Ni är många som frågat varför jag inte skrivit om att Anna Toledano Book ska åka till Istanbul för att fixa tänderna på en klinik där nere.
Jag har givetvis tänkt skriva om det, men eftersom det ringer fyra olika varningsklockor i mitt bakhuvud, så fort någon skriver så här ingående och länkar så här mycket till en turkisk klinik. Det brukar nämligen vara ett ganska så tydligt tecken på att det hela rör sig om ett reklamsamarbete. Därför kontaktade jag Anna via mail redan i fredags med frågan om det rörde sig om ett samarbete, men hon har inte återkommit. Därför vet jag inte om renoveringen av Annas mun är reklam eller inte, men om vi utgår från att det är det så kan jag ju berätta lite om hur det hela går till.
Om någon är nyfiken…
När jag fick prisuppgifter på ett implantat som skruvas i käkbenet i Sverige så landade siffran på runt 28 000 kr per implantat, men kostnaden kan variera lite beroende på förutsättningar och behandlingar.
I Turkiet är det definitivt billigare än i Sverige, men det kostar ju fortfarande ganska stora pengar, särskilt om du behöver ersätta många tänder, och jag vet inte hur många tänder Anna ska byta ut.
Så om man gör ett samarbete, hur funkar det då?
Jo, så här….
– Det räknas som reklam, oavsett om du får hela operationen gratis eller enbart får rabatt på priset. 1% eller 100% billigare – det är reklam i båda fallen och ska markeras som sådant.
– Oavsett vad influencern och kliniken kommit överens om vad gäller antal inlägg som influencern ska posta mm så är ALLA inlägg om kliniken att betrakta som kommersiella och ska reklamidentifieras. Japp, ALLA inlägg, oavsett vad som står i ett eventuellt avtal. Det är enbart mellan influencern och kliniken och har ingenting med marknadsföringslagen att göra.
– Om influencern har ett eget företag som samarbetet förmedlas genom så ska influencerns företag betala skatt och egenavgifter på summan av ingreppet, men åker influencern dit i egenskap av ”privatperson” – alltså utan f-skatt och liknande, så räknas kliniken i Turkiet som arbetsgivare och då ska DE stå för dessa kostnader.
– Influencern ska även betala förmånsskatt på värdet av den sponsrade operationen, vilken idag ligger på 30%. Gör en influencer således ett samarbete med en turkisk klinik till värdet av 300 000 kr så ska hen betala in 90 000 kr i förmånsskatt.
I Frida Söderlunds dokumentär på SVT ”Priset vi betalar” granskar hon ett av alla dessa avtal som ingåtts mellan en turkist klinik och en svensk influence, i vilket det framgår att man förbinder sig till att inte yppa ett enda negativt ord om kliniken eller resultatet – oavsett resultat – och helst ska man inte skriva alls att det rör sig om reklam.
Så här sa influencern Jasmine ”Jasse” Gustafsson i dokumentären om sitt misslyckade ”brazilian butt lift-ingrepp – någonting som räknas som världens farligaste plastikoperation där 1 på 3000 dör:
Jasmine Jasse Gustafsson går nu ut, efter flera års tid, och berättar om sin misslyckade BBL (Brazilian Butt Lift) som hon gjorde på en klinik i Turkiet.
– Jag kan inte hålla på och vara oärlig mot människor, jag fattar att människor vill veta hundra procent sanningen. Men enda anledningen till att jag inte har varit hundra procent öppen med alla förändringar jag har gjort på min kropp, är för att jag har varit livrädd att mina följare ska döma mig igen.
Jasse har alltid varit öppen med sina andra tidigare ingrepp och operationer, och hon valde att genomgå denna operationen i utbyte mot marknadsföring av kliniken.
– Jag kände bara så här, jag kommer gå och göra en riktig jävla ”snålskjuts”, alltså glida på en jävla räkmacka och göra det här. För jag bara kände att ”ja, jag ska möblera om mig själv nu igen”, för jag tänkte väl någonstans att jag skulle må bättre av det, under den här perioden. Vilket blev allt annat än det, verkligen.
Ingreppet gick inte alls som planerat, och efteråt mådde Jasse inte bra och upplevde tråkiga komplikationer. Hon beskriver sin kropp efter operationen som en ”krigszon”. Blåslagen och öm. Jasse beskriver det som om det ibland kändes som hon skulle dö. Men ändå så valde hon att inte prata om det och hennes skräckupplevelse, då det kunde leda till en annan ”härva” som Jasse själv säger.
– Jag vågade inte berätta om det. Jag vågade inte heller marknadsföra det, för att jag tror att jag innerst inne visste att det jag gjorde var jävligt dumt.
Jasse gick i god för kliniken och kirurgerna under 2019 när hon hade ett samarbete med de, för att sedan helt enkelt bara lägga locket på. Något som hon nu alltså menar på var ett spel för galleriet, på grund av det kontrakt hon satt fast i.
Anna Book antyder på Instagram att det inte rör sig om något samarbete, men jag är inte helt säker på att Anna förstår alla olika aspekter av vad som räknas som reklam och inte. Det gäller för många influencers, ingen idé att känna sig kränkt eller utpekad. 🙂
Jag ställde även frågan till Anna om hennes gamla tänder som hon fick via ett samarbete med en svensk tandklinik. (Ni vet den som Felicia Book hävdade att hon var marknadschef för)
Anna går nämligen hårt åt det tidigare utförda jobbet, och att det är pga det som hon nu tvingas göra om sina tänder. Hon skriver att de inte är korrekt utförda.
Kanske får man ingen garanti på sponsrade tänder? Det låter lite märkligt kan jag tycka…
Det här är allt jag vet i nuläget, men kommer givetvis fortsätta skriva om det här, för oavsett om det är reklam eller inte den här gången så är det ju lite anmärkningsvärt att Anna behövt gå och bära runt på en tub cement i sex år pga de gamla sponständerna.
Rättelse: Förmånsskatten blir på 90 000 kr, inte 30 000 kr som först angavs.