Anders Lundell

Joakim och Jonna Lundell avslöjade nyligen att de ska bli tvåbarnsföräldrar och att Lilla LunaBelle ska bli storasyster.
När jag googlade på stavningen för ”tvåbarnsföräldrar” eftersom ordet rödmarkeras i WordPress så dök den här peppiga och upplyftande artikeln upp som första träff:
Så fixar du tvåbarnschocken – psykologens och föräldrars bästa tips!

Nu är visserligen ordet ”tvåbarnschocken” också rödmarkerat så kanske inte ett jättevanligt uttryck men visst känns det inte direkt inbjudande… en CHOCK!
Kan ordet chock någonsin vara positivt?
Enligt Google så är mitt svar….njaaae…

Lunabelle Lundell föddes i oktober 2018 och delar namn med ett annat influencerbarn – nämligen med Elena Belles dotter och jag kan inte låta bli att fundera över vad nästa våg av trendiga influencerbebisnamn kommer bli.
Jag menar, de kommer ju i stim, likt ett klamydiautbrott i Sunny Beach.
Inte influencerbebisnamn specifikt utan bebisnamn, och då särskilt flicknamn – Tindra, Blinka, Vilda, Smula, Dingla, Flinga, Yrla Virvla Virvelflicka mm.
Detta var efter den internationella vågen av Michelle, Kevin, Chloe och Estelle (som kom tillbaka som en ”best of” tack vare Kungahuset) och då gärna med lite märkliga stavningar, typ ”Cewin”. 

Vad är namntrenden nu?
Kommer den inspireras och influeras av vår samtid, den tid vi lever i nu?
Här är min topp fem-lista på namn jag tror kommer bli SÅ populära under 2020.

5. Skamma
4. Pinga
3. Trenda
2. Corona
1. Anders

Anders.
Anders Tegnell.
The Teg.
Allas våran Statsepidemiolog aka röda faran som även är en het kandidat till utnämningen ”Årets bäst klädda man! på ELLE-galan 2021 som sannerligen visat oss att ”Less is more”.
Vinröda stickade tröjor som matchas till byxor av annan vinrödnyans, komplett med en foträt sko av joggingmodell kommer bli ”Årets Outfit” alla kategorier och även som bubblare för Årets julklapp-kit. 

Less is more.
Less is sannerligen more.

Så jag lägger min röst på namnet ”Anders Lundell” – oavsett kön.
Frågor på det? 

257 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    All mark åt Anders Tegnell VÅR statsepidemiolog! ❤️ #TeamTegnell

    Svara

      Håller med 💚

      Svara

      *makt – skall det stå såklart!

      Svara

      Alltså är inte det här nån jättekonstig krisreaktion hos svenska folket? All respekt åt Anders tegnell/FHM som säkert gör så gott han/de kan men det är inte läge ta den här situationen som en pingismatch eller cissi wallin vs virtanen. Alltså mindre för och emot och mer nyanserad debatt kommer ge ett bättre resultat. Det är omöjligt för tegnell göra precis allting rätt hur mycket han än försöker, det handlar om ett helt nytt virus.

      Svara

        Jag håller med dig. Jag blir dessutom misstänksam mot debatten när den tar politisk färg. Dvs när det plötsligt är ”högerextremt” att ifrågasätta Anders. Fram för nyanser. Vi är medspelare i det här, inte motståndare.

        Svara

          Nåt konstigt är det. Människor vill ha stabilitet i kris vilket är fullt förståeligt men med tanke på komplexiteten i situationen är det otäckt om debatten polariseras och politiseras.

          Svara

            Tycker det är otäckt att vi inte har fri debatt i en demokrati. De som har en annan åsikt än Tegnell och co är alarmister, kritiserar man invandring är man populist/rasist och har man annan åsikt i klimatdebatten är man klimatförnekare.

            Svara

              Av en ren händelse brukar det också vara samma personer. Du vet de som kritiserar Tegnell, invandringen och är klimatförnekare.

              De har oftast gått livets hårda skola, saknar utbildning eller relevant erfarenhet men tillhör världseliten i rubrikläsning och framförallt att bara söka information som bekräftas sin egen åsikt.

              Svara

                Nej men herregud. Snacka om att kapa debatten och fördumma den. Agnes Wold har uttalat sig väldigt bra, ibland har hon hållit med anders tegnell och ibland har hon kritiserat honom. Det har hon gjort på basis av sin proffesur i klinisk virologi och inte för att hon är korkad rasist? Har du rökt på?

                Svara

                Är du vänsterpartist eller socialdemokrat om jag får fråga?

                Svara

                  Är du en sdgubbe?

                  Svara

                    Nej det är jag inte. Jag håller med många partier i olika frågor men ser mig mest som moderat.

                    Däremot reagerar jag på klassföraktet i din kommentar (om det nu var du som svarade nu alltså). Är det inte just de partier som vill värna om lågutbildade låginkomsttagare, de som är längst ner i samhällets hierarki? Klimatförnekare, kritisk mot Tegnell eller till hur invandring hanterats kan man vara i vilken samhällsgrupp som helst men att avfärda och osynliggöra någon för att de saknar utbildning tycker jag är märkligt.

                    Nu ska jag dra till med en provocerande motfråga: Har du källa på att folk utan högre utbildning i större grad kritiserar Tegnell, invandring och förnekare klimathotet? Handlar det om x antal Facebookinlägg du lagt på minnet och ser som din trovärdiga källa? Eller är det bara önsketänkande och ett behov av att få kategorisera människor med i dina ögon mindre accepterade åsikter? Blir spännande att få höra 🙂

                    Svara

                      Kolla på valfria inlägg på Aftonbladet Debatt, Aftonbladet Ledare, Expressen Debatt och DN på Facebook så kommer du rätt snart se vilken sorts personer det är som är kritiska mot ovannämnda ämnen.

                      Jag har en högre utbildning, min umgängeskrets likaså och min bransch ställer höga krav på utbildning. Du hör aldrig någon ifrågasätta klimatfrågan, invandringen eller FHM hantering av coronakrisen.

                      Givetvis är det en generalisering men nu var det just det jag gjorde. Generaliserade.

                      Du driver? Vilken miljö du än vistas i låter det som att du blivit både hemmablind och inskränkt. Ta ett sabbatsår och vidga dina vyer.

                      Det är väl lite lustigt ändå Anonym18. 39
                      Är det inte något man kan förvänta sig att högutbildade människor, att de inte sväljer allt med hull och hår utan faktiskt ifrågasätter och kräver bevis? Vilket inte förekommer i största delen av debatterna.

                      Anonym 18:39

                      Mycket nyfiken på vad du jobbar som då läget hos mig är väldigt annorlunda. Jag jobbar som managementkonsult och umgås med folk i finansbranschen och har vänner som sysslar med ekonomi eller forskar. Umgås i princip bara med högutbildade personer, har helt enkelt blivit så. Kommer ursprungligen från en liten stad där ingen läste vidare på universitetet.

                      Däremot diskuteras invandringsfrågan MYCKET frekvent i bland kolleger och bekanta. Många är tämligen negativt inställda till svenska politikers agerande (vad jag själv tycker i frågan tänker jag inte kommentera för tillfället). Kritik mot Tegnell kommer spritt från olika håll. Klimatförnekare har jag inte träffat tillräckligt många för att kunna bilda mig en uppfattning om vilka de är, parti de brukar tillhöra osv. Min uppfattning utifrån egna erfarenheter är att du hittar dessa åsikter ÖVERALLT. Mina kolleger på en av världens största consulting byråer hade du aldrig trott röstade på SD (största delen vågar dock inte men håller i hemlighet med i vissa frågor och skulle gärna lobba för dem).

                      Jag har svårt att tro att du verkligen är högutbildad som du uttrycker dig? Eller så rör du dig inom extremt snäva politiskt likriktade kretsar (finns dem?). Normalt brukar debatt om klimat, invandring och fhm väcka åsikter. Det är också lustigt du uttrycker dig på ett sätt som att diskutera invandringspolitik eller klimatfrågor per automatik innebär att man ”kritiserar invandrare” eller ”förnekar klimatfrågor.” Kopplingen till epidemiologi därefter är mest absurd… Jag tror faktiskt inte du har så hög utbildning, det kan åtminstone inte vara inom samhällsfrågor.

                      Anonym 23:15

                      Vi har olika upplevelser tydligen. Jag arbetar på Accenture och är managementkonsult inom IT. Jag skrev aldrig att ämnena inte diskuteras, för det gör det. Däremot är de inte SD anhängare, klimatförnekare eller FHM kritiker.

                      Det tar inte många minuters engagemang att ta reda på vilka grupper som är överrepresenterade när det gäller att rösta på SD. En hint, det är inte högutbildade kvinnor.

                      Kolla medlemmarna i vilka grupper du vill på facebook som är klimatförnekare vad det är för medlemmar. Fördelningen mellan ”Livets hårda skola” och KTH, Chalmers, Lund och Handels t ex.

                      Gällande kritik av Sveriges hantering av coronakrisen så finns det redan data på det. T ex Demoskop har presenterat en undersökning som visar att 7/10 svenskar tycker att hanteringen är rätt. Det är främst kvinnor som tycker det sköts bra förövrigt.
                      De 30% som inte tycker det bestod till största delen av personer utan högre utbildning och var till stor del män.

                      Är det ingen som ser en röd tråd i det?

                      Men den stora frågan är ju varför du börjar dilla om SD under en debatt om virologi /epidemiologi. Det finns ju ingen logisk koppling till ämnet öht.

                  Nej, jag röstade senast på Liberalerna.

                  Svara

                De 22 forskare, läkare och professorer som skrev en kritisk debattartikel angående coronahanteringen är alltså outbildade och har gått livets hårda skola? Du är ett typexempel på en som enbart fördummar debatten med förutfattade meningar om dem som inte tycker som du.

                Svara

                  En kritisk artikel full av felaktigheter som dessutom är baserade på siffror över 2 dagar. En artikel skriven av 1/3 vara forskningsområde inte ens är närbesläktat.

                  Svara

                Du illustrerar poängerna hos personerna ovan dig. De allra flesta svenskar vill att beslut som gäller virus, epidemiologi och folkhälsa ska styras av den absolut bästa information och kunskap som går att få tag på, inte politisk tillhörighet.

                Svara

                  FHM är inte partipolitiskt

                  Svara

                Jamen precis, hela WHO rekryteras från Sjöbo. Det är sen gammalt.

                Svara

                  WHO rekommenderar inte total nedstängning. De har fördömt hur länder som Norge, Danmark och Finland har hanterar det. Det är politiska beslut som tagits och inte vetenskapliga.

                  Svara

                    WHO ”fördömer” inte särskilt ofta…WHO har ju kritiserat Sveriges agerande flera ggr (oftare än Finland, Norge och Danmark) , hur ser du på det ? Eller var det bara de outbildade rasistiska klimatförnekarna inom WHO?

                    Svara

                      Hur jag ser på det?
                      Ganska enkelt att du har fel.

                      Det är i princip obefintlig kritik mot Sveriges agerande jämfört med total lockdown som våra skandinaviska grannar gjort. Men du letar väl vad du vill läsa förstår jag

                      Faktum är att jag kan inte hitta en enda artikel om att WHO kritiserar Sveriges agerande. Hur kommer det sig?

                Ironiskt nog lät det som att du beskrev dig själv. Hatten av för dagens mest oavsiktligt roliga kommentar!

                Svara

      Bitr statsepidemiolog Anders Wallensten 😍

      Svara

        Han är inte dum han heller! 😊👍

        Svara

        At least he’s easy on the eyes ☺️

        Svara

        Superhunkig🤩

        Svara

        Omg, ja! T.o.m mitt gayiga hjärta klappar lite extra för honom 😍

        Svara

        What? Tegnell är fan hetare än den andra Anders. Han är läskig.

        Svara

        Det finns två Anders på Folkhälsomyndighetens; Anders Tegnell och Snygg-Anders. AT är inte full eller så men Snygg-Anders ändå ❣️

        Svara

      Gud förbjude att all makt är i händerna på Tegnell. Så jävla trött På att folk inte ens kan ifrågasätta myndigheter utan att de blir lynchade. Man måste inte hylla Tegnell för att vara smart.

      Svara

        Så jävla trött på okunniga människor som inte fattar att Tegnell företräder en hel myndighet!! Det är en hel GRUPP experter som arbetar tillsammans även om det är Tegnell som leder deras arbete.

        Svara

          Är du dum i huvudet eller? Jag vet att Tegnell inte fattar beslut själv utan tillsammans med övriga i fhm, jag påstår att det är folk som inte vågar ifrågasätta som är de ointelligenta i denna diskussion. Bara för att Tegnell sitter på en viss position betyder det inte att han är felfri. Att benämna folk som inte tycker Tegnell är guds gåva till mänskligheten som dumma oavsett om de är precis lika utbildade som han, mer eller mindre är bara korkat och det är läskigt att ha ett samhälle där yttrandefriheten enbart inskränks av att människor inte klarar av att myndigheter ifrågasätts. Ni som hyllar Tegnell som att han vore en gud (och ni är oftast vänster) är en fara för samhället.

          Svara

          Du är fan korkad 18:04. Ts skrev ”all makt ÅT TEGNELL” och personen svarade på det.

          Svara

      Håller med!

      Svara

    Varför ska folk envisas med hittepå wt namn 😫

    Svara

      Anders?

      Svara

      Alla namn hitttades väl på någon gång? Menar du att nya namn aldrig ska få tillkomma?

      Svara

        Ja för i så fall skulle vi nog få rensa bort ganska många namn, beroende på hur långt man backar. Och så skulle alla heta Styrbjörn och Syrena eller något sånt!

        Svara

      Ja hade varit så varierande om alla killar hette Adam och alla tjejer Eva. Undrar hur alla andra namn kom till? Kanske har nån hittat på dom nån gång kanske?

      Svara

      Det där är inte de mest populära namnen hos alla, bara hos wt människorna. Fråga soc.

      Svara

        Usch vad du låter obehaglig.

        Svara

      ”WT” xD

      Svara

    Personligen förknippar jag namnet Anders med en norsk massmördare, tyvärr 🙁

    Svara

      Hette han inte Andreas?

      Svara

        Nä, Anders

        Svara

          Numera heter ju Anders Breivik, Fjotolf Hansen. Sedan 2017.

          Svara

            Fjotolf!? 🤣 Kan bara tänka Tjoflöjt.

            Svara

              Hahaha, tur han inte döpte sig till Snorre 😬

              Svara

          .

          Svara

      Jag tänker på Anders Eklund.

      Svara

        Fy fan!
        Det är en person som den vanligtvis luttrade GW Persson har mycket svårt för.

        Svara

    Cewin?
    Wtf!!

    Okej prova Anndärz då..?

    Svara

    Tidningen Café har kanske nått på spåren om hur man klär sig som Anders Tegnell, så kanske blir han ”Årets Bäst Klädda Man” på Elle-galan 2021! 😉

    https://www.cafe.se/anders-tegnell-sa-snor-du-stilen-av-statsepidemiologen-och-landsfadern/

    Svara

    Behöver ett flicknamn till min dotter. Ge mig era bästa namnförslag!

    Svara

      Leya : ) Heter min lilla tjej, älskar det namnet.

      Svara

      Elsa är fint!

      Svara

        Uttjatat..

        Svara

      Henddåk 🤣

      Nä skoja, tycker Anna är ett fint namn.
      Vackert att skriva ocså liksom

      Svara

      Ulrika, Therese, Sara, Fanny, ja det var några. 😊

      Svara

      Den dagen jag får en dotter ska hon få heta Judit.

      Svara

      om vi hade fått en tjej, inte två pojkar, så hade hon fått heta Agnes 😍

      Svara

      Mina favoriter är Sara och Edith.

      Svara

        Edith var mitt favoritnamn när jag väntade min dotter, men min man gillade det inte… nästa gång, kanske!

        Svara

          Ny man?

          Svara

            Haha nej, men han kanske tycker mer om Edith en (eventuell) annan gång? När han sovit på det i några…..år? 😂

            Svara

              Hahah han kanske ”kommer på” att det är ett superfint namn. ”Älskling, det va ju DU som föreslog Edith och ja, jag gillar det med” 😂 Superfint!

              Svara

              Ja håll uppe hoppet!! Min man ratade namnet Stella med vår första dotter och nu heter andra dottern det. Gjorde dock en fuling och ba vad tycker du om Stella? Som att jag inte kom ihåg att han redan ratat det 🤷🏻‍♀️

              Svara

              Det händer! Min andra sons namn ratade min man med första sonen för han kopplade det till en film men nu andra gången ’kom han på det’ så winwin för mig hehe…

              Svara

      Cecilia,

      Svara

      Vendela
      Elise
      Lovis
      Malva
      Sonja

      Svara

        Älskar Malva ❤

        Svara

          Är inte det en växt?

          Svara

            Jo en blomma precis som Linnea.

            Svara

            Och en skogsmaskin! 😅 Eller skogsmaskinerna kanska stavar det med w.

            Svara

      Öppet spår.

      Svara

        Fast detta bör vara OK då inlägget handlar om namn osv.

        Svara

      Ida är såå fint.

      Svara

        Förutom på engelska – ’Aïda’

        Svara

      Ingrid och Majken älskar jag 🙂

      Svara

        Min dotter på 5 månader heter Ingrid 😊

        Svara

      Penny!

      Svara

      Liv är det vackraste namnet jag vet, men eftersom jag själv heter Lina kan jag ju inte döpa eventuella barn till det :/

      Svara

        Jo? Det var inte ens särskilt likt?

        Svara

          Livlina

          Svara

            Fast va? Neeeej, klart du kan döpa henne till Liv 🙂

            Svara

        Hon kan heta Liv Lina 😋

        Svara

      syrena, gammalt nordiskt namn 🙂

      Svara

        Låter hittepå

        Svara

          ALLA namn är hittepå….

          Svara

      Liv eller Marion!

      Svara

      Seckalina

      Svara

      Öppet spår ringde och bad oss hälsa dig att det går bra att återkomma på fredag. Tack och bock.

      Svara

        Nää du är för hård. Temat är namn på barn.

        Svara

        Det är onsdag idag så man behöver inte vänta till fredag.

        Svara

          Se där, ännu större anledning att inte leka familjeliv i förväg då. Temat är väl möjligen namn på _influensers_ barn, inte lika med att det är rimligt att efterfråga namn till sina egna.

          Svara

            Hon kanske är influencer, det vet vi ju inte 🙂

            Svara

              Då kan hon kan efterfråga namn i sina egna sociala mediekanaler i så fall.

              Svara

      Snälla inget tantnamn.

      Har haft flera smä flickor med namnen:
      Helga, Beata, Judith, Lillemor

      I mina barngrupper. 🤢

      Svara

        Och Bodil. Så fult.

        Svara

        Helga hette en förbannad tant på jobbet, kommer inte döpa min dotter till det 😂 Alva däremot 😍

        Svara

        Lillemor är ett jättefint namn tycker jag. Har bara träffat två Lillemor. Min systers mormor och en klasskompis på universitetet. Trodde inte att det var vanligt bland små barn men där ser man😊

        Svara

        Ja alltså namn går ju i cykler så det är inte så konstigt. Elsa, Astrid, Alva, Ingrid. Tanter och småbarn allihopa. Kommer kännas konstigt när nästa byte kommer liksom och barnen börjar heta Kerstin, Inger, Börje… 😄

        Svara

          När en generation dör brukar namnen komma tillbaka. Vill man vara riktigt unik ska man ge sitt barn namn som ens föräldrar har. I mitt fall Anette, Monica, Mats, Hans, Lars-Åke osv.

          Svara

            Många föräldrar du har…

            Svara

              🤦‍♀️ du förstod nog.

              Svara

          Lennart, Sven-Erik och Chenneth ser jag fram emot

          Svara

            Snarare Lennarth, Cven-Erich och Chenneth…

            Svara

              Tack för dagens skratt! Chenneth.. 😂

              Svara

            Och där räknade du upp namnen på mina morbrödrar. 👌🏼

            Svara

      Vilja är fint. 😊

      Svara

        Ingegärd

        Svara

        Wilja. Oerhört WT

        Svara

      Molly
      Elvira
      Filippa
      Tuva
      Ellie
      Allie
      Chloe
      Stella

      Svara

      Maj<3

      Svara

      Filippa! Eller kanske Bonnie?

      Svara

      Saga och Ines tycker jag är fint

      Svara

      Olivia tycker jag mycket om

      Svara

      Eira (eyra, eijra, ejra), Mila, Mira, Majken, Maite, Minna, Ella, Vida, Alma

      Svara

      Susannika!

      Svara

    Tror på namn som är ett ord men med.en vokal utbytt.

    Stol= Styl
    Burk = Bork
    Träd = Trid
    Handduk = Henddåk
    Osv

    Svara

      Inte så vackert dock inser jag nu…

      Svara

      Låter ju superfornnordiskt 😆 lär ha varit riktiga namn en gång i tiden haha!

      Svara

      Henddåk och Bork 😂

      Svara

      Skrattade högt åt Henddåk

      Svara

        Vad härligt, ja, jag tyckte själv jag var lite kulig

        Svara

          Skitkul till och med! Fick mig ett gott skratt, Bork haha

          Svara

      Alltså jag dör, Bork 😂😂😂 Lätt mitt framtida barns namn. Lille Borkis.

      Svara

    Har en förkärlek till namnet Anders då min kattunge, som tyvärr fick somna in i slutet av förra året, hette Anders. Märkligt namn på en katt, kan man tycka, men han passade verkligen som Anders.
    Vet inte varför jag berättar detta, jag bearbetar väl fortfarande en del sorg efter min kära katt ❤️

    Svara

      RIP katt-Anders❤️
      Människonamn på djur är en personlig favorit, min katt heter Micke och har haft hundar som hette Janne och Kerstin.

      Svara

        Åh jag håller med, vi har tre katter som kommer och går, Magnus, Katten, och Kise-Mis

        Svara

        Jag håller med 😻 familjekatten (som är 19 år nu!) heter Ester, mina nuvarande katter heter Lovis och Brynolf. ❤️

        Svara

        En väns katt heter Hassan 🙂

        Svara

          Klockrent namn! 👍🏻😂

          Svara

        Heter inte alla hundar och katter, människonamn just nu?

        Svara

          Ja känns som att vissa människonamn till och med har gått över till att ha blivit djurnamn nu.

          Svara

      Så fint skrivet. Lilla Anders <3

      Min katt Suki tog jag hand om från ett jourhem och hon blev tyvärr bara ett år gammal (vi bor vid en järnväg). Namnet kom av att jag trodde att det fanns en Bondbrud som hette Suki men det visade sig att jag blandat ihop Bondbruden Aki med typ bilmärket Suzuki eller något? Så det blev Suki haha. Mycket älskad och saknad.

      Svara

        Åh Suki, vilket originellt och fint namn på en katt ❤️ Hon fick ett fint liv hos dig, låter det som ❤️

        Anders blev också bara ca 1 år gammal, han hade medfött blåsljud på hjärtat 💔 vi tog över honom från en bekant med den vetskapen att han kanske inte skulle leva så länge. Han genomgick hjärtultraljud när han var ca 5 månader och då såg allt fint ut. Vid 11 månaders ålder hade hjärtat plötsligt vuxit sig nästan lika stort som hans bröstkorg, klämde ut lungorna. Han mådde bra och var en lycklig katt fram tills dagen innan han fick somna in, då han blev successivt värre i allmäntillståndet och vi fick åka in till djursjukhuset på morgonen när de öppnade. Usch, värsta dagen i mitt liv 💔

        Svara

          Jag beklagar verkligen. Som tur var fick han ett lyckligt liv till dess att han somnade in, förhoppningsvis ovetande om vad som skulle hända och kände sig trygg med dig. Gläds för tiden du fick med honom! Fick inte heller ha Suki så länge och det kändes orättvist eftersom det var så kort men å andra sidan var det en lycklig tid och det var det säkert för er med. Kram! ❤️

          Svara

        Så den vart överkörd av ett tåg?

        Svara

          Ja. HON, inte den, blev tyvärr överkörd av ett tåg.

          Svara

      Inte märkligt! Älskar ”människonamn” på djur. Helst gubbnamn (för jag föredrar att ha handjur, har bara haft det iaf) och min framtida tax ska heta Assar.

      Svara

      Vilket fint namn på en fin katt ❤️

      Svara

      En katt som jag levde med i 8 år dog 2012. Kan fortfarande bli lite tårögd om jag tänker på henne.

      Svara

    Lunders Andell, det låter originellt för ett influencerbarn.

    Svara

      Vet inte varför jag skrattade så mycket

      Svara

        Samma här, jättekul! 😂

        Svara

      Lägg bara till ett B där i början så…

      Svara

      Haha fan vad ni är roliga i kommentarsfältet idag 😂
      Lunders Andell jag dör

      Svara

    Min son heter Anders

    Svara

      ok.

      Svara

    Tvåbarnschock är ju ett begrepp som folk använder… jag upplevde den iallafall, även om det såklart också är underbart att ha två barn så är det smått kaotiskt.

    Svara

      +1

      Svara

      Två barn gick bra för mig, chocken kom vid 3 😂 Och den håller i sig.

      Svara

      Har aldrig fattar hur man kam bli chockad med barn nummer två? Kan någon förklara?

      Svara

        Samma här. Snarare första som var mest chock för mig.

        Svara

        Jag tycker också att det är en större omställning med första och att man faktiskt blir förälder. Men skulle nog ändå säga att det var en liten chock att jag inte ”kunde allt” med andra barnet, att amningen krånglade MER än med första och kaoset när man skulle underhålla en tvååring samtidigt som bebisen hade kolik och gallskrek.

        Svara

        Hänger ju också ganska mycket på hur tätt man har mellan barnen också. Har man fem år emellan får man nog ingen chock, men vid två år emellan och man har båda barnen hemma, då blir det ganska så mycket liv i luckan.

        Svara

          Ettan kan man också koncentrera sig på helt och lär sig fortare att läsa av. Det tar längre tid att lära känna den andra eftersom man inte har samma tid att ägna sig åt barnet, den får mer hänga med bara. (Om man får dem relativt rätt vill säga)

          Svara

      Ett barn är ett barn, men två barn är som att ha fem! 😳
      Uppmärksamheten och armarna räcker inte till fler än en som ska ha något NUUU

      Svara

        Men det måste ju ALLA fatta innan? Att det kommer bli kaos med en vild tvååring och en bebis? ALLA måste ju sett det komma?

        Svara

          Jo men man får behålla föräldrapenningen från första barnet om man skaffar dem tillräckligt tätt 😭

          Svara

          Såklart förstår man det, men det finns mycket som man förstår kommer att vara jobbigt och svårt men som man gör ändå och överlever. Att det vissa dagar är en chock hur svårt det faktiskt är trots att så många människor klarat av det är inte så konstigt tycker jag.

          Svara

    Svenskar som ger sina barn amerikanska namn är 🥶

    Svara

      Ja i Sverige ska alla ha svenska namn och i Amerika engelska namn.
      Tycker du att alla ska vara vita och blonda också här också?

      Svara

        Hänger inte med i din tankevurpa.

        Svara

        Nöjd med den tankegången?

        Svara

        Men hur förlegat är det inte att tycka att alla i Sverige ska ha svenska namn?!
        Du hänger nog inte riktigt med i din egna tankegång. 🤯

        Svara

      Folk som ser ner på folk för hur de väljer att namnge sina barn är 🥶

      Svara

        Det är väl inget konstigt att man har fördomar om folk baserat på hur de väljer att namnge sina barn? Det är ju vida känt att ett namn säger en hel del om ens bakgrund.
        Ett namn ska man bära med sig hela livet och därför tycker jag att man ska välja ett namn som är gångbart i olika åldrar och sammanhang, ex Elsa eller Oskar. Jag skulle aldrig välja ett namn som låter barnsligt eller ser felstavat ut, ex Tindra eller Nowa-Lii.

        Svara

          Om man har en engelsk pappa då? Går det för sig att välja ett engelskt namn då?

          Svara

            Finns ju namn som både är ”svenska” och ”engelska”.

            Svara

            Svar ja

            Svara

          Tur att alla inte är så trångsynt som du. Jäklar vad tråkigt om alla hette Sven och Anna. Underbart att andra kulturer och lite nytänk kommer in.

          Svara

            Jag heter Anna och min pappa heter Sven, blev sekundärkränkt nu. Anna är ett svinbra namn, Sven är gulligt eftersom pappa är gullig.

            Skojade om att bli kränkt, resten är dock sant.

            Svara

          Tror att barnen lider mer av dina fördomar om andras namn än att ha ett unikt namn själv.

          Svara

          Men nog förstår du att Elsa och Oskar är namn som just du tycker fungerar?
          Jag skulle aldrig i livet döpa mitt barn till varken Elsa eller Oskar. Just för att dom i mina öron är sjukt trista, låter som en gammal människa och är liksom torra o dammiga.

          Svara

            Tycker att folk som väljer jättevanliga namn är tråkiga och fantasilösa.
            Jag hade aldrig velat heta som alla andra. Så otroligt opersonligt.

            Svara

      Är gift med en amerikan och har bott i USA ett antal år. Har familj i USA. När vi flyttade till Sverige och fick barn här var det en självklarhet att ge vår dotter ett namn som utalas på samma sätt svenska/engelska. Därför blev det Emily, med amerikansk stavning. Hon är även amerikansk medborgare. Funkar inte att ge henne ett supersvenskt namn som halva hennes familj och pappa inte kan uttala. Tycker det är fint att vi har olika kulturer och livshistorier som bidrar till namntraditionen.

      Svara

        Många uppfattar nog ändå Emily /Emilie som väldigt svenskt. (Har absolut inget emot amerikanska namn själv)

        Svara

          I Sverige ja. Men i usa uppfattar man Emily som amerikanskt.

          Min son har en engelsk pappa och vi valde Daniel. Varken konstigt i Sverige eller i England.

          Svara

            (Obs, jag tycker inte att det är wt att välja ett typiskt engelskt namn. Oavsett ursprung på föräldrarna)

            Svara

          Tror personen syftar på två helsvenska föräldrar från typ Mjölby som döper sin unge till Heaven eller Hailey

          Svara

            Åh gud ja, Hayley/Haley/Hailey/whatever. Det nya Nova/Nowa för mig 😬

            Svara

              Heighleigh. Nämen seriöst? Varför vill man komplicera livet för sin unge genom att ge den ett namn som alla kommer ha svårt att stava till??

              Svara

                Eller hur. Jag heter något så basis som Matilda och har fått säga ”utan H” i hela mitt liv. Hur funkar det då när det blir ”med två eigh”?

                Svara

      Håller med. Namn som funkar internationellt har jag inget emot, t.ex Adam, Simon, Julia. Men ett med amerikanskt uttal, nej, det gillar jag inte.

      Svara

      Ska och ska är väl onödigt.

      Men förstår din tanke, om en vit, blond och blåögd pojke bara ”hej jag heter Abdul/Mohammed/Ping Lee/Awwab” eller liknande är det nog många som omedvetet skulle haja till då vi är vana att ett visst utseende har ett visst typ av namn.
      Men tids nog kommer det bli mer vanligt med olika namn oavsett utseende. Det har nog bara att vi är så vana vid att det alltid varit på ett visst sätt, och tar tid att lära om

      Svara

        Min dotter som är halvarab är just ljus, blond och blåögd – med ett arabiskt namn!

        Svara

          Finns så många fina arabiska flicknamn. Vad heter din dotter?

          Svara

        Pinglee 😂😂

        Svara

      Min dröm är att få barn med en islänning så att jag har en anledning att ge mitt barn ett coolt isländskt namn. Utan isländsk pappa skulle det bara kännas töntigt.

      Svara

        Vad heter dom för coolt där borta? Kör ändå tycker jag! ☺️

        Svara

          Ta ett vanligt svenskt namn och lägg till -ur på slutet😉

          Svara

            Justusur

            Svara

    London kanske?

    Svara

      Nej.

      Svara

    Ulf Lundell?

    Svara

      Eller för att få nåt som är lika bökigt att säga som Lunabelle Lundell: Tegnelle Lundell.

      Svara

        Haha tyckte du skrev ’bögigt’ och försökte läsa om stycket för att förstå vad som var bögigt med det 😂 Sitter i isolering så hjärnan är inte super med alla stunder!

        Svara

    Michelle Lundell
    Estelle Lundell
    Karamell Lundell
    Fjäll Lundell 🏔

    Svara

      😂🤣😂

      Svara

    Är en influencer som ska döpa sin dotter till Juvelia.
    😖

    Svara

      Ja där är allt så sockersött och gulligt så att jag spyr.

      Svara

      Låter som en magisk värld i ett program för 3-åringar.
      ”Glitter-Magnolias äventyr i Juvelia”

      Svara

        Elakt så ser hennes Instagram ut. Som nån bubbelgums-värld för små barn. 😅

        Svara

      Ja, men hon är ju också riktigt wt. Även om hon inte förstår det själv.

      Svara

      Vem är denna wt influensa då?

      Svara

        Linn Andersson

        Svara

          Tingeling eller vad hon kallar sig?

          Svara

            Tiingelinn t.o.m

            Svara

        Linn Andersson (Tiingelinn) om jag inte missminner mig…

        Svara

      För att få perspektiv på det hela bör man veta att hennes första heter Tindra.

      Svara

      När jag var på babysim med min son för några år sen hette en annan baby Juvelia. Lite up-and-coming a’la Tindra kanske?

      Svara

      Juvelia , då associerar jag till juver . Så det är inte ett namn som jag tycker är snyggt.

      Svara

    Anna, Johan, Oskar, Karl, Lisa, Sigrid, Ingrid, Astrid, Erik, Anton och Arvid är fina namn.

    Svara

      Tycker du. Du ger inte uttryck för fakta utan en personlig åsikt.

      Svara

        Eh?

        Svara

    Alla former av Nova (Nova Lee, Nowa-Lii etc), Kevin, Dewin, Elton, Colin, Liam, Tindra, Tuva, Melissa, Michelle, Vanessa, Mirabelle… Stackars barn som växer upp med dessa namn.
    Ryser…

    Svara

      Tycker mer synd om dig som tänker så.

      Svara

      Med risk att få halva kommentarsfältet emot mig så säger ju namn en hel del om vilken klass och typ av familj man kommer ifrån. Vad säger era fördomar om en Carl-Fredrik till exempel? Kommer han och Victoria från samma klass som Kewin och Nova-Loh?

      Alla får ge sina barn vilka namn man vill men namn kommer med vissa föreställningar.

      Svara

        Exakt så.

        Svara

        Äh, häng med i tiden lite. Saker och ting förändras och så även status på namn.

        Svara

          Absolut. Men det faktum att olika ”grupper” ger sina barn en viss typ av namn kvarstår. Typen av namn ändras däremot.

          Svara

        Stämmer troligen, men är det bättre att komma från överklassen? Kommer man bli behanlad bättre i livet då, t.ex? Eller vilka ”bra fördomar” är det som kommer med ett ”bra” namn?

        Du har säkert rätt, men samtidigt är det ju människor som är dumma med sina fördomar om man ska se det ur en etisk synvinkel.

        Svara

          Nej jag säger inte att överklassen är bättre.

          Svara

        Du har rätt. Lo är inget modenamn dock, men möjligen med den stavningen.

        Svara

      Liam är ju jättefint. Har väl varit med bland de 10 populäraste namnen som folk döper till i många år .

      Svara

    Håller inte med om att Lunabelle och Luna är samma namn.. Hon heter ju Belle Theanne som efternamn?

    Svara

      Är inte Belle mellannamn?

      Svara

      Kom hit för att skriva exakt detta! Hon heter endast Luna i förnamn. Efternamnen Belle efter mamman och Theanne efter pappan. Inte Lunabelle Theanne (:

      Svara

    Tula var också nytt för mig

    Svara

    Avskyr modenamn och älskar gamla namn. Astrid, Alfred, Ellen, Elin, Ida, Arvid, Erik, Alice, Karin och så vidare. HUR kan man tycka att namn som Kevin,Liam och Hailie är vackra namn?! Det blir ännu värre med alla dessa h inklämda. Khevin, Lhiam. Eller när det är ett amerikanskt namn och ett svenskt efternamn. Hailie Nilsson och Kevin Gustafsson. Ja, jisses. Jag blir irriterad så fort jag hör någon förälder ropa dessa gräsliga namn. Ingen klass alls. Så är det bara.

    Svara

      Fattar inte varför alla är så främmande mot Kevin? Är inte det jättevanligt i Sverige och varit det länge? Var svinmånga killar i min klass som hette det redan på 90-talet.

      Svara

      Klass? Alla heter verkligen Agnes, Elsa och Alfred. Medelklass i så fall. 😂

      Svara

        Fel uttryckt med klass, menade mer stil och smak!

        Svara

          Fast då är det ju en smaksak och det är bara din smak.
          Herregud låt folk tycka om olika namn. Fan vad uptight och tråkiga alla är.

          Svara

      Kevin är väl förfan ett av de mest etablerade svenska namnen vi har nuförtiden

      Svara

        Ja, tyvärr!

        Svara

        I fängelserna, ja.

        Svara

      Och jag blir irriterad på tvärsäkra, dömande människor som ser ner på andra man upplever står lägre än en själv. Det är att inte ha klass, om något. Du har uppenbarligen ingen klass, även om du försöker övertyga dig själv om det.

      Svara

        Och du verkar ha gett ditt barn ett modenamn eftersom du tar åt dig så, ha ha.

        Svara

          Tänkte samma 😂

          Svara

          Och jag antar att ni heter nåt så roligt som Anna som sitter och tror så högt om era namn.
          Hoppas ni satsar på någon form av utbildning i livet eftersom ni tror att så mycket klass och ära ligger i ett namn. 😂

          Svara

          Nej stämmer ej. Men jag beter mig inte som du.

          Svara

            Okej Eva.

            Svara

    Cleo verkar vara det nya modenamnet för tjejer. Har sett flera som döpt sina döttrar till det nyligen.

    Svara

    Vad händer med dina inlägg Camilla?
    Blir konstigare och konstigare som blandas med helt ointressanta personer…

    Svara

    Jag har svårt för engelska namn som uttalas svenskt. Typ Jason, som uttalas Yay-son, och inte engelskan ”Djason”. Självklart får man göra namn mer svenska på de sättet, de låter bara konstigt i mina öron.

    Svara

    Jag tycker så synd om Ulf Lundell som fått sitt efternamn besudlat.
    Kan inte vara roligt…..

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.