Är Bambuser och liveshopping det nya?

I april tog livevideotjänsten Bambuser in hela 100 miljoner kronor genom en företrädesemission där 52 miljoner kronor utgörs av teckningsförbindelser. 
Planen är att expandera verksamheten, anställa mer personal och att satsa på såväl produktutveckling som marknadsföring. Målsättningen är att nå lönsamhet under 2022, enligt en artikel från Breakit.

Margaux Dietz är en profil som kört med liveshopping via Bambuser tillsammans med Stronger, och som även lockat följarna att signa upp på appen för att få höra mer om hennes nya förhållande.
Dock är Bambuser ingen nyhet utan redan 2011 kunde man använda sig av dem för att bland annat se en föreläsning med Elaine Eksvärd, men förhoppnigsvis har utvecklingen gått framåt sedan dess. 🙂
I Kina är den här typen av liveshopping extremt framgångsrikt och stod förra året, enligt Breakit, för 9 procent av den totala e-handeln och omsatte 63 miljarder dollar, enligt statistik från kinesiska finanstjänsten Everbright Securities.

Tyvärr tror jag inte på riktigt samma framgång i Sverige, i alla fall inte genom influencers.
Folk borde väl ändå bli mätta någon gång? Mätta på influencerna?
Influencers säljer saker på bloggar, Instagram, Youtube och i poddar med sina personer. Hur mycker mer ”personligt” kan det bli med Bambusers livesändningar?
Kommer det räcka med att väva samman shoppingen med utlovade privata detaljer om nya pojkvänner mm för att locka människor till sändningarna?
Jag tror och hoppas inte det, men är inställd på att jag tyvärr kan komma att ha helt fel.

Är det kanske möjligheten att live få ställa frågor till influencern som lockar?
Vilka siffror har exempelvis Margauxs liveshopping visat upp? Många tittare kanske, men hur många är egentligen där för att shoppa? Och hur många var det egentligen som shoppade?
Margauxs första sändning (som varade 30 minuter) hade – enligt företaget – 3500 tittare och kvällen efter sändningen inkom ytterligare 2500.
Enligt Stronger ska sändningen ha genererat en omsättning som översteg den förväntade med 300 procent, men vilken faktisk summa det rör sig om framgår inte. Det kan alltså vara 300 kr eller 300 000 kr, helt beroende på vad Stronger satte som förväntat mål.
Och ju fler livesändningar som pytsas ut, desto färre tittare spår jag. Margaux var först ut i Sverige och genererade 3500 tittare till livesändningen när hon samtidigt har 400 000 följare på Instagram.
Det är 0.88% av hennes följare.
1,5% om man räknar in de som tittade i efterhand.

Jag hoppas på en trend där fler människor hellre betalar för att få lyssna på någon, helt krängfritt.
Du betalar en summa och får samtidigt en garanti på ett innehåll, totalt fritt från samarbeten, reklam, rabattkoder, adlinks, länkar, namedropping eller produktplacering – annars får du pengarna tillbaka.
Jag vet att vissa poddar är och snuddar vid det konceptet, där man inte bara slipper reklamen utan som betalande medlem även får tillgång till extramaterial.

Möjligtvis skulle Bambuserkonceptet kunna fungera med kända människor som man vanligtvis inte får ”tillgång till” via sociala medier, men med influencers, som redan är överallt…nja, det tror jag kan bli svårt.

Vad tror ni? Hur tänker ni kring koncept som Bambuser och liveshopping? Med influencers?

112 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Känner bara att jag vill titta så lite som möjligt på Margaux

    Svara

      Ja verkligen!

      Svara

      Blev alltid så stressad av att se hennes videor så jag avföljde pga det😅 det blev så mycket flängande i varje vlogg, och så känns det lite konstigt att tjäna pengar på sin ovetande son, men det kanske är helt naturligt om 20 år, vad vet jag..

      Svara

        Kanske naturligt men inte eftersträvansvärt. Margaux och Kenza är väl skräckexempel på hur man inte värnar sitt barns integritet. Och IL är, för en gångs skull, något av en förebild när det kommer till hur man bör hantera barn och sociala medier.

        Svara

          Fattar inte de som hyllar bella när det gäller barnen. Var säkert odd som la förbudet med bilder på ansiktena…
          Men bellas jättelånga analyser om barnen kontra karriären är minst lika illa som mycket annat, om inte värre. Där karriären alltid triumfat dem, det har hon skrivt klart å tydligt. Sen drar hon in sina barns klassföräldrar också, med tårthistorier å trams.
          Hon har ju varit totalt respektlös och kall mot barnen.

          Sen Kenza går inte ens att jämföra med hur Margaux slagit mynt av sin son. M’s sk karriär bygger på sonen och utelämnande av honom i alla möjliga situationer, där han är lessen mm. Fy

          Svara

            Instämmer. Vi har sett bilder på kenzas barn, men vi vet allt om vad gillis säger (eller iaf vad Bella påstår att han säger.)

            Svara

              Ja hon har utelämnat dem på alla sätt som Margaux, fast utan bild. Fattar inte vad vissa får det ifrån att hon skyddat dem??
              Bella och Margaux slår alla med hästlängder

              Svara

                Jag tycker att föräldrar som slår och på andra sätt skadar sina barn fysiskt o h psykiskt är värre än både Bella och Margaux, men det är kanske bara jag.

                Svara

                  Jag jämförde förstås med influnsensers och deras exponerande av barn, inte med våldsammsa föräldrar…

                  Svara

                Utelämnade är de ju inte. Möjligen utlämnade. Fast jag håller nog inte med om det.

                Svara

            Nåja, jag hyllar inte IL, jag skrev att hon är NÅGOT av en förebild. Primärt för att hon inte visar ansiktena och i synnerhet för att hennes förlossningar inte ligger ute för allmän beskådan.

            Svara

    Vem vill sitta och glo på en influenser och dessutom lyssna när de ska sälja på en skitprodukter. Så trött på dessa levande intetsägande reklampelarna!

    Svara

      I Japan älskaaaar man sådant! De har ju en del udda saker för sig.

      Svara

        Titta bara på deras hjärndöda tävlingar som går dygnet runt på tv!

        Svara

          Alltid med ett förnedringsmoment och en hysterisk lekledare.

          Svara

          Bucket List

          Svara

    Uppmärksamma nya favoriten hanapees smygreklam på insta?

    Svara

      Älskar Hanapee, men mycket ”tack för budet” i hennes stories.

      Svara

    +1. Borde ju mest bara vara småttingar som inte fattar att de tittar på en modern tv-shop

    Svara

      Word!

      Svara

      Exakt. Hur kan detta va intressant?

      Svara

      Barn under 18 år får inte får ingå avtal och köpa saker eller tjänster utan föräldrarnas tillstånd.
      Företag brukar därför avstå från att sälja till omyndiga då affären från början kan vara ogiltig.
      Dessutom har omyndiga svårt att köpa på kredit eftersom de inte har kreditkort eller finns i register hos UC m fl.

      Svara

        [Borttagen kommentar]

        Svara

    Tv-shopping med influensers = 🤮

    Svara

    TV-Shop startade redan 1988 då shopping var religion och reklamkanaler på tv något nytt och spännande.
    Bambuser verkar vara lika meningslöst och oinspirerande som sin föregångare 👎

    Svara

    Tänk er Bella in action krängandes något skräp och med hennes ”naturliga” skratt till det. 😳

    Svara

      Just nu gör hon reklam för Paul-Roberts foton. Foton som är flera år gamla. Hörde ni förresten hans referens till Vietnamnkriget i storyn om den tappade nyckeln?

      Svara

        Sluta ljug

        Svara

          Inget ljug

          Svara

      Nej Fy!!!

      Svara

      Nä varför ska man göra det

      Svara

        Är du alltid motvalls?

        Svara

      Dildo, möjligen

      Svara

      Du tänker på henne en hel del du. Tänker du på henne hela tiden, hon upptar dina tankar och hela din värld?

      Svara

        Nice try!

        Svara

        Stolliiissss

        Svara

    Andrea Brodin kör också liveshopping. Hon har också fått väsentligt yngre hud via användandet av Oslo skinLabs collagen. Där sjönk hon som en sten.

    Svara

      Är hon intetsägande eller vad? Som en överklassbrud korsad med en hemmafru från 50-talet. Allt ska vara så treeevligt heeela tiden!

      Svara

        Exakt så!!!!! Samma stelbotoxade leende med glasaktig blick

        Svara

          Hon är väldigt vacker tycker jag.

          Svara

        Kolla hennes insta. Bara pastell, pastell och pastell.

        Svara

      Jag trodde Oslo SkinLabs slutat med sitt verkningslösa kollagen. Men tydligen finns det fortfarande människor som vill sätta i sig slakteriavfall från djurkadaver utan att det ger några positiva effekter över huvud taget 🙁

      Svara

        IL har dom som sponsor till podden. De var de första som nappade på att sponsra henne efter höstens skandal.

        Svara

          Och det säger väl allt.

          Svara

          De hade nog betalat henne i förskott för flera år framåt.

          Svara

    Detta verkar vara rätt populärt i tjejgruppen ”Honey & the bees” på facebook. Har sett flera som har livesändningar där de säljer kläder och folk köper 🙄

    Svara

      Tror att Facebook fungerar bättre än typ via IG. Facebook är mera personligt och nära.

      Svara

      Hatar det!! Och man måste betala admin 550 kr för en säljlive…. gillade honey and the bees förut men inte längre

      Svara

        Haha varför ska hon ha pengar?? Och vadå. Det är många avdankade kläder man ska säga för att gå med vinst

        Svara

          Som jag uppfattat det är det några som har egna ”butiker” eller vad man ska säga som säljer på det sättet. Inte att det är begagnat!

          Svara

            Ja det var ju bättre. Men förstår ändå inte varför hon ska ha betalt.

            Svara

            Nej det är begagnade kläder som säljs också man får betala 550 kr i avgift till admin. När medlemmar i grupper ifrågasätter så blir admin arga och kastar ut folk som säger emot

            Svara

    Det är verkligen sorgligt för under Arabiska Våren (Google it kids) så gjorde Bambuser verkligen en sak av att man var en del av att möjliggöra den (vilket såklart var mycket skitsnack) och nu är ambitionen att sälja kläder..

    Svara

      det ena utesluter väl inte det andra. Precis som med Youtube så finns det ju utrymme för både högt och lågt.

      Svara

    Betala för en tidning? Reklam. Betala för teve? Reklam. Betala för bio? Reklam. Reklam i radio, reklam på internet, reklam hem i brevlådan, reklam ute på stan, när man kör bil, i tunnelbanan, på bussen, i mejlen, på matkassen du betalar för.

    Jag tror absolut att vi kommer att fortsätta konsumera, men dels i mindre omfattning, dels välja med större omsorg vad det är vi lägger pengar på. Använda det vi köper längre, skapa mer själva, betala för kvalitet och etik, ekotänket växer.

    Modern tv-shopping i form av influencers, där är det bara några få stora som tar hand om marknaden. Folk som Molimenti får skaffa sig en anställning.

    Svara

      Detta är min förhoppning också, är inte säker på att det verkligen blir så dock.
      Många verkar gilla att känna sig som en del.i ett sammanhang, ta Gekås tex… rimligt att åka med flyg från Norrland för att ”fynda” i Ullared. Men många gör det… för att alla andra verkar göra det.

      Svara

      Tror också att vi är påväg dit, men det kommer ta lång tid. Yngre har oftast inte råd att betala för kvalitet.

      Svara

        Kanske inte, men jag upplever det som att ungdomar är mycket mer öppna för att shoppa second hand än äldre vuxna. Då kan man hitta plagg i vettiga material till lägre kostnader.

        Svara

          Det håller jag med om!

          Svara

    Skulle aldrig handla på det sättet.

    Svara

    Allt för att kränga mer varor… var det inte nån som sa att kläderna finns på Ali Express, identiska ner till minsta detalj?

    Kan dock förstå att man kan bli sugen att handla om säljaren är bra och får en att köpa för att man egentligen vill ha dennes livsstil. Tänk Charli D’amelio och liveshopping… Skulle nog sälja som smör.

    Svara

    Att influencers gör reklam är en sak och på vilket sätt. Men sen,vad de gör reklam för? Oftast dyrare prylar som fjortisar inte har råd med och vi mogna ser igenom, det finns billigare alternativ. Sen det ondskefulla att flera influencers gör reklam för samma sak, samtidigt. Gäsp! Och till sist smygreklamen. Läckberg ska bygga om sitt hus och inreda, nämner något företag! Graafen ska på clamping i Nynäshamn! Perrelli har en ny bikini! Och Padel som var och varannen börjat med! Wtf!? Så less på influencers, ännu mer less på kändisar med någon talan,skådis,sång….som gör reklam🤢🤮

    Svara

    Så totalt ointresserad av att shoppa något som en influencer ’designat’ eller marknadsför, samt att få av dem funkar live.

    Svara

    Fattar fortfarande inte heller vem som vill ha bananer på sina kläder om man är över 13 år??

    Svara

      Män i medelåldern som genomgår ålderskris.

      Svara

    Jag har köpt aktier i Bambuser så hoppas verkligen på dom så jag tjänar lite cash på flunsorna 😅

    Svara

      Smart! Jag tror faktiskt på det här konceptet, även om det inte är just influencers som marknadsför. Jag tror att internethandeln bara kommer att öka och det här är både ett sätt att utmärka sig från andra e-handelssidor samtidigt som kunden får bättre koll på hur plagget rör sig, kvalitén osv.

      Svara

        Jag tror också det här kan funka om det görs mer professionellt och med bra produkter.

        Svara

      Lol jag med😀Har swingtradat friskt i Bambuser och tjänat bra med pengar✌

      Svara

        Vad är ”swing trada”? Har det med flamingos att göra? 😍😍

        Svara

          Haha det skulle man kunna tro😂Men nej, det betyder att man köper aktier och håller dom i några dagar upp till ett par veckor tills man är nöjd med vinsten och säljer. Eller i värsta fall realiserar en förlust. Just Bambuser har dock varit en kassako med mycket upp och ner i aktiekursen som man kan utnyttja för att göra💰💰

          Svara

    Låter som TV-shop 😂

    Svara

    Men vart har Bellsans böcker tagit vägen? Alla tre, för resten var syrrans.

    Svara

      Och det vet du, om du inte är syrran eller närstående till henne? Pinsamt.

      Svara

        Den som vet, vet.

        Svara

      Om någon är lite småsynsk och kan hitta hennes böcker, så kan man kanske även svara på var jag gjort av mina bärplockare? Puts väck!

      Svara

        Ligger kvar i skogen där du vrickade foten? Alternativ 2: Någon annan packade upp när du kom hem med skadad fot och den personen har lagt dem på det för hen självklara stället. Typ ute på balkongen eller kvar i bilen.

        Svara

          Den plastiga smäckplockaren jag vrickade foten med var ett dåligt substitut för mina gamla, i metall. Säkert dens fel att att jag vrickde foten också. =(
          De försvann i flytten från småland. (De var hos mamma o pappa tidigare)

          Svara

        De i röd plåt är bäst! Farsan hade ett par sådana, men jag tror att hans snålgranne varit framme och ”räddat” dem. Trist.

        Svara

        Jag svarar som sierskan Saida (RIP) brukade göra:
        Jag tror den ligger i garaget.

        Svara

          Åh Saida ❤️

          Svara

          😂😂😂
          Vi har inget garage!!!!!
          (Jag vill ha pengarna tillbaka 😉)

          Svara

      😂

      Svara

    Hatar livesändningar på Instagram/Facebook/övriga sociala medier så absolut inget för mig

    Svara

      Håller med dig! Spelar ingen roll om personen som sänder live är intressant i övrigt och som jag följer via Stories, inlägg och YouTube – live-sändningar är fruktansvärt långtråkiga och kan oftast ersättas med en bra serie på stories…

      Svara

    Den enda som kränger grejer med lite framgång verkar vara Bianca.

    Svara

      Finns en annan en trädgårdstjej som är med i tv4 Viktoria Skoglund. Var en artikel om henne häromdagen i DN om jag minns rätt. Hon har privat Instagram om kränger den vägen hej vilt och det är alltid varor som hennes företag säljer. Det hon visar i Nyhetsmorgon är också det som säljs i butiken. Ofta anger hon i förväg vad hon ska visa i tv och självklart finns just dessa i webbshoppen. I artikel anger hon att hon enbart har privat Insta för att kränga produkter. Nu har hon öven sexistisk reklam på Insta om en kräm från Wileda.

      Svara

        Är det Zetas handelsträdgård? Hon som driver den är direkt oskön.

        Svara

          Kolla in wiledareklamen på hennes Insta. Är i alla fall reklammarkerat men reklamen hon gör på stories till hennes företag är till 99% omarkerad. Hon tjänar stora pengar.

          Svara

          Hur är hon oskön? Har fått en annan bild av henne i artiklar.

          Svara

            Ser ljuv och oskyldig ut. Hon förstörde ett annat företag för något år sedan. En riktigt osnygg affär. Är kompis med bindefelt och var med på hans 60 års resa.

            Svara

        Men snälla, sexistisk reklam.. 🙄
        Nakenbad där man ser ett huvud sticka upp i vassen

        Svara

          Läs texten.

          Svara

    Kul att dom uppfunnit tv-shop.

    Svara

      Ja det låter nytt och spännande!

      Svara

    Jag tror att det kan bli så att folk shoppar mer spontant. Fomo kommer slå över och människor blir rädda att hamna utanför. Det är ju en modern variant på tv-shop. Men det kräver en det av de som ska kränga sakerna. Som att vara bra skådespelare

    Svara

    Mmm, konsumtionshets 😍😍😍

    Svara

    Eftersom jag är i tantåldern såg jag i studiesyfte när Ann Söderlund krängde behåar för Lindex.
    Kul för den som gillar att se en kvinna i olika behåar men helt ointressant för mig som användare av behåar. Det var mest trams, flams och allmänt taffligt.

    Svara

      Ann Söderlund är väl tramsig och flamsig hela hon. Har svårt att ta henne som en seriös försäljare

      Svara

    Schulmans gör det annat än reklam nuförtiden?
    Såg att de måste hyra en lägenhet igen hela hösten på Östermalm. Deras nyinköpta bostadsrätt ska tydligen renoveras. Är det deras 4:e eller 3:e bostadsrätt dom lyxrenoveras sedan de fick barn?

    #hejkonsumtionshetssomskadämpaderastommainreochderasångestdemoner

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.