Johanna Bladh har hamnat i hetluften den senaste tiden efter att ha publicerat reklaminlägg för skönhetsmärket Indy Beauty, inlägg som kritiserats hårt av följarna.
Det första inlägget postades i hennes flöde, och reklamen handlade om att man inte ska skämmas för att man kämpar med dålig ekonomi, samtidigt som hon försökte kränga skönhetsprodukter, och det andra handlar om psykisk ohälsa, men också förpackad som ett reklaminlägg för Indy Beauty. Jag tror detta inlägg försvann från hennes story efter de sedvanliga tjugofyra timmarna, men jag är intre hundra på om det försvann eller faktiskt togs ner.
Jag tog kontakt med Indy Beauty för att fråga lite om hur deras rutiner för reklaminlägg ser ut och om de godkänner inläggen innan publicering.
Det skulle visa sig att Indy Beauty godkänt båda Johanna Bladhs inlägg före publicering, men också att företaget medverkade till att inlägg 1 togs ner efter kritiken. Man menar att man i efterhand såg hur det kunde uppfattas fel så Johanna tog bort det.
Så ja, tycka vad man vill om Johanna Bladhs reklaminlägg för Indy Beauty, men om företaget godkänner hennes ideér – som har lite att önska stundtals – så bör ju kritiken riktas ditåt.
Även organisationen ”Suicide Zero” som samarbetar med Indy Beauty verkar heller inte ha några betänkligheter vad gäller detta utan är bara glada över ”att deras livsviktiga budskap når målgrupper som de kanske inte alltid kan nå effektivt på egen hand”.