligt känd för att dra fördelar av kändisskapet och sin roll som influencer i marknadsföringen, men inte FÖR känd så att det blir mer fokus på henne än produkten. Jag ska erkänna att jag knappt visste vem hon var innan jag hörde talas om hennes omtycka BUS.

    Svara

      Tror jag med. Tycker att Kenza är sjukt snygg och klär sig fint men hennes märke är typ inte så speciellt – har inga bra material och är ganska ensidigt. Och hon använder de inte direkt själv. Det finns även så många liknande märken som är billigare så varför skulle man köpa av henne…

      Svara

      Jag är en av dem som följt Kenza sen start och som är väldigt lojal. Jag har också stadig ekonomi och har inget problem med att betala för den typen av produkter. Jag beställde också från Ivyrevel för något år sedan, när de fortfarande var väldigt nya. Jag tycker fortfarande väldigt mycket om Kenza, så det handlar inte om det, men produkterna uppfyllde inte mina förväntningar.

      För det första passade inte plaggen alls. Passform, material och storlekar funkar inte ihop med min kroppsform tydligen. Sen är det saker som är svårare att sätta fingret på. Jag tycker tex inte att de känns ”närvarande” som företag och de talar inte till mig. Vem är tjejen som har på sig Ivyrevel? Det känns som att det bara är influencers. Kan ej relatera. När jag går in i deras popup-butiker känns det som barnstorlekar på allt och då är jag ändå normalviktig. Allt är väldigt stelt och oinbjudande. Kläderna är vanliga men samtidigt inte tillräckligt vanliga för att jag ska känna mig bekväm i dem.

      Ett företag som frontas av Kenza borde bli succe. Men något klämmer.

      Svara

        Ivyrevel var som bäst när Kenza själv designade kläderna. Jag köpte något från varje kollektion som de släppte. Men sen när de skaffade designers så slutade jag handla. Tycker kläderna är så fruktansvärt tråkiga. De finns i var enda butik men för 300 kronor mindre i pris.

        Svara

          Om Ivyrevel gjorde kläder i samma stil som när de lanserade 2013 hade jag köpt, jag drömmer fortfarande om en blommig klänning de hade!

          Sedan hjälpte det ju inte att plagiera Balmain heller.

          Svara

            Och varför heter det ens ivyrevel? Det är ju en kopia på vad det året var namnet på en stor beyonce show och beyonces unge. Fattar ingenting.

            Svara

            Håller med!! Var 16 när de släppte första kollektionen och guuud vad jag ville handla där men inte hade råd. De första 2-3 kollektionerna hade ju faktiskt väldigt fina kläder varav vissa fortfarande hade funkat idag. Sen när HM köpte in sig och de lanserade ”nya” hemsidan gick det utför.

            Svara

        Varför gillar du Kenza så mycket?

        Svara

          Hon är snygg vilket ger mig en illusion av förtoende. Så fungerar människan lite grann. Varför gillar du inte henne?

          Svara

            Jag har aldrig sagt att jag inte gillar henne. Men jag gillar inte heller människor bara för att de är snygga.

            Svara

              Känns lite som en knepig fråga om du nu gillar henne. Frågan känns ställd som att du inte fattar varför folk gillar henne egentligen.

              Varför gillar du glass så mycket? / en Glassälskare

              Svara

                Jag varken gillar eller ogillar henne. Undrade bara varför personen uttryckte att hon tycker om Kenza så väldigt mycket.
                Jag gillar glass för att det är jättegott inte för att glassen är snygg 🙂

                Svara

                  Varför undrade du det då?

                  Svara

                    Måste man gilla henne för att få fråga det?

                    Svara

                      Nej men jag antog att du inte gjorde det, därför frågade du, sen uppfattade jag det som att du gillade henne, vilket känns konstigt att med tanke på frågan. Att du var neutral inför kenza var inte vad jag förväntade mig.

            Kan du utveckla. Så du har mer förtroende för någon som är snygg. Va??!!

            Svara

              Undermedvetet har dom flesta bättre förtroende för en människa som ser bra ut. Det är därför det är enklare att vara snygg om du ska ta sig framåt i karriär etc. Därav en illusion av förtroende.

              Svara

                Men va vilket bull

                Svara

                  Den bittra sanningen bara. Inte så konstigt egentligen. Allt vi säljer, säljer vi med estetik i baktanke. Snygga schampooflaskor, snygga modeller och snygg inredning. Ja, du fattar.

                  Saker som ser bra ut säljer bättre och det kan överföras på människor också.

                  Svara

          Jag vet inte vad du har för skitig bild av Kenza men jag har relaterat mycket till henne genom åren. Kanske mer förr, men jag inbillar mig att samma tjej gömmer sig bakom ytligheterna.

          Svara

        Jag har exakt samma upplevelse. Och kvaliteten var usel! Typ föll sönder efter första tvätten.

        Svara

        Väldigt klok kommentar B! Kände igen mig i mycket. Köpte en klänning från dem 2015 som var tänkt som studentklänning. Älskade den på bilderna men kvalitén uppfyllde inte mina förväntningar och efter att ha skickat tillbaka och bytt den flertalet gånger (felsydda exemplar bland annat…) så sa min mamma ”Nu är det nog!” och någonstans höll jag med henne. Hade på mig en klänning från Ida Sjöstedt på studenten istället. Det roliga var att den inte var speciellt mycket dyrare, men ack så mycket bättre kvalité!

        Svara

          Tack, vad snällt sagt! <3

          Svara

          Håller med fullständigt. B är väldigt ofta förnuftig och framför sina åsikter på ett schysst och nyanserat sätt. Det gillar jag!

          Svara

        Håller med om storlekarna. Jag är smal överallt förutom brösten som är stora och breda höfter och stor rumpa och deras kläder verkar typ vara gjorda för barn utan några som helst kurvor. Deras bikinis är ett skämt, och inte ens två normalstora bröst skulle fått plats där.

        Svara

        Det som klämmer känner jag är att dom inte har storlekar för vuxna människor. Eller ja. För idealkvinnan finns det gott om kläder, men för oss andra. DET klämmer, att dom så tydligt bara exkluderar alla andra än dom som har perfekta kroppar.

        Svara

    Jag kanske resonerar helt fel nu men min spontana tanke är att priserna var en anledning till att Ivyrevel inte riktigt gick hem. Den stora målgruppen är trots allt ändå rätt unga människor som kanske inte riktigt vill betala så mycket för ett plagg när man kan köpa något snarlikt på andra webbsidor som Nelly, NA-KD eller så. Vad tror ni?

    Svara

    Problemet är att IvyRevels kkäder och produkter håller låg kvalitet. De skulle profiliera sig som ett digitalt fashion house, använda algoritmer för att producera kläder utifrån kunders shoppingbeteenden. Hur detta har utvecklats verkar inte vara aktuellt för dom senaste åren har dom endast producerat intetsägande kläder, inget man inte hittar i andra butiker och med bättre kvalitét & priser.

    Är det verkligen Ida Wargs egna företag eller är det ett samarbete? Vet på riktigt inte.

    Sen ska vi inte glömma att det finns en avsevärd skiöönad mellan att vara influenser och att vara egen företagare. En influenser gör samarbeten och frontar olika kampanjer. Att driva och utveckla ett företag kräver kunskap, strategier, personalansvar, budgethantering osv. Det räcker inte med att ha en stor plattform och att vara framgångsrik influenser betyder inte att du kommer vara en bra egenföretagare.

    Jag tror att många influensers har känt ett behov att följa den vägen för det måste vara ”nästa steg” eller en del av sin varumärkesutveckling. Men det är fett svårt att driva ett företag och utan de rätta kunskaperna eller utan den rätta kompetensen bakom företaget riskerar det att falla. Inte så konstigt.

    Svara

      Hear hear!

      Svara

      Där tycker jag det blir roligt när var och varannan influenser (allt från större bloggar till små mammabloggar) ska starta företag och sedan kallar sig för egenföretagare för att de skickar ut fakturor🙄 medan andra får plugga och kämpa för att driva ett företag

      Svara

        Men…. Vad är dom då enligt dig om inte egna företagare? Det är ingen skyddad titel som du måste plugga till precis.

        Svara

        Fast om man skickar fakturor är man ju egenföretagare?

        Svara

          Jag påstår absolut inte att det är en skyddad titel, vem som helst kan ju i praktiken starta ett företag. Jag byggde vidare på ts kommentar som handlade om att influensers inte driver ett företag på samma sätt som andra egenföretagare. Influensers gör samarbeten och reklam för olika kunder, och kanske skriver lite om sina dagar på bloggen. Medan det innebär mycket mer att driva ett företag.

          Svara

            Det behöver inte alls innebära mycket mer. Dom har ju anställda som sköter en hel del åt dom i företaget. Det är klart att det skiljer sig från småföretagare som gör allt själv och till stora företag med massa anställda som sköter det mesta. Du är ju egen företagare oavsett.

            Svara

              Hur många influenserers är det som egentligen har anställda? Förutom löst folk som hänger runt eller obetalda praktikanter.

              Svara

                Har dom ett eget företag är dom egen företagare. Sluta vara så bitter för att du tycker att det du själv gör är så mycket met värt och så mycket slitigare så att ingen annan får ha samma titel som dig om dom inte gör EXAKT samma jobb som dig.

                Finns lunchkockar, finns a la carte kockar, finns kockar som bara preppar och kockar som bara lägger.

                Alla är kockar. Lägg bara av.

                Svara

    Du måste väl ändå vara ganska ung och osäker för att tycka att ”influencerbrands” är intressanta och begärliga.
    ”Ung och osäker” är väl inte den mest köpstarka gruppen konsumenter?

    Svara

      Bara för att du inte tycker det är intressant, så betyder det inte att alla andra som tycker det är unga och osäkra. Det går att kolla bort från influencers man inte tycker kan bete sig och följa influencers som man gillar. Och inte förakta allt som går att förakta bara för att känna sig lite bra inombords.

      Svara

        Köper hellre kläder designade av folk som är bra på att designa, än av folk som är bra på att synas på insta…

        Svara

          Så klockrent!

          Svara

      Man behöver absolut inte vara osäker för att man tex är intresserad av ett plagg från Kenzas märke.

      Svara

      Förstår din poäng, men det verkar vara omöjlig att förutsäga.
      Bianca kränger sina grejer på löpande band till en ung målgrupp trots att det är förhållandevis höga priser.
      Vuxna kvinnor handlar Pernilla Wahlgrens blommiga klänningar och alla möjliga kändisviner så att det står härliga till. Charlotte Perrelli har också lyckats sälja produkter (trots hopplöst omoderna förpackningar som inte alls är särskilt up-to-date).

      Men rent generellt kanske det är svårare med kläder?

      Svara

      Tror Ivyrevels flopp beror på att:
      1. Det finns inte (längre?) någon riktigt design bakom kläderna. De är vanliga basplagg.
      2. Det är basplagg för en dyr summa. Känns som de flesta plaggen kostar runt 499-899kr.
      3. Modellerna är skeva. Kan säga att det inte är många plagg där som passar mig. Köpte en klänning där för några år sedan och det är en överdrift om jag säger att den täcker rumpan.

      Sen vet jag inte vad som hände med deras digitala ”brand”? Känns som när Ivyrevel började var det en stor succé och teamet bakom var taggade och la ner tid och energi på design men när det började gå sämre så försvann även motivationen…

      Gick förbi deras pop-up store i Mall of Scandinavia och det var inte en själ inne i affären och alla plagg såg riktigt trista ut.
      Tror tyvärr slutet är nära för Ivyrevel…

      Svara

        Ivyrevel tjänade aldrig pengar på kläder.
        Utan HM och Zalando hade Ivyrevel konkat andra året från start.
        Hur länge bolaget kan fortleva nu är ovisst eftersom de förmodligen satt sprätt på allt riskkapital de fått.
        Ingen vill nog skjuta till mer nu när två stora ägare som kan branschen dragit sig ur.

        Svara

    Amir berättat i sin senaste vlogg att han inte ville säga till sina följare att han tänkte ta en paus. Han kände sig mer ledig då han inte sa ngt utan bara försvann… Bra arbetsmoral där!

    Svara

      Det är skillnad på arbete och arbete. Är man youtuber så kan man ju pausa på det sättet, det betyder inte att han gjorde på samma sätt om han hade det arbete du har.

      Svara

        Gjort på samma sätt*

        Svara

        Kan man verkligen det? Som sponsor till influensers så anser man nog inte att det ett ok sätt att arbeta på.

        Svara

          Självklart är det inte ok om han kommit överens med ett företag att göra reklam en viss dag och inte gör det. Men det visste jag inte att han hade gjort?
          Men annars kan man ju inte jämföra att pausa från youtube några dagar utan att skriva det till följarna med att inte dyka upp på ett jobb utan att meddela chefen.

          Svara

            Han är ju en egen företagare och styr sin inkomst efter hur mycket han jobbar. Det är som sagt upp till honom om han vill vara ledig och tjäna mindre. Har barn svårt att greppa att vissa är sin egen chef?

            Svara

          Bröt han något kontrakt i och med ledigheten?

          Svara

      Amir? Vem är denna man som måste vara ett unikum bland alla kvinnliga influencers.

      Svara

        F.d bloggare (han umgicks väldigt mycket med kissie back in the days) som numera är youtuber

        Svara

          Tror han blev känd via sin blogg som hette ”gaybloggen” eller något liknande

          Svara

      Han är faktiskt inte skyldig dig att leverera dig någon video över huvud taget. Verkar som att vissa ser det som en skyldighet att influensers ska leverera nytt content?

      Svara

        Vissa ser det som en rättighet, ska det såklart stå.

        Svara

    Tror det har med prsier att göra. Ida Wargs produkter är ”billiga” alltså max nån hundralapp styck. Det kan alla köpa om de vill. Kenzas kläder är dyra, det ligger bra mkt högre än andra kedjors priser och det gör att inte alla kan eller vill köpa…kanske nåt plagg då och då men att kontinuerligt shoppa Ivyrevel blir dyrt och många har inte råd elelr väljer att prioritera annat.

    Svara

    Det är ganska oklart vem som är IvyRevels kund. Kläderna är kanske för den yngre kategorin som tycker det är kul med kortkort och magtröjor, men i reklamen använder de tjejer som ser ut att vara 30-isch, plus att kläderna har ganska dålig kvalitet…

    Men så klart ”inte alla” och detta är bara vad jag tror 🙂

    Svara

      Håller med. Tycker också att priserna verkar vara för oss med jobb och som är lite äldre, medan stilen ser ut att passa lite yngre tjejer.
      Jag är bara några år äldre än Kenza men IvyRevels stil tilltalar inte mig.

      Svara

        Här är ett bra exempel på en klänning som inte funkar för många och är inte värd priset: https://www.ivyrevel.com/se/kollektion/rea/deep-v-sequin-dress-gold/0001158-710.html?cgid=Sale

        Har exakt samma design som för 4 år sen (nyårsklänning), en V-urringning (BÅDE BAK OCH FRAM) som kräver en mycket speciell BH eller 22-åriga tuttar. BRUKADE kosta ofantliga 999 kr, men är nu på rea för sitt något mer rimliga pris, dvs 299 kr…

        Svara

          Eller vad sägs om en HELT VANLIG VIT STICKAD TRÖJA för 700kr???

          https://www.ivyrevel.com/se/kollektion/rea/oversized-rib-knit-off-white/0000459-101.html?cgid=Sale

          Jag är en nästan exakt likadan från second-hand, den kostade mig 79kr :’)

          Svara

            Men helvete haha, jag är 30 och har ett fast jobb men hell no sorry. Ska tilläggas att jag inte köper andra dyra saker heller så jag är väl inte målgruppen precis. Även fast jag är ’målgruppen’.

            Svara

            Och den är dessutom gjord av 100% akryl (!!!)
            Stick, kli och svett varning alla potentiella konsumenter!

            Svara

          Hemsk, hemsk klänning.

          Svara

      Dålig kvalitet verkar vara ett genomgående tema när det kommer till influencers försök till varumärken inom klädbranschen. Jag har aldrig känt på Ivyrevels plagg, men minns hur förvånad jag blev över Daisy Graces kläder. Så dåliga plagg med kass passform i billiga material. Det borde vara helt utom rimlighet att ta så höga priser för sladdrig polyester.

      Svara

    Ivy Revels design känns väldigt 2012, omodernt och inte alls uppdaterat så det är inte konstigt att det går dåligt.

    Svara

    Egentligen så är ju ingenting tur när det kommer till företagande, tvärtom. Det finns många skillnader mellan IvyRevel och Ida Wargs produkter. Dels så är det två helt olika branscher, det spelar en stor roll. Använder man BUS så finns det egentligen tydliga enkla mål som behövs följas dvs: bli brun på ett snyggt/enkelt/luktfritt sätt. Bockar produkten av dessa så köper man den igen. Efterfrågan av den produkten finns ju verkligen.

    Efterfrågan av ytterligare ett klädesmärke med dålig kvlitét finns ju inte på samma sätt. Samt att kläder är 100% en smaksak och stilfråga. Vill du bli solbrun så vill du bli solbrun om du förstår vad jag menar? Sedan har ju tjejerna marknadsfört sina produkter på två helt olika sätt. Men jag tror TYVÄRR att av den enda jag känner som har handlat hos Ivy, så har kvalitén varit för dålig och produkterna har skickats tillbaka med detsamma.

    Jag tror att Ivy skulle vinna mer på mindre utbud, bättre kvalitet och att ha en story. Det känns för opersonligt i mitt tycke (kanske för att Kenza inte är lika involverad i Ivy?). MEN jag är inte insatt och har ärligt talat inte följt Ivy’s resa. Så vem är jag att komma med tips.

    Sedan ska BÅDA kvinnorna ha en ENORM eloge för sitt MOD att starta dessa företag. Och jag är i regel strängt emot att ställa kvinnor EMOT varandra. Jag förstår inte alls vitsen. Kenza är ju inte en dålig företagare, bara för att Ida’s produkter (just nu) har en större hype etc. Dom båda är sjukt driva, inspirerande och företagsamma i mitt tycke.

    Svara

      Håller med. Känner att kenza inte alls lyckats med exempel det som Bianca gör, hon säljer ju verkligen sina produkter genom att vara helt lyrisk över dem. Kenza har flera gånger blivit ombedd att prata om företagandet men det enda hon gjort är liksom att lägga upp nån generisk outfitbild varannan dag och inget mer. Hon har liksom inte pratat om sitt varumärke och inpräntat det i folks huvud, utan det har liksom bara funnits där i bakgrunden som ett ”jobb” hon inte är alltför passionerad för.

      Svara

    Jag använder Ida Wargs brunutansol , mycket nöjd med den.
    Någon som provat hennes schampoo och balsam ?

    Svara

      Nej men är sugen att testa. Har dock läst att många gillar shampot m m.

      Svara

        Min hårbotten plus hårfästet har blivit helt rött plus fått mjäll av det. Doftar gott men AJ i håret…

        Svara

      Jag har fått flera produkter i present och jag har båda i moistureserien och de passar mitt hår fantastiskt bra! Jag har hårmasken repair som jag också gillar. Även serumet är toppen och jag har provat silvershampoot som gav en väldigt fin nyans på håret.

      Svara

    Tycker Clean Drink är en riktig flipp (inte när den kom, då var den FLOPP) – så mkt godare än lohilo och nocco

    Svara

    Jag tror det handlar om pris också, billigare att köpa BUS än kläder, vilka köper grejerna och hur mkt pengar har de och vad vill de lägga pengar på? Resor, smink, hudvård, hårvård, kläder.

    Svara

    Jag har kvar min tröja som jag köpte från Ivyrevels andra eller tredje kollektion. Den är gjord i 50% bomull och 50% modal. Har alltså haft den tröjan i närmare 6 år om inte längre och den är fortfarande lika fin. Tror jag betalade 399 kronor för den och jag tycker fortfarande väldigt mycket om den.

    Svara

    Snälla Kenza. Låt mig slippa se dig med sprättben iförd sneakers.

    Svara

      Men titta inte då?! Följ henne inte? Scrolla vidare om du ser henne här på BB?

      Svara

        Buhu

        Svara

    Hade Kenza inte tappat sin blogg pga nya mammarollen så skulle YR fortfarande göra bra siffror med impulsiva köp. Tyvärr är ju inläggen väldigt glesa och saknar intresse. Det blir väl lätt så när folk skaffar barn.

    Svara

    Jag köper inget från hennes klädmärke. Det är av den enkla anledningen att IvyR känns som en förlängning av redan etablerade klädkedjor. Inget är unikt, och om man skulle köra ett blindtest på en tröja från tex Nelly och Ivy skulle jag inte kunna säga vilken som är vilken. Tror tyvärr att klädkollektioner som produceras av influensers är en mättad marknad.

    Svara

    Hur går det för Hugos Clean Drink? Såg att de såldes ut billigt på Maxi.

    Svara

    Bella vill höja besöksstatistiken stort avslöjande efter lunch! Hon har antingen köpts ut eller Pingis är ute. Alternativt lyckats få en investerare tillslut….Spänningen är olidlig….

    Svara

      Det ska bli ”great news” skriver hon.
      Great för vem?
      Låter som ett av alla de ”great” som president Trump utlovar.
      ”Make Bella great again” kanske?

      Svara

        För henne är det ju något stort. Varför hela tiden håna, när du ändå går in och är nyfiken?

        Svara

          ”För henne är det ju något stort.”

          Blondin Bella har inget normalläge, allting måste alltid var superlativ.

          Svara

            Jag väntar fortfarande på det ”stora förvärvet”
            Känner mig lite lurad faktiskt, haha.

            Svara

    Nu var det knappast Ivyrevels kläder som HM och Zalando var intresserade av. Snarare gick de på säljsnacket från bröderna Subosic och Gustav Springfeldt som lovade guld och gröna skogar. Ivyrevel skulle bli ”det första digitala modehuset”.
    Man skulle utnyttja AI och digitala analyser av konsumentbeteenden både på nätet och i butik.
    Också Kenza hade lärt sig säljbudskapet även om hon i första hand trodde Ivyrevel skulle syssla med kläder:
    – Vi är superspända på att se hur världen tar emot oss! Målsättningen har från start varit att skapa ett globalt digitalt modehus. Nu när grunden är lagd och vi kan kalla oss för det första digitala modehuset i världen så handlar allt om att skapa ett fantastiskt varumärke och produkter för våra kunder.
    Vi är övertygade om att det digitala perspektivet är framtiden för varumärken och Ivyrevel ska vara med och leda den utvecklingen. Stay tuned…
    https://metromode.se/mode/kenzas-ivyrevel-blir-en-del-av-hm-vi-blir-det-forsta-digitala-modehuset-i-varlden-2/

    Svara

      Vad innebär ”första digitala modehuset” egentligen? Förstår inte vad som skulle vara unikt eller banbrytande med det de gör.

      Svara

        Undrar också det, alltså va? Digitalt modehus men öppnar typ 5 pop-up butiker i en tid då alla handlar på nätet.. och är inte alla märken som finns på nätet ”digitala modehus”? Asos, missguided, bohoo?

        Svara

        Tror det menades att de skulle använda digital data för att designa ännu mer åtråvärda produkter helt enkelt?

        Ivy är för övrigt ett riktigt skitbolag och ingen orkar va kvar särskilt länge vad jag hört. Några vänner jobbade där tidigare och de hade inte mycket gott att säga om den tiden!! Skulle nog kunna delge ett helt inlägg om allt sjukt dom berättade. Den hemska kulturen har influencern Henrietta Fromholtz pratat om i podd också då hon blev sjukskriven o gick in i väggen när hon jobbade där!

        Svara

    Finns det några uppgifter om Idas siffror och resultat? Vad grundas antagandet om att det går bra för henne på?

    Svara

      Tänkte just samma sak. Såvitt vi vet är det bara personligt tyckande då inget i inlägget bekräftar att hennes produkt är framgångsrik.

      Svara

    Bisses sänggavlar!!!!! Förstår inte vilka som köper!

    Sedan gillar jag (älskar) IL handcreme get a grip🙌🏻🙌🏻🙌🏻

    Älskar också Terese Lindgrens fuktmask.

    Så visst säljer de nog sina produkter om jag tvåbarnsmamma boende på landsort köper och influeras.

    Jag är 45 år🤪

    Svara

      Gillar Therese’s hudlotion med. Den luktar gott och det är väl det enda kravet jag har.

      Svara

        Är det det enda kravet du har? Inte att den gör sitt jobb och återfuktar bra? Haha

        Svara

          Nä behöver inte hudkräm, har varken problem eller torr hy. Har hudkrämer endast som doft.

          Svara

      Hon har inte själv kommit på den stilen även den är kopierad. Fanns förr i LA bla Million Dollar Listing 🙂 Bisses sänggavel för att förtydliga.

      Svara

    Mästarinnan på smygreklam och mästarinnan på att köra bil när man filmar sig själv under körning här är hon.
    https://www.instagram.com/p/B8s-ZOUFwl3/

    Svara

      Anna Matkovich igen!!! Kvinnan som aldrig ger upp.

      Lägg av med din smygreklam Anna, INGEN är intresserad!!

      Svara

    Ida Wargs BUS blir ofta rekommenderad utanför ”influencervärlden” och jag tycker iaf det verkar som att produkten inte är en typisk influencerprodukt utan är så pass bra att även de ickeinvigda köper den. Att just hennes namn står på flaskan har ingen betydelse när produkten i sig är så pass bra.

    Svara

      Rätt dåliga recensioner ändå

      Svara

      Jag har testat Ida Wargs och den skiljer sig inte från andra BUS-produkter. Marknadsförs som luktfri men så fort man smort in sig luktar man kyckling/soya, precis som med alla andra BUS-produkter man testat. Den lukt som uppstår när BUS träffar hud verkar inte gå att undvika…

      Svara

    Det verkar som att ni som kommenterar här inte ens har provat IvyRevels kläder. Jag har själv beställt mycket kläder från ex Nelly och tycker att IvyRevel är på en helt annan nivå både när det kommer till kvalitet och passform! Många av mina absoluta favoritplagg kommer därifrån.

    Svara

      Intressant att du tycker det, medan många andra upplever att de är dåligt sydda och inte håller någon vidare kvalitet.
      Men du kanske menar att de är bättre än kläder från Nelly? Jag har ingen koll alls på Nellys kvalitet nämligen.

      Svara

      Jag håller med om att kvaliten är bättre är nellys, kvalitenhos Nelly är seriöst något av det värsta som finns i klädväg. Aldrig köpt plagg som ser så billiga ut någon annanstans. Dock är ivy revels kläder för dyra för den design man får. Storlekarna är också ett skämt och är gjorda för typ barn och då är jag en vanlig 36a på hm.

      Svara

      Hahaha hej Aleks???? Endast de anställda på ir vet att I och R ska vara med stor bokstav i korrekt stavning 🙂 Alla som någon gång satt på sig ett plagg från IR och inte gått varken naken eller blind de senaste 5 åren vet att det är riktigt skräp! Speciellt till det priset.

      Svara

    Kanske har lyfts redan men hur går det för Petra Tungårdens kläder? Vet inte om hon har designat kollektion för någon eller hur det ligger till, men ser i alla fall ut att vara billigt glitterkrafs. Någon som har koll?

    Beställde för övrigt kläder från Nakd en gång. HAHAHAHAHA. Det åkte på retur och det händer aldrig igen, vilket skräp. Får för mig att Petras kläder är av samma kvalitet..?

    Svara

    Hallå man kan inte läsa hela inlägg längre från Bloglovin-appen!!! Det är jättestörigt, snälla fixa :(((((

    Svara

    Jag köpte en blus/skjorta från en av de första kollektionerna när IR precis lanserats. Jättefin, blommig bomullsblus som jag fortfarande tycker mycket om och som känns hyfsat tidlös, inte lika galet trendig som många av deras plagg verkar vara nu. Den har hållit bra i kvaliteten, men passformen är lite off. Jag drar XS och har små bröst, så jag borde ha deras målgruppskropp, men den är liksom tajt och drar i armhålorna så jag måste rätta till den regelbundet, och urringningen är förstås lite för djup vilket verkar vara ett problem för väldigt många av deras kunder.

    Den är designad som en vanlig klassisk skjorta, men v-ringad utan krage så jag använder den bara när jag kan ha ”rätt” bh och orkar hålla koll på om underkläderna syns. Gillar inte alls att jag ska behöva ha speciella underkläder under en helt vanlig skjorta och har inte känt mig sugen på att köpa något mer därifrån.

    Tittar man på deras modeller på hemsidan och deras marknadsföring i sociala medier så bärs ju plaggen alltid av typiska influerare och inte någon som de flesta vanliga människor kan relatera till och identifiera sig med, så jag förstår om de har svårt att hitta sin målgrupp. Tror heller inte att de har så många återkommande kunder. Jag stöter aldrig på varumärket någonstans i vardagen och hade antagligen inte känt till det om jag inte hade följt Kenza när de lanserade.

    Svara

    Är väl knappast en slump utan handlar om kvalité. Ida Wargs brun utan sol blev jag rekommenderad att testa från en tjej som hade en sjukt snygg ”bränna”. Vet ingenting om Ida Warg som person eller influenser förutom att hennes brun utan sol är den bästa jag haft. Skulle kunna skriva en lång lista varför hennes brun utan sol är den bästa. Handlar nog om att sticka ut från mängden och skapa nåt unikt. Något som folk har längtat efter också.

    Svara

    New patterns and strong style work, we realize that. It’s simply the sticker price that is about. Something that people have been longing for as well.

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.