Gardet och Cissi Wallin kritiseras från alla håll

Hur långt kan man sticka ut nacken utan att kritikens käftar slår igen likt en gammal muräna? Det är lite oklart men ett som är säkert är att Gardet, med Cissi Wallin i spetsen, håller på att ta reda på just detta.

Här följer nämligen ett litet utval av kritik som riktats mot dem efter deras galna utspel på Instagram de senaste dagarna.
Läs mer här och här om du missat det.





Här hittar du hela Aftonbladets krönika.

209 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Det här kommer garanterat flera inte hänga med i.
    Ha en sammanfattning redo!

    Svara

      Finns två inlägg länkade om man inte hängt med. Min silversked är tyvärr iväg på polering.. 🙂

      Svara

        Men då får man ju ännu mer att läsa ju!!

        Svara

          Bara bra! Finns mycket gott att läsa, inte minst bland kommentarerna.

          Svara

            Älskar när feminister bråkar. Gratis underhållning i timmar 🤣

            Svara

              Om du bara förstod hur korkad du framstår med den kommentaren, du har hört det någonstans och tyckte det lät roligt.
              Här är människor som går ihop och sätter ned foten mot en människa som faktiskt är farlig på riktigt.

              Svara

                Hur är hon ”farlig på riktigt”?

                Svara

      Jag hänger inte med. Men tänkte skriva det är ok men det låter fel. Jag är för lite insatt i detta.

      Svara

    Sicken jävla röra.

    Svara

      Och vad säger tomten som startade allt? Han tänker nog efter inför årets bokningar till tomterundan

      Svara

      Cissi Wallin har snart förlorat 2000 följare på några få dagar…

      Svara

        Niiiceee!! Älskar Simon f.ö. Redan sedan paradise hotel. Känns sansad 😍

        Svara

          Sorry Cimon naturligtvis

          Svara

            Gud trodde du menade Simon i den här säsongen först! Hjälp! 😮

            Svara

      Haha ja. Men älskar Cissis Logik. Ingen får kritisera henne för då är det har och osysterligt. Hon får dock kritisera alla och reagerar man på det sysslar man med hat och osysterligt. Can NOT win 😂

      Svara

        Japp, då resulterar det i typ 20 stories där hon ska ”förklara sig” 😴

        Svara

    Asså Cissi Wallin. Jag orkar inte mer!! Är så less på alla kända ”feminister” som bara snackar skit. Hon o LC spelar i samma skitliga. Jag som feminist vill INTE bli förknippade med dem.

    Svara

      Känner detsamma.
      Jag gillade ändå Cissi mer. LD var så jävla hatisk och elak ibland men det visade sig ju att Cissi inte var mycket bättre.

      Tur att vi kan vara feminister ändå.

      Svara

        SÅ sorgligt att Cissi är en av de svenska feminister som får mest utrymme i media. Hennes feminism är osund, drivs av hat och kommer inte leda till en bättre värld.

        Svara

          Varför är den osund?

          Svara

            Framför allt för att en ilska ligger och pyr som grund i allt hon säger. Hennes feminism bygger på en bessewisserattityd, där hon och hennes vänner har den rätta ståndpunkten och de kvinnor som inte håller med raljeras eller spys galla över.
            Jag blir illa till mods av all ilska och allt hat som predikas.
            All kritik eller dylikt gällande henne handlar, enligt henne själv, om att hon är kvinna (se bara inlägg häromdagen gällande någon recension om henne) och inte om det faktum att hon gjort bort sig några gånger för mycket.
            Hon sprider hat mot män som grupp, inte genom en sund debatt om strukturella företeelser. Detta leder inte till någon bättring, utan snarare ökad splittring.
            Jag kan göra listan betydligt längre, men min puls är tyvärr redan så uppvarvad, att jag måste tänka på hälsan.

            Svara

        Tror Anonym menade Linnéa Claesson, självutnämnd ”människoaktivist” som älskar att ta sexiga selfies.

        Svara

          Hahahah

          Svara

          Den här KAMPEN är för dessa kvinnor enbart en förevändning för att få synas själva.

          Svara

            Spot on! Och inget mer behövs sägas

            Svara

          Och när man säger så säger vissa att man är sexistisk som blandar in hennes utseende… men seriöst, varför i helvete ska man stå och posa på ig halvnaken var och varannan dag, sprida lögner, plagiera och ”exite men”…?

          Svara

        Är inte Cissi tillsammans med brodern till LD’s man? 🤔

        Led verkligen med Cissi i Virtanen härvan men detta? Nä. Hon drar med sig oss andra ner i skiten och vi får kämpa ytterligare.

        Svara

    Helt off topic..men läs det här inlägget + kommentarerna, Camilla. https://www.jennysmatblogg.nu/2020/09/24/tyngdtacken/#comments Ska det inte reklammarkeras? Även om samarbetet gäller instagram så delar hon med sig av koden även på bloggen

    Svara

      Jag behöver inte ens läsa det. Om din beskrivning stämmer så bör hon göra det.

      Svara

      Ska man reklammarkera ett inlägg som informerar att man kommer lägga ut reklam på en annan plattform?

      Svara

    Jag blir skitbesviken. Precis som Cimon såg jag också upp till henne, hejjade på i hennes fight mot FV. Tyckte (tycker ibland fortfarande) att hon skrev och sa så mycket klokt och bra.

    Men nu byter även jag sida.

    Svara

      Jag vill inte gå in och mästra dig i dina val, men (famous ”men” 😋) jag blir lite fundersam när du skriver att du byter sida, Cissis enda sida är hon själv, hon har absolut inte monopol på att företräda några andra filosofier eller idéer än sina helt privata egna. Med det menar jag att feminism (exempelvis) fanns långt innan Cissi.

      Svara

      Varför måste du ”byta sida”? Kan du inte hålla två eller fler tankar och åsikter i huvudet samtidigt?

      Svara

    Varför skriver du ens om den här soppan med Cissi? Det räcker nu.

    Svara

      Det räcker verkligen inte. Vi måste alla marker mot det har CW och gardet sprider och visa att det inte är ok.

      Svara

      Nej det räcker aldrig någonsin att inte uppmärksamma sån här skit!!! Det ska uppmärksammas och människan/människorna ska fan i mej skämmas om den/dom håller på såhär!!! Inte ofta jag ledsnar ur men CW är jag redigt less på just nu…

      Svara

    Vad gjorde cicci och cimon ihop för något?

    Och jag instämmer med flera. Har tyckt hon varit Feministen med stort F och läst hennes krönikor med stor beundran för hennes kloka ord och uttrycksfullhet.

    Tror helt ärligt cicci är väldigt ledsen. Ledsen att hon inte blivit trodd, ledsen över hat och annat. Och nu är hon så jävla arg på allt, för allt är så orättvist. Och det måste alla människor lära sig hantera. Jag går också runt med mycket hat mot en specifik man, men man måste lära sig leva med det och gå vidare. Hon känns helt förtärd av att alltid ha sista ordet, alltid få ha rätt. Sen vänder hon det till att hon blir diskriminerad för hon är den ”bråkiga kvinnan som står upp för sina åsikter”. Allt blir så fel och jag tror hon behöver få lite distans till rampljuset ett ganska bra tag.

    Svara

      De jobbade på radio och hade ett program tillsammans där de pratade om psykisk ohälsa.
      Det programmet var faktiskt väldigt bra! Jag levde för det när jag själv var sjukskriven i en djup utmattningsdepression

      Svara

        Psykakuten hette programmet! 😀

        Svara

          Close to home

          Svara

            Jaaa, alltså hela programmet gick ju ut på att de pratade om sina egna psykiska problem. Och emellanåt svarade de på frågor från lyssnare.

            Svara

      Är inte konstigt att en person som ljuger och ropar varg för många gånger till slut inte blir trodd. Hon fick enormt stöd när hon anklagade FV. Många trodde på henne. Att hennes lögner sen kommit ikapp henne och hon fortsatt på det spåret så folk inte längre litar på något hon säger är bara hennes eget fel.

      Svara

        Jo jag vet. Men jag tror det är därför hon håller på såhär. Har en i min närhet som är lite likadan. Hon blir arg på allt och alla så fort någon gör minsta lilla, räcker typ med att man tar en fika med någon hon ogillar så blir det ett tredje världskrig och hon bryter kontakten med 5 pers. Jag tror det kommer ur att man tycker man blir orättvist behandlad liksom.

        Men jag säger inte att cicci BLIR orättvist behandlad.

        Svara

          Cissi. Inte Cicci (med den stavningen skulle det uttalas Ciksi).

          Svara

            Vissa Cecilia stavar sitt smeknamn Cicci (Cissi Wallin gör det inte, men vad är det att anmärka på?).

            Svara

    Tänk så längesen det är sen Cimon var med i PH!

    Svara

      Och tillsammans med Michaela Forni, det var andra tider det!

      Svara

        Just det! Det hade jag glömt bort 🤪

        Svara

    Vad man än säger så kommer hon köra sin det är bara för jag är kvinna/ptjaaa man får väl inte vara problematisk som kvinna-grejen men alltså hon måste ju ÄLSKA allt som händer kring henne, all dramatik, allas ”hat”. Det känns som att det föder henne, hon går i gång på det och aktivt letar upp något nytt att veva igång på. Sedan bara fortsätter det. Hon postar typ 6 inlägg i flödet på insta varje dag och bara skriver och skriver och skriver. Jag tänker inte säga att hon är galen, jag är mer fascinerad av vad som driver henne.

    Svara

    Jag förstår inte hur gardetgbg och gardetskane resonerar. De har ju uppenbarligen velat åka på samma våg som gardet i början men de känner inte för att byta namn just nu….

    Svara

      Den ena av dem har bytt namn idag. Minns inte om det är gbg eller skåne.

      Svara

      De har väl etablerat sig.

      Svara

    Så fruktansvärt trött på Cissi Wallin. Hon skjuter sig själv i foten konstant, förstår inte hur någon orkar fortsätta stå vid hennes sida. Finns så många andra bättre personer som för kampen framåt.

    Svara

    Vad är det folk inte förstår med att att människor med snopp är en man och människor med snippa är kvinnor? Biologiskt sätt. Sen får väl folk kalla sig vad som helst men det biologiska bara ÄR SOM DET ÄR

    Svara

      Men vad ska då instagramfeministerna bråka om?

      Svara

        Det tänkte jag inte på😏😉

        Svara

          Trolllll

          Svara

      Det är verkligen inte så enkelt. Intersex finns. Könsdyrfori finns. Intersex kommer alltid finnas som naturlig variabel, könsdyrfori kanske inte skulle finnas i en värld utan könsroller, vem vet?
      Jag är lite chockad över att vi är tillbaka i den här diskussionen och ledsen. Minns hur det var tidigt 20-tal när queerrörelsen ifrågasatte den feminism jag växte upp med och hur skönt det var. Så är vi tillbaka till att se kön som det som sitter mellan benen.

      Svara

        Jo, det är väldigt tydligt. Såna där begrepp är hittepå..

        Svara

        Lär dig skillnad på genus och kön.

        Svara

          Lär dig att det är hjärntvättning:)

          Svara

            Är läran om evolutionen också bara hjärntvättning? Är jorden egentligen platt? Och lever vi egentligen i the Matrix?

            Svara

              Haha inte alls samma saker du

              Svara

                Jo det är det. Biologiskt kön går aldrig att komma bort från. Vi har bara två och de är bestämda redan när ett ägg blir befruktat.

                Svara

                  Ja exakt men jag menar att man inte kan jämföra detta med de sakerna personen beskrev som hjärntvättning. Det jag menar är hjärntvättning är alla begrepp folk skapat om könen

                  Svara

                    Fast det är skillnad på genus och kön. Det har ingenting med hjärntvättning att göra. Det är fakta. Typ lika mycket fakta som att du blivit ”hjärntvättad” att tro att en stol heter stol och inte bord.

                    Svara

            Kallar du allt du inte förstår för hjärntvättning?

            Svara

        Om man ser till vad som är det biologiska könet finns det bara två kön.
        Intersex finns, ja. Men det är en abnormalitet som finns pga mutation, hormonell sjukdom eller liknande.
        Det finns de som är födda utan armar också, men bara för att det finns sådana människor betyder inte det att människan rent biologiskt är skapta utan armar och händer.

        Svara

        Ooomg trodde du refererade till 1920-talet och kunde inte för mitt liv förstå hur du kunde sitta och skriva kommentarer på nätet som om du var Dagny

        Svara

          Haha jag blev också lite fundersam. Till O.: det heter ”tidigt 00-tal 🙂

          Svara

            Ja, 20-talet för 2000-2099 har ju precis börjat!

            Insåg precis att jag har för många år kvar att leva…

            Svara

              Du refererar till 2000-talet.
              20-talet sträcker sig från 2020-2029.

              Svara

              Nej, 20-talet började i år. Antingen skriver du ”tidigt 00-tal” eller ”tidigt 2000-tal” om du ska referera till de första åren under det nya millenniet.

              Svara

            Haha! Skyller på trötthet! En blir ju trött av att ha bråkat med radikalfeminister i hundra år!

            Svara

        ”Kön sitter mellan benen”, ja jo…

        Hur kommer det sig att folk som känner att de är födda i fel kropp, fötts med penis istället för vagina och vice versa, vill ändra på just det? Jag menar, om inte det du har mellan benen är så viktigt? Måste de ändra på könsorgan och hormoner för att identifiera sig som ett annat kön? På tal om att könet inte säger om du är kvinna eller man och liknande dravel.

        Svara

          Hur många är det?

          Svara

      Fast inte ens biologisk forskning håller med dig. Läs inlägget om forskningsmodeller inne hos Vardagsrasismen.
      https://www.facebook.com/vardagsrasismen/

      Svara

        Klassiker att först säga att någon som påstår något om forskning har fel och sen inte själv länka till en enda vetenskaplig artikel

        Svara

          Vardagsrasismen länkar. Jag lyckades inte få över bilder mm hit.

          Svara

    Cimon.❤️

    Svara

      Eller hur?! 🙏

      Svara

    Är så äckligt trött på den här hetsen om feminist, vem som är en bra/dålig feminist. Jag skiter 100% i feminism, kallar mig absolut inte feminist och det är inte ens med argumentet att människor som dessa förstör feminismens namn. Du kan kalla dig feminist som Cissi Wallin och fortfarande göra idiotiska saker. Jag kallar mig inte feminist, min syn på livet är att jag står upp för de människor som behöver. All denna tid som läggs på den här västerländska feminismen och häxjakten på olika personer bör användas till riktiga problem. Kvinnor könsstympas, mördas, misshandlas etc och i MYCKET högre utsträckning i andra länder än Sverige. Och argumentet ”man kan visst kämpa för att få visa pattarna även om andra har det sämre” hatar jag. Nej. Om ni jämför att inte får visa bröstvårtorna på instagram med att stenas till döds så tycker jag verkligen inte att ni ens ska få kalla er för någon som står upp för kvinnors rättigheter. Hoppas den här feministvågen lägger sig så vi kan sluta diskutera alla oväsentliga problem som inte ens finns och fokusera på riktiga samhällsproblem.

    Svara

      Fast det är ju detta som är problemet, att vissa kända personer gör så att andra tror att feminister bara bråkar om bröstvårtor på insta. Feminismen har gjort att kvinnor får rösta, att förlossningsvården har blivit bättre, att vi får äga saker, att vi får bestämma över våra egna liv. Ingen man har gett kvinnor våra rättigheter utan kvinnor har kämpat för det. Likaså nu, feminism är stort och livsviktigt. Feminister jobbar för att kvinnor ska kunna lämna sina män som misshandlar dem, för att kvinnors löner ska bli bättre, för att flickor inte ska giftas bort. Feminismen är som sagt livsviktig och det är otroligt synd att offentliga personer använder feminismen i sina egna korståg.

      Svara

        Förnekar absolut inte att feminismen fört med sig goda saker historiskt sett. Däremot är det inte enbart dessa kända feminister som bedriver dessa ”kamper” utan merparten av (främst) unga tjejer tar med sig detta. Och om man inte är feminist är man dum i huvudet enligt dessa personer. I Sverige idag är jämställdhetsfrågan inte lika väsentlig som den var för 100 år sedan. Lagstiftningar är jämställda för kvinnor och män etc. Att det sedan finns kvinnohatare och liknande är inget man kan ändra på genom politik. Sättet jag ser det på är att mänskliga rättigheter går först. Att misshandlade kvinnor ska få skydd är en mänsklig rättighet, jag ser det inte som en jämställdhetsfråga. Och det anonym skriver nedan är också otroligt viktigt. Nu delas saker in rätt och fel inom feminismen, om du inte kämpar för transsexuella får du inte vara med i klubben, vissa åsikter och regler är bestämda inom feminismen och om du inte håller med om detta svartmålas du även som feminist. Varför ha en ”grupp” som står för kvinnors rättigheter när de i själva verket gör mer skada än nytta. De allra flesta människor i Sverige står för jämställdhet mellan kvinnor och män utan att kalla sig feminister. Det blir som en mobbarklubb som dömer vem som gör fel och säger ditten och datten istället för att fokusera på de riktiga problemen.

        Svara

          Just CW och de som ”bråkar” runt henne är visserligen inte de som brukar förespråka att feminism är ”min rätt att visa pattarna”

          Svara

          Feminist är inte ett namn. Det är nåt man är om man anser att vi lever i ett samhälle där kvinnor och män är ojämställda baserat på könstillhörighet och att det är något man vill ändra på. Håller man med om det påståendet är man feminist oavsett vad man vill ”kalla sig”.

          Svara

      Personligen tycker jag att det är rätt viktigt att fråga sig om transpersoner hör hemma i feminismens hjärtefrågor.
      Sen undrar jag vem som har ”rätt”? Är det OK att tolka feminismen någorlunda fritt? Går LD, Cissi, m.fl. efter egna subjektiva tolkningar när de proklamerar att något är fel eller rätt enligt feminismen? Jag tycker det är så himla svårt att veta men ogillar starkt när någon utnämner sig själv till en ledare som vet bäst och behandlar andra som skit under skon för att de tolkar på ett annat sätt.

      Svara

      Det går att ha mer än en tanke i huvudet samtidigt.

      Svara

    Håller med CW. Finns bara två biologiska kön. Punkt.

    Svara

      Så absurt att detta ska vara nåt att ”hålla med om” ens. Fakta är fakta och inte en åsikt. Fakta är också att transmän är biologiska kvinnor och att transkvinnor är biologiska män. Det är liksom det som ”trans” betyder, hur kan det ens vara ett ämne för diskussion. Jag blir trött.

      Svara

        Jo precis, transition. Vilket markerar skillnaden på kvinnor och män som opererat sig till kvinnor.

        Svara

        Nja, alltså det är nog detta so stör mig mest i diskussionen. Fakta är fakta säger folk och kan varken referera till mer än en wikipediasida. Här är en karamell att suga på: Det finns ingen självklar uppdelning mellan natur och kultur. Människans biologi är inte separerad från dess psykologi.

        Svara

    Är man numera alltså transfobisk bara för att man inte tycker att feminismen behöver ta deras kamp precis som allt annat feminismen ”bör” ta under sina vingar? Kan inte det vara en lika viktig men parallell kamp istället? Ogillar Cissi starkt men i den här sakfrågan håller jag med henne. En person som levt större delen av sitt liv som man kan aldrig, ALDRIG förstå ens en bråkdel hur det är att vara kvinna.

    Svara

      Det handlar inte om att feminismen behöver kämpa för transpersoner, det handlar om att feminismen inte ska sprida hat.

      Svara

        Tycker Cissi har en väldigt otrevlig approach och går över gränsen (särskilt vad gäller Jennie) men jag håller med henne om att feminismen inte måste kämpa för transfrågor.

        Jag tycker inte heller att feminism ska sprida hat. Oerhört synd att det ska behöva gå till sådana här extremer.

        Svara

          De måste inte kämpa för något men varför kämpa emot??? De främjar inte sin sak genom att trycka ner en annan grupp. Varför fattar folk inte det. Hela jävla tiden kommentarer som ”varför ska De kämpa för DEM?!” DE BEHÖVER INTE GÖRA ETT SKIT MEN TRANFOBI ÄR TRANSFOBI OCH RASISM ÄR RASISM OCH SÅ VIDARE OCH GÖR MAN SIG SKYLDIG TILL SÅNT KOMMER DET ATT UPPMÄRKSAMMAS. Alltså de får jobba på sin grej men lämna andra ifred. Är det tydligare nu att förstå????

          Svara

            Kan du ta det lugnt och sluta skrika eller? Jag tar dig inte på mer allvar för det.

            Jag måste tydligen nu förklara, för tredje gången eftersom du uppenbarligen inte läser, att jag inte på nåt sätt försvarar Cissis approach och metod men att jag håller med i sakfrågan. Kan jag få göra det, tack?

            Svara

            Folk förstår inte bättre bara för att man skriker samma sak

            Svara

            Ja men att inte inkludera trans är ju tydligen också transfobi. Hur menar du att man får jobba på med sin grej, lämna andra ifred utan att vara transfob då?

            Tycker du att transpersoner också ska jobba på med sin grej och lämna feminismen ifred? Eller går det bara åt ett håll?

            Svara

              Lämna ifred är ju inte att exkludera och argumentera emot den gruppen. Utan just att köra sitt race för sin grej. Om jag vill framhäva mig själv så pratar jag om mig och inte andra. Mvh hon som skrek ovan och tycker fortfarande att ni är puckade som inte förstår att trycka ner en grupp inte är att lämna ifred. Hej!

              Svara

            Jag tycker inte om Cissis retorik och den aggressiva tonen men har för mig att detta började med att hon ogillade hur kvinnan i vissa sammanhang reduceras till ”f*ttbärare”, att det är så vi ska kallas i feministiska kretsar för att skilja på de kvinnor som biologiskt är just kvinnor och de kvinnor som inte biologiskt är kvinnor. Och den ilskan förstår jag. Oerhört nedvärderande att reduceras till ”livmoderbärare” och dylikt, särskilt inom feminismen.
            Sen spårade det och nu vet jag inte längre vad allt det här handlar om.

            Svara

              Jag blir också förbannad över det där. Att reducera kvinnor till deras reproduktionsorgan eller kön är så jävla vidrigt och sexistiskt.

              Svara

        Feminismen sprider inte hat. Cissi gör det. Skilj på henne och hela feministiska rörelsen.

        Svara

          Hur sprider Cissi HAT? Hon går ju inte runt och säger att trans- personer måste dö?

          Transkvinnor är transkvinnor, och transmän är transmän. Inget fel i det. 🤷🏻‍♀️ Men att kräva att transkvinnor måste få kallas kvinnor håller jag inte med om. Bara för att man opererat sig blir man inte biologisk en kvinna.
          det enda jag hör i denna diskussionen är att folk blir sura på varandra för att man har olika synpunkter på kön.

          Svara

            Amen 🙏

            Svara

            Nej och faktum är att du kan ha levt som man (tänk Bruce Jenner) och tolkats av hela din omgivning som man, dragit alla fördelar av att vara man, förtryckt kvinnor som män, tjänat mer än dina kvinnliga kollegor etc och sen komma ut som trans. Gör det för allt i världen men kom inte och påstå att du vet något om hur det är att ha levt ett helt liv som kvinna.

            Svara

              Haha åh håller med. Stör mig också jävligt mycket på att alla transkvinnor jobbar så hårt på att operera sig till en nidbild av kvinnan. Det är fan sexistist. Mäns uppfattning av vad en kvinna är. Bröst, stora läppar, klänningar och mycket smink.

              Det är inte vad en kvinna är. Det är fan förminskande och (nu jävlar drar jag till med det) kvinnohat.

              Svara

                Exakt. Det är också intressant att det alltid är de yttre attributen som är de efterlängtade. Yttre attribut som rakt igenom är resultat av idiotiska sociala konstruktioner.

                Svara

                  Ja det är intressant det där. ”Att vara kvinna är bara en känsla” påstås det. Varför opererar sig då alla transkvinnor till en mans porriga fantasi av hur en kvinna ska se ut? Varför inte operera sig till, ja jag vet inte, någon typ av könlös Alien? Om nu Kvinna bara är en känsla

                  Svara

      Ukki & Mummi puhuu asiaa!

      Svara

        Mor-och farföräldrar vet alltid allt.
        Farfar och mormor pratar om det!

        Alltså va???

        Svara

      Känner ungefär samma. Har inte mycket över för Cissi överlag men i just den här frågan tycker jag att det är bra att hon står på sig.

      Svara

      Fast, om man ska anse sig vara någon sorts feministisk ikon eller talesperson – så som Cissi verkar göra – så behöver ens feminism även ha en intersektionell approach och analys. Cissi har sen så tidigt som 2012 varit på prick så som hon är nu. Men då handlade det om att hon VÄGRADE inkludera icke vita och rasifierade i sin feminism. Alltså hon blev så arg när folk ifrågasatte henne ang hennes vita feminism att hon vägrade använda twitter, som då var hennes plattform. Så det handlar ju om det, att dessa ”sk” gammelfeminister vill anses vara förebilder i kampen, men utan någon förmåga att inkludera alla kvinnor i sin feministiska kamp, för att det som är mest bekvämt för dem är att ha en feministisk kamp för vita, rika cis-kvinnor och det är få som vill driva en sån kamp tillsammans med henne år 2020..

      Svara

    Är så jävla less, besviken och heligt förbannad på CW och hennes sätt. När Gardet kom med Karin Kajjan så var det något stort som skulle kunna förändra saker till det bättre. CW satte stopp för det och med senaste inlägget tvärstopp. Stackars alla människor främst kvinnor som CW trycker ner och stampar på. 🤮🤮🤮

    Tål att upprepas jag tror inte på CW påhittade historia om FV. 🙄🙄🙄

    Svara

      Karinkajjan framstår ju inte som den sundaste i den här härvan heller. Så otroligt otroligt bitter.

      Svara

    Allt Cissi rör vid blir skit.

    Svara

      Det är sedan gammalt. Kommer aldrig att gå över, mer att hennes plattform blir mindre och mindre.

      Svara

    Sticka ut hakan är det väl ändå man gör, inte nacken 👻

    Svara

      Jag tänkte också på det hahahaha. Sticka ut näsan eller sticka ut hakan 🙂
      Svårt att sticka ut nacken tänker jag.

      Svara

    Jag tycker synd om cissis man.
    Hade ett ex som alltid skrek om att jorden var platt, bara för att nämna några enklare saker, han gapa och skrek i medier om allt han tyckte.
    Folk trodde per automatik att jag antingen höll med eller var en fegis som inte sa emot.
    Men jag satt hemma och skämdes samt att vi bråkade om det då och då.

    Undrar hur hennes man tar det här?
    Han måste ju inse att hon ballat ur??!

    Svara

      Vad har hon gjort som är så fel? Vi som inte ständigt rör oss i sociala medier fattar inte helt vad det handlar om. Okej jag går väl in var och varannan dag på olika konton som exempelvis Bloggbevakning, men orkar/hinner inte läsa igenom alla komnentater. Från en som följer och gillat Cissi.

      Svara

        Om du är intresserad så får du läsa, så enkelt är det. Man kan inte begära att anda ska göra jobbet åt en.

        Svara

      Du kan ju tänka dig hur en skilsmässa från Cissi Wallin skulle se ut. Maximalt offentlig vårdnadstvist och massiv attack från samtliga Cissi Wallins sociala mediakanaler + hennes trollarmé.

      Svara

        Hon är en sån som skulle använt barnen som vapen i en skilsmässa. hemsk människa, usch, hon borde inte få ha sociala medier så obehaglig som hon är

        Svara

          Sorry tror inte på det där ett dugg. Jag gillar henne och så kännet jag Greta. Greta är lite till åren, men hon är precis som jag också ett Cissifan. 😎

          Svara

          Tror du har rätt. Stackars karl.

          Svara

      Jo mycket möjligt, men barnen kommer ju först. Om jag hade varit Cissis man så hade jag bara försökt stödja henne så gott jag kunnat så att hon skulle orka vara en delaktig förälder.

      Jag är genuint orolig för deras barn.

      Svara

        Är du verkligen _genuint orolig_ för deras barn?

        Svara

          Ja, för hur stressande blir det inte för barnen när deras mamma går på högvarv hela tiden… Hur tror du det hade varit att växa upp med Cissi som din mamma?

          Sedan är väl jag orolig för ca 20-30% av alla barn så det kanske inte säger så mycket.

          Svara

            Vad gör du åt denna genuina oro?

            Svara

              Jag tolkar tystnaden som att svaret är ”absolut ingenting, jag ville bara bit*ha lite”

              Svara

                Så ihärdigt följer jag inte kommentarsfält, speciellt på en fredag. 🙂

                Brukar lämna kommentarer lite här och där där föräldrars inblandning kommer på tal då jag tycker att relationen mellan föräldrar och deras barn är väldigt viktig, samt skrev till Bris för några år sedan om vad jag nu som vuxen tänker att de kunde ha snackat bättre om de tillfällen de besökte grundskolan.

                Ingen kan göra allt men alla kan göra något. 🙂 Jag hoppas du har det okej. <3

                Svara

                Schysst att ge en timmes svarstid en fredag #nolife

                Svara

            Men alltså. En människas aktivitet online säger ju egentligen inget alls om dennes förmåga att vara förälder.

            Om du glider runt aktiva mäns sociala medier och oroar dig över deras barn också så fine. Kör i vind. Gör du det inte fundera då över varför du hoppar på en kvinnas föräldraskap helt utan att ha på fötterna i frågan egentligen. Det är nämligen väldigt vanligt att göra så mot just kvinnor…. I alla ämnen.

            Svara

        Skulle aldrig kunna stödja en sån människa, oavsett barn eller ej.. hon skämmer ju ut hela sin familj. Tänk att ha en partner vars liv går ut på att bråka med folk på sociala medier.. herregud.. stackars hennes man som säkert inte ens vågar skilja sig.

        Svara

        Jag är genuint orolig för dina eventuella eller framtida barn.

        Svara

      Var du tillsammans med birro?

      Svara

        taenkte samma tanke!

        Svara

      Fast han tog väl hennes parti avseende att minsann få tillbaka den där hundralappen eller vad det nu var som de hade swishat fel till en av sina nannys som de hade prisprutat på med några 10-kronor? Människan är god för några hundra miljoner… Där tappade jag respekten för honom med.

      Svara

    OT. Men den här svenska tjejen måste väl ändå ha köpt följare? Nästan en miljon liksom? Och tappar typ 4500 i månaden

    https://instagram.com/fashionbook

    Svara

      Ha hon har typ 800 likes på alla bilder så troligtvis köpta ja

      Svara

    Påminner om hur bortskämd CW är:

    https://bloggbevakning.se/2017/08/16/att-grata-spilld-pizza/#comments

    (Det här inlägget har för alltid förändrat min syn på henne.)

    Svara

      Bortskämd? Det där inlägget är ju bara roligt! Ingen blev ju skadad, förutom pizzan förstås 🙂

      Tack för att du länka!

      Svara

    Cissi med entourage lever i en svartvit värld.
    Varför ska man hela tiden behöva tycka exakt likadant om allting, gå samma ärenden, pusha för samma saker osv osv? Bara för att någon hon inte tycker likadant som hänger i samma krets, i detta fall feminismen, betyder ju inte det att feminismen är nedsmutsad eller att transkvinnor gör fel som slåss för feminism eller att vi andra tycker att de är inkluderade i ”vår” sida. Är det någon som borde petas från att få kalla sig feminist är det ju Cissi, ingen transkvinna eller annan cis-kvinna har skadat feminismen som Cissi. Ingen!
    Hon har inte rätten att varken välkomna eller utesluta någon, enda stället hon kan bestämma om någon är välkommen eller inte är hennes hem. Hon ÄR inte feminismen hur mycket hon än vill tro att hon står längst fram i ledet.

    Svara

      Men varför detta grinande om att hon skadar feminismen så mycket? Eller folk som säger att de vägrar kalla sig feminist på grund av henne. Feminismen fanns innan Cissi Wallin och kommer finnas efter med. Om man slutar kalla sig feminist eller anser att hon skadar feminismen så otroligt så var man inte feminist innan och ger henne dessutom mer makt än vad hon har, om man tror att allt faller med henne.

      Svara

    OT Margauxs corona-fest på en buss känns smart.. Samma regler för alla väl?

    Svara

    Cissi och LD är en stor anledning till att jag aldrig aldrig någonsin kommer kalla mig för feminist.

    Svara

      Vad fegt av dig.

      Svara

      Du skulle inte göra det även om Cissi och LD inte existerade.

      Svara

      Om man väljer bort en hel rörelse baserat på en eller två som har ställt sig bakom den så var man nog inte så intresserad från första början.

      Svara

      Att två kvinnor du föraktar har så mycket makt över dig? Vad svag du måste vara.

      Svara

    Få kategorier människor få ta så mycket skit, våld, förnedring och diskriminering som just transkvinnor, och i synnerhet dem som inte transitionerat. Hur kan man inte se de glasklara kopplingarna till allmänt kvinnohat och motstånd mot alla som försöker röra sig utanför sin av patriarkatet tilldelade snäva könsroll? Nej feminismen behöver inte inkludera alla, men om feminism är kamp för alla människors lika rättigheter oavsett kön kan den per sin egen definition inte motarbeta transsexuella.

    Svara

      Detta. Samtidigt så sitter denna privilegierade, narcissistiska, självutnämnda feministiska hjältinna och sparkar ner på de som har det 1000 resor värre.

      Svara

      Feminism är väl kvinnokamp, inte allas kamp?

      Svara

      Låt mig gissa … Du tror att meningen med livet är kampen?

      Svara

      Så sant. Transpersoner och i synnerhet transkvinnor drabbas i väldigt stor utsträckning av sexuellt våld och psykisk ohälsa samt diskriminering, frågor som jag tycker att alla feminister borde kunna enas kring är viktiga. Sedan behöver man för all del inte föra någon annans kamp än sin egen, men att sparka på transpersoner är vedervärdigt. Det går inte att förneka att det är en otroligt utsatt grupp. Dessutom undrar jag om någon transkvinna någonsin har påstått att trans- och ciskvinnor har exakt samma erfarenheter, eller om det bara är något Cissi Wallin tjatar om. Jag har definitivt inte hört det och för mig känns det bara som en riktig halmgubbe.

      Svara

        Ingen förnekar väl att det är en otroligt utsatt grupp?

        Svara

          Tja, om man medger att det är en utsatt grupp så tycker jag att det borde innebära att man åtminstone låter dem vara ifred. Att säga att transkvinnor är män, påstå att de utgör ett hot mot ciskvinnor, och att ständigt lyfta upp extremfall där transkvinnor velat flytta till kvinnofängelser innebär ju att man bidrar till en negativ och skev bild av transkvinnor. Dvs man respekterar överhuvudtaget inte att de är en utsatt grupp. Själv har jag svårt att förstå hur någon kan inse och acceptera att transkvinnor som grupp är utsatta och samtidigt bidra till att göra deras liv svårare. För mig går det inte ihop helt enkelt.

          Svara

            Håller väl med om allt, men transkvinnor är män.

            Svara

            Att problematisera över att sånt händer är inte = transfobiskt. Eller ens att ut Pia en dålig bild. Det är bara att problematisera över att en sakfråga. Om resten av er slutade känsloargumentera tror jag ni också skulle se det.

            Svara

    Det är obehagligt att CW inte verkar det minsta berörd utan bara fortsätter kräkas ur sig galna inlägg. Det borde väl göra jävligt ont i hjärtat när så många vänder sig emot henne, även om hon låtsas vara stenhård..?

    Svara

      Du tycker det är obehagligt att hon är oberörd? Du anser att hon borde ha ont i hjärtat? Det måste vara jobbigt för dig när ditt hat och mobbning inte funkar?

      Svara

    Om alla människor hade blivit accepterade precis som de är hade behovet av att byta kön troligtvis inte funnits.

    Problemet är när människor inte känner en tillhörighet , har dålig självkänsla och svag identitet och börjar leta orsaker till detta och en utväg.

    Det vi ska jobba för är alla människors rätt att existera med alla sina olikheter.

    Fysiska operationer läker inte själsliga sår.

    Svara

      Jag har nog aldrig träffat en transperson med svag identitet, snarare vet alla precis vem de är och hur de vill leva sina liv. Kommentarer som dessa brukar snarare handla om att man trots bristande intellekt vill intellektualisera en åsikt som bäst sammanfattas i ”Ew, killar i klänning e äckligt”.

      Svara

    Kanske har missuppfattat något men är det verkligen transfobiskt att Cissi säger att transsexualitet inte är något feminismen behöver ta strid för?

    Svara

      Nej, inte nödvändigtvis. Men när hon och Gardet rätt upp och ner uttalar att ”Transkvinnor är män” så är det transfobi i sin renaste form. Att hon dessutom skriver ”kräks” i sammanhanget gör inte saken bättre.

      Svara

        De säger att transkvinnor är födda män. Hur är det transfobiskt? Jag förstår inte det.

        Svara

        Dom är ju män. Men det har vi ju redan avhandlat.

        Svara

        Transkvinnor ÄR biologiska män men KÄNNER sig som kvinnor. Det är en jävla skillnad.

        Svara

          Jag känner mig som en säck potatis.

          Svara

            Ja och om inte vi alla andra uppmärksammar det nu och verkligen ger dig stöd i att du faktiskt är en säck potatis, då är vi fobiska!

            Svara

        Men snälla, ”transfobi i sin renaste form”. Jag blir seriöst full i skratt för att det är ett så jävla korkat uttalande. Att mörda en människa för att personen är trans, DET är transfobi i sin renaste form. Att konstatera att transkvinnor är biologiska män är att konstatera fakta.

        Svara

      Nä det är det inte.

      Svara

      Cissi påstår att transkvinnor är ett hot mot kvinnor, det ÄR transfobiskt. När hon pratar om ciskvinnor som förtryckta av transkvinnor och menar att det inte finns några bevis på att transkvinnor diskrimineras låter hon som en SD:are när de pratar om invandrare.

      Svara

        Du sa det 🙏🙏🙏

        Svara

        Kan du lanka till var CW uttalar sig om detta?

        Svara

        Bara att man som kvinna måste heta ciskvinna nu för att passa in i PK-eliten är beklämmande.

        Svara

          Går du och grinar i ett hörn om du kallas heterosexuell också måntro?

          Svara

            Jag är biologisk kvinna och ska inte behöva ytterligare en benämning än just kvinna. Sen får alla med olika inriktningar lägga till vad det är nu de är innan ordet kvinna. Som sagt – jag ska inte behöva göra det, blir bara löjligt.

            Svara

        Nej. Cissi påstår att retoriken är ett hot mot kvinnor (att kvinnofrågor semantiskt kidnappas av biologiskt födda män), inte att enskilda transsexuella är.

        VILL alla missförstå eller?

        Svara

    Gardet hyllas ju också….

    Svara

    Problemet är inte att hon säger vad hon tycker. Kanske mer hur hon formulerar sig!
    Oavsett. Transkvinnor är biologiskt födda män, men känner sig som kvinnor. Vad är problemet med det?
    Hon har en viktig poäng i att kvinnor kan känna att det är jobbigt att byta om i samma omklädningsrum som män med kuk.
    Jag vill inte se en kuk i kvinnors omklrum bara för att hen KÄNNER sig som en kvinna.
    Har full förståelse för problematiken och att det med all säkerhet är riktigt jobbigt att känna sig som ett annat kön.
    Men kvinnor har genom alla tider fått foga sig för män och mäns vilja, och nej vill inte ha en kuk i nyllet även om den kuken känner sig som en fitta. Det ÄR fortfarande ingen fitta.
    Operera dig och återkom säger jag.

    Svara

      Jag skulle ALDRIG byta om med en man i rummet som påstår att han känner sig som en kvinna och har kuken i ett par trosor. Nej tack.

      Svara

        Och detta har naturligtvis hänt dig och dina vänner… inte. Snälla, ni hatade transpersoner hela tiden och tycker at transpersoner är äckliga. Ni är inte rädda, ni tror inte att kvinnor blir utsuddade. Ni har bara inte fått spy ur er vad ni tyckt hela tiden på ett tag och nu kom ett gyllene tillfälle. Du verkar förstå att det inte kommer vara i och med att du valt att vara anonym men som tur var har ju långt ifrån alla det, så det blir riktigt intressant när de i panik inser att det inte blivit rumsrent att vara transfobisk och att de uttalade sig alldeles för snabbt…

        Svara

      Du tror inte att transkvinnor tycker att det är jobbigt att byta om i omklädningsrummet, oavsett om det är i ett rum för kvinnor eller män? Tänk på någon annan än dig själv, hur ska de kunna existera i samhället om alla andra uttrycker sånt? Hur många gånger har du varit med om att få en transkvinnas ”kuk i nyllet” när du har varit på badhuset?

      Jag tränar med flera transkvinnor och kan lova att det aldrig har varit något problem med viftande kukar i omklädningsrummen … Herregud.

      Svara

    Allt är transfobi nuförtiden. Att säga att en kvinna är en kvinna och inte en livmoderbärare är visst transfobi t ex. Att kalla en kvinna för en kvinna och inte menstruerare är transfobi. Chest feeder istället för kvinna. Vi ska visst eliminera kvinnor från jordens yta, låtsas om att kvinnor inte finns för yppar du minsta kritik mot den osynliggörande rörelsen så är du transfob och TERF. Illa förklätt kvinnohat egentligen. Att som Alexa ens våga komma ut och säga att hon ångrar sin operation är också transfobi och förtjänar mordhot.

    Svara

      Tänkte på det med transkvinnor och kvinnor. Om dom ansåg sig vara kvinnor varför gör dom skillnad? Varför använda ordet transkvinnor, som dom själva och alla som argumenterar för deras sak, om det inte fanns en anledning till att göra skillnad?

      Svara

    Har läst tidigare inlägg här samt alla kommentarer på dessa, och vill i detta endast tillägga att jag finner det skrämmande hur många, som i många fall utgår från feminism som sin kamp/kallar sig feminister alt radikalfeminister, ekar exakt samma retorik som tidigare i Sverige under 60- och 70-talet användes av arbetarrörelsen för att utesluta kvinnokampen ur klasskampen. Då var många, speciellt radikalfeminister som ju var en av de starkaste strömningarna inom feminismen då, extremt upprörda över denna exkluderande och enögda retorik. Idag, 60 år senare, använder sig många av exakt samma retorik vad gäller kvinnokampen och transkampen helt utan att blinka. Jag vet inte mångas ålder härinne, eller huruvida en läst på om feminismen historiskt om en är ung, men om inte det är internalisering av patriarkatet till max, då vet jag verkligen inte vad som är det. Jag tänker att många i denna fråga, oavsett könsidentitet, politisk tillhörighet, personliga åsikter etc, skulle tjäna på att stanna upp och reflektera över sin egen historielöshet, och det faktum att historien upprepas om och om igen så länge en ignorerar eller inte känner till den.

    Svara

      Vill förstå din kommentar men gör det inte, trots att jag läst den flera gånger. Kan du ge något mer exempel?

      Svara

      Mm får dock komma ihåg att feminismen från början var en borgerlig/liberal rörelse och inte en socialistisk sådan. Med den bakgrunden förstår man varför arbetarrörelsen inte inkluderade kvinnokampen, man hade olika förklaringsmodeller där arbetarrörelsen ansåg att klasskampen skulle lösa problemen dom såg i samhället och på det sättet skulle alla bli jämlika med tanke på att arbetarna blev totalt överkörda och utnyttjade av borgerligheten. Feminismens första kvinnor kom liksom från det sociala skikt som arbetarrörelsen förkastade…

      Svara

    På söndag ska jag och mina transvänner,ta oss till akademibokhandeln ( Skarpan) där Cissi sitter och signerad sina böcker😉kanske ställer vi nån fråga🙃

    Svara

      Det där lät som ett hot?

      Svara

        Äsch😆ställa några frågor är väl inte något hot!!

        Svara

    Men varför VILL folk missförstå?! Hon är upprörd över att bli kallad transfob för att hon vill driva kvinnofrågan i första hand, inte för att hon tycker att transfrågorna är oviktiga, bara att HON inte vill driva dessa då det inte är hennes fråga. Om och om igen får hon ju höra att hon är transfobisk för att hon Inte OCKSÅ driver transfrågor.

    Och angående kön. Hon säger att en biologiskt FÖDD man, som senare identifierar sig som kvinna (kanske i vuxen ålder) inte kan förstå hur det är att växa upp som flicka/kvinna. HUR kan det inte vara sant? Folk verkar som sagt vilja missförstå.

    Sen om hon ljuger och grejer vet jag inget om, men i sakfrågan har hon rätt.

    Svara

      Amen på den!

      Svara

    Men. Vad är problemet? En kvinna är en kvinna och en transkvinna är en transkvinna.

    Känsligt ämne men låt oss nu lugna oss lite. Hon är inte något emot transkvinnor, cw alltså.
    Dom får kalla sig vad dom vill men det gör dom inte till biologiskt kvinna.
    Alla är välkomna!
    Alla får vara som dom är.

    Jag är en utav dom som vänt, tidigare gillade jag inte Cissi alls. För gapig och arg. Nu vill jag stå sida vid sida med henne och skrika ännu högre.
    Förtryck ska bekämpas i alla former. Feminism ska handla om jämnställdhet för alla.
    Oavsett grupp och könstillhörighet.

    Svara

    Det är alltid så här det blir i såna här rörelser. När revolutionen är över så uppstår alltid diskussion om vem som är mest kamrat. Då ryker ofta de som initierade revolutionen först. De visar sig alltid att de inte var tillräckligt goda kamrater. Så tokigt det kan bli

    Svara

    Feminism – SAMMA RÄTTIGHETER SAMMA SKYLDIGHETER.
    SAMMA INKLUDERANDE i forskning och samhälle osv
    OCH LIKA LÖN FÖR LIKA ARBETE.

    Det är det.
    För mig iallafall.

    Svara

      Du glömmer det mest fundamentala: att det handlar om att KVINNOR ska ha samma rättigheter, skyldigheter och lika lön för lika arbete etc, som MÄNNEN. Det är och förblir vad feminism är.

      Svara

        Anonym – ditt svar på vad jag skrev:
        ” det handlar om att KVINNOR ska ha samma rättigheter….”
        Vad trodde du jag menade då? Behövde jag skriva som KVINNOR / MÄNNEN?
        Är det inte förstått att jag menade det med feminism?
        😂
        Samma skyldigheter och rättigheter som vem annars?? Skogar och sjöar? 😁

        Svara

      Du glömmer det mest fundamentala: att det handlar om att KVINNOR ska ha samma rättigheter, skyldigheter och lika lön för lika arbete etc, som MÄNNEN. Det är och förblir vad feminism är.

      Svara

      Du glömmer det mest fundamentala: att det handlar om att KVINNOR ska ha samma rättigheter, skyldigheter och lika lön för lika arbete etc, som MÄNNEN. Det är och förblir vad feminism är.

      Svara

        Otroligt oklart varför den kommentaren publicerades tre gånger.

        Svara

    Cissi Wallin – Sveriges svar på Kanye West.

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.