Anna Book ska åka till Turkiet och fixa tänderna

Ni är många som frågat varför jag inte skrivit om att Anna Toledano Book ska åka till Istanbul för att fixa tänderna på en klinik där nere. 
Jag har givetvis tänkt skriva om det, men eftersom det ringer fyra olika varningsklockor i mitt bakhuvud, så fort någon skriver så här ingående och länkar så här mycket till en turkisk klinik. Det brukar nämligen vara ett ganska så tydligt tecken på att det hela rör sig om ett reklamsamarbete. Därför kontaktade jag Anna via mail redan i fredags med frågan om det rörde sig om ett samarbete, men hon har inte återkommit. Därför vet jag inte om renoveringen av Annas mun är reklam eller inte, men om vi utgår från att det är det så kan jag ju berätta lite om hur det hela går till.
Om någon är nyfiken…
När jag fick prisuppgifter på ett implantat som skruvas i käkbenet i Sverige så landade siffran på runt 28 000 kr per implantat, men kostnaden kan variera lite beroende på förutsättningar och behandlingar.
I Turkiet är det definitivt billigare än i Sverige, men det kostar ju fortfarande ganska stora pengar, särskilt om du behöver ersätta många tänder, och jag vet inte hur många tänder Anna ska byta ut.

om man gör ett samarbete, hur funkar det då?
Jo, så här….

– Det räknas som reklam, oavsett om du får hela operationen gratis eller enbart får rabatt på priset. 1% eller 100% billigare – det är reklam i båda fallen och ska markeras som sådant.

– Oavsett vad influencern och kliniken kommit överens om vad gäller antal inlägg som influencern ska posta mm så är ALLA inlägg om kliniken att betrakta som kommersiella och ska reklamidentifieras. Japp, ALLA inlägg, oavsett vad som står i ett eventuellt avtal. Det är enbart mellan influencern och kliniken och har ingenting med marknadsföringslagen att göra.

– Om influencern har ett eget företag som samarbetet förmedlas genom så ska influencerns företag betala skatt och egenavgifter på summan av ingreppet, men åker influencern dit i egenskap av ”privatperson” – alltså utan f-skatt och liknande, så räknas kliniken i Turkiet som arbetsgivare och då ska DE stå för dessa kostnader.

– Influencern ska även betala förmånsskatt på värdet av den sponsrade operationen, vilken idag ligger på 30%.  Gör en influencer således ett samarbete med en turkisk klinik till värdet av 300 000 kr så ska hen betala in 90 000 kr i förmånsskatt.

I Frida Söderlunds dokumentär på SVT ”Priset vi betalar” granskar hon ett av alla dessa avtal som ingåtts mellan en turkist klinik och en svensk influence, i vilket det framgår att man förbinder sig till att inte yppa ett enda negativt ord om kliniken eller resultatet – oavsett resultat – och helst ska man inte skriva alls att det rör sig om reklam. 
Så här sa influencern Jasmine ”Jasse” Gustafsson i dokumentären om sitt misslyckade ”brazilian butt lift-ingrepp – någonting som räknas som världens farligaste plastikoperation där 1 på 3000 dör:

Jasmine Jasse Gustafsson går nu ut, efter flera års tid, och berättar om sin misslyckade BBL (Brazilian Butt Lift) som hon gjorde på en klinik i Turkiet.

– Jag kan inte hålla på och vara oärlig mot människor, jag fattar att människor vill veta hundra procent sanningen. Men enda anledningen till att jag inte har varit hundra procent öppen med alla förändringar jag har gjort på min kropp, är för att jag har varit livrädd att mina följare ska döma mig igen.

Jasse har alltid varit öppen med sina andra tidigare ingrepp och operationer, och hon valde att genomgå denna operationen i utbyte mot marknadsföring av kliniken.

– Jag kände bara så här, jag kommer gå och göra en riktig jävla ”snålskjuts”, alltså glida på en jävla räkmacka och göra det här. För jag bara kände att ”ja, jag ska möblera om mig själv nu igen”, för jag tänkte väl någonstans att jag skulle må bättre av det, under den här perioden. Vilket blev allt annat än det, verkligen.

Ingreppet gick inte alls som planerat, och efteråt mådde Jasse inte bra och upplevde tråkiga komplikationer. Hon beskriver sin kropp efter operationen som en ”krigszon”. Blåslagen och öm. Jasse beskriver det som om det ibland kändes som hon skulle dö. Men ändå så valde hon att inte prata om det och hennes skräckupplevelse, då det kunde leda till en annan ”härva” som Jasse själv säger.

– Jag vågade inte berätta om det. Jag vågade inte heller marknadsföra det, för att jag tror att jag innerst inne visste att det jag gjorde var jävligt dumt.

Jasse gick i god för kliniken och kirurgerna under 2019 när hon hade ett samarbete med de, för att sedan helt enkelt bara lägga locket på. Något som hon nu alltså menar på var ett spel för galleriet, på grund av det kontrakt hon satt fast i.

Anna Book antyder på Instagram att det inte rör sig om något samarbete, men jag är inte helt säker på att Anna förstår alla olika aspekter av vad som räknas som reklam och inte. Det gäller för många influencers, ingen idé att känna sig kränkt eller utpekad. 🙂
Jag ställde även frågan till Anna om hennes gamla tänder som hon fick via ett samarbete med en svensk tandklinik. (Ni vet den som Felicia Book hävdade att hon var marknadschef för)
Anna går nämligen hårt åt det tidigare utförda jobbet, och att det är pga det som hon nu tvingas göra om sina tänder. Hon skriver att de inte är korrekt utförda.
Kanske får man ingen garanti på sponsrade tänder? Det låter lite märkligt kan jag tycka…

Det här är allt jag vet i nuläget, men kommer givetvis fortsätta skriva om det här, för oavsett om det är reklam eller inte den här gången så är det ju lite anmärkningsvärt att Anna behövt gå och bära runt på en tub cement i sex år pga de gamla sponständerna. 


Rättelse: Förmånsskatten blir på 90 000 kr, inte 30 000 kr som först angavs. 

Osexigt värre med män som inte kan rida

Martin Melins nya flickvän Lisa är en hästtjej som driver både inackordering och ridskola på Stall Fågelbro ute på Värmdö. 
Det är typ världens finaste stall, för den som undrar. 😁
Nu har Lisa lyckats få upp polis- och politikerpojkvännen på hästryggen, men det kommer med en del press från hennes sida. Hon säger nämligen att det inte finns någonting fulare än män som inte kan rida, och att hon inte rår för det.

Jag tycker han gjorde ett strålande jobb! 🐴
Och nej, jag menar inte att kalla inte Martin Melin för sexig. 😂

Har du någonting du inte kan hjälpa att du tycker är osexigt? 💁🏼‍♀️

Att sälja porr på Instagram

Uppdatering: Enligt Samanthas andra konto har hon blivit hackad, och menar att personen på bilden och filmen inte är hon.
Om det stämmer är det fruktansvärt, och än mer klandervärt att Instagram tillåter det här, medan andra inlägg försvinner fortare än man hinner säga ”skenhelighet”.

Återigen – kritiken mot Instagram som tillåter sånt här måste få höras.


Jag fick en video skickad till mig på Instagram, som postats i en kvinna vid namn Samantha Jerrings Instagramflöde. Hon har nära 400 000 följare på Instagram.
Vad som sker i videon? Jo, det är en närbild på när någon suger kuk, vilken tydligt framgår även om hon suddat bilden lite.
Man hänvisas till en porrsida, där man kan betala för att få se videon i sin helhet mot betalning. Jag har enbart tagit en skärmdump eftersom jag anar att några av er kanske sitter på jobbet? Jag har även anmält klippet till Instagram.

Så det HÄR får ligga kvar på Instagram, samtidigt som Stina Wollter och Kajjan Andersson får sina inlägg på kroppar, hud och valkar censurerade. Jag antar att det innehållet är ett betydligt värre att ha på plattformen än ren porr.
Det känns jävligt rimligt! 🤦🏼‍♀️

AI:n Claire stöttar i tillfrisknandet.

Uppdatering:
Klara Edlund kontaktade mig och delade följande information om appen:

Claire är ett app-baserat program för den som har det krångligt med mat, ätande, vikt, utseende och träning. Det löper över ungefär 10-12 veckor lite beroende på hur man väljer att jobba med det. Man jobbar självständigt med material (video, ljudfiler och text) och arbetsuppgifter som man får feedback på.
Claire drivs i privat regi vilket betyder att man behöver stå för kostnaden själv. Kostnaden är 12.500 kr för hela programmet. Programmet startar alltid med ett kartläggande samtal som kostar 1500 kr. Om vi efter det tillsammans kommer fram till att Claire-programmet passar för just det du behöver hjälp med så går man vidare in i programmet och betalar resten av beloppet (11.000 kr) då (det går att delbetala i appen). Kostnaden för privat psykologisk behandling för ätstörningar kostar 1735 kr/samtal på 45 minuter, med lite variation runt om i Sverige.


Psykologen och psykoterapeuten Klara Edlund är någon vars expertis jag själv, både efterfrågat och även delat i mina kanaler och i min bok. 
Hon har över 30 års erfarenhet av ätstörningar i alla former, allt från övervikt till elitidrottare.
Nu har hon gjort en ”Isabella Löwengrip” och klonat sig själv – förhoppningsvis med ett bättre resultat än föregångaren Gabrielle. 😊

Klonen Claire blir en förlängning av Klara själv, där hon hoppas att fler ska våga söka hjälp tidigare.
I appen får man hjälp och stöd av AI:n.

Den finns att ladda ner i App Store och Google Play.

Ps. Det känns fel att särskriva App Store men så ska det tydligen vara. 😁

Rättelse: Klara Edlund är doktor i psykologi, inte läkare som det först stod.

Att legalisera cannabis eller ej?

Bildkälla: Amilia Stapelfeldt Instastory

Folklistans fjärdenamn i EU-valet – Amilia Stapelfeldt – har delat det här inlägget om partikollegan Sara Skyttedals inställning till legaliseringen av cannabis. 

I artikeln hon delat står det: ”Rädda liv, minska stigma och krossa gängen – det är anledningarna till att Sara Skyttedal vill avkriminalisera narkotikabruk och legalisera cannabis. Hon ser framför sig ett Systembolag för cannabis.”

Amilia själv skriver så här i inlägget:

@skyttedal telling it like it is i Veckorevyn. Jag vet att vi är många som håller med henne om detta, och för alla oss är det en viktig delseger att en etablerad, svensk politiker lyfter den här frågan 👏🏻

Jag vet att det här är en vattendelare, men tänk på tonen i kommentarsfältet är ni snälla! 😊
Man får tycka olika!

 

 

Troll eller stalker?

Magdalena Graaf har delat ett blogginlägg som helt tillägnas en av de kvinnor som verkar se det som sin livsuppgift att trycka upp varenda liten åsikt om allt som rör Magdalena, och det är aldrig, aldrig positivt utan det handlar om ren rasism, trakasserier och andra grova påhopp på både Magdalena och människor i hennes närhet. 
I kommentarsfältet kallas kvinnan för ”troll” men mina tankar går snarare till ordet ”stalker”, och en bidragande orsak till det är att kvinnan skriver under sin faktiska identitet.
Magdalena har bäddat i flera inlägg som kvinnan skrivit till henne genom åren, och jag vill varna för att hon använder ett extremt kränkande och aggressivt vokabulär, samtidigt som det ska lindas in i någon sjuk form av omsorg om Magdalena.
Magdalena skriver att hon redan pratat med sina barn om det hon publicerat i sitt blogginlägg. Hon nämner också att hon förstår att det här kan utgöra förtal, men att hon ändå väljer att publicera kvinnans namn, Facebookprofil, ip-nummer och telefonnummer.

Skillnaden mellan Instagram och Facebook

Jag fick det här inlägget skickat till mig, Jenny Larsson @omlivetpoesi postat om Ica Toppen i Höllvikens butiksmarkeringar, med syfte att vara för onyttig mat, så som smågodis bland annat.
I stora bokstäver och varnande färger, upplyser butiken bland annat om att man står i begrepp att handla produkter som allvarligt kan skada din hälsa.
Ett exempel är att butiken satt varningstrianglar på den typen av godis som barn brukar köpa.
I kommentarsfältet är man mäkta upprörd.

 

Kommentaren i rosa fick mig att leta upp Ica Toppens inlägg på Facebook.
I det skriver man bland annat att man blev anmäld för sitt förra försök till att sprida socker-medvetenhet.

I vårt försök att göra konsumenter medvetna genomförde vi sockermärkningen på alla varor i butiken. Tyvärr blev vi anmälda och det stred mot lagen. Nu gör vi ett annat försök med varningstrianglar. Tyvärr varnar vi inte för sockerstinna produkter och ultraprocessad mat som man gör på tobak. Men idag blir minst lika många sjuka av välfärdssjukdomar som av rökning.

Och det stämmer, det som Jenny Larsson skriver, att man på Facebook är uteslutande positiv till utvecklingen och tycker att det är ett toppen-initiativ av Icahandlarna.
De kan ju ha raderat alla negativa kommentarer, men jag tror faktiskt inte det…

Men om det nu stämmer som Icahandlaren skriver, att de ser det som sin sak att uppmärksamma kunderna på allting i butiken som kan vara onyttigt.
Varför sitter det då inte en varningstriangel på den här kladdkakan som jag svajpade förbi i min jakt på inlägget?

Varför tror ni att reaktionerna är så olika på de båda plattformarna?
Varför är Instagramanvändarna emot det här initiativet, medan Facebookarna är för?

Denise Desmond har träffat kärleken igen

Denise Desmond blev känd genom sin medverkan i dokusåpan ”Temptation Island” där hon var en av de singeltjejer som skulle ”fresta” pojkvännerna som separerats från sina flickvänner, som även de flyttat in i en villa full av singelkillar.
Programmet beskrivs så här av Discovery +:

Till en exotisk paradisö med heta sandstränder och förföriska solnedgångar anländer fyra kärlekspar. Men inte för att njuta av en romantisk solsemester, utan för att se hur kärleken klarar de prövningar som väntar – på frestelsernas ö.

Denise var alltså en av singeltjejerna, men skulle lämna programmet som mer eller mindre någons flickvän. Hon blev nämligen tillsammans med Oliver Hunt, som medverkade i programmet med sin dåvarande flickvän Kristina.
Denise och Oliver fick dottern Leona tillsammans, men valde senare att gå skilda vägar.
Oliver blev senare tillsammans med influencern Antonija Mandir.

Nu har Denise postat ett inlägg där hon offentliggör sin nya partner och skriver bara kort och gott ”hon ♥️” under bilden.
Vem flickvännen är framgår inte av inlägget. Kanske vill Denise suga på den karamellen lite till, innan hon taggar henne?
Inte vet jag, men vad härligt med kärlek! Sol och kärlek! Vad mer behöver man? 😍

Vet ni vad hon heter, skriv inte det här är ni snälla.