Massivt stöd för Jonas Gardell på Instagram

Kultur-Sverige sluter upp bakom Jonas Gardell och den text han skrev i Expressen där han kräver kulturminister Amanda Linds avgång efter agerandet under Corona-pandemin, så att Sverige kan få en ”riktig kulturminister”.

Nu fylls i alla fall mitt Instagramflöde av inlägg, skrivna av människor i samma bransch som Jonas Gardell, som alla backar hans text till fullo.
Några exempel är Sarah Dawn Finer, Charlotte Perelli och Pernilla Wahlgren.

View this post on Instagram

Läs Barbro Hedvall i DN: ”Tänk om vi hade en riktig kulturminister” och Läs tydliga och modiga ord från @jonas.gardell som säger att – nu räcker det. Idrott och Kultur behöver folk som kämpar för oss, förstår vårt ekosystem, frågar och lyssnar på alla delar av kulturen. ”Sluta se Underhållning och Kultur som Grädden på Moset.” Vi är många, som med de ord, röster och plattformar vi har, försöker att få en tydlig förklaring till otydligheten och de inkonsekventa åtgärder som gjorts mot en bransch som efter att antal månader av dessa brist på beslut ”staplar mot döden”.. Se fler inlägg i frågan, från många och av mina LÅNGT mer ordbegåvade och kloka kollegor. Till alla er som skriver, tack för era kommentarer, er kärlek och support. Till alla er som skrivit att ”det är väl bara att gå ut och sjunga för 50 pers och inte sitta här och klaga”, det handlar INTE om att det inte går att göra, eller om att det är dåligt, men det går bara att klara av för ytterst få sångare, men, kulturarbetare är LÅNGT fler än bara några sångare, och de är dom vi skriver detta för. De alla flesta är frilansare som inte får hjälp eller möjlighet att överleva, med detta otydliga regelverk. Ingen säger att det borde vara större konserter, eller att det bör öppnas upp mer. Det är självklart att det ska vara stängt så länge det inte är säkert. Självklart! Det som skrivs och sägs, är att det borde vara samma lagar och regler för alla, nu och framöver, och att tystnaden i krisen (och att skickas fram och tillbaka mellan Kulturdepartementet från Folkhälsomyndigheterna, och tillbaka igen, då ingen tar ansvar för beslutet utan båda skyller på varandra) är inte så det ska gå till. Och till alla andra som sitter i liknande sits i många andra branscher, små som stora, vi ser er! ❤️

A post shared by Sarah Dawn Finer (@sdfinerofficial) on

 

View this post on Instagram

Tack @jonas.gardell för att du i din krönika i @expressen i dag uttrycker maktlösheten vi alla känner i denna bransch 🎶❤️ Du beskriver orimligheten i att det är ok att samlas hundratals på samma ställe så länge ingen står på scenen. Du beskriver hur frilansare i massor av olika yrken och genrer – ljus- och ljudtekniker, snickare, scenarbetare, målare, dansare, musiker, kostymörer, sminkörer, perukmakare, koreografer, biljettrivare, marknadsförare, administratörer, elektriker, chaufförer, sångare, statister, producenter, regissörer, författare, kompositörer, vaktmästare, skådespelare m.fl, står utan någon form av besked samtidigt som flygplan är fullsatta, platser som Ullared kan ta in tusentals varje dag och en offentlig middag kan ha 250 pers sittandes till bord med tillstånd men kommer en artist på scenen så stoppas det. Man får resa till stora nöjesfält utomlands där det är packat med folk och ta sig hem på fullsatta flyg, tåg och bussar samtidigt våra egna parker håller på att gå i konkurs då alla ska vara helt stängda trots att flera av dem sagt att de kunnat följa reglerna. Tack för hur tydligt du också beskriver situationen för frilansande kollegor med enskilda firmor som inte bara uteslutits av möjlighet till stöd (!) utan att de dessutom krävts att stänga ner alla sina hemsidor och sociala medier etc helt och hållet och inte får synas eller höras på något sätt, för att överhuvudtaget få en chans att få eventuellt få a-kassa. Det har alltså varit olika regler beroende på om man har enskild firma eller aktiebolag, trots att vi är alla lika viktiga i alla led. Hur ska man få jobb när allt kör igång igen om man inte ens fått existera med sitt företags namn offentligt under alla dessa månader? Ovärderliga medarbetare som t.ex David @bastusnack_pod (ljudteknik) har tagit många möten med politiker för att belysa hur de med enskilda firmor lämnats utanför alla system överhuvudtaget, men gehöret har uteblivit. En hel bransch håller på att gå under av att man inte får besked och att det ges så oacceptabelt otydliga regler och skilda förutsättningar. Tusen tack Jonas för att du beskriver allt detta så starkt och tydligt. 🎶☀️ #expressen

A post shared by Nanne Grönvall (@nannegronvall) on

Dags att ta sig en funderare kring det konsekventa i regeringens agerande vad gäller kulturbranschen månne?

361 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Helt klart bör man se över kulturpolitiken. Men varför skulle hon avgå? Covid-19 är vad det är, vi har en linje som bestämts. Och Saucedoargumentet räcker inte, det var för 250 pers så nog var det en allmän sammankomst där vi har regeln max femtio pers. Gardell tog ut 179 Mkr i aktieutdelning 2018 (20%skatt). Vad någon borde gräva i är hur mycket han betalar sina frilansare, tycker jag.

    Svara

      250 personer fick äta, men när det skulle sjungas fick det vara 50. vart är det försvarsbart?

      Svara

        Patriarkatet

        Svara

          Finns inget som heter ”patriarkat” vi har kvinnor s jobbar, kolla bara i sandbortistan där kvinnor går fullt munderade och inte ens får leva egna liv.
          DET är patriarkat. Men lär väl komma hit också snart…..

          Svara

            Men skämtar du? Hur obildad får man vara? Klart vi har ett patriarkat, det kommer vi ha så länge män och kvinnor inte är helt jämställda. Så tröttsamt alltid dra jämförelser med kvinnor som har det värre.

            Svara

              Vi är jämställda. Ni vill bara ses som offer för att få fördelar.
              Men du är väl en radikal feminist med blått hår så lär ju inte vara någon mening att försöka få dig att inse det. Kanske du inser när du är vuxen att ”förtryck” bara är hittepå från vänstern.

              Svara

                Kvinnor är fan de som driver det här jävla samhället framåt. Man är inte en radikalfeministen för att man inser ojämlikheten som finns. Men du kanske blir mer accepterad av killarna när du tycker såhär, eller?

                Svara

                Istället för att försöka trycka ner någon med att säga de har blått hår, radikal feminist och vänster – kan du ge konkreta exempel på hur vi är jämställda?

                Svara

                Oj, är du en kränkt man som tycker det är jobbigt att vi kvinnor vill sluta bli misshandlade, mördade och våldtagna? Eller få lika bra sjukvård som ni män?

                Jobbigt läge, gubben!

                Svara

                  Men det var väl ett idiotiskt inlägg. Vad har mord och våldtäkt att göra med var tidigare personer skrev?

                  Svara

                    “Ni vill bara ses som offer för att få fördelar. Men du är väl en radikal feminist med blått hår så lär ju inte vara någon mening att försöka få dig att inse det. Kanske du inser när du är vuxen att ”förtryck” bara är hittepå från vänstern.

                    Svara

                    Det är tyvärr sanningen. Kvinnans verklighet!

                    Svara

                Vi är inte jämställda i Sverige även om vi inte är lika ojämställda som på andra platser på jorden. Men genom att uttrycka dig som du gör, osynliggör du ojämlikheten i vårt land. Man ska alltid sträva efter att förbättra, det borde du också göra, särskilt eftersom du påpekar ojämställdheten i andra länder. Visa att du är bättre då och erkänn att det även finns här. Annars framstår du dessvärre bara som en av dem!

                Svara

                  Du ser bara dum ut just nu, ”strukturer” är en lögn. ”Feminism” är bara ett vapen för att förminska män och styra och ställa.
                  Allt ska vara safe space, inkludering hit och dit nät det är jämställt redan!!
                  Vakna upp lilla vän. Väx upp och sluta upp med att vilja bli tagen i med silkesvantar.

                  Man är bara ”förtryckt” om man gör sig till ett offer på eget bevåg. Dålig lön, jobba hårdare och sluta kräv att andra ska ge sin plats helt utan anledning.
                  Byt jobb, jobba hårdare, läs högre utbildningar.
                  Dagens generation är vägen till samhällets undergång!

                  Svara

                    Nej, alla människor har inte samma förutsättningar. Inte i Sverige, inte nägonstans. Det är allmänt känt och erkänt att kvinnor som grupp har andra, sämre förutsättningar än män.
                    Det vet du också.

                    Svara

                      På vilket sätt har kvinnor sämre föresättningar än män? Ge gärna ett exempel!

                      Taltid exempelvis: Män tillåts ta både mer plats och har mer taltid än kvinnor i allt från skola till politiska sammankomster. Antalet män/kvinnor taget i hänsyn.

                      Forskning. Allt från bilbälte till läkemedel till kirurgiska verktyg är anpassade för mäns kroppar, inte kvinnor. Kvinnor blir utöver det mindre tagna på allvar vid exempelvis smärt-tillstånd än män.

                      Arbetsmarknaden. Har en kvinna och en man samma nivå av kunskap, så att säga, anställs mannen i högre grad än kvinnan. T.o.m. där kvinnor är högre utbildade och mer kvalificerade får män i högre grad anställningen. Där finns också löneskillnader.

                      Brott mot kvinnor ses inte på lika allvarligt som brott mot män, varken samhällsmässigt eller av vår rättsstat.

                      Osv osv osv osv

                      Emma,
                      Du låtsas ju bara att du inte känner till hur kvinnor har sämre förutsättningar. Du är inte så dum som du vill framställa dig, jag har högre tankar än dig och alla människor.

                      Du vet t.ex. att…
                      -män får bättre vård än kvinnor, för att de är män
                      -män för högre lön, för att de är män
                      -män prioriteras in på kvinnodominerade yrken och utbildningar (ex. Veterinärutbildning eller jobb på förskola), men när kvinnor prioriteras in så lyfts röster om diskriminering
                      -män väljs in i styrelser, trots att de saknar erfarenhet och kunskaper
                      -män som begår brott mot kvinnor anses oskyldiga tills motsatsen bevisad medan kvinnor som har utsatts för brott av män anses vara lögnare tills dess motsatsen är bevisad
                      -män våldtar och svaret är att kvinnor ska ta ansvar för att just de inte blir våldtagna
                      -pojkar med ledaregenskaper beröms för dessa, flickor med ledaregenskaper skälls ut och trycks ned för att de ”tar för mycket plats”

                      Vill du att jag ska fortsätta trots att du redan vet allt detta?

                    Den som ser dum ut här är du, med dina extremt kassa argument

                    Svara

                  Kvinnor förtrycks inte och om dom har dålig lön får dom jobba hårdare.
                  Man väljer att vara ett offer vettu..

                  Svara

                    Det tror inte ens du själv på.

                    Svara

                      🙄🙄🙄🙄

                      Anonym / 07:32
                      Du gör ju inte det! 🙂

        Regler och lagar brukar oftast vara rutiga. Det är kanske inte så idealt, men jag har svårt att se hur man annars kan lösa det, i alla fall på kort sikt (och då menar jag utifrån den lagstiftning vi har och den pandemin vi befinner oss i). Vart man drar gränsen kommer alltid klämma någon på tårna, och än värre kan det bidra till smittspridning och högre dödstal. Anyways, ett av orosmomenten för just sjungande är väl att det är en potent smittväg – sångaren sjunger, publiken sjunger, serveras det alkohol dessutom blir folk dessutom än mindre följsamma och håller mindre avstånd. Kombinationen blir ju att smitta kan spridas effektivt. Sådant kan man se på bröllop t ex, även om inte riktigt samma regler gäller där (vilket man också kan diskutera såklart).

        Svara

      Håller verkligen med. Pallar inte med när folk gastar ”avgå”. Men i allra högsta grad behöver reglerna ses över.

      Svara

        Har ni läst krönikan? Han förklarar varför hon måste avgå.

        Svara

          Jag upplever helt sonika Jonas Gardell som jag alltid tyckt om och respekterat som narcissist 🙁 Att han och kulturfolket som delat inlägget inte skäms. Fy fan. Snacka om att ha för mycket pengar och inte vara beroende av vårdköer. Eller syrgas…och sen när blev kulturministern statsepidemiolog, har helt missat det. Usch Jonas, vilket bottennapp.

          Svara

            Man behöver ju inte vara statsepidemiolog för att fatta att kultursektorn har offrats, precis som han skriver.

            Svara

              Vilken sektor har inte offrats under pandemin menar du? Du vet att vi inte ens opererar icke livshotande tillstånd?

              Svara

                Exempel på sektorer som inte offrats kan vara finans, telekom, media, livsmedel. Eller vad sägs om alla sektorer där arbete hemifrån?

                Vad i helvete har sjukvården med hans inlägg att göra?

                Svara

                  Ja vad tror du själv det kan finnas för relation mellan sjukvården och det faktum folk inte gärna går på tester och offentliga sammankomster ställts in (men inte av kulturministern…). Du får helt enkelt fundera en stund till.

                  Svara

                    ”teater” ,inte tester…

                    Svara

                    Det har inte ställts in för att folk inte vill gå dit. Du kanske har missats att det är fullt på stan precis varenda dag. Eller att restauranger och uteserveringar är packade med folk?

                    Men skulle en artist komma så skulle alla gå hem menar du?

                    Svara

                  Men du fattar väl varför intrrnetlivsmedel & telekom går bra i kriser med restriktioner pga virus men kultur inte…det handlar ju inte om att offra vissa sektorer, ingen behöver kultur i form av att sitta i samma rum för sin överlevnad.

                  Svara

                  Sjukvården är en sektor..

                  Svara

                    En sektor som inte går dåligt pga restriktioner. Vad är din poäng?

                    Svara

                      Du tycker sjukvården går bra och inte offras pga covid? Okej.

                Visserligen en anekdotisk bevisföring men jag är nyss hemkommen från en ryggoperation Från ett av landers större sjukhus och delade rum med en tjej som fått en ny höft. Det är ju semestertider just nu så då genomförs färre operationer men inte ens under industrisemester i pandemitider upphör man med schemalagda operationer i Sverige.

                Svara

      Vilket svammel & idioti, sorry. Jag gillar Jonas gardell men nu upplevt jag honom som korkad, har han problem med covidpolitiken kan han ju klaga hos FHM men vad fan har kulturministern med saken att g9ra?! Urdumt och lika dumt att dela texten…

      Svara

        FHM har ingenting med politiken att göra. Du får nog gå tillbaka till Livets Hårda Skola för en till termin.

        Svara

          Kulturministern med kulturdepartementet ytterst ansvarig för regeringens övergripande covidpolitik? Fan, vi blir många som måste plugga lite till nu… vilken tur att Jonas upplyste oss.

          Svara

            Kulturministern som sitter i regeringen är kulturens röst i regeringen. Du vet regeringen som ansvarar för den övergripande politiken.

            Det är just därför ministrar får avgå ibland. När de inte gjort sitt jobb inom sitt ansvarsområde.

            Du kan nu fortsätta en termin till på LHS

            Svara

      Som Gardell sa i en intervju. Vi måste ha en kulturminister som kan och förstår kultur. En långsiktig lösning och plan för om det händer igen.

      Svara

        Men vad är det ni inte fattar? Kulturministern ansvarar inte för folkhälsa i Sverige.

        Svara

        Du och Jonas Gardell försöker säga att ”vi måste ha en kulturminister som kan och förstår covid. En långsiktig lösning & plan för om det händer igen.” Sen ska hon stifta egna regler för Jonas Gardell & Sarah Dawn Finer. För just dem vill ha undantag från FHM och Tegnell (men han behöver tydligen inte avgå för reglerna är vettiga för alla andra branscher men just de ska ha undantag?). Det är ju direkt pinsamt.

        Svara

          Du kan omöjligen ha läst hans inlägg.

          Svara

            Jo. Jag blev verkligen inte imponerad.

            Svara

              Ok, Jag hade fel.
              Du förstår inte vad han skriver helt enkelt.

              Svara

        Vad kan hon som kulturminister göra i en pandemi. Inspektera bakteriekulturer? 😛

        Svara

          Tvinga folk till en Perellikonsert? Säga ”fuck you” regeringen, vi inom kulturdepartementet kör vårt eget race…jag är fan kulturminister.

          Svara

            Wow. Vilken korkad kommentar. Inte konstigt att världen är skit med så mkt korkat folk.

            Svara

      Problemet med Sveriges coronapolitik är att kulturministern inte kan tillräckligt om kultur. Vi behöver en riktig kulturminister. Skönt att ngn är modig nog att bara säga som det är.

      Svara

    Tycker snarare vår socialminister Lena Hellgren borde avgå. Har ju inte en aning om vad hon pratar om.

    Svara

      åhhh jag har så svårt för Lena Hallengren…

      Svara

        Jag har svårt för Jonas Gardell.

        Svara

          Jag med, sedan idag! Alltid trott han var humanist, inte seklets mesta egoist. Surprise.

          Svara

      – Vi har en allvarlig situation, säger hon i typ varje mening.

      Svara

      Ja usch vad jag ogillar henne.

      Svara

      Hon har inte relevant utbildning för sitt uppdrag men ändå bättre än Stefan Löfven den grodan kan ingenting. 🐸

      Svara

        Knappt nån i regeringen har relevant utbildning…🤦🏼‍♀️ Hälften har bara gymnasieexamen. Och de styr landet. Tex Per bolund (finansmarknadsminister) är utbildad biolog(!!). Hur kan det vara ok?!

        Svara

          Han har ekonomisk utbildning också. Och har dessutom arbetat som borgarråd i Stockholm så han har många års erfarenhet av områden som är relevanta för ministeruppdraget

          Svara

            Jaha spännande. Vad har han för ekonomisk utbildning menar du???

            Per Bolund – Utbildning:

            2000-2002
            Stockholms universitet, oavslutad doktorandutbildning, Institutionen för systemekologi.

            1992-1996
            Stockholms universitet och Stirling University (Skottland), Fil mag biologi 160 poäng.

            1986-1989
            Naturvetenskaplig linje, Södra latins gymnasium.

            Svara

          Svar 03:13 Inom politiken gäller att du har rätt partitillhörighet och då kan du klättra i karriären med endast 9-årig grundskola. Finns fler personer, men jag vill inte hänga ut vilka de är. Likaså kommunalråden för olika partier säger att de har än den ena Universitetsutbildning än den andra, men när man granska så ljuger de.
          Något för medierna och kanske Bloggbevakning att granska och lyfta fram.
          Somliga måste ha en gedigen utbildning för vissa jobb, och andra kommer in på ett bananskal.

          Svara

    Avgå alla.

    Svara

    De har absolut en poäng, samtidigt…alltså kan de inte jobba, under tiden, i en bransch som behöver folk. Det är väl så alla vanlisar får göra?!

    Svara

      Inge så lätt kanske för scenarbetate, sminkörer, ljudtekniker eller kostymmakare att bara hitta ett nytt jobb såhär i pandemitider..

      Svara

        Väldigt bra poäng, är ju inte bara de som står på scen som drabbas.

        Svara

        Det är väldigt många människor som har förlorat sina jobb pga corona i många branscher. Det är inte mer synd om kulturarbetare än om t ex affärsbiträden och hotellanställda.

        Svara

          Nej men hotell- och restaurangbranschen har fått snällare regleringar som gör att de kunnat öppna upp igen betydligt snabbare än kulturbranschen. Vilket såklart påverkar.

          Svara

            Och riskgrupper som har varit tvungna att vara hemma utan inkomst?

            Svara

              Så du menar att folk att sagt upp sig eller blivit sparkade för att de stannar hemma pga riskgrupp?

              Märkligt att det inte skrivits om det i media. Eller några rapporter. Mycket märkligt

              Svara

                Är du dum på riktigt det har visst skrivits om det i Aftonbladet alternativt Expressen folk som tillhör riskgruppen kan ännu inte få någon ersättning. Kan ansöka tidigast 24 augustiretroaktivt. Krånliga regler från Försäkringskassan. Folk som lever utan mat.

                Svara

                  Men det står ingenstans att de grupperna har stannat hemma och blivit av med jobbet. Det är nog du som får ta på dig att vara dum i huvudet på riktigt.

                  Svara

          Men hotellverksamhet är inte förbjuden. Klart det är svårare för t ex en scenarbetare när det är förbjudet att ha konserter och liknande att byta jobb.

          Svara

        Det är inte så lätt för sminköser, kostymmakare och tekniker att få jobb som sminköser, kostymmakare och tekniker. Jag jobbar inom hotell och restaurang, mina 900 kollegor som blev uppsagda av min arbetsgivare i mars jobbar nu inom Telecom eller i deli-disk eller i kassan på Ica Maxi. För alla har inte lyxen att sitta och vänta på de jobb de kan redan eller vill ha.

        Svara

    Ja, avgå. Det är okej med 100 gäster på en restaurang som sitter och äter, men skulle en av dem resa sig upp och ta fram en gitarr skulle hälften behöva gå hem. Helt orimligt! Min sambo jobbar i underhållningsbranschen och har fått avboka två stora turnéer; det är många miljoner i skattepengar och underhållningsvärde som försvinner där.

    Svara

    I mina ögon går många andra människor före dessa kända kulturarbetare med förmodligen mer pengar i sina fickor.

    Svara

      Man kan väl ändå ha två saker i huvudet samtidigt?

      Svara

      Som kostymör, scensnickare, ljustekniker, ljudtekniker och dyl tror jag inte man tjänar så himla mycket.

      Svara

      Som kostymör på kungliga operan har du en ingångslön på 18000.. detta drabbar inte bara dem som syns på scenen..

      Svara

    Snälla nån.
    BLM och me too är inte kultur.
    Kultur är till för att utbilda, underhålla och skapa mervärde.

    Svara

      Jag skrev inte att det va kultur. Jag skrev att det är vänsterpropaganda!
      Läs ordentligt. Och var är demonstranterna nu när en unge blivit pangad??

      Patetiskt land. Går på knäna för mångfald och dödar våra barn. Nöjda nu?

      Svara

    Såvitt jag vet har vårdpersonal gått på knäna bra mycket längre än dessa kulturarbetare. Vårdpersonal som förvisso inte blir utan lön, men vilken lön sen…

    Har t ex en kompis som efter nästan 25 år som vårdbiträde/Uska har ca 26000 i månaden. När hen beskriver sina arbetspass får jag ont i magen. Sjuka scheman dessutom där du kan ha avslutat ett arbetspass kl 21.00 för att gå på ett annat kl 7.00 dagen efter.

    Svara

      Men då får hon väl skaffa knäskydd om det nu är så jobbigt buhu.
      Tycker inte längre synd om sjukvården.

      Svara

        Det låter som att du är ung, frisk och inte har någon anhörig som hamnat i vårdapparaten.
        Grattis!

        Svara

          Jodå det har jag visst det. Kan ändå inte känna sympati för ssk.
          Jag är även äldre.
          Bara en massa gnällande och dom att dom har haft det så jobbigt som det framstått tror jag inte på.

          Svara

            🤢🤢🤢

            Svara

              Haha triggad snöstjärna.

              Svara

            Det är oklart för mig varför du inte respekterar människor som jobbar långa, tunga pass.
            Ofta med bristande resurser, för lite materiel, halvdan ledning och horder av patienter med dåligt tålamod.
            Det skriks, det klagas, det skälls på de som minst av alla är orsaken till problematiken.
            Ibland saknas AC i lokalerna, ibland hinner man inte gå på toaletten och känner tre timmar senare att det gör ont i urinblåsan.
            Man får inte ta semester som man vill eller behöver för passen måste täckas upp.
            Samtidigt är man rädd för sin egen hälsa och vad man utsätter sig för. De flesta har barn därhemma som behöver en.
            Dessa människor är berättigade att klaga. Det gör dem inte mindre kapabla, empatiska eller självuppoffrande.
            Men visst, raljera du, ”buhu, skaffa knäskydd”.
            Skämmes ta mig fan.

            Svara

              Ja det är hemskt att det finns personer som vi delar syre med som tänker så här. Det skrämmande är att det kan vara någon du sitter bredvid på t-banan på väg till ditt arbetspass. Ja faktiskt så tycker jag att det är riktigt obehagligt.

              Svara

                Hahahahaha lås in dig då. Snöflinga.

                Svara

                  SnÖfLiNgAaAa

                  Svara

                  Det är inte så det funkar 😂

                  Svara

              Då får de väl byta jobb.

              Svara

              Ingen har sagt att de är mindre kapabla. Men man känner inte empati för människor som är otrevliga. Sen den här pandemin började har vårdfolk uttalat sig på ett sätt som gör att öronen skrynklas. Skämmes ta mig fan till dom.

              Svara

                Stackars dig! Styrkekram

                Svara

            Det var mycket osympatiskt skrivet av dig!

            Svara

            Hoppas ingen tar hand om mig när det väl är dags. Vissa borde seriöst bli utan vård ser jag!

            Svara

            Då vet vi, då sparar vi på en som inte behöver få vård när det väl är dags! 🙏🏻

            Svara

              Nope, betalar skatt som lipande ssk. Min sjukhusbädd så pixpax. En åsikt fråntar mig inte rätten till värdelös sjukvård trots allt kompis. 🙂

              Svara

                Haha, får hoppas ingen sätter in nåt trevligt i din dropp med den attityden!

                Svara

                  Skulle inte vara första gången man blev förgiftad av en ssk.

                  Svara

              Nope! Betalar skatt kompis😀

              Svara

                Åh, en besserwisser bråkstake som inte uppskattas på jobbet och är ensam och sorglig. Bye bye 👋

                Svara

                  Du vet allt om mitt liv?
                  Skulle inte tro det din lilla lipsill.

                  Svara

                    Så som du uttrycker går det att utläsa vad du är. Lipsill, så gulligt.

                    Svara

                      Gillar du gulliga saker?

                      Ja, som ssk.

            Omg galaxhjärna

            Svara

              ”Galaxhjärna”. Really?
              Okej då säger jag stjärnstopp och nu blev DU galaxhjärna själv. Pilutta diiiiiiig!

              Svara

                Men väx upp båda två.

                Svara

            Sjukt less på ”ssk är hjältar” tjatet. Det är ett yrke som dom valt, med vetskap om innebörd.

            Svara

              Och om de inte hade ”valt” det, ska alla sjuka/ äldre bara få dö bort då? 🙂🙂🙂

              Svara

                För civilisationen hae dött ut utan ssk. 😝
                Hur ska jag kunna läka utan en sjuksyster?!

                Svara

                  Sitter du å super i din ensamhet eller sniffar du skokräm?

                  Svara

                    Vad vet du om skaffa skokräm, något du är van vid eftersom fet var ett väldigt säreget påstående. Är det gott tycker du?

                    Svara

                    Sniffa

                    Svara

                Nej jag är övertygad om att folk vill bli ssk och är helt med på att personalpolitiken måste bli bättre. Men hjälte tjatet är så, ja jag vet inte. Ge dem bättre lön så slipper vi kanske det.

                Svara

                  Nej, de behöver inte mer pengar!!!!!!

                  Svara

          Tänkte också att det är en ung person, men tyvärr finns det skrämmande nog många fullvuxna vars utvecklingsnivå stannat på sisådär14 bast. Det är sättet hen svarar på och inte att vederbörande inte håller med.

          Svara

            Hahaha okej, så man är 14 för att man inte ”respekterar” vissa yrkesgrupper.
            Vi säger så. Kalla mig 14.

            Svara

              Att respektera de som jobbar inom vården trodde jag hörde till vanligt hyfs!

              Svara

                Kör upp ditt hyfs och respekt i ändan du.

                Svara

                  Jisses du var en sur en!

                  Svara

                  Du uttrycker dig inte som att du är vuxen i alla fall.

                  Svara

                  Är du ssk? Uppfattade inte riktigt.

                  Svara

                    Vad angår det dig?
                    Försök censurera mig du. Men jag får yttra mig hur jag vill!
                    Ssk var kassa på sitt jobb innan pandemin och är än mer värdelösa nu.
                    Men att sitta på twitter och Facebook, och göra tramsiga tiktoks hinner dom allt med?!

                    Om jag inte minns fel rapporterades det även om bristande hygien och att sjukvårdspersonalen själva spred viruset till olika patienter. Detta på grund av bristande hygien!!
                    Tre ggr har jag råkat ut för kraftig blodförgiftning i mitt liv pga värdelös sjukvårdspersonal.
                    En osedd blodpropp fick min pappa att förlora benet och stryka med han också.
                    Dessutom har jag aldrig stött på annat än ssk med dålig attityd och ignoranta läkare.

                    Hahaha, nej. Ssk sög suger och kommer suga i detta landet och jag undviket sjukhus med all min makt och sitter i min karantän i tryggande ro. Så lipa ni, min respekt och sjukhusplats får ni icke av mig.
                    Ha!

                    Svara

                      Karantänen börjar få konsekvenser.. skrämmande

                      …det var verkligen ett inlägg skrivet i ilska. Första gången jag läst om nån som hatar sjuksköterskor hahha. Det ser mest komiskt ut, hur du drar dina slutsatser. Men hoppas också du är frisk och slipper sjukhus.

                      Fattar dock inte vad detta har att göra med att vi ska ha ljudtekniker, kostymörer osv i landet som sprider covid från stad till stad…

                      Håller med dig fullt ut.

                      Många som jobbar inom vården är arroganta och har säkert hamnat där just bara för att det är ett enkelt jobb att utbilda sig till. Sen vill de inte jobba utan helst bara fika och tramsa med sina kollegor.
                      Och varför de ska ha högre lön förstår jag inte heller. Ni vet redan vad det är för jobb och vilkor att jobba inom vården. Det är ett obekvämt jobb på många sätt men ni har VALT det.

                    Vad angår det dig?
                    Dom suger och ska sluta lipa och göra sitt jobb och inte flamsa omkring med bristande hygien.

                    Svara

                Fast det finns många inom vården som är less på jobbet. Och somligas insats är usel. Har själv varit utsatt för fel diagnos och usel vård.

                Svara

              Att vara 14 är ändå mer smickrande än att bara vara dum i huvudet så.

              Svara

              De flesta yrkeskategorier förtjänar respekt. Människorna som ser till att livsmedel hamnar på hyllorna så att de finns när du går till affären. De som hämtar soporna så att våra gator inte ser ut som stinkande sophögar. De som tar hand om våra barn, de sjuka, de gamla. Många av dessa yrken är tunga och otacksamma. Har dålig lön och ingen status. Men de görs ändå. Men du tycker att ssk inte förtjänar respekt. Vad jobbar du själv med?

              Svara

                Bla bla bla ”repekt” hit och ”respekt” dit. Skit i vad jag jobbar med, för det angår inte dig för fem öre.

                Svara

                  Men kravla tillbaka ner i kloaken nu så blir det bra.

                  Svara

                    Finns covid där och vill inte hamna hos knäskålssköterskor på ett bra tag.

                    Svara

                      Oj, jobbigt om du drabbades av covid..

                      Covid är bara farligt för tjockisar och gamlingar.
                      Men du kanske är just det..?

                  Men du är ändå en idiot!

                  Svara

                    Du är fri att tycka det lika mycket som jag får tycka att ssk är en hög offerkoftor som bara lipar.

                    Svara

                      Savage love
                      Did somebody, did somebody
                      Break your heart?

                  Ok, detta är ett troll. Vi går vidare. Vederbörande har det jobbigt i livet, det är den vanligaste orsaken till omotiverat gapande. Troligen arbetslös. Det är inte roligt😘

                  Svara

                    Verkligen så obalanserad. Eller är det en kulturarbetare som övar manus inför bättre tider 🤔 det är svårt att tro att någon är så ogin och otrevlig på riktigt!

                    Svara

                    Fräsch kommentar. ”Troligen arbetslös”.

                    Svara

                      Om dom vara visste vad jag jobbade med skulle dom tappa hakan. Haha.

                      Nej. Vi är inte så intresserade av ditt jobb att vi skulle tappa hakan……………

      Sånna pass hade jag på Telia.

      Svara

      Men snälla, vad är detta för ”jämförande”? Får inte denna Gardell lyfta upp något som faktiskt är rätt skevt utan att dessa jäkla sjuksköterskor tas upp i tid och otid?! Förlåt, all respekt till dem, men är sååå trött på att folk aldrig får säga någonting negativt om nån annan bransch utan att vården tas upp. Man kan faktiskt hålla två tankar i huvudet samtidigt, eller egentligen verkar det vara extremt svårt för er här inne att göra.. alltid ska man tycka motsatt mot den inlägget handlar om, alltid ska man vända sig emot allt någon säger. Jag tycker sjuksköterskorna har det hemskt men jag tycker även det är helt sjukt att man tillåter fullproppade barer (HEJ SÖDER I HELGEN) medan Tegnell påstår att det är helt ok, resa ok, Kolmården ok (ingen jävel håller avstånd) men konsert är inte ok? Jätte konstigt.

      Svara

        Den stora poängen folk försöker lyfta är väl mest att kulturministern inte har ett skit med saken att göra. Har du problem med regeringens coronapolitik så go for it men det är väl inte en käft som fattar hur kulturministern & kulturdepartementet hux flux blev ytterst ansvarig för den.

        Svara

          Ehh så varför dra in sjuksköterskorna? Var ju inte alls poängen

          Svara

          Det är exakt så det fungerar pappskalle!! Är du kulturminister så är du kulturens röst i regeringen. Idiot!

          Svara

            Vaknat på fel sida?

            Svara

            Kultur och covid är inte synonymer. Jag är för snäll för att kalla dig för idiot men du kanske borde fundera lite över det här med sammanhang och övergripande politik.

            Svara

      Men snälla, det är inte synd om vårdpersonalen. Dom jobbar extra mycket under en pandemi – Tacka fan för det, det är deras jobb. Dom ska vara tränade i katastrofer. Punkt. Och dom i infrontlinjen har fått dubbelt betalt. Och nej, en ssk/läkare kan inte ha 4 v semester i juli, det visst dom redan innan dom sökte utbildningen. Om det är viktigt med 4 v semester i juli och hög lön då får man välja ett annat yrke.

      Sen kan jag tillägga att vården i Sverige är långt från perfekt. Man måste strukturera om den helt. Att ssk är ute och kräver högre lön lite titt som tätt löser inte problemen inom vården.

      Svara

        Preach!!!!

        Dom har varit bland dom värsta gnällspikarna och den mest otacksammaste yrkesgruppen sedan detta började.
        Fy fan, skulle ssk ifrån andra länder höra hur bortskämda och klemade ni blir här kan jag lova er att ni skulle knipa igen.

        Ni är inga helgon och ni går inte på knäna.

        Svara

          Helgonförklaringen och hjälte-nivån är det inte vårdpersonal själva som ger sig, det är samhället. Vårdpersonal blir mer helgonförklarade ju fler sjukdomar, eller vid en pandemi, som uppstår. Själva jobbar de på. De skriker och gapar och är oroade för PATIENTSÄKERHETEN, i den ingår deras arbetsmiljö. När man kliver in på sitt elfte pass i rad där man knappt ätit, druckit eller varit på toa så gör man misstag…………… DÄRFÖR behöver vårdpersonal bättre villkor.

          Skärpning i ledet.

          Svara

            Så är ni igång igen, vafan gör du järn och bråkar om du nu är så överstressad och utsliten dom du säger.
            Skärp dig själv och klaga inte så förbannat.
            Fy fan för att stöta på dig som ssk säger jag bara. Var lite mer ödmjuk o du vill ha respekt.

            Svara

              Men var nu tyst bara 😂😂😂

              Svara

        Jag arbetar på Intensiven, på ett av Stockholms storsjukhus.
        Gjort det ett par år nu.

        Jag har inte fått någon dubbel lön.
        Vilket sjukhus gav det?

        Svara

    That escalated quickly.
    Din kommentar kommer censureras inom,
    4 3 2 1 NU

    Svara

      Yttrandefrihet i Sverige. Har jag skrivit kränkande?

      Svara

        För femtioelfte gången: yttrandefriheten reglerar medborgares rätt att uttrycka sina åsikter gentemot staten. Inte mellan privatpersoner och heller inte på kommersiella plattformar. Gissa var du befinner dig?

        Svara

    Gamlingar dör som flugor, sjukhusen är slagfält, våldtäkterna skjuter i höjden, 12-åringar blir skjutna i gänguppgörelser, utanförskap, rån, mord, misär, fattigdom.
    Men stoppa pressarna: En multimiljonär i ett penthouse på Södermalm, vars liv blev minimalt besvärat av en pandemi, är ledsen i ögat. Avgå alla!

    Svara

      Nu är det väl inte han personligen utan hela branschen som åsyftas

      Svara

      Ja verkligen det viktigaste problemet just nu! Tvi att vi inte tänker på kulturfolket i första hand!

      Svara

        När ska vi börja tänka på alla de psykiska och fysiska konsekvenserna som sker utöver Corona då? I mars? Eller de socio ekonomiska konsekvenserna? Nästa juli? Storbritannien hade räknat på att om inte förändringar sker snart skulle över 200 000 människor dö i de ekonomiska sviterna (depressioner, svält etc) som Corona i sig skapar men inte orsakar.

        Svara

          Ja för vi kommer ju alla bli deprimerade om vi inte får gå på konserter ett tag och de stackars artisterna blir så fattiga att de svälter ihjäl. 🙄

          Svara

            Imponerande att så ordentligt missförstå vad jag skrev.

            Svara

              I början av pandemin var det väl många artister som hade konserter online för att peppa och minska ensamheten. Det kanske vore en bra idé, särskilt för dem som redan sitter på enorma förmögenheter. Då drar de ett strå till att minska de negativa följderna av pandemin.

              Svara

                Hur hjälper det alla andra i branschen? Dem vi ser på scen är ju typ 2% av de som jobbar med det. Kolla Celine Dions konsert på youtube som är dubbla bilder, en där de visar vad som sker bakom scen hela tiden. Är väääääldigt mycket folk. Och nej, alla uppsättningar är inte så stora, men oavsett uppsättning krävs det en massa människor bakom scen.

                Svara

                  Jag menade alla som på andra sätt kommer att drabbas, i form av psykisk ohälsa och annat som nämns ovan. Inte andra i sin bransch.

                  Svara

                  Om det är så många som jobbar bakom scenen så talar det ju också för att förbjuda konserter osv. De personerna kommer utsättas för risk att smittas vid varje föreställning och riskerar sedan att smitta nya personer i sin tur, vid varje föreställning.

                  Svara

                    Men andra arbetsplatser ska vara igång?

                    Svara

        Man kan tänka på och bry sig om fler saker samtidigt. En olycklig situation gör inte en annan oviktig. Jag bryr mig om både äldre, sjuka, vårdpersonal och i allmänhet personer som lider och blir drabbade av pandemin. Kulturarbetare inkluderat.

        Svara

      Han kan väl ändå få stå upp för sin bransch och uttrycka sin åsikt. Tvivlar på att han enbart tycker synd om sig själv i det här.

      Svara

        Det må så vara men han låter både världsfrånvänd och narcissistisk. Det här är ett litet problem i jämförelse med vad som pågår i samhället.

        Svara

          Om vi pratar om alla som jobbar inom restaurangbranschen då? Som jobbar för minimilöner och dåliga timmar. Känns det bättre att prata om då?

          Svara

            Eh ja? Vilka tror du har det tuffast nu, de i restaurangbranschen med minimilöner eller artisterna med miljoner i plånboken?

            Svara

              Vilka svenska artister tror du har massa miljoner på kontot? Finns SÅ många som inte har det. Och ett helt år av inställd inkomst är det nog inte hur många som helst som klarar. Återigen. Jonas pratar inte om sig själv utan SAMTLIGA artister, långt ifrån alla som har miljoner på kontot där om du tar bort den översta procenten.

              Svara

                … och alla inom branschen som
                inte är artister. Den branschen sysselsätter ganska mycket folk och hans poäng är att dessa blir arbetslösa. Sarah Dawn Finer klarar sig säkert men kostymören på stadsteatern kanske inte. Det blir en utgift för samhället. Kan man tänka sig att tänka på dem också? Det är väl ungefär det han framför, inte att Perelli går back.

                Svara

              Kan du vänligen sluta snöa in dig på ARTISTER. De pratar om kulturarbetare som grupp och tänk då alla tekniker, ljusuppsättare osv. som du inte tänker på när du går på konserter. Det är liksom fler än bara de stora stjärnorna, vilket Sarah Dawn Finer tar upp.

              Svara

              Tror det är extremt mycket tuffare i kulturbranschen för typ en ljudtekniker nu än det är för ett restaurangbiträde, folk går ju typ restaurang som vanligt typ.

              Att jämföra de kändaste artisterna med servitörerna blir skecg. Artisterna får man väl snarare jämföra med någon stjärnkrögare.

              Svara

                Vad pratar du om? Vilka servitörer? Handlar ju om kulturarbetare nu.

                Svara

                  Ok jag läste ditt inlägg fel, ber om ursäkt!

                  Svara

      Fast dör som flugor är väl lite ta i..

      Svara

        Är du totalt empatilös? Det har dött en oproportionerlig mängd äldre i Sverige. Kanske inte var din mormor så du bryr dig inte men medkänsla är klädsamt, prova någon gång!

        Svara

          Dog ett bra gäng för några år sen också när vi gav fel vaccin pga felbedömning om vilken influensa som skulle slå till….. Gamla människor är känsliga för infektioner. Det verkar som att det först vid covid-19 har förståtts av gemene man 🤷🏼‍♀️

          Svara

      A-fucking-men.

      Svara

      Spot on! Dubbelmoralistiska giriga Bröderna Gardell.

      Svara

    Kolla på Dessies instagram, hon har skrivit väldigt öppet om det destruktiva förhållande hon lyckades ta sig ur för något år sedan.

    Svara

      Vem var det hon hade ett destruktiv förhållande med?

      Svara

        Barnets pappa kanske?

        Svara

          Nej, de gjorde slut för ganska länge sen. Det här hände när hon var 24-25 skriver hon, och hon har just fyllt 26. Hon skrev ju mycket för några år sen om att hon skulle flytta ihop med en kille i en lägenhet ute i Hammarby Sjöstad tror jag det var. Det var nog han som var det destruktiva förhållandet.

          Svara

            Har hon nånsin träffat en bra kille? 🙁 Tänker på Bregott eller vad han hette, den första, sen Daniele som slog henne (!!), sen Simon med knarket och så denna kille i Hammarby Sjöstad.

            Svara

              Hon dras till bad boys, snygga, lite farliga killar med snabba bilar. Självklart inte hennes fel att de är as som inte kan sköta sig, men hon borde fundera ett varv på vilken sorts killar hon dejtar och kanske bryta det mönstret.

              Svara

            Tittar man på hennes blogg så skriver hon sommaren 2019 om att hon flyttade från sitt ex i slutet på 2018 och var tvungen att anlita en advokat på grund av situationen. Hon skrev en del om att hon var tvungen att flytta och att exet inte gav henne hennes saker så hon var tvungen att köpa allt nytt.

            Svara

    Detta gäller ju frilansare med egen låda i ALLA branscher. Viktigt att påpeka.

    Svara

    Detta gäller ju frilansare med egen låda i ALLA branscher. Viktigt att påpeka. Kulturbranschen känns som rätt mycket svartjobbare oxå

    Svara

      Haha okej. Vilka branscher pratar du om då?

      Svara

    Alltså alla dessa stollar som kallar sig artister, de får väl skaffa andra jobb under en pandemi? Alla andra då som blivit permitterade eller uppsagda, vad har de gjort? -jo de har sökt antingen nya jobb eller valt att hoppa på en utbildning för bristyrken osv.
    Men kultureliten är väl helt enkelt för fin för det?

    Svara

      Precis! Gör som Angelika Bengtsson som jobbar på posten.

      Svara

        Va det inte Svenska spel? Hon sitter och ringer vinnare
        Om det var stavhopparen du menade

        Svara

          Just det ja. Förlåt och tack för rättandet! Men någon jobbade på posten det hörde jag ju 🤔

          Svara

      Du verkar ju väldigt sympatisk! Enligt dig så ska det ju då vara superlätt för alla att bara byta bransch och få ett nytt jobb, varför finns det ens arbetslöshet kan man ju undra?!

      Svara

        Vem? EXAKT vem har sagt att det är lätt? Jag har akademikerutbildning och har som en självklarhet jobbat med vad som kommit i min väg då ”min” bransch gått dåligt.

        Jag är definitivt ingen äppelkäck person och inte heller en kavla-upp-ärmarna-jävlaranamma-människa och ändå har jag alltid lyckats få jobb. Ja ofta jobb som många inte vill ha.

        Nej det är inte lätt om man anser sig ”stå över” vissa jobb. Kultur kommer dessutom alltid finnas oavsett det satsas pengar på det eller inte. Ska förresten själv snart klicka hem en tavla som jag tycker är så fin. 🙄

        Svara

          👏🏻👏🏻👏🏻

          Svara

          Exakt!!!

          Svara

        Anonym som skrev 19.02 verkar ju tycka att det är superlätt att bara skaffa nytt jobb under en pandemi

        Svara

          Som många konstaterat, finns det jobb som är lätta att få under en pandemi. Sjukvårdspersonal och inom socialtjänsten exempelvis. Dessa branscher hade varit tacksamma över fler personer som vill arbeta.

          Svara

            Jag tror du är lite dum i huvudet. Tror du en arbetslös butiksanställd kan hoppa 8n som sjuksköterska?

            Svara

              Hen skrev ”personal” inte SSK eller läkare. Funkar aldeles toppen utan utbildning.

              Svara

                Exakt! Vårdbiträden exempelvis 😊

                Svara

            Haha tror du att du kan jobba på socialtjänsten utan utbildning? 😂

            Svara

              Uh, ja. Liksom de flesta branscher.

              Svara

                För i en pandemi kommer man absolut välja de utan utbildning framför de med?

                Svara

                  Vad yrar du om. Inom i princip alla branscher finns behov av utbildad liksom icke utbildad personal. Det beror på vad du ska jobba som.

                  Svara

                    Precis så, inom socialtjänsten arbetar exempelvis vårdbiträden 😊

                    Svara

            Blir lite rädd för att söka vård nu känner jag om vem som helst kan hoppa in och arbeta. Kanske därför vår sjukvård är så dålig.

            Svara

              Det är ju inget nytt att bitraden saknar utbildning. Haller med om att det ar fel men har inget med corona att gora.

              Svara

        Nej, man får helt enkelt ge upp och gå på bidrag. Bidragspengar växer ju på träd.

        Svara

        Men sympati hit och dit… hur sympatiska är artisterna då? Många har fått nya jobb i år. Beror lite på vad man kan tänka sig att göra för en lön..

        Svara

          Inte bara artister är kulturarbetare.

          Svara

      Ja, jag fattar inte riktigt det. Kulturarbetare kan väl söka a-kassa och andra jobb precis som alla andra. Det är ju ingen mänsklig rättighet att jobba med exakt det man vill, ibland får man anpassa sig till tiderna. Och att dom vill få SVAR hela tiden om framtiden… alltså det pågår en pandemi som ingen kan förutse händelseförloppet på.

      Svara

        Fast är det inte en vettig ifrågasättning som han gör? Tydligen är det helt ok att trängas på gekås men inte sitta vid ett bord och höra någon sjunga. Det är ju det som ifrågasätts.

        Svara

          Fast på gekås står man tillsammans en kort stund.

          Svara

            Men med många många fler andra som också tar på många många fler saker.

            Svara

              Men vad fan….kulturministern!!!!? Hon har ju inget med det att dona.

              Svara

            Det gör väl det snarare värre att alla är i rörelse?

            Svara

              Nej. Att vara många, tätt, i samma lokal länge är större risk. Typ kryssningsfartyg.

              Svara

          Och varför är det då kulturministern som ska avgå?

          Svara

            Ingen fattar. Utom kulturarbetare tydligen. Obegripligt.

            Svara

            För att absolut ingen för vår branschs talan, berättar om problemen den möter, förklarar vad det betyder för kulturen i Sverige i längden att hela branschen just nu utplånas för att de restriktioner som gäller just kulturbranschen inte verkar gälla någon annanstans. Varför får inte Gröna Lund vara öppet när finlandsfärjor får köra disco? Varför får man hålla enorma loppisar på landsbygden, men inte ha astrid lindgrens värld öppen? Varför får man ha en sittande middag för 250 pers, men ingen får framföra en sång live samtidigt? Varför får hallerior och enorma matbutiker där ingen kollar hur många som går in ha öppet, men inte Liseberg eller stora teatrar som skulle kunna placera ut folk spacköat i salongen? Ingen kan svara tydligt och Amanda Lind är tyst! Ni säger att ”ingen behöver kultur”. Okej. Ingen behöver gå till en galleria. Matvaror går att handla online och få levererat hem. Kläder går att handla online och få levererat hem. Tillagad mat går att få hemkörd. Så då behöver ju teoretiskt inget av detta vara öppet? Alla skulle kunna jobba som plockate i affärer/lager och budchaufförer tills pandemin är över. Men så ser ju inte verkligheten ut just nu.

            Svara

        Artister skattar bara 20%.
        Pernilla Wahlgren jobbar året om och skattar 20% inte okej. Artister borde skatta 30% precis som alla andra. Ironiskt att Charlott Perrelli ger in sig i debatten. Herregud😳 hon är gift med en man som omsätter miljarder, så vad gnäller hon om? Mycket vill ha mer hela tiden…

        Svara

        Exakt! Så extremt stolt yrkeskår det där! Varför inte söka nytt jobb? Och så kan man ju bli medlem i a-kassan.

        Fattar inte varför folk värnar om den branschen eller att tillåta folk få gå på underhållning. Även om restauranger tar emot 100tals gäster (vilket jag också är emot) så gör det inte det en konsert eller show till något ofarligt. Dessa kan dessutom faktiskt ske digitalt. Om kulturministern prioriterat bort satsningar på sitt eget område till förmån för åtminstone EN respirator eller vårdplats har hon gjort mer för oss än vad Gardell någonsin kommer lyckas åstadkomma.

        Svara

      Inte bara artister är kulturarbetare.

      Svara

    Fy för vänstern!

    Svara

    Är också frilans. Men vad fan vill man att hon ska göra? Säga ”nej corona nu räcker det, Sarah dawn finer måste faktiskt sjunga en ballad nu och fakturera 75 K plus moms!!! Sjas!”? Om det varit konstiga förhållningsregler så ska de säkert i så fall skärpas för alla. Inte lättas för snorrika kulturarbetare.

    Är det nåt pandemin gjort så är det att exponera egoismen. Det är helt okej att vissa sliter för att rädda liv dag ut och dag in för småpengar, men vi ska tycka synd om mångmiljonärer som inte får sjunga en låt till publikens jubel? Och alla influencers som skiter i allt och festar på. Och vanligt folk som skaffar extra många barn fast vården ber alla att låta bli.

    Nej tack till mänskligheten, vi är sämst.

    Svara

      Alla som gnäller mest är dom som sökt bidrag för utebliven inkomst, t.ex Sarah Dawn Finer sökte över 600 000 kronor…vad gnäller hon för?

      Svara

        Helt sjukt! Vad är det här? VM i primadonnafasoner & narcissism.

        Svara

      +10000!!! 👏🏻👏🏻👏🏻

      Svara

    Är det ens kulturministern som bestämt reglerna som gäller under Corona? Låter konstigt att hon ensam skulle vara den som är ansvarig och därför behöva avgå.

    Svara

      Så otroligt korkat. Hon om nån är väl absolut minst ansvarig.

      Svara

      Hon är ju kulturens röst i regeringen 🤦‍♀️

      Svara

    Ibland när man står på sidan om och ser vill man bara skaka på huvudet. Bor i ett land som haft kraftiga begränsningar sedan mitten på mars men stängda skolor, max 10 pers som får samlas osv osv. Har vänner som jobbat inom underhållsbranchen och blivit av med alla bokningar på några timmar. Jättetrist för dem helt klart. Men vad har man gjort? Jo i stället har man flyttat ut till olika sociala medier och hållit (visserligen gratis) konserter/danser mm.

    Människor behöver inte gå på bio/äta ute/resa eller gå på konserter för att överleva. I detta fall tycker jag att artisterna borde tänka utanför boxen. För med dagens teknik går det att hålla konserter på andra sätt än de traditionella.

    Svara

      Går det också för sminköser, ljussättare, scenografer, regissörer, ljudtekniker, etc att göra sitt jobb online? Inte i samma utsträckning

      Svara

        Skulle faktist säga att ja, det gör det, men man måste som sagt tänka utanför boxen

        Låt oss (för enkelhetens skull) säga att man sätter upp Svansjön på Stockholms stadsteater. Men i stället för att spela den inför publik på plats säljer man biljetterna till en föreställning som streams online. Då behövs det samma ensemble som om det skulle vara riktigt

        Eller ta allsång på skansen som spelar utan publik i år om jag förstått det rätt. De behöver ju ändå sina tekniker mm. Varför går de då inte att göra samma sak med andra ”kulturella och kreativa” yrken. Oftast låser man sig bara i hur det skall vara, i stället för att tänka hur kan vi göra

        Svara

          Jag förstår vad du säger Maria, hitta alternativa lösningar. MEN det är inte så enkelt. Många verkar tro att arrangera ett event bara handlar om att sätta stolar i ett rum och boka talare. Det behövs en viss infrastruktur för event online och drop out rate kommer säkert vara galet mycket högre än vanligt.

          Dessutom kommer inte all personal behövas och jobb rollerna kommer förändras vilket gör att konkurrensen blir stor bland de som söker.
          Långsiktigt absolut, men det behövs någon form av lösning nu också, arbetslösa kan inte vänta månader på att ett system ska byggas och testas.

          Svara

            Så är det väl inom alla yrken, om utbudet är större än efterfrågan? Man kan inte låsa sig vid att endast jobba med exakt det man vill om inte jobben finns. Folk får sadla om helt enkelt. Inte mer synd om kulturarbetare än alla andra som blivit uppsagda pga corona.

            Svara

              Jag har inte sagt att det är synd om kulturarbetare?
              Jag förstår fullständigt att man måste sadla om, försökte bara förklara varför det inte var så lätt att gå från ett live event till ett virtuellt.

              Svara

                Att arrangera ett virtuellt event är både billigare och enklare. Men det ger inte samma intäkt till artisten som live eventet. Det är där skon klämmer.

                Svara

                  Håller inte med om att det skulle vara billigare. Bra system kostar massor, nu talar vi inte zoom utan system för en konferens, till exempel 6connex.

                  Dessutom lär drop out vara högre än vanliga event vilket kan påverka ratings och sponsoring för nästa event.

                  Svara

        Man får hoppas att dom betalat sin a-kassa som alla andra som jobbar, annars får dom skylla sig själva.

        Svara

          Jag tror nog de flesta gjort det.

          Svara

            Då är det väl inte synd om dom som jobbar med kultur.

            Svara

              Svar 07:22 Nej, det är verkligen inte synd om kulturarbetare.
              Varför har det inte sparat pengar? Precis som vi andra dödliga får göra. Man ser på deras bloggar och IG hur de lever lyxliv, reser, shoppar och äter på restauranger dagligen, vem har råd med det?
              Dags för dem att vakna, flytta till mindre bostad, sluta upp och res, sluta shoppa, och börja laga mat i köket, så ska de få se att klarar sig alldeles utmärkt, även då det råder pandemitider.

              Svara

                😂😂😂Vad tror du en ”kulturarbetare” är?? Har du ens någon uppfattninge om hur lite betalt alla scenarbetare, kostymörer, tekniker etc aom möjliggör svensk filmindustri, alla stora produktionsbolags shower etc får?? Vet du hur svårt det är att få ut akassa som frilansare? Nej, uppenbarligen inte! Ta och skäms!

                Svara

                  Men ge dig. Vi lever i en pandemi. Kulturarbetare, anpassa er lite för fan.

                  Lättare restriktioner innebär att fler kommer offras i samhället. Sluta gnäll, förhoppningsvis kommer ett vaccin till slut och då kan ni jobba med vad ni brinner för igen. Vi har A-kassa och vi har Soc. Räcker inte det måste man kunna söka vidare

                  Svara

    Varför har du ingen respekt mot vissa yrkesgrupper? Du är säkert Margareta 45′ som skriver ”vem bryr sig” under alla artiklar som läggs upp på sociala medier. Vad arbetar du själv med? Är du viktigare än andra? 14åringar och 50 plussare har typ samma mentalitet idag har jag märkt. Gå in själv och arbeta inom vården, troll.

    Svara

      70-talister heter väl inte Margareta 🤭🤔 vi heter Linda Anna och Malin, Robert, Johan och Anders! Och jag känner ingen som uttrycker sig så ”vem bryr sig”. Blir så nyfiken på hur gammal du är. Inte 14, 45 eller 50 gissar jag.

      Svara

    Vad vore utan kultur?
    Så jävla andefattigt!

    Svara

    Jag håller delvis med, det behövs konkreta förslag på hur vi kan leva med detta. Men tycker inte att en enskild minister ska avgå.

    Ni som säger att artister har nog med pengar, snälla haka inte upp er på just dem utan försök förstå de ekonomiska konsekvenserna de nuvarande reglerna har för en hel industri.

    Jag jobbade som Event Manager och hela min bransch har i stort sett försvunnit. Nu jobbade jag inte med artister men de är verkligen en liten del av den arbetskraft som ingår vid ett arrangemang. AV, lokalvårdare, catering, säkerhet, administrativ personal inom finans, marknadsföring, juridik etc. alla dessa har blivit av med jobben.

    Alla jag känner inom denna bransch söker ständigt nya jobb inom allt möjligt och det handlar inte om att de inte vill byta bransch utan om att konkurrensen är så tuff.

    Jo, jag vet att corona inte kommer försvinna och jag har inget svar på om det här kan lösas men var inte så snabb med att döma folk. De ekonomiska konsekvenserna börjar synas nu och mer kommer det säkerligen bli inom andra branscher.

    Svara

      Plugga till sjuksköterska, ta med dig knäskydd!

      Svara

        Idiot.

        Svara

      Ja det är väl så i ganska många branscher, exempelvis tillverkningsindustrin som har färre ordrar på grund av pandemin. Eller bilhandlare som säljer mindre nya bilar.

      Svara

      Precis!

      Svara

    Tycker pengar ska gå till knäskydd åt sköterskor så mycket som dom går på knäna hela tiden.😂😆
    Hahaahhha

    Svara

      Och kanske en kurs i humor till dig?

      Svara

      Porrskådisar. Dom kan få knäskydden. Vårdfolk kan få högre lön

      Svara

        Nej de tjänar bra. Det är okvalificerade arbeten som alla kan lära sig med en kort utbildning.

        Svara

    En sak som slår mig är hur rolgt det är att ignorera uppenbara troll. D v s troll som enbart är här för att få igång gräl. Besvarar man inte deras kommentarer blir de så desperata. Så roligt att följa denna ”utveckling”.

    Svara

      Eller hur, lite som som att ducka för slag, tur man har knäskydd! 😂

      Svara

        Du tjatar om de där knäskydden. Du behöver nytt material, variera dig, du börjar bli tråkig

        Svara

          Nej jag nöjer mig med knäskydd. 😂😂 skiter väl i om ni tycker jag är tråkig. Hahahaha!

          Svara

            Haha nej man får driva med en så dum kommentar! Mer knäskydd till folket 🤭

            Svara

              Vad har du rökt på?🦧

              Svara

                Jag var säkert otydlig, menade den allra första kommentaren om knäskydd, den ilskna personen som tyckte att sjuksköterskor ska sluta klaga och skaffa knäskydd! Dum kommentar.

                Svara

                  Dum men rolig. Så jävla känsliga alla är nuförtiden.

                  Svara

    Ja! Å ta gärna med hela Miljöpartiet så man slipper dessa galningar.

    Svara

      Nästa val försvinner dom iallafall, längtar ❤️

      Svara

        😂 😂

        Svara

    Skitsurt för alla i kulturbranschen.

    Får man inte stämpla om man är i kulturbranschen?

    Även om det skulle bli ok med att ha konserter, stå upp osv, skulle verkligen folk vara intresserade av att gå på evenemang o riskera coronasmitta?
    Jag skulle aldrig göra det.

    Svara

      Vem skulle det…men kulturministern ska tydligen tvinga dig oavsett vad FHM anser, annars tycker Jonas Gardell och massa schlagertanter hon ska avgå.

      Svara

        De kan ju starta en egen följetong. Sveriges artister i karantän på ö. Corontest kan de kalla det.

        Svara

    Stackars ministern.

    Svara

      Stackars mig! Som kastade bort 2 min av mitt liv på årets dummaste artikel.

      Svara

        Ja, det också..

        Svara

    Mogi söker jobb. Slut på pappsens pengar?

    Svara

      Vilken löjlig kommentar. Känns som en sund livsförändring att göra efter att ha jobbat med något i över 10 års tid.

      Svara

    Kultur är grädde på moset. Ingen som tvingar någon att livnära sig på att sjunga, måla tavlor eller fotografera mm. Precis som alla andra som vill trygga sin inkomst får välja utbildning efter förfrågan från samhället. Även om jag förstår att det är högst allvarligt för den som valt att ägna hela sitt liv till show mm. Men det är ingen mänsklig rättighet att få arbeta med precis det man vill, och när det inte går så skall mina skattepengar gå till dom.
    Nej tack!

    Svara

      Wow. Du är ju helt bortomjordiskt dum i huvudet.

      Svara

    Alla dyrkade Anders Tegnell medans en kulturminister som har typ noll befattningar och måste förhålla sig till fhm etc måste avgå??? Var fanns denna ilska innan de handlade om vita artisters pengar?? vart är alla RIKTIGA kulturarbetares röster om denna fråga? Dem som inte har ett eget bolag som går med miljonvinster varje år, dem som jobbar enbart för kulturen för nästan inga pengar alls i jämförelse. En skådis på dramaten tjänar i snitt 27k/månaden det är var Jonas tar för en föreläsning, känns som hans fokus har legat som alltid för mycket på han själv och hans ego.

    Svara

      Tappade totalt respekten för honom nu 🙁

      Svara

        Samma här. Har avföljt alla giriga artister efter det här sjuka upproret!

        Svara

      JA VI ÄR HÄR VI OCKSÅ MEN NI LYSSNAR JU INTE PÅ OSS HELLER?! Ni bara gapar om att vi ska skita i våra livsverk och köra budbil istället! Skit på er era präktiga jävla as, merparten av alla kulturarbetare bakom kulisserna eller i små skapande verksamheter vill framföra exakt det Gardell mfl lyft.

      Svara

    Det jag tänker på i Jonas Gardells text är att han vill få kulturministern till en facklig representant för kulturarbetare. Mig veterligen är hon folkvald och ska agera för hela folkets bästa i tankarna och inte en specifik grupp.

    Svara

      Hon är kulturminister, agerar för kulturen . Inget annat. Nej hon är inte folkvald, hennes parti är och hennes chef utsåg henne.

      Svara

    Ja vi har ju den regeringen folket har valt. Gör om,gör rätt nästa gång.

    Svara

    Jaha.. Vad gör artisterna nu då? Går på soc?

    Svara

      Gardell sa det i en intervju. De säljer det de kan, skolar om sig …osv.

      Svara

        Ojj hoppsan. Som alla andra? Jobbigt…

        Svara

          Ja det är väl jobbigt? Som för alla andra. Är ju inte så att alla artister i Sverige har bra med pengar. Typ Idde Schultz, och hennes syrra, de gick väl från att göra musik, vara med i hovet osv till att nu jobba i kyrka och som lärare och musiken i andra hand.

          Svara

          Vadå alla andra? Vilka branscher är lika hårt drabbade? Lista gärna!

          Svara

            Egoist…

            Svara

      Men många som arbetat inom hotell- och restaurangbranschen har ju fått gå med A-kassa eller söka helt nytt arbete i en annan bransch. Varför kan inte artister göra detta? Kommer ta lång tid innan kulturen är tillbaka till den nivå den var förr med fullsatta scener etc. och den största anledningen kommer vara för att folk inte kommer vilja detta p.g.a rädsla. Alltå handlar det om utbud och efterfrågan.

      Så Jonas, Pernilla, Charlotte, Nanne, Sarah kan ju söka jobb inom vården där efterfrågan är hög. Hemtjänsten behöver vikarier, tänker att de skulle kunna bidra med att sjunga eller spela för personer med demenssjukdom. Men det kanske inte är fint nog?

      Svara

        Carola gör väl det konstant?

        Svara

        Branschen består av betydligt mer personer än bara artisterna. Men det kanske var för svårt att tänka mer än 1 steg?

        Svara

          De kan säkert också få jobba som vårdbiträden eller något annat vårdnära yrke. Jag tänker på exempelvis Angelica Lagergren som arbetar med det!

          Svara

        Problemet är att väldigt många kulturarbetare har korta kontrakt, jobbar på timme eller har enskilda firmor, efteraom teatrar och produktionsbolag i sverige inte anställer folk. Man jobbar alltid bara i projektform. Det gör det väldigt svårt att få akassa, för att få ta del av stöden måste du lägga din firma vilande vilket gör det omörjligt att ta jobb om det skulle dyka upp. Det är helt enkelt väldigt snårigt och krångligt att följa det regelverk som finns nu som kulturarbetare. Vidare undrar jag varför just kulturarbetare förväntas junna jobba med prick vad som helst? Man väntar sig inte att alla kassörskor eller budchaufförer eller vårdbiträden klarar av att skapa teaterkostym, sköta scenteknik eller sjunga inför publik, men man väntar sig att alla kulturarbetare klarar av att kliva in i vilken annan bransch som helst när som helst?

        Svara

      Hoppas de har lite sparpengar så de slipper det.

      Svara

    Då får de väl byta jobb.

    Svara

    OT.

    Jag är rätt ”ny” på Hanapee (kan kanske inte ens stava det rätt). Tycker hon är jätterolig på Instagram. MEN jag får krupp på hennes utspel på följare som kommenterat fel sak till henne ang graviditet, föräldraliv etc. Å ena sidan verkar hon ha distans till sig själv och kunna skämta om sin graviditet bland annat. Å andra sidan får hon damp på följare som antingen skrivit ”fel” tips till henne, eller som skämtsamt skriver att hon känns som den som varit gravid längst i Sverige. Sen skriver hon en förklaring om varför hon reagerar men jag fattar det fortfarande inte?? Samtidigt tackar hon vissa som skrivit ”rätt” saker. Kan det hela inte kännas lite förvirrande? Hårfin gräns mellan att skriva rätt och fel och bli ”uthängd”? Känns som det är lättrampade tår nu, och jag hade nog inte vågat skriva något till henne om jag haft en sådan intention, med rädsla för att bli utmålad som dum eller springa patriarkatets ärenden. Men jag har själv aldrig varit gravid eller känner barnlängtan så jag kanske inte förstår grejen. Min syster hatade att vara gravid och jag vet att hon blev jävligt less på kommentarer från folk i hennes närhet och främlingar. Samtidigt visste hon ju att de menade väl och inte agerade efter illvilja.

    Svara

      Man blir jävligt less av att vara gravid. Folk kommenterar de mest hjärndöda saker och man vill bara att ungen ska komma ut. Samtidigt är det ju lite risigt att be om tips hit och dit och sen bli arg, om det nu är det hon gjort. Har inte följt henne på ett tag.

      Svara

      Tycker hon alltid varit så 🤷‍♀️

      Svara

        Ah, kanske det. Jag är som sagt ny på henne och får inte riktigt ihop det. Känns som hon har taggarna utåt. Jag förstår som sagt att man blir trött på att vara gravid och alla kommentarer det för med sig. Men samtidigt delar hon ju friskt med sig av sin graviditet och skämtar om den. DM’s från läsare som hon delar till hela världen och som får henne att se rött ser jag som helt normala kommentarer. Andra mammor som delar med sig av sina upplevelser och ”tips”, tycker inte de framstår som idiotiska på något sätt och tycker därför hon behandlar dem en smula… konstigt?

        Svara

    [Borttagen kommentar]

    Svara

    Och ingen influencer skriver om 12-åringen som sköts till döds!! Men de lyfter ”Black lives matter” och nu Beirut?! Pernilla W, Bianca, Vimmelmamman mfl!

    Svara

      Skriv själv

      Svara

        Är ju ingen influencer…

        Svara

          Du kan ändå göra något?
          Samla ihop folk. Skriv om det. Dra ihop en digital demonstration.
          Varför behöver du influencers som tar första steget.
          Då ska dom minsann posta. Dummerjöns.

          Svara

            ”Dumnerjöns” – intelligens på hög nivå😅

            Svara

              Ska du vara tyken kanske det är bra att kunna läsa och skriva innan du kallar andra ointelligenta. 😉
              Nolla.

              Svara

      Känsligt ämne då man inte vill tala illa om folk som… ja vad ska man säga, inte åker skidor direkt?

      Svara

        Åker du skidor?

        Svara

        Och Sverige har inte problem med rasism…

        Svara

      För något själv än vänta på alla andra?
      Det var en demonstration för 12- åringen i helgen som du uppenbarligen missade din pajas.

      Svara

        Och inte en influenser skriver om det.. undrar varför 🙁

        Svara

          Då bör de uppmärksamma allt eftersom skjutningar sker dagligen.

          Svara

            Eller Camilla?

            Svara

            12-åringar skjuts inte dagligen i Sverige. Vad elak du är som inte vill erkänna att detta är en extraordinär händelse.

            Svara

      Så typiskt svenskt. Vända saker emot varandra för att skapa en poäng. Men inte vill vi lyfta ett finger själva utan andra ska göra jobbet och vi ska bara åskåda och oja oss.

      Svara

    Demonstration? Nej och definitivt inte med influencers? ”Pajas” – moget och för att jag vill lyfta att man inte uppmärksammar att en 12-åring skjutits till döds i Sverige?!

    Svara

      Skriv till Camilla så har du redan börjat där. Så, problemet löst!

      Svara

      För mycket för vad?

      Svara

      Vilken generisk instagrambrud försöker inte det? Kardashians, och speciellt Kylie Jenner, har ju av någon outgrundlig anledning hjärntvättat miljontals unga tjejer att deras utseende och look är ”goals” vilket resulterat i ovanligt många unga tjejer som använder botox, fillers, har ankläppar, åker till turkiet och gör BBL. Härligt!

      Svara

    Hela den svenska coronahanteringen är ju ett dåligt skämt, det är länge sedan framstående forskare gjorde mental slarvsylta av Anders Tegnell och FHM:s sätt att sköta frågan. Mycket riktigt har ju också Sverige ett oerhört stort antal döda jämfört med våra nordiska grannar. Det är faktiskt så sjukt att de flesta som förstått skrattar – och utomlands skrattar man definitivt. Lika roligt är faktiskt att så många svenskar fortfarande försöker försvara idiotierna. Det är som om man bara inte kan ta in att Sverige framstår som efterblivet, förnekandet blir något slags psykologisk barriär för att slippa skämmas över att vara svensk.

    Självklart har artisterna rätt – den här frågan, som har med helhetshanterandet av pandemin att göra, är lika sanlöst illa skött som resten och var Stefan Löfven, som inte direkt framstår som skitskärpt själv heller, hittar sina ministrar är ju en gåta. Bland de som körde alla tentor och aldrig kunde ta examen?

    Men det var ändå lite kul med Sarah Dawn Finers inlägg. Har alltid uppfattat henne som en ganska smart kvinna men det var en konstig svenska!

    Svara

      Huvudet på spiken!

      Svara

      Du, det är inte över ännu

      Svara

        Hav tålamod, de kommer ta examen

        Svara

    Nanne Grönis ❤️

    Svara

    på öppet spår får man inte snacka politik, men nu duger det?

    Svara

    En bransch som generar miljoner i skatteintäkter men som också får väldigt mycket skattemedel.

    Svara

    Hur gick det med maggans hjärtoperation??

    Svara

      Hon gjorde ner sig på operationsbordet så mkt att sanering krävdes.
      Vidd upp kanade gjorde ho det igen och sölade ner halva Karolinska i tenta vredesmod pga grovt generad. Hon halkade till så stygnen gick upp och dom fick operera henne en andra gång. Håller tummarna för henne nu.

      Svara

    Är det någon jag är glad att slippa så är det Jonas Gardell, fjantigare artist får man leta efter. Jag hade inte gått på något han gör ens gratis…

    Svara

    Oj, det här kommentarsfältet var inte kul att läsa. Kan folk kanske få in att den stora överväldigande majoriteten av alla kulturarbetare INTE är kända ansikten som tjänar mycket, utan små artister som kämpar på, är vana vid motgång och dåliga inkomster. De får ingen A-kassa, för de är frilans, de lever under väldigt urusla villkor och hankar sig fram. Att folk här inne och helt uppenbart också inom politiken inte förstår kulturens värde är enbart och endast sorgligt. Vilken fattig värld vi skulle ha om människor inte skapade ALLA typer av kultur (inte bara kommersiellt gångbar mellomusik)! Om allt bara var jävla köpcenter? Men helt uppenbart är det vad som räknas idag, köpcentrum har aldrig stängt, alla försöker så gott de kan rädda handel, turism. Men kulturbranschen, den spelar ingen roll! Den drabbades först, måste hålla ut längst. På inga marginaler alls. Det är orimligt, och ja att vi inte har en kulturminister som förstår kultur och hur kulturarbete fungerar, är ju bara ett symptom på att kultur alltid nedvärderas. Det är bara sorgligt och ledsamt.

    Svara

    I en kris kanske inte kultur ska vara prio 1.

    Svara

      Tror inte folk fattar värdet av kultur tbh, under en kris är det väl viktigare än någonsin med underhållning? Lär av historian. Efter några månader är folk trötta på att göra egen surdeg och fixa i ordning trädgården och då är det rätt värdefullt med saker att läsa, se och lyssna.

      Svara

        Det har producerats musik, böcker, filmer och TV-serier så det räcker för hundra livstider, så det råder inte brist på kulturupplevelser direkt.

        Svara

      Varför behöver shoppingcenter prioriteras i en pandemi men inte kulturen?

      Svara

    Om nu vissa artister är undersysselsatta, varför inte gå in och jobba inom Hemtjänsten?
    Det finns snabbkurser på 4 veckor som nyanlända får genomföra och sedan får de jobb inom Hemtjänsten, fastän de inte behärskar språket. Vilket iofs inte är bra för de äldre, att de inte kan kommunicera på ett säkert sätt med personalen .
    Därför vore det bra om artisterna erbjuder sina tjänster inom Hemtjänsten istället för gnälla.
    Har för mig att Linda Rosing/Thelenius börjat jobba inom Hemtjänsten, då hon inte fick in några GIG.
    Och även Carola Häggkvist är ett föredöme, hon ordnar uppträdande för 50 personer i taget.
    Driftiga artister hittar lösningar i pandemitider. Och de som inte är driftiga, de gråter ut i medierna och vill ha skattefinansierade skattebidrag, och sitta kvar på häcken och vänta på bättre tider.
    Men då lär de få vänta för pandemin kommer inte att vara över på många år!

    Svara

      Om du inte vet vad du pratar om rekommenderar jag att du bara håller klaffen.

      Svara

        Exakt vad har du gjort för uppoffringar nu i pandemin då? Vi andra anpassar oss, kör med social distansering, skippar din verksamhet och lever i många avseenden annorlunda än förut.

        Du verkar däremot vilja köra på som vanligt. Vara en primadonna. Gnällig och söndercurlad av antingen omgivningen eller via din inkomst.

        Usch för små egoistiska pestbärare som du, Lei.

        Svara

          Kultur består utav mer än bara artister.

          Svara

    Reaktion först nu?

    Svara

    Jonas Gardell är en mycket begåvad man men tyvärr har han missförstått kulturministerns roll. Hon ska liksom resten av regeringen företräda sina väljare och inte vara kulturarbetarnas främsta företrädare.

    Svara

    Det här kommentarsfältet är ju för sorgligt att läsa! För att sätta upp en konsert med Sarah Dawn Finer behöves inte endast Sarah och en gitarr på en stol. Tror ni de enda som arbetar med kultur är de kända ansiktena? Har ni ens läst Gardells text? Massvis med människor som inte är kända arbetar med kultur: scenarbetare och scentekniker, kostymörer, maskörer, regissörer, tekniker inom ljud och ljus, snickeriarbetare och scenografer, kostymtekniker…. och den absoluta majoriteten av dessa har inte fast anställning utan arbetar på timme, korttidskontrakt eller är egna företagare. Så är vår kulturbransch uppbyggd i Sverige och det gör att det är ett stort problem att reglerna kring att söka bidrag för företag den här våren inte fungerar för merparten av alla kulturarbetare. Det Benjamin Ingrosso med flera som sökte och fick t ex konstnärsnämndens bidrag konkret kunde ha gjort för sina trogna medarbetare var att låta sina revisorer hjälpa dem att söka bidragen på ett korrekt sätt, istället för att bara skänka dem. Om ni tror att alla dessa tekniker och kostymörer sitter på miljoner i sina företag är ni sorgligt ovetande om de hårda villkoren i kulturbranschen. Mvh, Nobody Scentekniker

    Svara

      Känns inte som folk förstår. De kommer bara fatta när coronakrisen är över. De går på en konsert och det är tyst.

      Svara

    Känns som att ni inte förstår eller möjligtvis inte vill förstå. En arrangör till en kosert måste bland annat hyra in ett eventbolag. Ett eventbolag som tillhandhåller scen, ljud, ljus mm. Alltså det som gör så att artistens syns och hörs ut. I detta kommer bland annat ljud och ljustekniker. Nu är 100% av eventbolagens inkomster borta. Alltså de får inte in några pengar i huvudtaget!
    Medan allt kostar pengar, hyra för lokal, företagsbilarna, varenda case står och kostar pengar. Hur ska de överleva den här krisen? Om inget händer så kommer hela den delen av industrin dö ut. Vem ska då arrengören kunna anställa för att ha en konsert/festival?
    //sambo med ljud/ljustekniker plus ägare av ett eventbolag

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.